تعداد بازدید: 2636

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 23 مهر 1391-23:9

یک گرمابه به فروش می رسد!

دیوار کشی دور گرمابه تاریخی/پس از ویرانی گرمابه میرزا یوسف که برخی آن را به دوره ی صفوی و آغاز قاجاریه پیوند می هند، اداره میراث فرهنگی نیز هیچ کاری برای ساماندهی باقی مانده اثر نکرده و حتا به خود این زحمت را هم نداده زباله هایی را که در درون بنا ریخته شده است را گردآوری و یا کمینه یک تابلو آگاهی رسانی درباره ی تاریخی بودن این بنا در آنجا نصب کند.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،علیرضا صادقی امیری،دبیر انجمن جوانان سپید پارس:گرمابه میرزا یوسف ملکی چند ماه پیش به بهانه ی ساخت پارکینگ عمومی برای شهروندان در یک روز تعطیل(آدینه) بدون اجازه و هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهرستان بابل تخریب شد.

میزان تخریب نزدیک به 85% است.در کمال شگفتی اکنون صاحبان شخصی این مکان دورتا دور آن را  دیوار کشی نموده و درحال تعبیه در خانگی هستند.

 پس از پرس و جو از کارگران روشن شد که صاحب شخصی آن دور گرمابه را دیوارکشی کرده تا در آینده ای نزدیک تبدیل به یک مجتمع تجاری یا مسکونی شده و یا به بهای گزافی به فروش برسد.

 این در حالی است که در هماهنگی ها و قراردادهایی که میان شهرداری و مالکان شخصی این بنای تاریخی (بدون مجوز از میراث فرهنگی) انجام شده بود، باید این مکان طی دوسال به پارکینگ عمومی خودروها تبدیل می شد و در اختیار شهروندان قرار می گرفت.

 زمان تخریب بنا،تنها ادله ی شهرداری و شورای اسلامی شهرستان بابل این بود که این نقطه از شهر، هیچ گونه پارکینگی نداشته و  دارای مشکلات ترافیکی بسیاری است؛ و این دلیل نامربوط را سندی برای مشروعیت کار غیرقانونی خویش می دانند.

 ناگفته نماند که در این چندماه پس از ویرانی این مکان تاریخی که برخی آن را به دوره ی صفوی و آغاز قاجاریه پیوند می هند، اداره میراث فرهنگی نیز هیچ کاری برای ساماندهی باقی مانده اثر نکرده و حتا به خود این زحمت را هم نداده زباله هایی را که در درون بنا ریخته شده است را گردآوری و یا کمینه یک تابلو آگاهی رسانی درباره ی تاریخی بودن این بنا در آنجا نصب کند.

 متاسفانه دیر یا زود این بنا و یا باقی مانده این اثر در صورت سهل انگاری و بی تدبیری مسئولان به تاریخ و نوشتارهای تاریخی خواهد پیوست و همانند دگر آثار تاریخی و فرهنگی-طبیعی کشور در میان بی تفاوتی مردم و مسئولان بفراموشی سپرده خواهد شد....

 نمی دانم پاسخ ما به آیندگان چیست؟


  • محمدعلی رضاپورپاسخ به این دیدگاه 0 0
    پنجشنبه 27 مهر 1391-0:0

    اداره پست تاریخی را خراب کردند،بس نبود؟ برای موزه شدن یا ثبت بناشدن خانه ی شیخ کبیر در کنارمسجدمحدثین با مردم بابل،همکاری
    نمی کنند،بس نیست؟ اصلا بیایند و "بابل" را از روی نقشه ی مازندران بردارند.شایدخیالشان راحت شود.
    خیلی دلم برایت می سوزد
    بابل مظلوم مازندران!

    • چهارشنبه 26 مهر 1391-0:0

      سلام ممکنه نویسنده آدرس ایمیل خودش را ارسال نماید؟

      • دوشنبه 24 مهر 1391-0:0

        بگویید بر سر قبرم تاریخ حک نزنند که آیندگان بفهمند بی عرضه گان این برهه از زمان ما بودیم


        ©2013 APG.ir