تعداد بازدید: 4193

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 28 آذر 1391-18:12

حاشیه های 162/کشور ما فقط دانشگاه امام صادق نیست

گزارش+حاشیه های رونمایی مستند162/مدافع ستار بهشتی نیستم ولی امروز می‌خواهم بمیرم که ستار بهشتی مرد و آن آقازاده دیروز با 10 میلیارد وثیقه آزاد شد/برای برخی از هنرپیشه‌های زمان شاه احترام قائلم/اگر 10 تا آیت الله هم بالای سر این صداوسیما بگذارید از این بهتر نمی‌شود/تازه می فهمم آقای ضرغامی چرا به اینجا نمی‌آید.


مازندنومه،روح الله شجاعی:اخیرا بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) مستندی باعنوان "162" در 37 دقیقه تولید کرد.

این مستند ، با نگاهی به رسالت و وظیفه این رسانه مهم و تاثیرگذار، رویکردهای رسانه ملی را از جنبه‌های مختلفی مانند خانواده،نفاق رسانه‌ای، الگوسازی، ترویج موسیقی و ترویج اباحه گری مورد بررسی قرار داده است.

برای این کار ویژه‌برنامه‌های نوروزی صدا و سیما که یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های رسانه ملی در طول سال است، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

 بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) تلاش کرده است با ساخت و تولید این مستند  این رویکردها را به چالش بکشد.

اما دوشنبه 27 آذرماه سالن اجتماعات دانشگاه امام‌صادق (ع) شاهد رونمایی از این مستند بود. در آیین رونمایی از این مستند سید رمضان شجاعی‌کیاسری نایب رییس شورای نظارت بر صداوسیما،مهدی کوچک‌زاده نماینده مجلس و دکتر قدیری ابیانه کارشناس فرهنگی حضور داشتند؛در حالی که فضای جلسه مملو از انتقادات تند دانشجویان به صداوسیما بود.

حاشیه های این مراسم را به نقل از چند خبرگزاری و سایت اینترنتی یک جا گرد آورده ایم.بخوانید.

*کریمی مجری مراسم و از عوامل ساخت مستند:

- جنس مستند ما جنس دغدغه است. اعتقاد داریم که حرف ما شنیده نمی‌شود ، بر خلاف آنچه معمولا گفته می‌شود تفکر ما، تفکر ما حاکم نیست و متاسفانه آنها که باید حرف ما را بشنوند علی رغم اینکه از جنس ما هستند حرفی نمی‌شنوند.من سیاسی بودن مستند را رد می کنم و آن را از باب امر به معروف می دانم.

 سید رمضان شجاعی کیاسری نایب رئیس شورای نظارت بر صداوسیما و نماینده ساری:

-کیفیت این مستند از نظر تولید و محتوا حرفه‌ای است.جنس و ساختار رسانه با خاستگاه‌های دینی و اعتقادی ما مشترک نیست و رسانه‌ها اساسا" بیشتر برای تفریح و سرگرمی به‌وجود آمده‌اند.

کارگردان اسلامی ما باید بتواند پوشش، آرایش و حرکت خانم بازیگری را که می‌خواهد نقش ایفا کند  طراحی و کنترل کند.

 این مسائل باید در تلویزیون اسلامی رعایت شود و با این نگاه کارها تولید شود. مدیران رسانه ما هم حقیقتا به دنبال گسترش ابتذال نیستند ولی چرا این اتفاق نمی‌افتد؟

چون اولا کسانی که بازیگر و برنامه سازند آدم‌های «راحتی» هستند و بعد هم  همانطور که گفتم جایگاه و ساختار رسانه اساسا این طور اقتضا می‌کند. علاوه بر اینکه اصلا رسانه تلویزیون رسانه‌ای جدی نیست.


-کریمی در اعتراض به حرف های شجاعی در حالی که برافروخته شده بود، گفت: آقای شجاعی شما گفتید رادیو و تلویزیون رسانه‌ای جدی نیستند.

