تعداد بازدید: 4371

توصیه به دیگران 22

يکشنبه 23 مهر 1391-22:30

كارگاه ادبيات دفاع مقدس برگزار شد

 كيفيت جلسه در حد لازم و قابل قبولي بود و مهمتر از همه امتيازي بود كه اين استاد دانشگاه به خلاقيت ها و معادل سازي ها مي داد/بارها از بودريار و ميشائيل باختين فاكتورهاي نظري و از بكت و ديگران نمونه آثار ارائه شد.(گزارشی از كارگاه ادبيات دفاع مقدس با حضور دكتر فریدون اكبري شلدره اي)


مازندنومه،احسان مهدیان:كارگاه ادبيات دفاع مقدس با حضور دكتر اكبري شلدره اي-مدرس ادبیات فارسی و استاد دانشگاه- پنج شنبه 19 مهر در ساری برگزار شد.

این برنامه به ابتكار سيد محمد صادقي سنگدهي و کمک های دكتر رمضاني پاچي در دانشگاه تربيت معلم ساري برگزار شد.

 در چنين جمع هايي كمتر ديده شده است كه بحث ها با آناليز و كالبد شكافي به صورت حرفه اي و جذاب آغاز شود و ادامه يابد اما اكبري شلدره اي مباحثي چون خاطره نويسي و داستان ميني مال را مطرح کرد و حتي نقدهاي وارده را به ادبيات غرب مورد بررسي قرار داد و نمونه هايي را در منظر ديد حاضران گذاشت و شخصا براي همكاري جهت چاپ و نشر آثار حاضران اعلام آمادگي کرد.

 كيفيت جلسه در حد لازم و قابل قبولي بود و مهمتر از همه امتيازي بود كه اين استاد دانشگاه به خلاقيت ها و معادل سازي ها مي داد.

 شگفتي اينجاست كه بارها از بودريار و ميشائيل باختين فاكتورهاي نظري و از بكت و ديگران نمونه آثار ارائه مي داد.

نمي خواهم بگويم اين افراد حتما براي حاضران نا آشنا بودند بلكه پيوندي كه او از اين تحليل ها در كنار آثار كلاسيك و قديم ايراني كه در موازات آنها قرارداشتند برقرار كرد و به آفرينش هاي ايراني چه قديم و چه جديد اهميت داد،نشان از آگاهي و تسلط او بر ادبيات معاصر دارد.

 ضمن قدرداني از اين استاد عزيز كه با همه مشغله هاي كاري به عنوان يك مازندراني خود را مكلف دانست تا در اين جمع حضور يابد،از زحمات مدير ادبيات و انتشارات اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و دكتر رمضاني سرپرست دانشگاه تربيت معلم سپاسگذاري کرد.

 اگرچه به دليل كمبود وقت به موضوع شعر پرداخته نشد، مثال هايي كه در حين سخنان استاد طرح شد اغلب رويكرد شاعرانه داشت.

دکتر اکبری شلدره ای(سمت چپ)در کنار استاد هوشنگ مرادی کرمانی

 اگر چه به نظر مي رسد بايد حاضران را به دلايل سوابق و توانايي ها و مولفان آثار مكتوب دسته بندي و در كلاس هاي جداگانه اي حضور مي يافتند و بدين صورت احتمالا خروجي بهتري داشت.

 بديهي است ادبيات دفاع مقدس ابتدا نوعي ادبيات است و بعد از لحاظ محتوا و مضامين به طور خاص مربوط 8 سال دفاع مقدس است و ضرورت شناخت تاريخ و تعريف ها و نظريه هاي ايراني و اروپايي قابل كتمان نيست. 

ایمیل نویسنده: (mahdian1390@gmail.com)


  • احسان مهديانپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 17 آبان 1391-0:0

    درود بر آقاي پور عمران

    • روح اله مهدی پورعمرانپاسخ به این دیدگاه 0 0
      دوشنبه 8 آبان 1391-0:0

      دوستان چرا این قدر لن ترانی به همدیگر پرتاب می کنند ؟ آیا نمی شود آرام تر ومنطقی تر با هم گفت و گو کرد ؟ البته روشن است که این عصبانیت ازکجا ناشی می شود . ازهمان جوی که این دوستان بر سر ادبیاتش به نتیجه نمی رسند وهنوز دراین مانده اند که اولین کسی که داستان جنگ رانوشت ، کی بود ؟ یادبگیریم که چگونه با همدیگر گفت وگو کنیم .

