تعداد بازدید: 6057

توصیه به دیگران 6

يکشنبه 5 خرداد 1392-22:34

ساخت میدان ابن شهرآشوب متوقف می شود؟

کاسبان و مغازه داران اطراف دروازه بابل به مقام قضایی نامه نوشتند/شهرداری با ترفند مبادرت به تخریب مغازه ها نموده و این جانبان هیچ گونه رضایتی به موضوع طرح مورد اشاره نداریم/دفتر فنی استانداری از شهردار ساری خواست با توجه به این که طرح میدان شهرآشوب در کمیسیون ماده 5 به تصویب نرسیده و مراحل قانونی آن انجام نشده،تا تعیین تکلیف نهایی در مراجع ذیربط از هرگونه عملیات عمرانی جلوگیری شود.


مازندنومه،سردبیر:ساری شهری ست کهن که در گذشته های نه چندان دور،دروازه هایی داشته که مورخان وسیاحان از آنها در نوشته هاشان یاد کرده اند.

سفرنامه نویسان از چهار دروازه برای ساری نام می برند:دروازه بارفروش،دروازه فرح آباد(ملامجدالدین)، دروازه استرآباد و دروازه نقاره خانه یا ارگ؛اینک اما تنها دروازه بابل(بارفروش قدیم)نامش برسر زبان ها باقی مانده که آن هم قرار است با طرح شهرداری ساری به میدان ابن شهرآشوب تغییر یابد.(هر چند برخی بابلی های متعصب این اقدام شهرداری ساری را نه به خاطر تکریم ابن شهرآشوب ساروی، بلکه بهانه ای برای ادامه بابل زدایی مهدی عبوری و تیمش قلمداد می کنند!)

*ابن شهرآشوب کیست؟ 

ابوعبدالله محمد بن علی بن شهر آشوب سَرَوی مازندرانی معروف به «رشید الدین» از عالمان بزرگ و معروف شیعه در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری است.

این فقیه فرزانه در جمادی‌الثانی سال ۴۸۸ ق (خرداد یا تیر ۴۷۴ شمسی) ( و به گفتاری در ۴۸۹ ق.)زاده شد. وی از کودکی به دانش‌آموزی پرداخت،چنان که در هشت‌سالگی قرآن را از بر می‌دانست.

دربارهٔ سفرهای علمی‌اش تنها به این نکته اشاره شده که در پی درگیری با فرماندار مازندران، آن‌جا را ترک کرد و راهی بغداد شد.

ورودش به بغداد در ایام خلافت مقتفی (۵۱۴/۱۵ - ۵۳۸/۳۹ شمسی) بود.وی در این شهر به اندرز و مناظره پرداخت و نزد خلیفه ارجی یافت، ولی پس از مدتی اقامت در بغداد به موصل و سپس به حلب رفت.می گویند او پیش از ترک مازندران سفرهایی به خراسان هم کرده‌است.

افراد زیر را استادان شیخ دانسته‌اند: 1.شیخ شهرآشوب (نیای بزرگوارش) 2.شیخ علی (پدر دانشمندش) 3.واعظ نیشابوری 4.شیخ ابوعلی فضل بن حسن تفرشی (طبرسی) صاحب تفسیر مجمع البیان 5.ابومنصور طبرسی، نویسنده کتاب «الاحتجاج» 6.قاضی سید ناصح‌الدین آمدی  7.ابوالفتوح رازی  8.سید ضیاءالدین فضل‌الله راوندی کاشانی 9.قطب‌الدین راوندی و...]

ابن شهرآشوب در شب جمعهٔ ۲۲ شعبان ۵۸۸ ه.ق تقریباً برابر ۱۷ شهریور ۵۷۱ ه.ش در حلب درگذشت و در جبل الجوشن در نزدیکی محلی مشهور به مشهد الحسین (ع) به خاک سپرده شد.

*از دروازه بابل تا شهرآشوب

نخستین بار شهریور ماه سال 1389 بود که یوسف یوسف پور-مسوول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مازندران- پیشنهادی برای تغییر نام چهار راه دروازه بابل ساری ارایه داد.او در آستانه روز قدس آن سال،به شهردار وقت پیشنهاد داد که نام این میدان به چهارراه قدس تغییر یابد.

علی حجازی اما قضیه را مسکوت گذاشت تا مهدی عبوری جوان بر صندلی او تکیه زد و آمدنش هم زمان شد با برگزاری کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی که بانیان آن،برگزاری این کنگره را به سال 1392-امسال- نوید داده اند.(دبیرخانه کنگره از حدود دو سال پیش در ساری فعال شده است)

شهردار جدید مرکز استان تصمیم گرفت نام دروازه بابل را تغییر دهد و میدانی آن جا بنا کند به نام ابن شهرآشوب.