 این حرف شما نشان از آن دارد که حقیقتا برای رسانه برنامه و هدایتی در نظر ندارید. مطالبه واقعی ما در واقع از امثال شماست که در شورای نظارت است. شما که رادیو و تلویزیون را جدی نمی‌دانید چطور می‌خواهید رادیو و تلویزیون اسلامی ایجاد کنید؟ ما صریحا اعتقاد داریم که جایی که شما بر آن نظارت می‌کنید در حال ضربه زدن به خانواده‌ها و مروج نفاق و دورغگویی است.


- شجاعی کیاسری: رادیو و تلویزیون سه هدف اساسی دارد؛ اطلاعاتی آموزشی، تفریحی سرگرمی و تبلیغی ارشادی که این سه مورد هم به قانون صدا و سیما متعلق به دوران انقلاب بر می‌گردد.

در حالی که شما امروز به راحتی می‌توانید شبکه‌های تلویزیونی  زیادی را دریافت کنید، صداوسیمای ما باید اعتمادسازی کند و مخاطب خود را جذب نماید و برای او خوراک تهیه کند.

وقتی ساعت 10 شب صدای الله اکبر همه جا به گوش می‌رسد می فهمیم که این افراد اطلاعات و تحلیل‌های شان را از رسانه‌های بیگانه کسب می‌کنند.

برخی مدیران ما جنس‌شان رسانه‌ای نیست و رسانه را اصلا نمی‌شناسند‌. الان یکی از مشکلات ما نداشتن فیلمنامه نویس خوب است و طبیعتا رسانه ملی ما این‌گونه نمی‌تواند برای نیاز مخاطبش پاسخی بدهد. تلویزیون ما باید با بی‌بی‌سی مقابله کند و البته در این بین نباید از اصول و ارزشها عبور کند.

-مجری مراسم بلافاصله در مقام پاسخگویی برآمد: اما به نظر ما این اتفاق افتاده است. وقتی اتاق آقای ضرغامی پر از مانیتورهای شبکه خارجی است عمده برنامه‌های تلویزیون هم پاسخ به شبکه‌های خارجی می‌شود. تمام تمرکز مدیران ما این شده است که چه کنیم مردم بی‌بی‌سی نبینند.


-مهدی کوچک‌زاده،نماینده تهران دیگر میهمان جلسه با انتقاد از این رویه دانشجویان و منتقدان در نقد صداوسیما گفت: آیا شما از آقای ضرغامی برای انقلاب و خانواده‌های این جامعه و اسلام دلسوزترید؟

شما یک مطلب را فراموش کرده‌اید و آن اینکه واقعا چرا از زیر دست صداوسیمای ضرغامی و لاریجانی چنین برنامه‌هایی بیرون می آید؟

من در مجلس به آقای توکلی اعتراض کردم که چرا موضوع مرگ ستار بهشتی را مطرح کردی؟ من مدافع ستار بهشتی نیستم ولی امروز می‌خواهم بمیرم که ستار بهشتی مرد و آن آقازاده دیروز با 10 میلیارد وثیقه آزاد شد. من هم باشم از این دین بر می‌گردم.

این مستند به مسائل انحرافی پرداخته بود. صدا و سیما دارد بی حجابی را الگو می‌کند؟ چه کسی؟ ضرغامی؟ نه من به او نیاز دارم نه او به من. سوال من این است که آیا شما از ضرغامی انقلابی‌ترید!؟

 تلویزیون زیر نظر ضرغامی و لاریجانی و هاشمی همین بود. من برای برخی از هنرپیشه‌های زمان شاه احترام قائلم. آنها لااقل ادا درنمی‌آورند.

(کوچک زاده در تلاش بود نام یکی از آن بازیگران را به یاد بیاورد): زمانی که آنها از امام رضا (ع) یاد می‌کردند لااقل احترام حقیقی از خود نشان می‌دادند نه اینکه فیلم بازی کنند.

