تعداد بازدید: 3566

توصیه به دیگران 5

دوشنبه 23 ارديبهشت 1392-22:54

زیباکلام:رد صلاحیت هاشمی بیشتر یک شوخی است!

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ساری گفت:یک نوع آشفتگی در اردوگاه اصولگرایان وجود دارد/قالیباف همچنان پا در هوا است/احمدی‌نژاد به این آسانی‌ها از قطار پاستور پیاده نمی‌شود/احمدی‌نژاد اصولگرایان را به مرگ گرفته که به تب راضی شوند/کواکبیان در سمنان و در شهر خود، نتوانست رای بیاورد و به مجلس برود+عکس


مازندنومه،کلثوم فلاحی:صادق زیباکلام شامگاه دوشنبه در همایش جریان‌شناسی انتخابات در سالن کنفرانس مصباح دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران، در جمع دانشجویان، حضور یافت.

زیباکلام در این سخنرانی گفت: من عادت ندارم به صورت یک‌طرفه صحبت کنم، باورم نمی‌شد که در آن طرف، از جناح اصولگرا کسی نیست، هیچ‌وقت به تنهایی تریبون نداشتم.

 وی اظهار داشت:‌ احساس ناراحتی می‌کنم که این جا تنها هستم، فکر می کنم آن طرف این برنامه، نامرئی است!وقتی از آن جناح کسی نیست احساس گناه می کنم که مطالبی را بگویم.

 زیباکلام همچنین ادامه داد: کمتر اتفاق می‌افتد در برنامه‌هایی که من هستم، مسئولان دانشگاه حضور یابند و برای من باعث تعجب است که اینجا هم روسای دانشگاه هستند و هم آیات عظام.

وی با بیان اینکه معمولا روسا نمی‌آیند و دلیلش را هم می‌دانیم، تصریح کرد: چون ممکن است حرفی زده شود و تا مدت‌ها مجبور باشند به نهادهای مختلف جواب پس بدهند، روسای این دانشگاه انسان‌های آزاده و شجاعی هستند که به این نشست آمدند( تشویق دانشجویان)

زیباکلام در ادامه سخنان، خود یادآور شد: من معمولا ساعت 9 و نیم شب می‌خوابم،پس بعد از این ساعت، مسئولیت حرف‌هایی که می‌گویم را بر عهده نمی‌گیرم، فرهیخته‌ها شب‌ها دیر می‌خوابند و صبح‌ها هم دیر بیدار می‌شوند، اما من شب زود می‌خوابم و صبح زود هم بیدار می‌شوم، مثل خمیرگیرها.

وی خطاب به دانشجویان، خاطرنشان کرد: امیدوارم سوالات شما پیچیده نباشد و به میمنت و مبارکی، جلسه ختم به خیر شود.

*آدم زیر تریلی 18 چرخ برود اما کنف نشود!

 زیباکلام یادآور شد: این سخن به گزافه نیست که با آمدن آقای هاشمی، بگوییم که روند انتخابات، شاید به آن سمتی که مد نظر رهبری بوده کشیده شود و خلق حماسه.

 وی با بیان اینکه در مصاحبه با روزنامه آرمان با قاطعیت گفته بودم که هاشمی می‌آید، گفت: عصر روز جمعه از تحریریه روزنامه آرمان تماس گرفتند و گفتند که اجازه بدهید این بخش از صحبت‌های شما در رابطه با آمدن آقای هاشمی را حذف کنیم.

 زیباکلام ادامه داد: ما که آبرو و حیثیت نداریم، این تتمه هم می‌رفت اما قرص و محکم گفتم حذف نکنید، راستش برای من هم به گونه‌ای حیثیتی بود که نکند نیاید، می‌گویند آدم زیر تریلی 18 چرخ برود اما کنف نشود!

وی در بخش جدی سخنانش، اظهار داشت: آمدن هاشمی، خیلی چیزها را به هم ریخت.

 وی یادآور شد: احساس من که به وی علاقه‌مند هستم، این است که آمدن هاشمی در کشور شور و هیجان مثل دوم خرداد 76 و یا 22 خرداد ایجاد کرده، همان هیجانی که در تهران منجر به ایجاد حلقه انسانی از تجریش تا راه‌آهن شد، خودم هم منظم پیامک دریافت می‌کنم و به من تبریک می‌گویند، مسلسل‌وار پیامک می‌آید مثل ایام عید، اما این شور و هیجان قضیه را نخوانده بودم، من فقط به مسائل سیاسی‌اش فکر کرده بودم.

