تعداد بازدید: 4087

توصیه به دیگران 4

دوشنبه 10 تير 1392-17:1

رعیت:استاندار آینده باید میانه رو و اهل تعامل باشد

در گفت و گو با ولی رعیت مطرح شد:یعنی چه که مثلا" یک مسئول و مجری انتخابات بگوید من فضا را برای برد روحانی مهیا کرده ام؟/هنوز اتفاقی نیفتاده و کابینه دولت تشکیل نشده،عده ای در استان علیه آقای کشاورزیان و نیازآذری موضع گرفته اند/در انتصابات دولت یازدهم،خیلی گرایش های سیاسی موثر نیست و ما شاهد ظرفیت های جدیدی خواهیم بود/در شرایط دشوار و سخت کنونی،نباید بر سر استاندار شدن و فرماندار شدن دعوا بیفتیم/طاهایی مردی برای تمام فصول است.


مازندنومه،سردبیر:ولی رعیت -نماینده مردم قائم شهر،سوادکوه،جویبار و کیاکلا در مجالس ششم و هفتم-را در حاشیه نشست شونیشت مازندرانی های مقیم پایتخت،ملاقات کردم و ساعتی را به دور از مراسم،در خلوتی به گفت و گو پرداختیم.

رعیت راجع به برخی نامزدهای احتمالی پست استانداری مازندران نظرات جالبی بیان و در پایان نیز اوضاع اقتصادی مملکت را نابسامان و خطرناک معرفی کرد.

گفت و گوی ما را با این فعال سیاسی و مدیر باسابقه بخوانید.

*مردم که خوشحالند،شما به عنوان یک فعال سیاسی،فضا را پس از انتخاب دکتر روحانی چگونه می بینید؟

-فضای کشور به سمت اعتدال و عقل گرایی می رود،به نظر من به سمتی می رویم که کارهای اجرایی به شکل مطلوب تری صورت می پذیرد،به نیروی انسانی اهمیت بیشتری داده می شود و از توان اجرایی همه نیروها استفاده خواهد شد.

در دو دولت قبلی نیروهایی که قابلیت هایی داشتند،در معادلات سیاسی خیلی گنجانده نشدند و فراموش شده بودند.

*تصور می کنید محور انتصابات در این دولت چگونه خواهد بود؟

-در انتخاب مدیران چه در سطح کشور و چه استانی و شهرستانی،مدیران باید منهای تعصبات سیاسی شان انتخاب شوند.

در این دولت اصولگراهای عاقل و اجرایی و اصلاح طلب های عاقل و توانمند و اجرایی که به اصل حاکمیت و نظام و رهبری اعتقاد دارند،می توانند در مصدر امور قرار بگیرند.

به نظر من در انتصابات دولت یازدهم، خیلی گرایش های سیاسی موثر نیست و ما شاهد ظرفیت های جدیدی خواهیم بود.

*موضوعی که پس از پیروزی دکتر روحانی در استان خودمان شاهد بودیم چرخش یک شبه برخی مدیران کل و حتی تعدادی از فرمانداران دولت احمدی نژاد به سمت دولت امید و تدبیر است.حتی شنیده شده که فرمانداری گفته من به روحانی سمپاتی داشتم و در حوزه انتخابیه ام،فضا را برای پیروزی او فراهم کردم!این چرخش های ناگهانی کمی غیر طبیعی به نظر می رسد.

-خب این محل اشکال است.به همان اندازه که وزیر ارشاد این دولت در ستاد دکترجلیلی حاضر شد و آن کار اشکال داشت،اظهارات این مسئولان سیاسی دولت احمدی نژاد هم اشکال و ایراد دارد.

در این صورت شان انتخابات زیر سئوال می رود.یعنی چه که مثلا" یک مسئول و مجری انتخابات بگوید من فضا را برای برد روحانی مهیا کرده ام؟

البته گرایش های قلبی با گرایش های رفتاری تفاوت دارد.هر مسئول اجرایی در قلب و ضمیرش می تواند نسبت به کاندیدایی اظهار علاقه کند،اما نباید آن را در رفتارش بروز دهد که شائبه هایی ایجاد شود.