 من می‌خواهم بمیرم که ستار بهشتی مُرد اما یک آقازاده با 10 میلیارد تومان آزاد شد. ستار باید قانونی حسابش را پس می‌داد. او گچکاری بود که در رباط کریم کار می‌کرد و مهدی هاشمی آقازاده‌ای که با 10 میلیارد تومان وثیقه آزاد شد. آیا شما دنبال ترویج این دین هستید؟شما دلتان برای دینی می‌سوزد که نائب یک قوه کشور 700 میلیارد زمین داشته باشد؟

اگر شما 10 تا آیت الله هم بالای سر این صداوسیما بگذارید از این بهتر نمی‌شود. موقعی که انقلاب شد همه پیرو امام‌خمینی شدند ولی امروز رهبری تنهاست. حتی من که ادعای پیروی از او را دارم هم دروغ می‌گویم. آن کسی که اینها را ببیند می ‌گوید آن دینی را می‌پسندم که در آن نفاق و دروغ نباشد. من می خواهم بگویم شما فقط ظاهر کار را نبینید.

وی با انتقاد از حضور خبرنگاران در جمع و بیان اینکه در چنین فضایی معذب است، ادامه داد: فکر می‌کردم صدا و سیما دست جریان انحرافی است!

-کریمی نسبت به سخنان کوچک زاده اعتراض کرد و سخنان او را غیرمرتبط با موضوع بحث خواند و اظهار کرد: امشب دیگر ما فراموش شده‌ایم. شما این حرف‌ها را می‌زنید و بعد می‌گویید خبرنگاران نروند آگراندیسمان کنند. خب معلوم است وقتی حرف از این مسائل می‌شود قطعا رسانه‌ای‌ها از آن استفاده می‌کنند. شما اصلا دغدغه مستند ما را متوجه نشدید.


-کوچک زاده نیز که گاه صدایش بالا می‌رفت، تأکید کرد: چرا مرتبط است. کسی که بلد است 10 میلیارد پول برای آزادی فرزندش بگذارد کارهای دیگر هم بلد است!

- اصلا خبرنگارها هرکاری خواستند انجام دهند! گاهی تصاویری از امام و رهبری کشیده می‌شود که کاملا مشخص است اشکال دارد یا در تلویزیون گاهی درباره امام (ره) حرف می‌زنند که حرف نزدن بهتر است. ما باید چه کنیم که قشر جوان علاقه مند به فضای هنری دنبال ترویج خمینی (ره) بدود؟

-با ادامه اعتراضات نسبت به سخنان او، کوچک زاده از کسانی که مخالف حرفش بودند خواست دست خود را بالا ببرند. اکثر افراد دست شان را بالا بردند و او در ادامه خواست کسانی که موافقند از جایشان بلند شوند و کمتر از 10 نفر از جای برخواستند.

 ما باید چه کنیم که قشر علاقه‌مند به کارهای هنری خودش به دنبال ترویج تفکر خمینی برود؟ من بعد از سالها تجربه سیاسی و غیر سیاسی به این نتیجه رسیده‌ام که پاشنه آشیل انقلاب مردم‌اند و روزی که این مردم نباشند، این انقلاب مثل یخ می‌ریزد و آن چیزی که باعث می‌شود مردم نسبت به انقلاب بدگمان شوند این فضای بی‌عدالتی است که این آقایان به وجود آورده‌اند.

- شجاعی: شورای نظارت بر صداوسیما در قانون 4 بند بیشتر ندارد و عملا هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد؛ اما قانون جدیدی در مجلس در حال بررسی و تصویب است که دست ما را باز خواهد کرد.

 تنها کاری که فعلا از ما برمی‌آید ارسال یک‌سری گزارش از تخلفات برنامه‌سازان و اشکالات موجود در برنامه‌ها به مدیران صداوسیماست.

کشور ما فقط دانشگاه امام صادق نیست، رسانه ملی مخاطبان متعدد و نظرات گوناگونی دارد و بالاخره رسانه ملی باید برای سلایق گوناگون برنامه داشته باشد.


-کریمی از سازندگان مستند 162 فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری درباره پخش موسیقی در رادیو را قرائت کرد و در ادامه آن گفت: چندماهی است در درس خارج فقه مقام معظم رهبری بحث های مربوط به موسیقی مطرح می شود؛ شما به این نظرات و عملی شدن آنها در صداوسیما توجه لازم کرده اید؟


- شجاعی:بله؛ رویه صداوسیما در موسیقی غلط است. اما چه می شود کرد؟ 30 سال است که همین برنامه بوده و اجرا می شده حالا چه کار می‌شود کرد؟


-کوچک‌زاده هم در ادامه همین بحث به میان آمد و خطاب به حضار گفت: اگر شما به صحیفه امام مراجعه کنید و عبارت «موسیقی» و «حلال» و «حرام» را جستجو کنید چیزی نخواهید یافت. اما از جستجوی واژه  «موسیقی» و «عادت» موارد قابل ذکری را پیدا خواهید کرد.