این استاد علوم سیاسی با بیان اینکه برخی به من پیامک می‌دادند که قصد شرکت در انتخابات نداشتند و حضور آقای هاشمی باعث شده آنها در انتخابات شرکت کنند، افزود: البته من به این صحبت‌ها اعتقاد ندارم و برای تغییر باید مشارکت کنیم.

*یک نوع آشفتگی در اردوگاه اصولگرایان وجود دارد

 وی در رابطه با آرایش سیاسی انتخابات، اظهار داشت: تحلیل من تا این لحظه هنوز ناقص است چون هنوز یک جزء از انتخابات، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تایید یا رد صلاحیت مشایی است.

 زیباکلام، با بیان اینکه اینکه مشایی تایید شود یا نه، واکنش احمدی‌نژاد چیست و آیا جریان نزیک به دولت، در صورت رد صلاحیت مشایی، نامزد دیگری دارد، گفت: بگذارید با بخش پیچیده کار شروع کنم که جریان اصولگرایان هستند.

وی با اشاره به اینکه اصولگرایان در این انتخابات دارای مشکلات زیادی هستند، تصریح کرد: یک نوع آشفتگی در اردوگاه اصولگرایان وجود دارد، در جریان‌شناسی اصولگرایان با رهبری آیت‌الله مهدوی کنی، لایه‌های معتدل که جریان موتلفه هستند و بعد جبهه پایداری، این جریان را تشکیل می‌دهند، همین تحلیل را برای اصلاح‌طلبان و هر جریان سیاسی دیگری در دنیا، می‌توان داشت.

زیباکلام با بیان اینکه مشکل اصولگرایان این است که ظرف چند هفته و یکی دوماه اخیر نتوانستند به اجماع پیرامون اینکه چه کسی نامزد جریان اصولگرا باشد، برسند، اظهار داشت: حداد عادل و ولایتی و ائتلاف 2+1 نامزدهای طیف آیت‌الله مهدوی کنی هستند، ورود قالیباف به جریان اصولگرا هم از این قسمت است، طیف میانه اصولگرایان هم حدود شش نامزد دارد، متکی، باهنر، ابوترابی‌فر، پورمحمدی، فلاحیان و ... این طیف را تشکیل می‌دهند و بخش تندرو و رادیکال جناح راست، به رهبری آقای مصباح و جبهه پایداری است که جلیلی، باقری لنکرانی و زاکانی در این جبهه هستند.

 وی با اشاره به نامزد‌های متعدد این سه طیف از اصولگرایان، خاطرنشان کرد: تا به این لحظه توافق زیادی صورت نگرفته که با یک نامزد، وارد انتخابات شوند.

*قالیباف همچنان پا در هوا است

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه تا قبل از آمدن هاشمی و اصلاح‌طلبان، اصولگرایان دلشان می‌خواستبه اجماع برسند و یک نامزد را معرفی کنند و البته برخی اصولگرایان هم معتقد بودند که چند نامزد داشته باشند و تنور انتخابات را گرم کنند، متذکر شد: آمدن هاشمی، نخستین دردسری که برای اصولگرایان به وجود آورده این است که دیگر نمی‌توانند با چند نامزد، به پیکار اصلاح‌طلبان و هاشمی بروند و مجبور هستند یک نامزد را به میدان بفرستند و مشکل از اینجا شروع می‌شود که آن یک نامزد، چه کسی باشد.

 زیباکلام با اشاره به اینکه این همان مشکلی است که همواره در بین اصولگرایان بوده، ادامه داد: تا قبل از آمدن هاشمی، این مشکل برای اصولگرایان، مشکل اساسی و فلج‌کننده نبود چراکه یک بچه کلاس اولی هم به شما می‌گوید اگر در مقابل یک رقیب نیرومند، با چهار یا پنج نامزد وارد شوید، به معنای خودکشی است.

وی با بیان اینکه در این میان، مشکل آقای رضایی هم وجود دارد و وی خود را اصولگرا می‌داند، گفت: البته او خود را اصولگرای مستقل می‌داند و قالیباف هم همچنان پا در هوا است.

