تعداد بازدید: 1905

توصیه به دیگران 1

شنبه 1 تير 1392-22:39

نکته های یک انتخاب

علت عدم استقبال قابل انتظار راي دهندگان به آقاي روحاني، با توجه به حمايت هاشمي و خاتمي از او و انصراف عارف به اين خاطر است كه اولا" آقاي دكتر روحاني قبل از ثبت نام چهره خيلي شناخته شده اي نبود و فقط خواص،او را مي شناختند. درچندسال اخير هم كمتر در مجامع عمومی و رسانه ای ظاهر مي شدند و سيماي جمهوري اسلامي هم فرصتي به ايشان نمي داد تا مانند ساير نامزدها چهره بشود.


مازندنومه،دکتر سیف الرضا شهابی:با پايان يافتن شمارش آراي انتخابات رياست جمهوري ايران،آقاي دكترحسن روحاني باكسب 7/50 از آراي انداخته شده درصندوق ها ، برنده ماراتن انتخابات شد و به عنوان هفتمين رئيس جمهوری ايران ازدرون انتخابات يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بيرون آمد.توجه به نكاتي چند درحاشيه اين انتخابات حائز اهميت است :

  1-در انتخابات دوره دهم كه درخرداد1388 برگزار شد 85 % از واجدان شرايط شركت كردند،ليكن درانتخابات سال 1392 كمتر از آن و در حد 72% شركت کردند.

با توجه به این كه درسال 88 فقط انتخابات ریاست جمهوری برگزارشد و در انتخابات سال ۹۲ همزمان شده بود با انتخابات شوراهای شهر و روستا،پرواضح است که تعدادی زیادی از کسانی که امسال پای صندوق های رای حاضر شدند،به خصوص درشهرهای متوسط وکوچک و روستا ها،به خاطر شرکت درانتخابات شوراها بود.اگراین همزمانی وجود نداشت بعید نبود که درصد شرکت کنندگان درانتخابات ریاست جمهور به طور چشمگیرتری پایین می آمد.

   نباید از خاطر دور داشته باشیم که نامزدها درسال ۱۳۸۸ فقط ۴ نفر بودند و درسال 1392 تعداد 6 نامزد(ابتدا 8 کاندیدا) در صحنه انتخابات با يكديگر رقابت كردند و علی الاصول تعداد بیشتر نامزدها باید رای دهندگان بیشتری را به پای صندوق ها می کشاند.

  درکلان شهر تهران به عنوان پایتخت از پنج میلیون و پانصد هزار واجدان رای ، فقط نیمی از آن ها شرکت کردند.

   اين كاهش قابل توجه و درحد 13 % بايد مورد ارزيابي صاحبنظران و کارشناسان قرارگيرد.این را هم بگوییم که تبليغات صدا وسيما براي حضور مردم بيشتر از4 سال قبل بود.

    البته اگر آقاي هاشمي رفسنجاني رد صلاحيت نمي شد احتمال داشت حدود 90 % واجدان راي دادن شركت مي كردند و ايشان هم با كسب آراي بيش از 80 % راي دهندگان پيروز انتخابات می شد.

  2- آقاي روحاني به طور ناپلئوني موفق شد در دور اول پیروز شود و اگر 7 دهم درصد کمتر راي مي آورد قطعا انتخابات به دور دوم كشيده مي شد.

با توجه به اين واقعيت كه آقايان هاشمي رفسنجاني و سيدمحمد خاتمي تمام قد ازآقاي روحاني به حمايت برخاستند آقاي روحاني نتوانست بيشتراز 7 /50 % آراي واجدان را به دست آورد.

    نبايد از نظر دورداشت اگر آقاي محمد رضا عارف -نامزد متمايل به اصلاح طلب ها- با صلاحديد آقاي خاتمي از صحنه انتخابات انصراف نمي داد،قطعا آراي آقاي روحاني به زير 50 % كاهش پيدا مي كرد و نتيجه نهائي انتخابات به دور دوم كشيده مي شد که شاید رییس جمهور فرد دیگری می شد.

علت عدم استقبال قابل انتظار راي دهندگان به آقاي روحاني، با توجه به حمايت هاشمي و خاتمي از او و انصراف آقاي عارف به اين خاطر است كه اولا" آقاي دكتر روحاني قبل از ثبت نام چهره خيلي شناخته شده اي نبود و فقط خواص،او را مي شناختند. درچندسال اخير هم كمتر در مجامع عمومی و رسانه ای ظاهر مي شدند و سيماي جمهوري اسلامي هم فرصتي به ايشان نمي داد تا مانند ساير نامزدها چهره بشود.

ثانيا" ازنظر شخصی  آقای دکتر روحانی روابط عمومی قوی ندارد و کمتر با اقشار متوسط و پائین دست جامعه چه به شکل مستقیم و چه غیر مستقیم ارتباط برقرار می کند.

