تعداد بازدید: 3110

توصیه به دیگران 1

شنبه 26 اسفند 1391-19:23

تبعیض آشکار دولت؛جاده مرفهان ، جاده محرومان!

 وقتی خبر افتتاح آزادراه تهران-شمال و امکانات و خدمات جاده ای این مسیر را شنیدیم،دچار بهت شده ایم، چرا که این جاده بیشتر برای مرفهان مرکز نشین احداث شده تا سفر آنها را برای تفریح و ویلانشینی به کمترین زمان ممکن یعنی دو ساعت برساند و با اتومبیل های آن چنانی و وضعیت اسف بار فرهنگی،در این بزرگراه جولان بدهند و به ریش فقرا بخندند!


مازندنومه؛یادداشت مهمان،داود عزتی،فعال رسانه ای:خبر افتتاح فاز چهارم جاده تهران شمال به همان اندازه که باعث رضایت پایتخت نشینان شده است،موجب نگرانی و تعجب مردم مظلوم مرکز و جنوب مازندران به ویژه شهرستان های سوادکوه و قائم شهر شده، چرا که در این خبر به وضوح تبعیض و بی عدالتی با گوشت و پوست قابل درک است.

 سالیان متمادی است که مردم مازندران در آرزوی تعریض و چهار بانده شدن جاده سوادکوه هستند تا از رهگذار آن برای رفت و آمد ایمن و آسوده از گزند حوادث جاده ای مصون بمانند، اما دریغ از توجه و عنایت مسئولان!

حتی کشته ها و زخمی های بی شمار این مسیر مهم و استراتژیک نتوانسته وجدان خفته برخی از دولتمردان و مسئولان را بیدار سازد، چرا که متاسفانه نه خودشان و نه خانواده شان هیچگاه دچار سانحه یا تصادف نشده اند و یا اینکه در ترافیک کشنده و ملال آور این مسیر قرار نگرفته اند.

 حقیقت آن است که وقتی خبر افتتاح آزادراه تهران-شمال و امکانات و خدمات جاده ای این مسیر را شنیدیم، دچار بهت و تعجب شده ایم، چرا که جاده موصوف بیشتر برای مرفهان مرکز نشین احداث شده است تا سفر آنها را برای تفریح و ویلانشینی به کمترین زمان ممکن یعنی دو ساعت برساند و با اتومبیل های آن چنانی و وضعیت اسف بار فرهنگی در این بزرگراه جولان بدهند و به ریش فقرا بخندند!

این در حالی است که جاده سوادکوه متعلق به مظلوم ترین و نیازمند ترین مردم خطه مازندران است تا بتوانند به امور کار و معیشتی خود برسند،حتی ضرورت تعریض آن بیشتر و مهم تر از بزرگراه تهران شمال بوده است .

مدتهاست پیمانکاران جاده سوادکوه فعالیت خود را به دلیل کمبود نقدینگی و فقدان اعتبار رها کرده اند ، حال چگونه اعتبار عظیم هزاران میلیارد تومانی بزرگراه تهران شمال به سادگی تامین و تخصیص می یابد جای تعجب و شگفتی است؟

 البته مردم این تبعیض ها و بی خیالی مسئولان را هرگز به حساب نظام مقدس جمهوری اسلامی نخواهند گذاشت،بلکه مسئولیت آن را متوجه سوء مدیریت وزارت راه وشهرسازی و لابی قدرتمند سرمایه سالاری و مرفهان بی درد می دانند.


و سخنی با مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگان استان مازندران که سکوت در برابر این تبعیض و بی حرمتی به مردم مظلوم مازندران، شایسته نیست و باید با پیگیری و بررسی این اهمال و کوتاهی وزارت راه وشهرسازی با عوامل آن برخورد قانونی و مناسب شود.