 زیباکلام با اشاره به اینکه کمی پیش‌تر، صحبت‌ها از این بود که ولایتی نامزد اصلی اصولگرایان است و بعد از پیروزی در انتخابات، قالیباف معاون اول او است، افزود: البته خود قالیباف، هیچ‌وقت رسما این موضوع را نپذیرفت و دلیل آن هم واضح است چون معتقد است رای، محبوبیت و کارنامه او بالاتر از ولایتی است و چرا او به عنوان معاون یکی از اینها باشد و چرا خودش رئیس‌جمهوری نشود که هر فردی که خواست را به سمت معاون اولی بگمارد.

وی اظهار داشت: ضمن اینکه صحبت از ائتلاف بود، قالیباف سوار بر مرکب خود، ستادهایش را تشکیل داد.

زیباکلام یادآور شد: بعید به نظر می‌رسد در مدت هفته‌های باقی‌مانده تا انتخابات، اصولگرایان بتوانند نامزدهای خود را کاهش داده و بر روی یک نامزد ائتلاف کرده و او را درمقابل هاشمی قرار دهند.

*جریانات ارزشی اصولگرا حاضر نیستند با قالیباف همراهی کنند

 وی با بیان اینکه بخشی از اختلافات اصولگرایان بسیار ریشه‌دار است، گفت: در اصولگرایان، جریاناتی وجود دارند که خود را جریان ارزشی می‌دانند و همین‌ها بودند که نقش موثری در پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات سال 84 داشتند.

 زیباکلام با اشاره به اینکه این جریانات را به اسم گفتمان سوم تیر می‌شناسیم که عمدتا در میان جبهه‌پایداری هستند، اظهار داشت: اینها به زحمت حاضر هستند که از حدادعادل و یا ولایتی حمایت کنند و نامزد آنها باقری لنکرانی و جلیلی است و این تیپ نامزدها را به عنوان نامزد ارزشی می‌شناسند.

 وی ادامه داد: در این زمینه باید با خودشان صحبت کنید که چرا اینها را نامزد ارزشی می‌دانند و حداد و ... را نامزد کمتر ارزشی قلمداد می‌کنند.

 زیباکلام با بیان اینکه مشکل اساسی‌تر این جریان ارزشی، با آقای قالیباف است، تصریح کرد:‌جریانات ارزشی اصولگرا، به هیچ وجه حاضر نیستند با قالیباف همراهی کنند.

 وی یادآور شد: از دیدگاه آنها، قالیباف به ارزش‌هایی که برای این جریان ارزشی مهم است، خیلی پایبند نبوده است و معتقدند که قالیباف با تکنوکرات‌ها کار می‌کند و اگر رئیس‌جمهوری شود، نمی‌تواند که این افراد را همراه خود به نهاد ریاست‌جمهوری نیاورد.

 زیباکلام با اشاره به اینکه ارزشی‌ها این تکنوکرات‌ها را قبول ندارند، گفت: بعید به نظر می‌رسد بتوانند این مشکلات را رفع کنند.

*به هیچ وجه نمی‌توان مشایی را دست کم گرفت

وی در رابطه با حضور نامزد جریان دولت در انتخابات با بیان اینکه تمام هم و غم دولت بر حضور مشایی بوده است، خاطرنشان کرد: هر ایرادی که به احمدی‌نژاد وارد بدانیم، اما نمی‌توان این ایراد را به او وارد کرد که در رابطه با مشایی، پنهان‌کاری کرده است، احمدی‌نژاد از ابتدا پشت مشایی است و نامزد او هم مشایی بوده است.

 استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد اصولگرایان را به مرگ گرفته که به تب راضی شوند، گفت: یعنی اگر مشایی نباشد، با هاشمی ثمره و یا الهام توافق کنند.

 وی با بیان اینکه برخی بر این باور هستند احمدی‌نژاد،مشایی را مانند سیبل به جلو هل داده اما نامزد جریان دولت، فرد دیگری است، تصریح کرد: من هیچ‌وقت با این نظر موافق نبودم و می‌دانستم که نامزد دولت، رحیم‌مشایی است.

زیباکلام، یادآور شد: اگر اصلاح‌طلبان نمی‌آمدند و مشایی هم تایید صلاحیت می‌شد، معتقدم مثل آب خوردن، اصولگرایان را شکست می‌داد چراکه معتقدم اصولگرایان در کشور صرفا پنج تا هفت میلیون رای دارند که این رقم، ثابت است.