این طرح همان ابتدا از سوی شیخ عباسعلی ابراهیمی-دبیر کنگره ابن شهرآشوب-با استقبال مواجه شد و او به خاطر نامگذاری میدانی جدید به نام ابن شهرآشوب در دروازه بابل،از شهردار تشکر کرد و چنین رویکردی را موجب آشنایی هر چه بیشتر شهروندان و مازندرانی ها با عالم جهان اسلام و تشییع دانست.

طرح ساخت میدانی در دروازه بابل تاریخی،در سال جدید با جدیت بیشتری پی گیری شد و ماه گذشته بود که شهردار و برخی مسئولان شهرداری ساری، از پروژه تعريض تقاطع دروازه بابل به خيابان شيخ طبرسي بازدید کردند.

در آن بازديد شهردار ساري با اشاره به مشكل ترافيك در سطح شهر از اين اقدام به منظور رفع اين مشكل ياد كرد و گفت: در مرحله اول 500 متر مربع از اين پروژه به انجام رسيد و ما طي مراحل بعدي اقدام به تعريض كامل اين تقاطع خواهيم كرد.

مهدی عبوری يادآور شد: ما قصد داريم با اجراي كامل اين پروژه ميدان مناسبي در اين مسير ايجاد كرده تا به روان سازي ترافيك شهر كمك شاياني شود.

*جلوی طرح را بگیرید!

همیشه طرح های توسعه ای موافق و مخالف دارد و نخستین مخالفان،آنانی هستند که زمین و خانه و مغازه شان در حریم این طرح ها قرار می گیرد.

شهرداری ساری به مالکان و مغازه داران اطراف دروازه بابل قول داد که بعد از اجرای طرح به آن ها ملکی دیگر می دهد،اما مالکان فعلی این وعده های شفاهی را نپذیرفتند و در تاریخ 31 اردی بهشت ماه 1392 با حدود 30 امضا نامه ای به دادستان مرکز استان نوشتند،با این مضمون:

«دادستان محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ساری

با سلام

احتراما" به استحضار می رساند این جانبان کسبه و مالکین اعم از مالکیت و سرقفلی مغازه های واقع در چهار راه دروازه بابل ساری می باشیم.

از آن جایی که شهردار محترم ساری از املاک مجاورین این جانبان بنا به گفته های شان با وعده هایی مبنی بر این که برای شما پشت مغازه املاکی را خریداری یا به شما املاک خواهیم داد،به صورت شفاهی با چنین ترفندی مبادرت به تخریب مغازه ها نموده است،این جانبان هیچ گونه رضایتی به موضوع طرح مورد اشاره نداریم و این طرح را نیز پذیرش نمی نماییم.

از نظر قانونی زمانی چنین طرحی قابلیت اجرایی را دارا می باشد که برای این جانبان تعیین تکلیف صورت گیرد،نه این که به صورت شفاهی وعده هایی داده شود.

درنتیجه تا زمانی که تکلیف موضوع برای ما روشن و آشکارا به صورت قانونی انجام نشود و در امنیت قرار نگیریم،نمی توانیم با این موضوع موافق باشیم.

اسنادی که دلالت بر مالکیت املاک خریداری شده توسط شهرداری برای این جانبان محرز و مسلم گردد و موقعیت مکانی نیز در جنب مغازه های این جانبان باشد،یا محدودیت مکانی(چهار راه دروازه بابل)وکنار خیابان اصلی در موقعیت تجاری ایده آل که در حال حاضر این جانبان چنین موقعیت مکانی تجاری عالی را دارا می باشیم.

اگر شهردار محترم ساری با چنین روش قانونی مبنی بر این که املاک اعم از سرقفلی و مالکیت مغازه ها را در اختیار این جانبان قرار دهد و موقعیت مکانی آن نیز با حال حاضر مطابقت داشته باشد و هیچ گونه تعارض و دوگانگی وجود نداشته باشد و با واقعیت نیز منطبق باشد و وعده هایی که می دهد به وسیله قانونی جامه عمل بپوشاند،این جانبان نیز به ایشان با اعتماد و درایت کافی با طرح مورد اشاره موافقت به عمل می آوریم.