      • کارشناس ادبیاتپاسخ به این دیدگاه 0 0
        شنبه 29 مهر 1391-0:0

        قربان جان بنده نیازی به اظهار لحیه ندارم نونمو از راه شرافتمندانه ای به دست میارم.آن قطره هم تویی ما هیچیم. جدی میگم عزیزم.فضل و مراتب آن جای دیگر نشیند.

        • قربان پسندی- رامسرپاسخ به این دیدگاه 0 0
          جمعه 28 مهر 1391-0:0

          سلام بر کارشناس ادبیات
          استادجان ! یک رمان جنگ نوشتن با پایگذار یک نوع ادبی بودن تفاوت بسیاری با هم دارند .
          البته این گونه اظهار لحیه کردن خود مراتبی از فضایل شما را آشکار می کند.
          فقط این اندازه بدانید که نخستین آثار مربوط به دفاع مقدس از همان سال 1359 متولد شده اند در حالی که این نویسنده ی موردنظر شما کتابش در سال 1361 منتشر شده است.

          • احسان مهديانپاسخ به این دیدگاه 0 0
            پنجشنبه 27 مهر 1391-0:0

            دوست كارشناس

            بنده در پاسخ به مطلب شما توضيح دادم پرخاشگري نكنيد گفتم چون بنده اين گزارش را ارائه دادم مسئول پاسخگويي هم باشم پاسخگويي را كه همه دول حداقل شعارش را دادن اند ما صادقانه پشت حرفمان هستيم مناظره بر سر موضوعي كه آقاي قرباني گفتند چه اشكالي دارد شما مداركي كه دال بر سوء استفاده ما از دفاع مقدس داريد ارائه ميدهيد ما هم دفاع مي كنيم . بنده چون شما را نمي شناسم متهم نمي كنم ولي از شواهد پيداست كه هروقت ادبيات دفاع مقدس رونق پيدا مي كند عصباني مي شويد و اصوالا نمي خواهيد اين نحله به دنياي مدرن گره بخورد در غير اينصورت منتظر توضيح شما هستم بزرگواري مي كنيد اگر آرام تر و مستند سخن بگوييد .
            بنده اعتقاد دارم دفاع مقدس جريان جديد ادبي را در دو دوره پشت سر گذاشت و اكنون از وضعيت احساسي به يك رويكرد منطقي رسيد هم از نظر ادبيت كلام در نوشتار جلو هست و هم از نظر تكنيك هاي نوشتاري هم در شعر و هم در خاطره و داستان . البته راهكار جديدي هم دارم كه به موقع به آن اشاره خواهم نمود مقايسه شعرهاي دوره هاي گذشته با اكنون اگرچه از نظر بار احساسي فرو كاسته شدند اما تكنيكال ترند
            خوشحالم نظر بدهيد اما شما يك بار ديگر سحن خود در راره آقاي دكتر شلدره اي را بخوانيد متوجه مي وشدي كه گويي شما يك خصومت شخصي را وارد اين مباحث كرديد كه قبول كنيد جايگاهي ندارد والا بنده وكيل ايشان نيستم خودشان مي توانند به شما پاسخدهند بنده همانطور كه عرض كردم چون اين گزارش را تهيه كرده و بر محتواي غني اين دوره تاكيد كردم اين توضيحات را ضروري دانستم والا آب در لانه مورچگان كه يك توهم بيش نيست چون 70 نفر دور هم نشستند و در باره يك موضوع ادبي ارزشي مباحثه داشتند چيز ديگري نبود حتي ميوه هايش هم قابل خوردن نبود داداشم لااقل به دندان من پير مرد ننشست حال شما از چه حرف مي زنيد مي تواند همان موضوع مناظره بايد خوشحال خواهيم شد. مويد باشد

            • کارشناس ادبیاتپاسخ به این دیدگاه 0 0
              پنجشنبه 27 مهر 1391-0:0

              عزیزم احمد محمود اولین رمان جنگ رو نوشت. با نام زمین سوخته. بازم بگم یا بسه.

              • قربان پسندی- رامسرپاسخ به این دیدگاه 0 0
                پنجشنبه 27 مهر 1391-0:0

                با سلام و احترام
                این جا عرصه ی پیکاره یا صحنه ی رزم رستم با اسفندیاره!!!؟؟
                آخه یکی به این کارشناس بگه که «احمد محمود» پایگذار کدام نوع ادبی بوده است؟؟

                • کارشناس ادبیاتپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  پنجشنبه 27 مهر 1391-0:0

                  آقای مهدیان. مناظره بر سر چی؟
                  من یه نظر دادم. نکنه آب در خوابگه مورچگان ریخته ام؟گفتم که دور هم خوش باشید.خدا احمد محمود رو بیامرزه که سنگ بنای ادبیاتی رو در ایران گذاشت و ادعایی نداشت و شما داری نون اون ادبیاتو میخوری و مبارز میطلبی.