 وی ادامه داد: معتقدم اگر همین فردا انتخابات بود و احمدی‌نژاد هم نامزد انتخابات، با وجود تمام مسائل در زمینه دلار، ارز، سکه، تورم، بی‌کاری و ... باز هم بین 10 تا 15 میلیون رای می‌آورد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این رقم، حدود 2 برابر بالاترین رقم آرای اصولگرایان است، یادآور شد: اما این آرا فقط مربوط به خود احمدی‌نژاد است، وی با کاریزمایی که داشته، همچنان در اقشار محروم‌تر جامعه جایگاه دارد.

زیباکلام با اشاره به اینکه فقط این موضوع مطرح نیست که احمدی‌نژاد یارانه، برنج، اسکناس 50 هزار تومانی و ... به این مردم داده است، گفت: خیلی مهم نیست که کاریزما چه می‌کند و معتقدم احمدی‌نژاد، این را به دست آورده است، تیپ حرف زدن و سفرهای استانی او، وی را برای 10 تا 15 میلیون نفر، محبوب کرده و من که با همه وجود،مخالف احمدی‌نژاد هستم و ظرف هشت سال اخیر هرچه نوشتم در نقد او بوده، اما این موضوع واقعیت دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سوال اساسی این است که اگر مشایی بیاید چه اندازه از آرای 10 تا 15 میلیونی احمدی‌نژاد، به مشایی اختصاص می‌یابد، هیچ‌کس نمی‌داند، فقط خدا می‌داند، تا آنجا هم که می‌دانم هیچ تحقیق و نظرسنجی در این زمینه صورت نگرفته است، این موضوع را نه می‌توان رد و نه می‌توان تایید کرد.

 وی با بیان اینکه من ندیده‌ام مشایی به کسی توهین کند، گفت: اما آیا این دلیل است به مشایی رای دهند؟

 زیباکلام ادامه داد: در این کشور که به همدیگر توهین می‌کنند، دروغ و تهمت و ... رواج دارد، به نظر من بله، وقتی فردی به دیگران توهین نمی‌کند، او واجد ارزش می‌شود؛ مسائل ایران گرایی مشایی هم مطرح است و البته قسمتی از آرای خاکستری هم وجود دارد که بخشی به مشایی رای می‌دهند.

 وی افزود: همه این مسائل، ما را به آنجا می‌کشاند که اگر مشایی تایید صلاحیت شود، به هیچ وجه نمی‌توان او را دست کم گرفت.

*احمدی‌نژاد، هاشمی و خاتمی نیست

زیباکلام با بیان اینکه همه این مسائل تا 20 اردیبهشت یعنی قبل از ورود اصلاح‌طلبان، مطرح بود و اکنون این سوال وجود دارد که وقتی اصلح‌طلبان آمده‌اند، وضعیت چگونه می‌شود، اظهارداشت: اگر مشایی تایید صلاحیت و وارد انتخابات شود، به ضرر اصلاحات و هاشمی است، چون رایی که قرار است هاشمی به دست آورد اگر مشایی نمی‌آمد به سبد هاشمی ریخته می‌شد و آمدن مشایی در شرایط فعلی به صورت غیرمستقیم به نفع اصولگرایان است.

وی با اشاره به اینکه شاید این دلیلی باشد که مشایی را تایید صلاحیت کنند و البته این موضوع خنده‌دار است، ادامه داد: فکر می‌کنم مشایی تایید صلاحیت نمی‌شود، خیلی بعید به نظر می‌رسد.

 زیباکلام با با بیان اینکه آیا برای تایید صلاحیت مشایی از حکم حکومت یاستفاده می‌شود، این را هم بعید می‌دانم، متذکر شد: آیا احمدی‌نژاد، انتخابات را متوقف می کند، فکر نمی‌کنم بشود این کار را کرد.

وی ادامه داد: وقتی رهبری گفتند که انتخابات در موعد مقرر انجام می‌شود، فکر نمی‌کنم منظورشان با من بوده باشد، منظور ایشان، احمدی‌نژاد است که بخشی از مکانیزمی که انتخابات را متوقف کند،در دست دارد.

زیباکلام با بیان اینکه گفته می‌شود احمدی‌نژاد اسنادی در دست دارد که می‌خواهد افشاگری کند، گفت: اینکه چیزی در دست دارد یا نه، مسائلی است که من علم و اطلاع ندارم و تنها چیزی که می‌دانم این است که احمدی‌نژاد به این آسانی‌ها از قطار پاستور پیاده نمی‌شود و به این سادگی‌ها از قدرت کنار نمی‌رود؛ احمدی‌نژاد، هاشمی و خاتمی نیست.