چنان چه در آینده شهردار محترم در منصب خویش قرار نداشته باشد و شهردار جدید جایگزین در موقعیت فعلی اش قرار گیرد،این جانبان باید حق و وحقوق قانونی مان قابلیت عمل و اجرایی داشته باشد و حقوق قانونی مان تضییع نگردد تا در آینده مشکلات برای ما و خانواده مان ایجاد نگردد و بلاتکلیف نمانیم.

از آن مقام عالی استدعا داریم جهت احقاق حقوق قانونی مان و دفاع از حقوق شهروندی، پی گیری و اقدامات قانونی در این راستا به عمل آید.

حال با عنایت به مراتب یاد شده تقاضای رسیدگی مقتضی و شایسته قانونی را داریم.ضمنا" لازم به یادآوری می باشد تا تعیین تکلیف یعنی تحویل مغازه ها و تصرف و تملک مالکانه مغازه هایی که قرار می باشد که شفاها" نیز اعلام شد در اختیار این جانبان قرار گیرد،دستور فرمایید تا از طرح مورد اشاره جلوگیری به عمل آید.

رونوشت به:سازمان بازرسی،شورای شهر،استانداری»

نامه بالا هر چند از نظر نگارشی و دستوری پر ایراد است،فحوایی حقوقی دارد.مالکان و مغازه داران اطراف دروازه بابل از مقام قضایی خواسته اند جلوی طرح را بگیرد تا شهرداری،سند ملک جدید را به آن ها تحویل دهد.

*از هرگونه عملیات اجرایی جلوگیری شود!

درست همان روزی که نامه مالکان و کاسبان اطراف دروازه بابل به مقام قضایی نوشته شد،از آن طرف نامه ای از استانداری مازندران برای شهرداری ساری ارسال شد تا از اجرای این طرح جلوگیری شود(31 اردی بهشت 1392).

این نامه را مدیرکل فنی استانداری به شهردار مرکز استان نوشت و بنا به دلایلی هم چون ناراضی بودن اهالی محل و نیز مصوب نشدن این طرح در کمیسیون مربوط، از او خواست عملیات عمرانی اطراف دروازه بابل متوقف شود.در این نامه آمده:

«شهردار محترم ساری

موضوع:احداث میدان

به پیوست تصویر نامه اهالی چهار راه دروازه بابل در خصوص عدم رضایت و تضییع حقوق قانونی آنها در احداث میدان ابن شهرآشوب ساروی در دروازه بابل ارسال می گردد.

با عنایت به این که طرح این میدان در کمیسیون ماده 5 به تصویب نرسیده و مراحل قانونی آن انجام نشده،لذا تا تعیین تکلیف نهایی در مراجع ذیربط از هرگونه عملیات عمرانی جلوگیری گردد.

مهدی رازجویان

مدیرکل دفتر فنی»

*ولی افتاد مشکل ها!

موضوع احداث میدان ابن شهرآشوب-با تمام تبلیغات و مانوری که شهرداری ساری روی آن انجام داده-هر چند در ابتدا آسان می نمود،انگار پیچیده و بغرنج شده است.

هنوز زود است دروازه بابل را ابن شهرآشوب بنامیم،هر چند می دانیم مهدی عبوری عقب نشینی نمی کند و هر طور شده تصمیمش را عملی خواهد کرد.

باید صبر کرد و دید این میدان چه هنگام عاقبت به خیر خواهد شد؟و آیا در پایان ماجرا همه راضی خواهند شد؟


  • پنجشنبه 30 مهر 1394-17:46

    ...مهندس عبوری ساری رو نگین شهر های شمالی میکنن تا چشمشون در بیاد.همه ساری پشت عبوری هست

    • پنجشنبه 28 فروردين 1393-14:3

      سلام ،دم این شهر دار گرم که همه را درو کرده
      دادا تا میتونی بساز و درست کن از مسئولان دیگه ......بلند نمیشه پاش بیافته پشتت در می آییم.

      • ابوالفضلپاسخ به این دیدگاه 6 0
        سه شنبه 6 اسفند 1392-12:3

        متاسفانه یه نفر میاد تا به اوضاع شهر ساری رسیدگی کنه مانعش میشن چون نمیخوان ساری پیشرفت کنه! شهردار جوان ساری هم تا اینجا خیلی خوب کار کرده و امیدوارم همینجور ادامه داشته باشه

        • پنجشنبه 21 آذر 1392-22:2

          اولاً کل مغازه های طرح به 30 نمیرسه که این خودش سنگ اندازی تو کار رو نشون میده
          ثانیاً اگه استانداری اینقد سریع به مشکلات مردم رسیدگی میکنه، چرا فکری به حال کارگران زحمتکش کارخونه های ورشکسته مثل نساجی قائمشهر نمیکنه؟ چون اونا ضعیفن و مغازه دارای چهار راه گردن کلفت؟
          ثالثاً پروژه ملی و برای مردم یک شهر ایجاد میشه، پس منافع جمع ارجح تره

          • يکشنبه 29 مرداد 1396-18:15

            نه چون قائم شهر ما خار چشم یه عده نیست ولی ساری شما چرا.