*البته یکی از مختصات انتخابات این دوره، آزادی کامل رای دهندگان و رقابت سالم نامزدها بود.

-درسته،در این دوره هیچ کاندیدایی به مردم تحمیل نشد و فشاری را نیز از سوی برخی نهادهای خاص و حاکمیتی شاهد نبودیم.احساس نشد حاکمیت،متمایل به فرد یا جریان خاصی است.

رای دکتر روحانی هم به جریان خاصی تعلق نداشت.مردم به صورت خودجوش و دیکته نشده و از ته قلب به او رای دادند.به همین دلیل روحانی به جریان خاصی بدهکار نیست.هر چند مواضع آقایان هاشمی و خاتمی در برد دکتر روحانی خیلی موثر بود،اما بسیاری از مردم برای بهبود اوضاع اقتصادی به او رای دادند.

*اخیرا" اختلاف هایی بین اصلاح طلب های استان بروز پیدا کرده و به رسانه ها نیر کشیده شده است.در جریان هستید که؟

-بله،من مخالف این فضا و کشیده شدن آن به سایت ها هستم.هنوز که اتفاقی نیفتاده و کابینه دولت تشکیل نشده،عده ای در استان علیه آقای کشاورزیان موضع گرفته اند و برخی نیز شروع به تخریب دکتر نیاز آذری کرده اند!

من در کل بنا به دلایلی شانس استاندار شدن هر دو گزینه را محتمل نمی دانم،ولی این موضوع از ارزش های مدیریتی آقای کشاورزیان و آقای نیاز آذری کم نمی کند.

شاید این دو بزرگوار به استانداری مازندران نروند،اما حتما" در منصب دیگری کارایی دارند و می توانند قابلیت های خود را آن جا بروز دهند.جمعی از نیروها شاید در پوزیشن و موقعیتی کارآمدی لازم را نداشته باشند،ولی حتما در موقعیت دیگر می توانند قابلیت های خود را بروز دهند.

در مجلس هفتم، 9 نفر از نماینده های مازندران از احمدی نژاد خواستیم آقای نیاز را استاندار کند،اما رییس جمهوری نپذیرفت و از ما خواست چند گزینه دیگر پیشنهاد دهیم که در نهایت آخرین گزینه پیشنهادی ما آقای شفقت به این منصب رسید.البته همان موقع یکی از نماینده های استان هم علیه آقای نیاز موضع سختی گرفته بود.

ما نباید نیروها را ضایع کنیم.اشکال کار اصلاح طلبان در استان این است که تمرین نکرده اند.شما آقای عارف را ببینید.بهترین نمونه است.اگر بخواهیم به قدرت برسیم باید از خودمان بگذریم و به باز شدن فضا کمک کنیم.

اصلا" یک مورد دیگر بگویم؛همین آقای طاهایی مردی برای تمام فصول است،او در تمام دولت ها کار کرده است.شاید در این دولت هم بخواهند او را نگه دارند،حالا مازندران نشد،در استان دیگر یا در پست دیگری.پس باید نسبت به قضایا هوشمندانه برخورد کرد و به اندیشه و تفکر و عقل جمعی بها داد نه رفتار شخصی و منفعت فردی.

*اگر بر فرض قرار باشد آقای طاهایی برود،جانشین ایشان چه ويژگی هایی باید داشته باشد؟

-استاندار احتمالی آینده باید مرضی الطرفین و میانه رو باشد و هر دو طرف جریان او را قبول داشته باشند.هم چنین باید عاقل و اجرایی باشد و با نهادهای حاکمیتی و سایر کانون های قدرت تعامل داشته باشد.در کشور ما اهرم های قدرت گوناگونند که نباید از سوی استاندار آینده نادیده گرفته شود.

نکته دیگر این است که فرد مورد نظر ظرفیت ها و پتانسیل های استان را بشناسد و برنامه محور باشد.

*نکته پایانی اگر دارید،بفرمایید.

-الان ما با بحران اقتصادی مواجهیم.تحریم ها کشور را فلج کرده و اگر اقدامی در راس صورت نگیرد،بحران اقتصادی ممکن است به مشکل سیاسی و اجتماعی تبدیل شود.