وی یادآور شد: مجبور هستیم این چند روز را صبر کنیم ببینیم تکلیف وی چیست.

*رد صلاحیت هاشمی یک شوخی است

 زیباکلام اظهار داشت: بر خلاف اصولگرایان که باید از گردنه بالا بروند، اصلاح‌طلبان در سرازیری افتاده‌اند و مشکلی ندارند، یکی پس از دیگری بیانیه می‌دهند و پشت آرای آقای هاشمی قرار می‌گیرند.

 وی رد صلاحیت هاشمی را بیشتر یک شوخی قلمداد کرد و گفت: اگر هاشمی رد صلاحیت شود، بسیاری مسائل از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام، زیر سوال می‌رود.

زیباکلام با بیان اینکه این پرسش مطرح است که ممکن است برخی اصلاح‌طلبان به نفع هاشمی، کنار نروند، تصریح کرد: پاسخ من این است که آنها اصلاح‌طلب نیستند و فقط خودشان، خودشان را اصلاح‌طلب می‌دانند و اصولگرایان هم آنها را اصلاح‌طلب می‌دانند.

 وی گفت: حالا که هاشمی آمده، دیگر اصولگرایان، کواکبیان و دیگر اصلاح‌طلبان مشابه را اصلاح‌طلب نمی‌دانند.

زیباکلام خاطرنشان کرد: کواکبیان در سمنان و در شهر خود، نتوانست رای بیاورد و به مجلس برود.

وی وضعیت اصلاح‌طلبان را از نظر انسجام، بسیار بهتر از اصولگرایان ارزیابی کرد و افزود: اصلاح‌طلبان برخلاف سال 84 به صورت هولناک در برابر آحمدی‌نژاد ایستاده بودند، این‌بار عکس آن قضیه اتفاق افتاده و انسجام دارند.


  • جمعه 27 ارديبهشت 1392-0:0

    رحیم مشاعی اگه قرار بود رییس جمهور بشه باید رفتارش رو اصلاح می کرد و مکتب ایرونی و ... را نمی گفت. تازه مردم خیلی اولویت ها را ترجیح می دن!

    • چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392-0:0

      آقای زیبا کلام:

      اگر می توانید این حرف ها را تهران بزنیذ.

      شمالی های ساده دل ربا گیر آوردید و هرچه دلتان می خواهد می گویید

      • سه شنبه 24 ارديبهشت 1392-0:0

        ساغول قیز ..

        چوخ ممنون ..

        • مریم محمدزادهپاسخ به این دیدگاه 4 0
          سه شنبه 24 ارديبهشت 1392-0:0

          تشکر از گزارش جالب خانم فلاحی.

          یه جور نوشت که انگار تو مراسم بودیم ..پاینده باشند ..ضمنا" خانم سوادکوهی من یه بار خانم فلاحی را دیدم ولی انصافا" یه پویایی در مطالبش هست...

          • سه شنبه 24 ارديبهشت 1392-0:0

            خانم سوادکوهی کیجای عزیز شما باید کمی کتاب های دکتر زیبا کلام رو بخونید .

            • سه شنبه 24 ارديبهشت 1392-0:0

              ...حالا راجع به هاشمی که در این بین قدرتش را کم کردند و تحت فشارش گذاشتند وحاضر شد دختر و پسر خودش محاکمه شوند وبه زندان بروند تا آن تابویی که احمدی نژاد ساخته بود بشکند و به نظرم کاری کرد که در آینده فرزندان آقایان دیگر احساس امنیت مطلق نکنند.هاشمی از سیاست خوبی استفاده کرد آروم و بی سر و صدا مثل همیشه.یادمه که امام خمینی همیشه می گفتند که هاشمی یکی از ارکان اصلی نظام است.حالا خیلی ها متوجه سخن اش می شوند که چرا؟!واقعا درست است که باید دید که آوردن و در صورت تایید صلاحیت هاشمی برای ایجاد یک حماسه ی سیاسی است یا واقعا تغییری در راه است!

              • سوادكوهي كيجاپاسخ به این دیدگاه 2 6
                سه شنبه 24 ارديبهشت 1392-0:0

                من كه نمي خونم چيزي كه تو مي نويسي خانم فلاحي بعيد نيست آنچه گفته شده اس هست يا آنچه كه تو دريافتي و دوست داري بنويسي


                ©2013 APG.ir