          • يکشنبه 12 آبان 1392-0:0

            واقعآ مشخص شده كه چرا ساري كه يك مركز استان است چرا هيچ وقت پيشرفت نمي كند ، چون بابلي ها روي پستهاي كليدي خيمه سنگين زدن واز بارفروش ده يك شهر ساختن وساري اين شهرتاريخي وكهن به مانند دهي بسيار بزرگ به سبك شهرهاي قديم باقي مانده...

            • دوشنبه 24 تير 1392-0:0

              سالهاست که تاسیس میدان در دنیا منسوخ شده. هر چه این میدان بزرگ باشد،وقتی خروجی های تنگی مانند فردوسی،شیخ طبرسی و نادر دارد چیزی از ترافیک کم نمی شود.ضمناً به نظر من شهرداری با صاحبین ملک در این پروژه صاف و ساده نبوده و می خواست هرطور شده این پروژه به انجام برسه.

              • دودانگه ساریپاسخ به این دیدگاه 13 1
                شنبه 11 خرداد 1392-0:0

                افرین بر عبوری.خلاصه یکی پیدا شداز حق ساری دفاع ...شهراشوب ساروی است وما از عبوری حمایت میکنیم.دودانگه ساری

                • ابن شهر آشوب مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 11 0
                  شنبه 11 خرداد 1392-0:0

                  جناب آقای استاندار و مسئولین استانداری و فرمانداری ، همیشه در طول تاریخ ساری زیر پای مسئولین ارشد استانی له شده ، مگر می شود طرحی 3 سال پیش مطرح شده باشد استانداری مخبر نباشد آن هم مرکز استان! کدام طرح عمرانی مشکلدار نبوده که این دومی باشد! چرا جلوی آبادانی و رشد شهر ساری را میگیرد ؟ چه دستی در کار است؟ چرای جلوی کار شهردار جوان و فعال را می گیرید؟ این همه صدمات به مرکز استان کفایت نکرد؟

                  • جمعه 10 خرداد 1392-0:0

                    حضوراقایان دفترغیرفنی استانداری اگه شهرسازی و...رو یاد نگیرید مازنداران به خاطر شما غیرفنیها تاچند وقت دیگه به ۳استان شاید بیشتر تبدیل بشه که شاید حتی سرمحله داری یکی ازمناطق نکا.بابل.نور هم دستتون ندن.

                    • مه مله سنگ تراشونپاسخ به این دیدگاه 5 13
                      چهارشنبه 8 خرداد 1392-0:0

                      با تغییر نام های قدیمی اصالت شهر زیر سوال می رود

                      • سه شنبه 7 خرداد 1392-0:0

                        دروازه بابل در حد یک چهارراه هم نبود، چه دیروز و چه حالا که اسم میدان را به آن داده اند. این کارشناسان تا دیروز کجا بودند؟ چرا دم نزدند؟

                        به خدا مهدی عبوری دارد این شهر مرده را زنده می کند. عبوری دارد رفع خجالت و شرمساری از همه مازندرانیها می کند. مهدی عبوری نه مجلس می رود و نه نماینده و استاندار و وکیل و وزیر می شود. عبوری آمده تا خجالت را از دامن مسئولین استانی و کشوری بزداید و محروم ترین مرکز استان کشور را به شهری درخور نام دیار سرسبز مازندران و مردم فهیم ساری تبدیل کند.چرا بعضیها دارند منفجر می شوند؟ بحث این چهارراه و اون میدان نیست، بحث بر سر منافع آقایان است...

                        • سه شنبه 7 خرداد 1392-0:0

                          آقایان دفتر فنی استانداری در موقع ساخت پل دخانیات و پل میدان فرح آباد کجا تشریف داشتند؟!بعد از یکسال از اتمام پل دخانیات هنوز بلا استفاده مانده.شاید چون که مسیر شهرشان تا استانداری از این راه نیست متوجه غیر استاندارد بودنش نشدند!!!!!!!!!!!بسه دیگه

                          • سه شنبه 7 خرداد 1392-0:0

                            خیلی وقت است کسی در ساری دیگر دروازه گرگان نمی گوید . سرنوشت دروازه بابل هم همان است می شود چهارراه شهرآشوب یا گذرگاه شهر آشوب یا ... احسنت برعبوری که دنبال احقاق حق مردم ساری هست و بداند مردم با او هستند

                            • سه شنبه 7 خرداد 1392-0:0

                              قانون را می شود خم کرد ولی نمی شود شکست. درود بر عبوری که می خواهد با خم کردن سرعت بخشد.