*مطلب مرتبط مازندنومه:

هزار راه نرفته! http://www.mazandnume.com/?PNID=V14351


  • شنبه 3 فروردين 1392-0:0

    سلام . دوست نگارنده اینکه فاز 4 آزاد راه تهران شمال افتتاح شده چه ربطی به تعریض جاده سوادکوه داره ؟ اینکه جاده ای به طول 20 کیلومتر بعد از 16 سال افتتاخ میشه چه ربطی به توریست های پولدار داره ؟ مگه فقرا از جاده رد نمی شن ؟ مگر محور کندوان هزاران هزار کشته نداده ؟ مگه مردم غرب مازندران از این جاده نفع نمی برن ؟ بطور کلی ارتباط جاده سواد کوه به آزاد راه تهران شمال چیه ؟ چرا زمانی که میلیارد ها تومان برای تعریض جاده هراز هرینه میشه به نمایندگان تذکر نمی دی ؟ اتفاقآ من هم با نمایندگان حرف دارم !!! چرا یه پروژه ملی با این ابعاد و با این میزان اثربخشی 16 سال طول کشیده و بعد از این مدت فقط کوچکترین فاز اون افتتاح میشه ؟ و در نهایت دوست نگارنده این سطوری که به قلم توانای شما در این صفحه منقش شده ریشه در تفکر تبیض آمیز شما به غرب استان داره وگرنه من و شما می دانیم توریست های مرفه بهانه ای بیش نیست . دست از تمامیت خواهی بر دارید تا هم به آرامش برسید و استان در مسیر پیشرفت قرار بگیرد . در انتها آقای اسلامی عزیز تاریخ نگار محترم را به خواندن مقاله ی آقای عزتی دعوت می کنم تا ریشه و علت خواسته مردم غرب مازندران برای تاسیس استان جدید را درک کنند و بی جهت به نماینده محبوبمان توهین نکند

    • شنبه 3 فروردين 1392-0:0

      افتخار حضور گردشگران در مازندران چیست ؟؟ جز اینکه کمک به اقتصاد مازندران می کنه و باغث معرفی بهتر استان می شه و ما به اینکه مازندرانی هستیم می بالیم ...ولی آیا زیرساخت سازی خوبی صورت می گیره ... من به عنوان یه چالوسی و یه مازندرانی شاهد این ماجرا نیستم ، فارغ از مسئله ی شرقی و غربی که در استان مطرح است تا هر حرفی را به زبان می آوری با غربی بودن و بی مهری هم استانی ها روبرو می شوی .... پس مسئله ی این شهر و این منطقه کی بررسی می شود ..فقط در آمار های استان به عنوان ورودی استان مواجه می شویم نه در تسهیلات دهی استان .

      • ابوالحسن سلیمانیپاسخ به این دیدگاه 1 2
        دوشنبه 28 اسفند 1391-0:0

        همه جای ایران زمین باید جاده های استاندارد داشته باشه تا همه اعم از فقیر و غنی از آن استفاده کنن. اما به نظرم آزاد راه تهران شمال نیاز به تحقیق و تفحص داره که با اون همه بودجه های کلان چرا تا الان تموم نشده. اما جاده سوادکوه داستانی است پر آب چشم که هر دل نازکی را به خشم می آورد.

        • دوشنبه 28 اسفند 1391-0:0

          مشکل اصلی تقسیم و تسهیم امکانات و اعتبارات دولتی برای اجرای پروژه ها در ظرف زمان است. اولاً هیکل ناقلایی ما ایجاب می کند اظهار عقیده بفرماییم که هیچ جاده عمومی به خودی خود نه به مرفهان بی درد ارتباط پیدا می کند و نه به محرومان اختصاص می یابد.

          در تمام مناطق آبادی و عمران و سازندگی خدماتی را ارائه می دهد که قطعاً صاحبان امکانات از آن بهره برداری بیشتری می کنند.

          البته کاربری جاده ها می تواند خیلی متفاوت باشد مثلاً کاربری جاده فیروزکوه می تواند دسترسی سریعتر و کم خطر تر به مرکز استان را به همراه داشته باشد و برای شرق استانی ها که فاصله بیشتری با مرکز کشور دارند حیاتی تر باشد و آزاد راه که به قول دوست غربی ما فقط اسمش را یدک می کشد و الآن فقط یک جاده چهار بانده بیشتر نیست می تواند کاربری دسترسی سریع تر و آسانتر و کم خطر تر تهرانی ها و اهالی شهرهای جنوب البرز به مازندران را موجب شود.