صندوق ذخیره ارزی الان با ده درصد آن چه آمار داده اند،به دولت یازدهم تحویل داده می شود،فروش نفت ما به یک چهارم رسیده و حتی نمی توانیم پول های خودمان را از خریداران نفتی بگیریم.از نظر تامین دارو با مشکلات اساسی مواجهیم،چون مواد اولیه داروها از اروپا و حتی آمریکا تامین می شد.

در جنگ عراق،شورای امنیت این کشور را محکوم کرد که در برابر فروش نفت،غذا و دارو بگیرد،اما این حق اولیه را هم برای ما قایل نشده اند!

حال در این شرایط دشوار و سخت نباید بر سر استاندار شدن و فرماندار شدن دعوا بیفتیم و به اختلاف های درونی دامن بزنیم.


  • شنبه 15 تير 1392-0:0

    رعیت در زمان تصدی اش کمک های قابل توجه ای به قائمشهر کرد ایشون یک فرد شجاع و با نزاکت است نمایندگی مردم همیشه با افت و خیز های بسیاری همراه است ولی او کارنامه به مراتب بهتری از دیگران دارد .موفقیت ایشون در دولت جدید آرزوی ماست

    • قائم شهر پاسخ به این دیدگاه 2 1
      پنجشنبه 13 تير 1392-0:0

      دوست عزیزی که به آقای رعیت در خصوص نظرایاتش در حوزه استاندار را نقد نمودید لازم به ذکر است بدانید همین عزیز در تمامی دولت ها خدمات قابل توجه ای نموده در ضمن آقای رعیت ناظر عملکرد استاندار نیست که به او انتقاد میکنید .این انتقاد به مجموعه دولت وارد است نه دیدگاه شخصی فرد در هر حال من بعنوان یک قائمشهری به رعیت و دیدگاه کلانش افتخار میکنم .

      • سه شنبه 11 تير 1392-0:0

        اقای رعیت،وقتی شمابرای فردی مثل آقای طاهائی که خاستگاه سیاسی ایشان ازجریان "خاص"می باشندوبیشتراوقات ایشان دردیدارباعلمابرای تثبیت قدرت سیاسی اش ومشروعیت بخشی به کارهای بی محتوایش مازندران رابدبخت نموده است !!!پای رفاقت خویش رابه میان می آورید!زهی تاسف!!آقای رعیت !از135 میلیاردبودجه تخصیصی سال گذشته به مازندران 115 میلیاردراایشان دادندبه دوشهرغرب استان!!این یعنی ضربه یعنی ناکارآمدی یعنی خیانت،خرید800میلیون تومان ...برای ... وپرداخت آن ازطریق یکی ازادارات کل یعنی ناکارآمدی یعنی نداشتن طرح وبرنامه البته آن خریدبرای نهادهای مربوطه قطعا"کاری درست بوده اماتوسط ایشان هرگز!!ومهمترانحراف ازبودجه استانی آنهم 33 درصدآن یعنی مردم راسوق دادن به سمت بدبختی وبیچارگی،استخدام های بی دروپیکری که دردوران او صورت پذیرفت مصداق واقعی بی عرضگی یک مدیرارشداستان بوده است وخیلی مهمترباج دادن برسرمنصبهای سیاسی به آدمهای بسیاربی کفایت گناه بس نابخشودنی ایشان وظلم مضاعف نسبت به مردم مازندران است .....فعلا"همین قدربرای اطلاع نماینده اسبق تهران نشین کفایت می کندوشایدهم دوری راه ورفاقت قدیمی موجبات ندیدن ازحیزانتفاع افتادن این استانداراحمدی نژادباشد!!...

        • سه شنبه 11 تير 1392-0:0



          با سلام .جناب رعیت در دوران نمایندگی خود. متاسفانه آنطور که باید وشاید نتوانستند خدمت را بطور عام در حوزه انتخابیه شان انجام داده... بگذریم...