                              • کارشناس ترافیک پاسخ به این دیدگاه 9 22
                                دوشنبه 6 خرداد 1392-0:0

                                آقای شهردار با کدام مطالعه ی ترافیکی به این نتیجه رسیدید که میدان بهتر از چهارراه مشکل ترافیک را حل می کند ؟ به نظر می رسد از برنامه ریزی شهری وحمل ونقل عمومی اطلاع کافی ندارید .

                                • دوشنبه 6 خرداد 1392-0:0

                                  آقای اسلامی. شما خوب می دونی که نمیشه با استانداری جنگید پس صبر کن. ارادتمند شما مهدی کریمی

                                  • ساروی ریکاپاسخ به این دیدگاه 11 16
                                    دوشنبه 6 خرداد 1392-0:0

                                    اقای اسلامی شما نفس تان از جای گرم بلند میشه همش داری... ما شهردار مان را دوست داریم شهردار یا مشاورینش که فرشته نیستند همه کارشان بی عیب باشه ممکنه اونا هم اشتباه داشته باشند که جلوی انرا هر وقت بگیرند درسته اما اینکه مغازه داران از حق خود دفاع کنن ودر این وانفسا ی اقتصادی نگران اموال خود باشند به شما ربطی دارد قععا عبوری جوان نمگذارد حق شهروندی پایمال شود...

                                    • دوشنبه 6 خرداد 1392-0:0

                                      در پاسخ به آقای بابایی: لطف کنید یک بار دیگر صادقانه پیام دکتر اسلامی را بخوانید، شاید بهتر از این متوجه شوید، البته فهمیدن خیلی سخت است.

                                      • دوشنبه 6 خرداد 1392-0:0

                                        احسنت بر آقای اسلامی درست تشخیص دادی .مردم ساری باید مسئولین بالا دست خود را بشناسند...خداوند اخلالگرها را لعنت کند

                                        • دوشنبه 6 خرداد 1392-0:0

                                          آقای عبوری ، اوایل که آمده بودید خیلی خوب بودید و ما دوستتان داشتیم ولی الآن ...

                                          • دوشنبه 6 خرداد 1392-0:0

                                            جناب آقای اسلامی

                                            از اینکه دلسوز میراث ساری هستید ممنونیم اما جند سئوال :

                                            1 - برای ساخت میدان باید از روی مردم عبور کرد ؟

                                            2 - قانون اینگونه مسائل را چگونه حل می کند با زور یا منطق ؟

                                            3 - شما با کدامین منطق علمی کار شهردار را بالا زدن پرده اختلافات دانستید ؟

                                            4 - چرا فکر می کنید شما بهتر از دیگران می فهمید ؟

                                            • حسین اسلامی سارویپاسخ به این دیدگاه 42 10
                                              دوشنبه 6 خرداد 1392-0:0

                                              معلوم است که پشت این نامه چه کسانی پنهان شدند ، معرکه گیری چندان هم مشکل نیست. و اگر عبوری دست از ساخت و ساز ساری نکشد، توپخانه ضد ساری مستقر در استانداری باز هم آتش خواهد کرد. حالا روز به روز دم خروس بیرون می افتد، حالا بهتر معلوم می شود که قسم حضرت عباس استانداری دروغ بود. حالا برای مردم روشن شد که چرا در صد متری جلوی چشم استانداری ساختمان ثبت ملّی شده به زباله دانی تبدیل می شود؟ و میراث گردن کلفتی هم می کند!!! حالا روز به روز بیشتر معلوم می شود که چرا میراث فرهنگی تمام مازندران را به مسخره گرفته و آب از آب تکان نمی خورد. حالا معلوم شد که معاون رئیس جمهور هم ساختمان موزه را گلنگ می زند و باز هم ما را مسخره کردند، و دروغ گفتند، عبوری خوب دارد پرده ها را بالا می زند. تمام مغازه های این میدان نصف تعداد امضاء های این نامه نیست، در اینجا استانداری چه زود به داد مردم می رسد امّا از آن طرف سالها فریاد می زنیم که میراث در مازندران ضد فرهنگی عمل می کند کر و لال می شوند.


                                              ©2013 APG.ir