          در هر صورت هر دو لازم هستند و حتی کم فاصله ترین جاده دسترسی به تهران که قرار بود در نور ایجاد شود که در صورت مستقیم کردن آن تنها 60 کیلومتر راه خواهد بود نیز از ضروریات است که باید در موقع خودش سرمایه گذاری لازم روی آن انجام گیرد.

          ناقلا اعتقاد دارد به خاطر جاده و آزاد راه نباید دعوای الکی راه انداخته شود و افراد به بی انصافی و تعصب و غیره متهم شوند. اگر قائمشهر تا آمل 40 دقیقه فاصله دارند آمل تا چالوس هم زیر 60 دقیقه فاصله دارند و این خیلی استدلال جالبی نیست. البته من شخصاً ترافیک مورد نظر را هم از مرزن آباد تا چالوس شاهد بودم و هم در کل جاده هراز و هم بعضاً در جاده فیروزکوه. باید در نطر داشت که این ترافیک زائیده تردد زایدالوصف و ناگهانی مسافران به شمال می باشد و همه مازندران را تحت تاثی قرار می دهد. من در بابلسر هم این ترافیک را دیده ام که خیلی شدید بوده است.

          تنها نگرانی ناقلا این است که اگر بخواهند آزاد راه را با تخریب کوههای سنگی و زیبا در مسیر باز کنند و تمام آنها را در رودخانه ریخته و به سمت دریا حمل کنند خسارت زیست محیطی سنگینی به محیط وارد می شود که از سود حاصله در درازمدت به مراتب بیشتر است. اگر تمام مسیر سنگی را با تونل و به صورت مستقیم باز کنند خیلی برای محیط زیست و حیات وحش خوب خواهد بود.

          • دوشنبه 28 اسفند 1391-0:0

            واقغا خجالت داره بعد از 20 سال یه جاده جدید واسه پر رفت و آمد ترین مسیر کشور ساخته شده اونوقت شما دارین همه چیزو یه جور دیگه نشون میدین - قایم شهر و آمل 40 دقیقه فاصله دارن ولی هر کدوم یه جاده به تهران دارن اما کل غرب استان داره از همین 1 جاده استفاده میکنه - 20 ساله داره سنگ اندازی میشه و جلوی ساخت این جاده گرفته میشه حالا که یه فازش راه افتاده شما شلوغش میکنی ؟ واقعا واسه این سایت متاسفم که اجازه میده چنین اخبار دروغین و جانب دارانه ای توش نوشته بشه

            • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 0 1
              يکشنبه 27 اسفند 1391-0:0

              اولاً شما برای اینکه مشکل را حل کنید باید به 28 سال قبل برگردید و یک آقای م به عنوان دوستی با تمام خصوصیات مربوطه و قابل ستایش برای آقا محمود درست کنید.

              دوماً درست است که شما آقای م ثانی را دارید که جایگزین آقای م اول شده است ولی این کافی نیست. ار قدیم گفته اند آسیاب به نوبت. کمی صبر کنید تا کار آزاد راه تهران - شمال تمام شود و بعد روی این موردی که گفتید فکر حواهد شد.

              ثالثاً حیف نیست ماشین های آنچنانی و قشنگ و زیبا و قیمتی توی جاده هایی بی کلاس رانندگی شوند؟ حالا یکبار که مسئولان خواستند کاری با کلاس انجام بدهند شما لطفاً داد و قال نکن.

              رابعاً فقیر و دارا همه جا هستند و منطقه محروم و مرفه هم در همه جا وجود دارد چه در غرب و چه در مرکز و چه در شرق استان. سوادکوه شما که جولانگاه پولداران تهرانی شده و همه جا دارد ویلاسازی می شود. در خیلی از موارد غربی ها هم حسرت ویلاهای شما را می خورند پس بنابراین زنبیل خود را توی نوبت بگذارید که کس دیگری جای شما را نگیرد.

