تعداد بازدید: 2487

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 6 خرداد 1392-14:55

دومین جشن نشا در آمل برگزار می شود

 جشن نشا 9خرداد سال جاری در شهرستان آمل(جاده قدیم آمل به بابل،بخش دشت سر، روستاری مزرس) از ساعت 5 بعدازظهر آغاز می شود/ مراسم نمادین نشا کاری،رقص با ادوات کشاورزی ،بازار محلی، کشتی محلی، رقص نشا، اجرای موسیقی مازندرانی، شعر خوانی،عروسی محلی، برکت پلا و...جزو برنامه های این جشن است.


مازندنومه؛خسرو علیزاده هشتلی،دبیر اجرایی جشن نشا:یکی از ویژگی های زندگی گذشته در اقوام و استان های مختلف از جمله مازندران،برگزاری جشن در مناسبت های متعدد بود تا ازاین طریق علاوه بر ایجاد نشاط و شادمانی، خستگی های ناشی از کارهای سخت زمان و زمانه سخت را به بوته فراموشی بسپارند.

درمازندران نیز به دلیل شرایط اقلیمی یکی ازمشاغل مهم کشاورزی بود که آداب خاص خود را داشته و دارد.

نشا یکی ازمراحل کاشت برنج است؛ به همین مناسبت مردم برای شکر گذاری ازخداوند در پایان مراحل نشا کاری، جشن برگزار می کردند که این جشن باهمکاری کشاورزان و اعضای خانواده برگزار می شد.

در این جشن آیین ها و برنامه های مختلفی اجرا می شد و از این طریق ضمن حفظ میراث فرهنگی، عناصر فرهنگی نیز انتقال می یافت.


چند سالی است به منظور احیای فرهنگ کار و تلاش و حفظ سنت ها و ایجاد نشاط و شادمانی، به همّت موسسه فرهنگی و هنری پارپیرار و همکاری انجمن ها و علاقه مندان به فرهنگ مازندران، این جشن برگزارمی شود.

در سال جاری نیزاین جشن برای دومین بار درتاریخ 9خرداد در شهرستان آمل(جاده قدیم آمل به بابل،بخش دشت سر، روستاری مزرس) از ساعت 5 بعدازظهر آغاز می شود.

ازجمله برنامه های این جشن می توان به مراسم نمادین نشا کاری،رقص با ادوات کشاورزی ،بازار محلی، کشتی محلی، رقص نشا، اجرای موسیقی مازندرانی، شعر خوانی،عروسی محلی، برکت پلا، حمل کارناوالی مرتبط و... اشاره کرد.

حضور عموم مردم دراین جشن آزاد است.


  • يکشنبه 12 خرداد 1392-0:0

    سلام و درود

    بر بزرگوارانی که همه درگیر انتخابات و سیاست بازی هستند اینان فکر دستان گل الود و پینه بسته کشاورزند تا مسوولین لااقل فکری بحال این قشر که همیشه در صف اول هستند بکنند.ای کشاورز ته خسه تن بلاره


    ©2013 APG.ir