   3-درشرايط موجود حتي اگر نامزدهاي اصولگراها كه با گرايش متفاوت فكري بودند به نفع يكي از نامزدها كنار مي رفتند،مع الوصف با تجميع آراي آن ها هم به راي آقاي روحاني نمي رسيدند و قادر نبودند دررقابت ، موفقيت كسب كنند. از این نظر اظهارات برخی از سران اصولگرا مبنی بر اینکه اگر فلانی به نفع فلان نامزد کنار می رفت به نفع جبهه اصولگرایان بود،نمی تواند صحیح باشد.


  • مشهدی احمدپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 4 تير 1392-0:0

    من مقاله وهمه کامنت ها را خواندم بهرحال دکترشهابی بر پایه یک سری از آمارها نتیجه گیری کرد اگر غیرازاین انجام می داد که فقط آمارگفتن مسئله ای را حل نمیکندامارها خودبخود بما واقعیات را نشان میدهددرضمن کیجا سوادکوهی نباید ازکوره دربرود وبگوید اگرمثل من نمی فهمید پس فاجعه است

    • كيجا سوادكوهيپاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 4 تير 1392-0:0

      لطفا كامنت منو يه بارديگه بخونيد متوجه ميشين من چي گفتم. اگه شما همه چي رو اينطوري بخونيد كه فاجعه اس.كجاي كامنتم زده كه اين اطلاعات غلطه يامن قبول ندارم اتفاقا تحليل كاملا درست و منطقيه ولي من گفتم جهت داره. اگر ايشون قصد تحليل داشتند بحث جداست و تحليلشون محترم ولي وقتي عنوان مطلب ذكر چند نكته اس حق تحليل جهت دار نداريم اينطوري يعني از امار در جهت تحليل شخصي استفاده كرديم. پس بايد عنوان عوض ميشد كه ذكر كردم. با سپاس

      • يکشنبه 2 تير 1392-0:0

        من چند بار مطلب دکتر شهابی را خواندم نمیدانم چرا وبچه دلیل شخصی بنام کیجا سوادکوهی ناراحت شد .دکترشهابی بر پایه یک سری آمار که همه آن ها صحیح است تحلیلی ازانتخابات کردواگر امار ایشان ویا مطالبشان نادرست است بایدجواب منطقی داده شود

        • يکشنبه 2 تير 1392-0:0

          انصاف این است که تحلیل مناسبی بود و اگر عارف کنار نمی رفت یا کنار نهاده نمی شد، احتمال به دور دوم کشیده شدن انتخابات به بالای 99/99 درصد می رسید. در دور دوم جریان اصولگرایی احساس خطر می کردند و تمام قد وارد میدان می شدند و کار بر روحانی سخت می شد. حالا اینکه آراء عارف و خاتمی و اصلاح طلبان چند درصد موجب تقویت آراء روحانی شد با اتکاء به نظر سنجی نمی توان گفت کمتر از 3 میلیون رای برای عارف وجود داشت. اگر چنین باشد و همه سه میلیون نفر طرفدار عارف به روحانی رای داده باشند حداقل اصلاح طلبان به اندازه یک ششم باید در مدیریت دولت روحانی سهم داشته باشند.

          اما اصلاح طلبان نشان دادند به این سهم قانع نیستند و سهم خواهی های گسترده ای را شروع کردند که جشن پیروزی در سالن هلال احمر ساری نمونه ای از تلاش های گسترده برای این سهم خواهی بوده است.

          • ریکا سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            يکشنبه 2 تير 1392-0:0

            با تشکراز کیجا سوادکوهی من که ریکا سوادکوهی هستم نوشته شما را تائیدنمیکنم اتفاقا نویسنده یک سری واقعیات را گفت .هرجا که واقعیت ندارد میفرمودید

            • كيجا سوادكوهيپاسخ به این دیدگاه 1 0
              يکشنبه 2 تير 1392-0:0

              آقاي دكتر هرچي سعي كردم به خودم بگم نوشتتون بي غرضه نشد شما مغرضانه نوشتيد چون اگر قصدتون فقط دادن يه سري امار و نكات بود در پايان هر بندي مدام نميگفتيد اقاي روحاني راي نمي اورد راي نمي اورد پس منظور شما دادن يه سري اطلاعات نيست بلكه اينه كه روحاني در حدو اندازه راي اوردن نبود به اين دلايل، پس لطفا تايتل نوشتتون رو تغيير مي دادين به روحاني راي نمي اورد اگر ..... يا سپاس

              • يکشنبه 2 تير 1392-0:0

                بررسی وتحلیل خیلی جالبی بودامیدواریم آقای روحانی دردوران ریاست جمهوری به پائین دست های جامعه بیشتر توجه کند


                ©2013 APG.ir