تعداد بازدید: 3469

توصیه به دیگران 38

جمعه 20 ارديبهشت 1392-10:9

قاليباف؛اميدها و بيم ها

نامه آجدانی به قالیباف/ قاليباف به همان اندازه كه مي تواند رئيس جمهور باشد نمي تواند رئيس جمهور باشد.در چنين شرايطي از اميد و بيم،اميد قاليباف اگر از استراتژي كاشت و برداشت در مناطق مختلف آب و هوايي سياسي و اجتماعي بهره مند نشود به بيم و يأس خواهد انجاميد.


مازندنومه؛لطف الله آجداني،مورخ‏،روزنامه نگار و مدرس دانشگاه:دكتر محمد باقر قاليباف با كارنامه درخشان در عقبه سياسي و اجتماعي خود در قامت يك سردار انقلابي و نيز در كسوت يك شهردار توانا، خلاق ، مقتدر و مدرن ، بدون ترديد يك رئيس جمهور بالقوه است، اما در بالفعل شدن اين رئيس جمهور بالقوه، در جامعه سياسي با ويژگي كوتاه مدت ايران كه در آن هر چيزي ممكن است و هيچ چيزي ناممكن نيست، ترديد وجود دارد.

قاليباف به همان اندازه كه مي¬تواند رئيس جمهور باشد نمي¬تواند رئيس جمهور باشد. در چنين شرايطي از اميد و بيم، اميد قاليباف اگر از استراتژي كاشت و برداشت در مناطق مختلف آب و هوايي سياسي و اجتماعي بهره¬مند نشود به بيم و يأس خواهد انجاميد.


اين استراتژي به قاليباف مي¬آموزد كه باراني باشد كه بداند كجا، به چه اندازه و براي چه كساني ببارد. باراني به همان اندازه كه براي زمين تشنه، رحمت است و خواستني ، براي كسي كه در زير سقف سوراخ شده خانه¬اي نشسته است، زحمت است و نخواستني.

قاليباف هنگامي پيروز است كه در وضع موجود، تبديل به مطالبه ملي ونياز مردم و جامعه براي پاسخگويي به نيازهاي جامعه گردد. هنوز قاليباف به يك چنين نيازي تبديل نشده است.


در صورت عدم امكان حضور سيدمحمد خاتمي و آيت الله هاشمي و اسفنديار رحيم مشايي، هيچ يك از نامزدهاي منسوب يا نزديك به خاتمي و هاشمي و دولت قادر به موفقيت در رقابت-ها نخواهند بود.

در چنان شرايطي رقابت اصلي در ميان جناح¬ها و طيف هاي مختلف اصولگرايان شكل خواهد گرفت. بدون ترديد قاليباف اگر از هوشمندي لازم و كافي براي هزينه نكردن خود بر ضد اصلاح طلبان و دولت برخوردار باشد، علاوه بر به دست آوردن بخشي از آراي سطوح و لايه¬هاي مختلف سياسي و اجتماعي اصولگرايان، قادر به جلب آراي بسياري از اصلاح طلبان به ويژه در لايه¬هاي اجتماعي غيرحزبي آن و نيز گروه هاي اجتماعي غير سياسي يا كمتر سياسي خواهد بود.

ورود قاليباف به پاره¬اي از مباحث غير ضروري ‏خواه در جانبداري از اصول و ارزش ها و خواه در ضديت با اصلاحات و دولت ، آن جا و آن گاه كه رنگ افراطي به خود بگيرد، نه تنها زايد بلكه آراي قاليباف را با چالش اساسي روبرو خواهد كرد.

قاليباف با مخاطبان از جنس¬هاي متفاوت با درجات متفاوتي از آگاهي¬ها و انگيزه¬ها ، دلبستگي¬ها و منافع اهداف متفاوت و حتي مختلف در مردم روبروست. هرگونه گفتمان و رفتاري كه قادر به درك و همزيستي لازمة ايجاد احساس هم زباني و همدلي و همگرايي هر يك از سليقه¬ها و گرايش هاي متفاوت و مختلف مردم با قاليباف نباشد. ميزان آراي قاليباف را با چالش جدي روبرو خواهد ساخت.


قاليباف مي¬تواند و بايد راه پيروزي خود را در گذرگاه نقاط و نكات مشترك لايه¬هاي مختلف اجتماعي جست و جو كند. طرح هر گونه مباحثي در سطح ملي كه بدون توجه به تفاوت¬هاي مخاطبان و حساسيت¬هاي ناشي از آن تفاوت¬ها و پي¬آمدهاي آن در كاهش اقبال عمومي به قاليباف باشد، بايد تبديل به تأكيد بر وجوه مشترك مخاطبان و طرح آن در گستره ملي گردد.

در همان حال با توجه به روان شناسي سياسي و اجتماعي مخاطب، زبان و رفتار سياسي و اجتماعي قاليباف در استان و شهرهاي مختلف بايد از چيدمان متفاوت محلي و استاني برخوردار باشد. اما به نظر مي¬رسد مبلمان زباني و رفتاري قاليباف در سطوح مختلف ملي و محلي ، نيازمند ويرايش است.

