تعداد بازدید: 2346

توصیه به دیگران 4

سه شنبه 28 خرداد 1392-12:19

یک بار دیگر شريعتي

 به بهانه 29 خرداد سالروز خاموشی دکتر علی شریعتی/ از ویژگی های زبانی او چون تکرار و هنجار شکنی گرفته تا ویژگی های شاعرانه ی خیال پردازی، موسیقی کلام و...همگی نشان دهنده و نمایانگر سبک در کلام و آرای دکتر علی شریعتی است که کتاب کویر، خود سند گویای جلوه فردیّت و سبک اوست.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،منصور جعفری،مدرس دانشگاه:آوازه و شهرت دکتر شریعتی(1356-1312) به دلیل قوّت آرا و آثار پر ثمر،پرعمق و اصیل او و نپرداختنش به مباحث ساده،سطحی و ظاهری و قلم جذّاب،پر قدرت و شیوه بیان فصیحش و همچنین کاشتن بذر نواندیشی در جامعه،همه گیر و فراگیر شده و در تمامی سطوح و طبقات جامعه تسری پیدا کرده است.

 آثار فراوان و مستقلی در زمینه ی بیانات و ابعاد هنری،علمی و نظریه های او نوشته شده و می شود و« هر کجا گذری، ز شهر و کوچه و بازار،داستان» اوست.

 یاد او و اندیشه های والای او، زیبنده ی بیشتر محافل است. بسیار کسانی،مضامین کلام و سخن و شعرهای او را راهنما و فلسفه ی زندگی خود قرار داده و در حافظه ی خود ثبت و ضبط نموده اند و از بر دارند.

 بسیاری از آنها به تأثر و تقلید از او، نظمی ساخته و شعری سروده و نثری پر غلیان و شعر گونه نوشته اند. بسیاری با الهام از سخنان زیبا و هنرمندانه اش، به نمایشنامه پرداخته و عبارت هایی از کلام و سخنانش را بر فیلم و تئاتر های مختلف خود قرار داده،تإثیر گذاری و جذبه آن را دو چندان نموده اند.

کثیری دیگر از نویسندگان و مقاله نویسان ،برای تبرّک و تعمیق آرا و آثارشان، مقاله ها و کتب خود را بدون تفأُل از پاره ای از سخنان و کلمات قصار و نثر های شاعرانه و اشعار او نمی آغازند تا از این طریق تأثیر و مفهوم سخن شان را بیشتر و واضح تر کنند و از قوّت کلام او، در استحکام و استواری کارشان مدد طلبند.

بدین طریق، همگان خود را در بالندگی فکری و نوگرایی مرهون و مدیون شریعتی می دانند و قدردان جد و جهد و تلاش های مستمر اویند و حتی نوگرایی ها و نو اندیشی های امروزین را تداوم همان راهی می دانند که بذر آن را او پاشیده است و از شاخه ی درختی می دانند که شریعتی در کاشتن انبوه آن درختان نقش داشته است.

دکتر علی شریعتی از جمله معدود نویسنگان و بزرگان صاحب سبک در روزگار ماست. بهترین جلوه های سبک فردی او را در اسلامیات و به ویژه در کویریات و در کتاب های هبوط در کویر، تحلیلی از مناسک حج و نیایش او می توان پیدا کرد.

 از ویژگی های زبانی او چون تکرار و هنجار شکنی گرفته تا ویژگی های شاعرانه ی خیال پردازی، موسیقی کلام و...همگی نشان دهنده و نمایانگر سبک در کلام و آرای دکتر علی شریعتی است که کتاب کویر، خود سند گویای جلوه فردیّت و سبک اوست.

 شریعتی دارای قریحه ی سرشار و پر بار شعر و شاعری بود و همچنین قریحه شاعری- که عمیقا" دامنه ی نثرهای اورا فرا گرفته بود- لطف و جاذبه و ذوق و حلاوت خاصی به بیان او داده و در شیوه و روش نثر او تأثیر شگرف و ژرفی گذاشته بود و این بیان شاعرانه، به اضافه ی دامنه دانش واژگانی گسترده ی او،تسلط اش را بر بیان افکار چند بعدی اش چندین برابر کرده بود، به طوری که کسان زیادی اعم از فلسفه خوانان، جامعه شناسان،هنرمندان،ادبا و شاعران در سِلک مقلدان فکری او در آمدند و از شیر جاری در پستان جانش، مکیدند و فربه شدند.

ایمیل نویسنده: (googely_chaman@yahoo.com)


  • شنبه 1 تير 1392-0:0

    خيلي لذت بردم عالي بود ماشاء الله به قلم خوب كه كارستان مي كند و جفاهايي را كه در حق اين استاد بزرگ كرده اند جبران مي كند بازم به نويسنده ي اين مطلب كوتاه و پر مغز آفرين مي گويم.

    • كيجا سوادكوهيپاسخ به این دیدگاه 1 0
      چهارشنبه 29 خرداد 1392-0:0

      اثار با ارزش دكتر شريعتي مصداق اين بيت به علي شناختم من به خدا قسم خدا را ، رو هميشه براي من تداعي ميكنه.كتاب زن (فاطمه فاطمه است) نه تنها به زنها كه به مردان هم به قول كامنت دوستمون بابل خود اگاهي و درك عميق ميده.به نظرم چنين افرادي در تاريخ شايد قرن به قرن تكرار شوند و از دست دادنشون واقعا ضايعه اسفباريه. روحشون شاد و جايگاه اين معلم شهيد بهشت برين باد

      • چهارشنبه 29 خرداد 1392-0:0

        جوانان بامطالعه کتابهای شریعتی به خوداگهی می رسند


        ©2013 APG.ir