 امام مخالف نظریه ای است که مانع حذف موسیقی می شود. نظریه‌ای که می گوید اگر موسیقی را حذف کنیم جوان می‌رود و موسیقی را از جای بدتری می گیرد.

 استدلالی که برخی در صداوسیما طرفدار آنند و می‌گویند که اگر این سریالها و فیلم‌ها را تولید نکنیم مردم ما می‌روند و از جای دیگر تامین می‌کنند.

 امام معتقد بوده است که اگر جوانی مغزش  موسیقی گوش کردن عادت کرد دیگر نمی‌تواند کار جدی انجام دهد و دچار رخوت می شود و این ضربه اصلی موسیقی است.

- شجاعی کیاسری که مشخص بود انتقادات دانشجویان از صداوسیما تا اندازه ای او را آزرده کرده است بعد از شنیدن انتقادات تند یکی از دانشجویان با لحن شوخی بیان کرد: البته  می‌دانید که مدیران جدی و اثر گذار سازمان صداوسیما اکثرا از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) هستند. گفتن این جمله مورد اعتراض و همهمه دانشجویان واقع شد.

من پیشنهاد می‌کنم صحبت‌های این جلسه را ضبط کنید و 5 سال دیگر زمانی که مدیر و وارد کار شدید همین نکات امروزتان را دوباره گوش کنید. آن وقت متوجه می‌شوید که بین مطالبات امروزتان با فضای کار چه تفاوت هایی وجود دارد. به نظر من حرف‌های امروز شما احساسی و غیرمنطقی است.

-جلسه در این لحظه با واکنش های دانشجویان به حرف‌های شجاعی کمی متشنج شد. شجاعی با آرام‌تر شدن جلسه به این نکته اشاره کرد که :"تازه می فهمم آقای ضرغامی چرا به اینجا نمی‌آید."


-قدیری ابیانه کارشناس فرهنگی و سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا نیز از دیگر مهمانان جلسه بود که بالاخره به سخن آمد: این که جوانان ما نسبت به مسائل صدا وسیما حساس هستند ستودنی است ولی کار در رسانه حقیقتاً از حساسیت بالایی برخوردار است. به قول یکی از مدیران، اصلاحات در صداوسیما مثل پنجرگیری از وسیله در حال حرکت است.

با این وجود در برخی برنامه‌های صداوسیما  از این بدتر نمی‌شود به انقلاب و اسلام ضربه زد. بعضی سریالها علائم مذهبی را برای آدم‌های منفی قرار می‌دهند و کسی هم اعتراضی نمی‌کند. همه فیلم‌ها تبلیغ تجملات و کالاهای خارجی دارند و کسی تذکری نمی‌دهد.

دانشجویان ما باید به سمت انتقاد و روشنگری از این منش غلط در کارها هم باشند و این القائات منفی برنامه ها را تدوین کنند و فریاد بزنند تا هنرمندان و فیلمنامه‌نویسان همواره از این که بخواهند چنین کاری انجام دهند واهمه داشته باشند.

-شجاعی کیاسری ضمن تشکر از دغدغه های پرشور و حرارت دانشجویان بیان کرد : امروز 90 درصد امواج رسانه ای دنیا در دست استکبار جهانی است در حالی که 3 درصد جمعیت دنیا را دارند با این حال شما چرا از این نمی‌پرسید که غربی‌ها چرا رسانه ملی ما را سانسور می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که صدا و تصویر شبکه های ما به سمع و نظر مخاطبان جهانی برسد و ماهواره‌های ما را با اینکه قراردادهای از پیش بسته شده دارند تعطیل می‌کنند.

این نشان از آن دارد که رسانه ملی ما کارخودش را به خوبی انجام می‌دهد.  اشکالاتی که شما بیان کردید هم وارد است اما نظارت بر حجم وسیعی از برنامه ها واقعا کار سختی است.

