تعداد بازدید: 2240

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 3 تير 1392-22:3

بي سوادي نقابدار

تعریف جدید سواد چه می گوید؟/در تعريف جديد،اگر كسي حتي سواد خواندن و نوشتن و قدرت به كارگيري كامپيوتر را داشته باشد ولي توان تحمل انديشه ي مخالف را نداشته باشد باز هم بي سواد به حساب مي آيد .


مازندنومه؛یادداشت مهمان،محمدعلی پاسندی:تا پيش از اين،در قرن بيستم به كساني كه سواد خواندن و نوشتن نداشتند بي سواد گفته مي شد.

 نهادهای معتبر فرهنگی تصميم ديگري گرفتند و آن را به جامعه ي جهاني نيز اعلام كردند و آن اين كه از سال 2000 به بعد هركسي كه قادر به استفاده از كامپيوتر نباشد بي سواد به حساب مي آيد.

اگرچه  اين دو تعريف از بي سوادي براي پيشرفت بشر لازم و ضروري بود ، ولي كاستي هاي ذاتي اي در تعريف اين امر وجود داشت .

 اين دو تعريف نتوانسته از ميزان خشونت بشر نسبت به همنوعانِ خود بكاهد . خشونت نه تنها در قرن 21 كاهش نيافته، شيوه هاي پيچيده تري به خود گرفته است . 

اين موضوع نشان دهنده ي آن است كه با گسترش سطح سواد(طبق دو تعريف قبل) و گسترش و توسعه ي فناوري اطلاعات ، حتي سطح اندكي از خشونت هاي بشري كاسته نشده است .

رفتار انسان در اثر "آموزش" جهت مي يابد . با آموزش در جهت درست، مي توان سطح سواد را در جهتي هدايت كرد كه به كاهش خشونت بينجامد؛بنابر اين بايد تعريف تازه اي از سواد ارائه بدهيم كه آموزش هاي مابعدي نيز بر محور اين تعريف استوار شود. هدف از اين تعريف بايد بر محور دستيابي به آسايش و آرامش همگاني استوار باشد.


از بين متعصب ها(چه با سواد، چه بي سواد) تا دانشمندان باسوادِ تهيه كننده ي سلاح هاي كشتار جمعي، رابطه ي مشتركي وجود دارد و آن هم بي توجهي به خود انسان است .

 در نگاه اين گروه ، جهان از نگاه "من"( ِمنفعت جو) تفسير مي شود و حياتِ "ديگري"(یا دیگران) قابل احترام نيست و منافع شخصي بر سعادت جمعي غلبه دارد .

در تعريف جديد "سواد" ، ميزان پرهيز از خشونت بايد به عنوان يك هدف مهم در دستور كار قرار گيرد .در این تعريف بايد گفت: بي سواد كسي است كه از كمترين سطح نقدپذيري و تحمل نظرات مخالفان برخوردار است.

امر آموزش نیز بايد مبتني بر اين امر باشد كه به فرد آموزش داده شود تحمل انديشه ي ديگران را داشته باشد و خود و ديگران را نقد کند.هر نوع آموزش در اين راستا گامي خواهد بود در جهت كاهش اين بي سواديِ نقابدار .

در تعريف جديد اگر كسي حتي سواد خواندن و نوشتن و قدرت به كارگيري كامپيوتر را داشته باشد ولي توان تحمل انديشه ي مخالف را نداشته باشد باز هم بي سواد به حساب مي آيد .


  • محمودیانپاسخ به این دیدگاه 2 2
    پنجشنبه 6 تير 1392-0:0

    دقیقا مثل شما خردادیها که تحمل پیروزی رقیب را نداشتید و در سال 88 چه علمشنگه ای راه انداختید ولی از اصولگرایان یاد بگیرید که هم در دوم خرداد سال 76 و هم 24 خرداد 92 به رقیب برنده با دویست هزار رای بیش از حد نصاب تبریک گفتند و رفتند دنبال کار و زندگی شان

    • كيجا سوادكوهيپاسخ به این دیدگاه 2 0
      چهارشنبه 5 تير 1392-0:0

      آقاي پاسندي سپاس. مطلب بسيار جالبي بود واقعا خوشم اومد، يادگيري اين مسئله واقعا اموزش قوي ميخواد كه بايد از سنين كودكي اموزش داد چون اگه به بزرگسالي بكشه نياز به تغيير ساختار ذهنيس كه احتمال موفقيت كمه، اي كاش بيشتر بسطش ميداديد، بايد در اين رابطه اطلاع رساني بيشتري شود.بايد راهكار هم داد اول از همه براي تقويت اين روحيه در خودم دوست داشتم بدونم. بازم سپاسگزارم


      ©2013 APG.ir