          • سه شنبه 11 تير 1392-0:0

            انصافا آقاي رعيت از چهرههاي معتدل اصلاح طلب هستند اميدوارم كه ايشان يك مسئوليت مهم در اين دولت را قبول نمايند و كمك كنند دوست ديرينه ايشان آقاي جعفر رحمانزاده استاندار مازندران بشوند

            • سه شنبه 11 تير 1392-0:0

              درود بر مرد عمل جناب آقای ولی رعیت

              • رضايي سوادكوهي پاسخ به این دیدگاه 1 5
                سه شنبه 11 تير 1392-0:0

                جناب آقاي حاج ولي ا... رعيت افتخار منطقه ، و از بهترين گزينها براي تصدي هر وزارتخانه اي مي باشد . انشاا... خداوند بزرگ بر توفيقات روز افزون ايشان بيافزايد.

                • سه شنبه 11 تير 1392-0:0

                  مازند نومه جان چرا کامنت ها را اون طور که میاد نمیزنی؟ من پسر جانبازی ام که پدرم براش در دو دوره کلی مایه و آبرو گذاشت ولی وقتی پدرم به خاطر شیمیایی در بیمارستانی در تهران بستری بود و عملش کردند حتی برا یه ثانیه هم خبرشو نگرفت.پس اخلاق و قدرشناسی کجاست؟

                  • سه شنبه 11 تير 1392-0:0

                    به آقای رعیت و دیدگاه ارزشمندشان افتخار میکنم

                    • سه شنبه 11 تير 1392-0:0

                      به نظرم خود آقاي رعيت بهترين گزينه براي استانداري مازندران است. ايشان فردي معتدل و نزديك به دكتر روحاني است.

                      • سه شنبه 11 تير 1392-0:0

                        استاندار آتی باید برنامه مدار بوده، برنامه محوری در مدیریت استان و دستگاه ها را سرلوحه رویکرد خود قرار دهد. طاهایی به هیچ وجه از چنین ظرفیتی برخوردر نیست. او نه مدیری کارامد برای تمام فصول که بازیگری سیاس برای همه است.

                        • سه شنبه 11 تير 1392-0:0

                          رعیت جدی ترین گزینه و بهترین انتخاب برای استانداری مازندران و در برخی از لیست ها برای وزارت است..اعتدال گرایی و دور بودن از افراط گرایی های بعضی از اصلاح طلبان مدیری باسابقه اجرایی و خوش نامی وی از مهمترین ویژگی های رعیت است.به امید اینکه منشا خیری برای کشو و دولت تدبیر و امید شود

                          • سه شنبه 11 تير 1392-0:0

                            ...رعیت و اصلاح طلبی؟...

                            • سه شنبه 11 تير 1392-0:0

                              رعیت جان دولت شما قرار بود دولت امید و تدبیر باشد اول کار که دارید صحبت ازناامیدی می کنید دقت کنید برادر رعیت

                              • سه شنبه 11 تير 1392-0:0

                                ابوالحسن پورشریعه با سابقه مبارزات انقلابی و سابقه کاری 33 سال تا کنون با چهره ای معتدل و مردم گرا مسولیت هایی در معاون هماهنگی مسول ارزشیابی آموزش و پرورش و رییس شورای حل اختلاف معاون آموزش و پژوهش ستاد پیشگیری قوه قضاییه 5 استان شمالی کشور .... این چهره اگر اقای روحانی بدنبال اعتدال هستند فقط دکتر ابوالحسن پورشریعه

                                • برنجستانکیپاسخ به این دیدگاه 7 1
                                  دوشنبه 10 تير 1392-0:0

                                  می گویند آقای رعیت از گزینه های پست وزارت می باشند انشاله هرمازندرانی در کابینه جدید پست وزرات رو بدست میآورد منشا خیر برای مازندران باشد

                                  • دوشنبه 10 تير 1392-0:0

                                    درود بر آقاي رعيت مدير لايق و توانمند مازندراني!

                                    به نكته‌هاي جالب و كليدي اشاره كرديد. به اميد آنكه عقلاي قوم درس بگيرند.

                                    • مهران مازني پاسخ به این دیدگاه 5 0
                                      دوشنبه 10 تير 1392-0:0

                                      مي گويند شكست ، تجربه اي مي شود راي پيروزي !!! ايا مازني ها اين گونه عمي مي كنند ، آيا اصلاح طلبان اين گونه عمي مي كنند !!! به نظر من شكست ها تنها مقدمه اي خواهند بود براي پيروزي ، تا زماني كه قواعد بازي را بياموزيم


                                      ©2013 APG.ir