              • ارشد بيكار از مغبونان سوادكوه پاسخ به این دیدگاه 3 1
                يکشنبه 27 اسفند 1391-0:0

                مازند نومه صدات در سر بالايي دواب و پيچاپيچ گدوك گير مي كند و به خاك زر خيز تهران نمي رسد و از آن طرف بودجه مازندران تا از كوهها سرازير و به دشتهاي طبرستان برسد چون گلوله برف آب مي شود. ( به قول آن خدا بيامرز! )

                • آزادراه یا فقط یک جاده چهار بانده ؟پاسخ به این دیدگاه 3 0
                  يکشنبه 27 اسفند 1391-0:0

                  خدایا دردمون رو به کی بگیم. آخه برادر عزیز مشکل شما همینه که شنیدی و ندیدی. آخه افتتاح یک ششم طول یک جاده بعد از بیست و چند سال کجاش حسودی و غبطه داره؟ تبعیض اینی نیست که شما گفتی عزیز من. تبعیض اینه که جاده های هراز و فیروزکوه رو بی سر و صدا چهار بانده کنی و اون وقت برای جاده کندوان و این آزادراه با این همه بوق و کرنا هیچ کاری نکنی. از اون جاده های خطرناکم که گفتی فقط پیش خودتون نیست. بیا اینجا جاده عباس آباد کلاردشت و جاده کجور و دلیر و جواهرده و ییلاقات تنکابن و جاهای دیگه رو ببین میفهمی. این قطعه چهار آزادراه هم به جای این که از چالوس تا مرزن آباد افتتاح بشه از چالوس تا ورودی جاده کجور یعنی تا دوآب که پنج کیلومتر با مرزن آباد فاصله داره افتتاح میشه چون اون پنج کیلومتر خیلی کار داره. تازه همینی هم که میخواد افتتاح بشه بدون هیچ گونه زیرسازی و کار اصولی و فقط سرهم بندی شده. اسمشم گذاشتن آزادراه در حالی که نهایتا فقط یه جاده چهاربانده هست. قطعه یک هم که کلا پنجاه درصد پیشرفت داشته و قطعات دو و سه هم که بعد از بیست و چند سال کلا دست نخورده هست. اما همین قطعه چهار هم که مثلا میخواد افتتاح بشه باز به درد میخوره. شما اگه یه بار تو تعطیلات شلوغ میومدی اینجا و مسیر بیست تا بیست و پنج کیلومتری چالوس تا مرزن آباد رو سه ساعت تو راه میموندی اون وقت از این حرفا نمیزدی. البته همون طور که گفتم برای ساخت همین تیکه هم کیفیت رعایت نشده و فقط سر هم بندی شده و تازه پنج کیلومتر از همین قطعه چهار هم باقی مونده.

                  • مهرداد یوسفیپاسخ به این دیدگاه 1 0
                    شنبه 26 اسفند 1391-0:0

                    ما در این سال ها به ویژه در هشت سال گذشته به اندازه کافی از بخش بندی جامعه ایرانی به کاخ نشین و کوخ نشین،مرفه بی درد ـ مستمند پابرهنه،خودی و غیر خودی،ارزشی و غربزده و ... آسیب اجتماعی و سیاسی دیده ایم(گروهی که خود را نماینده و همجنس بخشی از لایه های اجتماعی ملت ایران می دانند از رهگذر طرح شعارهای عوام فریبانه همچون ستاندن حق طبقه های فرودست از طبقات فرادست و نمایندگان ایشان، با ایران و ایرانی چه ها نکردند) با این تحلیل های واگرایانه بر ژرفای شکاف های اجتماعی مردم ایران نیفزایید اگر کسی به هر شیوه ای ثروتمند شده و در جایی دلارام ویلایی ساخته است و سوار خودروی آنچنانی می شود هرگز قصد خندیدن به ریش فقیران را نداشته و ندارد برداشت شخصی خود را به آنان فرافکنی نکنید همچنین ادب و اخلاق به ما می آموزد از تصادف نکردن هر انسان و خانواده شان گرچه مخالف ما و مقصر وضع ناگوار کنونی خوشحال باشیم نه اینکه از تصادف نکردنشان متاسف شویم گویا رشک ورزی و حسادت ها از برخی جوانان ناکام به مدعیان اصلاح جامعه گسترانیده شده که پیش بینی نمی شد و البته نگران کننده است


                    ©2013 APG.ir