                  • کارشناس ادبیاتپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    چهارشنبه 26 مهر 1391-0:0

                    میرزا جان تو هم حق داری حرف بزنی. اما فکر کنم سر از گریبان یکی دیگه بر زده ای... خوش باشید دور هم.

                    • احسان مهديانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                      چهارشنبه 26 مهر 1391-0:0

                      بنده بر عكس اين كارشناس معتقدم اسامي افراد مخصوصا در حوزه نظر يعني طرح يك گفتمان و بررسي و شرح يك نظريه پس موضوع اساسا نام يك شخص نيست .
                      اين كه نمي شود شما پشت نام مستعار بمانيد و بعد بگوييد مناظره نمي كنم پس نيا نظر نده .
                      دوست كارشناس من هر كس حرفي مي زند بايد آنقدر مرد باشد كه روي حرفش به ايستد .
                      بنده به عنوان تهيه كننده اين گزارش معتقدم داستان كوتاه - ميني مال و داستانك و امثال اينها اگرچه به قول استاد شلدره اي معادل فارسي در تاريخ داشتند اما در غرب نظريه پردازي شدند و گسترش پيدا كردند .
                      ضمنا استاد شلدره اي بر اساس اسناد تاريخي در اين كارگاه نشان دادند كه همين اسامي بدرد نخور بر اساس داستان هاي فارسي و ايراني چنين مصداق هايي را ايجاد نمودند .و اكنون در جهان به عنوان نظريه پردازهاي منبع و متخذ شناخته شده هستند
                      پس اينگونه لحن تمسخر آميز شما هم به جايي نرسيد اگر در گزارش از اين نام ها گفته شد صرفا به خاطر اهميت موضوع بود ولاغير . بنده هم در ادامه پيشنهاد محمد آقاي قرباني مناظره را تاييد و در صورت آمادگي شما حاضريم حتي مكتوب و بدون ديدن شما مبادرت به مناظره كنيم و با انتشار متن مناظره خوانندگان را در جريان بگذاريم . زنده باد مخالف اما مرگ بر طوطئه گران

                      • ميرزا بدبينپاسخ به این دیدگاه 0 0
                        سه شنبه 25 مهر 1391-0:0

                        با اجازه آقاي صادقي اگر تاييد مي كني اينو همينطور يواشكي زير گوش آقاي كارشناس بگم شماها سرتونو برگردونين تا نقش قالي نشديد .
                        كارشناس عزيز من بطور قانوني در محموداباد كلاس حركات موزون ايتاليايي برگزار كردم به يه كارشناس احتياج دارم لطفا بيا با هم قهوه بخوريم و در باره اصلي ترين مشكل جامعه كه همانا شلغم باشد گفتمان داشته باشيم
                        آنوقت ميدهم يك گزارش بلند بالايي برايت بزنند كه شما اسامي مايكل مرحوم - جنيفر مقبول و ... را در خواب عصرگاهي تان چندبار گفتيد ! خوبه ؟
                        من ميدونم آقاي صادقي مدير مازند نومه مقصره همين فردا صبح اول گرگ و ميش يه بره ميزنم روي ميز دادگاه بعد ميگم اين مدير مازند نومه زده گوسفند ما رو كشته !
                        حالا بيا درستش كن ! اين خودش سابقه داره !!
                        دادگاه هم ايشان را فيلتر مي كنند تا آقاي كارشناس بروند برنامه نود ببينند و شورت بازيكنان را اندازه بگيرند !!
                        اي زهر مار خنده كانده ! خروسك بزنه شم گليره!

                        • کارشناس ادبیاتپاسخ به این دیدگاه 0 0
                          سه شنبه 25 مهر 1391-0:0

                          آقایان چرا برآشفته شدید.این که آگاهی شما از نظریات ادبی کم یا حتی هیچ است دلیل نمیشود که با شنیدن دوتا اسم خارجی از خود بیخود شوید. آقایی که دعوت به مناظره میکنی مرا با تو مناظره ای نیست.خدا رو شکر که برای نان دفاع مقدس را خوردن جوابی نداشتید.عزیزم روزی ما دوباره کبوترهایمان را به پرواز در خواهیم آورد.

                          • سه شنبه 25 مهر 1391-0:0

                            سلام مه كارشناس برار !!