چيدمان و مبلمان چهره¬هاي مديريتي و رهبري كننده حزب و تشكل¬هاي منسوب به قاليباف در استان ها و شهرهاي مختلف نيز در مواردي نيازمند تغييرات فوري و اساسي است.

تأكيد بيش از اندازه و غير ضروري بر حضور عيان سرداران و چهره¬هاي نظامي در فعاليت¬هاي قاليباف خواهانه و حضور كم رنگ بسياري از چهره¬هاي شناخته شده و محبوب سياسي، فرهنگي و اجتماعي در عرصة فعاليت¬هاي حزب و تشكل منسوب به قاليباف به ويژه در بعضي از استان ها و شهرها، با ايجاد نگراني و شائبة مترادف دانستن به قدرت رسيدن قاليباف با خطر پيدايش ميليتاريسم سياسي و فرهنگي ، از پاشنه¬هاي آشيل براي قاليباف مي¬تواند باشد؛ زيرا جامعة ايران همواره در ذهنيت تاريخي خود، تجربه تلخي از دخالت اهل شمشير در امور ديواني دارد.

قاليباف براي پيروزي نيازمند برخورداري از آراي متكثر سطوح و لايه¬هاي مختلف اجتماعي است. لازمة برخورداري از اين آرا، اتخاذ تدبير در بردارنده گفتمان و رفتارهاي سياسي و اجتماعي با ظرفيت بالا و كافي براي ايجاد احساس و تفكر همزباني و همدلي اكثريت مردم با قاليباف به عنوان يك نياز است.

بايد با كمك نخبگان و هوشمندان سياسي، اجتماعي و فرهنگي ، فراتر از محدودة فرصت¬هاي موجود و استفاده از آن فرصت¬ها، فرصت¬ها و فضايي ايجاد كرد كه در آن فضا، جامعه ايراني خود را نيازمند مديريت قاليباف بداند.

درك و ساختن اين فرصت¬ها و فضاها با توجه و با رعايت استراتژي كاشت و برداشت در مناطق مختلف آب و هوايي سياسي و اجتماعي براي تبديل قاليباف به يك ضرورت و نياز براي مردم ، خود ضرورتي است كه قاليباف و قاليباف خواهان به شدت نيازمند آن هستند.

*مازندنومه:این نامه به درخواست برخی نزدیکان محمدباقر قالیباف در تشکل مرکزی او نوشته شده است و به قالیباف تحویل داده شد.هدف از نگارش نامه،آگاهی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از دیدگاه های لطف الله آجدانی درمورد موقعیت انتخاباتی اوست.


  • جمعه 27 ارديبهشت 1392-0:0

    حالا مگه قرار شد هر شهردار تهرانی باید رییس جمهور شود؟

    • يکشنبه 22 ارديبهشت 1392-0:0

      قالی باف همان احمدی نژاد خوش تیپ است

      • علی بابلیپاسخ به این دیدگاه 1 3
        شنبه 21 ارديبهشت 1392-0:0

        از محسن رضایی هم نباید غافل بود ، توی نظرسنجی ها خیلی خوب داره پیش میره

        • شهروند آملیپاسخ به این دیدگاه 1 1
          جمعه 20 ارديبهشت 1392-0:0

          لطفا آقا یا خانمی که آقای آجدانی به مزاج و مذاقش شور اومده بره از آقای قالیباف و ستاد مرکزیش بپرسه چرا از ایشون این نامه رو خواستند.ترشو شیرینشو لابد اونا میدونن.حرص خوردن نداره.

          • جمعه 20 ارديبهشت 1392-0:0

            دیگه شورشو در آورده این آقای آجدانی.... فکر کرده کیه.... واقعا اگر قالیباف یا ستادش می خواست بهتر از این آقا نبود ازش مشورت بگیره.... مشک آن است که خود ببوید

            • جمعه 20 ارديبهشت 1392-0:0

              نظامی،نظامی است چه قالیباف باشد چه مشرف با لباس عوض کردن تفکر نظامی عوض نمی شود .

              • مهرداد یوسفیپاسخ به این دیدگاه 2 3
                جمعه 20 ارديبهشت 1392-0:0

                برنامه و خبرنامه های تبلیغاتی هشت سال پیش ستاد انتخاباتی دکتر قالیباف نو، امروزی،جوان پسند و متوجه بخش گسترده ای از سلیقه های فکری و اجتماعی لایه های گوناگون اجتماعی مردم ایران بود یعنی توان جذب هم اصلاح طلبان،اصولگرایان و مستقل ها را داشت به گمانم همین روال در انتخابات پیش رو نیز به شکل پخته تر و فراگیرتر دنبال و اجرا شود و در نبود احتمالی هاشمی و خاتمی ایشان بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات خواهد داشت به سخنی برگ برنده دکتر قالیباف داشتن برنامه تبلیغاتی جذاب و رساننده این پیام به توده مردم خواهد بود که تنها راه برون رفت کشور از این بن بست برگزیدن ایشان به ریاست جمهوری می باشد


                ©2013 APG.ir