تعداد بازدید: 4443

توصیه به دیگران 2

شنبه 15 تير 1392-9:58

فرزندانت مرا دیگر نخواهند دید

دماوند نه به مازندران تعلق دارد،نه تهران؛دماوند برای ایران است(گزارش+گزارش تصویری مازندنومه از نهمین جشن تیرگان- رینه: 14 تیرماه 1392)


مازندنومه،صابر وطن دوست:نهمین دوره  جشن تیرگان و روز ملی دماوند توسط انجمن دوستداران دماوندکوه و با همکاری انجمن کوهنوردان ایران و دیگر تشکل های مردم نهاد، جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۲ از ساعت 15 تا 18 عصر در سالن ورزشی دانشگاه پیام نور رینه بخش لاریجان آمل برگزار شد.گزارش و گزارش تصویری جشن تیرگان را در زیر بخوانید:

*مراسم با تلاوت آیات قرآن مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شد و مجری مراسم-خانم روحانی- که یکی از مسئوولان انجمن دوستداران دماوند کوه است،از حاضران خواست که در این مراسم برنامه آب پاشان نداشته باشند،چرا که به گفته او انجمن در این رابطه تعهد داده است!او همچنین حضار را از ایجاد سر و صدای نامتعارف برحذر داشت.

*رئیس دانشگاه پیام نور-حسین کارور- رینه به عنوان سخنران اول مراسم،دماوند را نماد عشق الهی دانست و گفت : در برخی از مسئولان ذهنیت منفی نسبت به برگزاری این جشن وجود دارد.او از حاضران درخواست کرد که مراسم شادی جشن را فقط در سالن انجام دهند.کارور برگزاری این جشن را در راستای شور و نشاط ملی دانست.

*سالاری -نماینده شورای اسلامی شهر رینه- به عنوان دومین سخنران،شهر رینه را به عنوان پایتخت کوهنوردی ایران خطاب کرد و دماوند را به عنوان همای سعادت و نماد ایران زمین دانست.

او گفت:این مراسم همایش ملی دماوند است و نه جشن آب پاشان و با حذف همایش مخالفیم. سالاری در پایان،یک امیری در وصف دماوند خواند.

عضو شورای شهر رینه در سخنان خود از حذف مراسم آب پاشان سخن گفت که با واکنش منفی (هو کردن) حضار همراه بود.وی گفت: در اسرائیل نیز در چنین روزی مراسم آب پاشان برگزار می شود.

*فضلی -بخشدار لاریجان- به عنوان سخنران سوم مراسم،چند دقیقه در وصف دماوند صحبت کرد و این قله را همچون پرچم ایران باارزش دانست.

او از برخورد قاطع مسئولان با متعرضان به دماوند سخن گفت و از تعطیلی دو معدن فعال در کوهپایه دماوند خبر داد.

بخشدار لاریجان خود را کوهنوردی قابل معرفی کرد که توانست در مدت حدود سه ساعت و نیم از مسجد امام زمان(عج) رینه تا قله دماوند را بپیماید.

* گروه موسیقی سیروان ایلام به اجرای برنامه موسیقی و رقص محلی پرداخت.سپس گروه موسیقی فردوسی سرای ایران با حضور در صحنه،موسیقی حماسی اجرا کرد. لابلای اجرای موسیقی این گروه دکتر امیر صادقی-شاهنامه خوان معروف کشور- و یکی از شاگردانش به خواندن اشعاری از شاهنامه و شعرهای حماسی در وصف دماوند و آرش کمانگیر پرداختند که با تشویق زیاد حاضران همراه بود.

دکتر امیر صادقی در هنگام قرائت اشعار به انتقاد از عدم خودباوری به فرهنگ ایران اسلامی و بی توجهی به شاهنامه فردوسی پرداخت و به کنایه این سئوال را مطرح کردکه: آیا حریم سلطان ، مرد عنکبوتی و سوپرمن ...حقیقت اند یا شاهنامه فردوسی؟!

*در هنگام معرفی گروه موسیقی آیینی ایلام ، مجری مراسم ایلام را بخشی از لرستان معرفی کرد که با واکنش منفی و تذکر سرپرست گروه ایلامی مواجه شد و مجری مجبور به عذرخواهی و پوزش چندباره از هموطنان ایلامی شد.