                            شغال بيشه ي مازندران را
                            نگيرد جز سگ مازندراني !!!

                            • محمد پور پاسخ به این دیدگاه 0 0
                              سه شنبه 25 مهر 1391-0:0

                              سلام
                              من خودم در اين كارگاه حضور داشتم .جلسه ي كوتاه اما بسيار اموزنده اي بود .از اقاي صادقي تشكر مي كنيم.استاد اكبري هم انصافا در باره ي موضوع داستانك و خاطره نويسي اطلاعات مفيدي را به صورت كارگاهي بيان نمودند.

                              • سه شنبه 25 مهر 1391-0:0

                                جاداردکه از اقای دکتر رمضانی که خودشان از ایثار گران اهل قلم هستند هم تشکر ویژه داشته باشیم از وقتی که متصدی این دانشگاه شدند چندین همایش و کارگاه گذاشتند

                                • سه شنبه 25 مهر 1391-0:0

                                  سلام بر کارشناس محترم ادبیات
                                  این گونه اظهار نظر ،احساسی و بی انصافی است .نوشتن کتاب درسی در این اوضاع فرهنگی کشور کار کم و ساده ای نیست.بهتر است جدیدترین کتاب فارسی را که امسال 1391 در پایه ی ششم چاپ شده ببینید و بعد مصداقی نظر ارائه فرمایید .آقای اکبری در این مسولیت برای استان ما مایه ی افتخار است .عاقلانه حرف بزنیم .

                                  • محمد قربانيپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                    سه شنبه 25 مهر 1391-0:0

                                    اين شخصي كه خود را كارشناس ادبيات معرفي نمود بگويند اين جمله يعني چه ؟
                                    " حوزه ی راستین ادبیات "

                                    اگر جنابعالي حرفي داريد بفرماييد ما بشنويم ايشان در كارگاه سخنان مفيدي گفتند شما چه داريد بگوييد ؟ دفاع مقدس عرصه اي نيست كه هر نامردي خودش را بياورد بايد در راه آن جان داد شما شهامت نداريد نامتان را بنويسيد معلوم است دروغ گو و بر جسب زدن كارتان است اگر مي ترسيد شما نامتان را محرمانه به مدير سايت بدهيد با شما مناظره هم مي كنيم . دست مريزاد آقاي مهديان شما هم در كارگاه گفتگو داشتيد و هم در تنظيم گزارش مختصر و دقيق نوشتيد

                                    • دوشنبه 24 مهر 1391-0:0

                                      salam
                                      jaleseye besyar kutah va mofid bud az sadeghi va doktor Akbari ghadrdani mikonim
                                      baes eftekhar mast

                                      • کارشناس ادبیاتپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                        دوشنبه 24 مهر 1391-0:0

                                        این آقا یکی از عوامل کلیدی تبدیل کتب ادبیات فارسی به کتب بینش دینی است و برای حفظ جایگاه خود حاضر به پذیرش هر خواسته ی بالادستی و پایین دستی هست.-این ادبیات دفاع مقدس هم شده ابزاری برای نان خوردن بعضیا که در حوزه ی راستین ادبیات حرفی برای گفتن ندارند.

                                        • مهدي مرتضوي پاسخ به این دیدگاه 0 0
                                          دوشنبه 24 مهر 1391-0:0

                                          بنام خدا


                                          از يك نواختي درامده بود و خيلي مفيد بود
                                          گزارش خوبي است مختصر و مفيد

                                          استفاده خوبي برديم از فرمايشات استاد

                                          • احسان مهديانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                            يکشنبه 23 مهر 1391-0:0

                                            متشكرم واقعا اين گونه كارگاه ها در استان كمتر مورد توجه است و مي دانم صرف نظر از بعضي ضعف ها در برنامه ريزي ها ابتكار و خلاقيت هاي استاد ستودني بود .
                                            اتفاقا دو روز پيش سخناني از استاد از شبكه او سيما پخش مي شد در راره حافظ و روز حافظ كه آن هم بسيار جامع بود . اگر امكاني باشد اينجانب بسيار مشتاق هستم كه بازهم در تداوم اين كارگاه ، ورك شاپ هاي جديدتري نيز ايجاد كنيم تا ايشان و بزرگان ديگر ادبيات از استان مازندران كه در مشاغل كليدي آموزشي هستند درآن تجربيات و دانش خود را به ما و جوانان استان منتقل كنند .
                                            استاد فريدون اكبري شلدره اي عضو شوراي تدوين كتاب هاي درسي در جمهوري اسلامي است


                                            ©2013 APG.ir