- قرار بود بیژن نوباوه هم یکی از مدعوین و حاضرین جلسه باشد اما جای خالی او در میان ردیف اول مشهود بود. مجری مراسم عدم حضور او این گونه توضیح داد: قرار بود آقای نوباوه به عنوان دبیر شورای نظارت بر صداوسیما نیز در این جلسه حضور داشته باشند اما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاد که او بعد از جلسه امروز شورای نظارت بر صداوسیما از آمدن به این جلسه با لحنی نامناسب امتناع ورزید. البته انتظار ما این بود که آقای ضرغامی به این جلسه بیایند و ایشان پاسخگوی ما باشند.

-طرح سوالات دانشجویان بخش بعدی این مراسم بود. یکی از دانشجویان که میکروفن سیاری که در اختیارش قرار داده بودند قطع و وصل می‌شد از این موضوع گلایه و تصریح کرد: کسی حق ندارد برای جذب مخاطب از آنچه مردم برای شان شهید دادند و انقلاب کردند عدول کند.


- دانشجوی دیگر گفت: چه خوب قبل از  نقد و سیما سراغ نقد شورای نظارت بر صدا و سیما برویم! مقام معظم رهبری فرمودند اگر برنامه برای پخش ندارید برفک پخش کنید.

-شجاعی نسبت به این حرف واکنش نشان داد و سندی خواست تا ثابت کند رهبری چنین حرفی زده‌اند. دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) نیز متن اصلی سخنرانی را در سایت رهبر به او نشان دادند.

-دانشجوی دیگری به "خنده بازار" اعتراض و اعلام کرد این برنامه مدام به برنامه‌های ماهواره می‌پردازد و اگر کسی آنها را ندیده باشد نمی‌تواند متوجه شوخی‌های "خنده بازار" شود.


-یک دانشجوی دیگر تصریح کرد: ما نیازی به ماهواره نداریم، صدا و سیما ماهواره است!

- پیش‌نمایش این مستند در این نشانی امکان پذیر است:

 http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://vmvmvm.persiangig.com/Trailer%20162.mp4


  • چهارشنبه 29 آذر 1391-0:0

    فقط متاسفم از اینکه هرکسی می خواهد هر حرفی را به نام مردم تمام کند

    • س ح شجاعي ك پاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 29 آذر 1391-0:0

      حضرت آقاي شجاعي 1 - زبان مازندران اينطور شد در زمان شخص شما شد 2 - ايرادهاي تلويزيون كه در زمان شما در مازندران باب شد پدر هنرمندان را دراورده است 3 - برويد براي كياسر گاز را درست كنيد كه ... چهار روز ديگر مي روند سمنان مي گويند ما را سمناني كنيد از مازني بودن پشيمان گشته ايم 4 - حضرت شجاعي استخدام در ... بوده و هنوزم آثارش باقيست اين را ... 5 - تلويزيون را نمي توان براي عده اي خاص درست كرد همه مردم حق دارند ... 6 - افرادي كه درستاد شما بودند بعد انتخابات به نان و نوايي رسيدند من چند نفر را نام مي برم مدير سايت به جايش نقطه چين بگذارد ...

      • چهارشنبه 29 آذر 1391-0:0

        این نماینده ها همه ... مخصوصا... فقط دنبال منافع شخصی

        • چهارشنبه 29 آذر 1391-0:0

          ...مگر حقوق یک رئیس جمهور و مدیر و مسئول یک کشور در سال چقدر است؟ که فقط برای آزاد کردن فرزندش از زندان مبلغ 10 میلیارد تومان وثیقه می گذارد، در حالیکه بعضا وثیقه حتی 4 میلیون تومانی را هم ندارند برای آزاد کردن فرزندشان!!! مگر گوشت و پوست و استخوان ، یک کودک ... از طلا و جواهر و الماس ساخته شده است؟ و پوست و استخوان کودکانمان، از خاک اره؟!!! لطفا این پولها را به خزانه بیت المال برگردانید که در کشورمان پراز کودکان گرسنه و بی خانمان است! آنوقت می فرمایید که چرا مردم از بی بی سی و دیگر رسانه های خارجی استفاده می کنند!!!


          ©2013 APG.ir