*سخنران بعدی مراسم دکتر جلالیان -معاون پارلمانی دانشگاه پیام نور کشور-بود که در جهت ثبت جهانی قله دماوند و پیگیری این امر از طریق کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام آمادگی نمود.

*حضور پیتر هابلر -کوهنورد سرشناس اتریشی- که یکی از اولین صعود کنندگان بدون کپسول اکسیژن به قله اورست بود، به همراه خانم سو  -کوهنورد سنگاپوری- و خانم پروانه کاظمی- هیمالیانورد سرشناس کشورمان- بر روی صحنه و تشویق آنان توسط مردم، از دیگر برنامه های این جشن بود. هابلر حضور خود را در این مراسم یکی از به یادماندنی ترین خاطرات خود دانست.

*گروه موسیقی رینه با سازهای دف و نی قطعاتی را اجرا کردند.

* دکتر اسماعیل کهرم -متخصص سرشناس محیط زیست کشور-سخنران بعدی بود. او از این مراسم به عنوان بزرگترین گردهمایی علاقه مندان محیط زیست در ایران و خاورمیانه یاد کرد و دماوند را بر خلاف تصور برخی نه متعلق به مازندران و نه متعلق به تهران بلکه متعلق به ایران دانست.

او اعلام کرد که قرار بود خانم دکتر معصومه ابتکار در این مراسم حضور یابد که به علت مشکلات جاده نتوانست حضور پیدا کند و پیام تلفنی وی را قرائت کرد.دکتر ابتکار در پیام خود برگزاری این همایش را شکرگزاری نعمت های خداوند دانست.

 دکتر کهرم ، خانم دکتر ابتکار را شایسته ریاست بر سازمان حفاظت محیط زیست دانست و از موافقان ریاست دکتر ابتکار خواست تا نامه ای را در حمایت از  ایشان امضاکنند.سخنان دکتر کهرم با تشویق های پی در پی حضار همراه بود.

این استاد دانشگاه در سخنان خود به انتقاد از رد صلاحیت دکتر ابتکار در انتخابات شورای شهر تهران پرداخت و از مسئولان خواست که به خواسته های مردم احترام بگذارند و از تصمیمات پشت درهای بسته خودداری کنند.وی همچنین ضمن انتقاد از حضور کشتی گیران و وزنه برداران در انتخابات ، شورای شهر تهران را به تشک کشتی و سالن وزنه برداری تشبیه کرد.

*در ادامه مراسم، خانم زندحبیبی -رئیس انجمن کوهنوردان ایران-در مورد اهمیت قله دماوند و حفاظت از محیط زیست دماوند سخنرانی کرد.


*قدردانی از مهندس محمد درویش -از فعالان عرصه محیط زیست کشور- یکی دیگر از برنامه های این جشن بود .او متنی را در سوگ محیط زیست کشور خواند و تخریب محیط زیست در ایران را یک بازی باخت – باخت عنوان کرد.

*آخرین بخش این مراسم اجرای موسیقی توسط گروه موسیقی محلی دانشگاه پیام نور رینه بود.

*در محوطه دانشگاه پیام نور رینه،غرفه های متعددی برپا شده بود،از جمله: انجمن دوستداران دماوند کوه ، انجمن کوهنوردان ایران(شعبه های ساری ، قائم شهر، بابل ، آمل)،نقاشی کودکان ، فروش کتاب(انتشارات شلفین)، سازمان های مردم نهاد حامی محیط زیست(انجمن دوستداران توسعه پایدار قائمشهر،کانون محیط زیست دانشگاه نوشیروانی بابل،کمپین شنبه های بدون نایلون)، عکاسی با لباس محلی ، گروه کونوردی تیفون رینه و غرفه فروش آش محلی.

*جمع قابل توجهی از علاقه مندان به محیط زیست و دماوند از سراسر استان(به خصوص شهرهای مرکزی استان) و نیز خارج از استان در این مراسم حضور داشتند.

*کانون نظام مهندسی شهرستان قائم شهر جمعیتی حدود 150نفر(اعضای کانون به همراه خانواده شان) را به این مراسم اعزام نموده بود که محمد علی صالح زاده -برادر شهردار قائم شهر، رئیس این کانون و عضو راه یافته به دوره چهارم شورای شهر قائم شهر نیز حضور داشت.

*گروه موسیقی آیینی سیروان استان ایلام قبل از شروع مراسم ویژه به اجرای موسیقی و رقص محلی در محوطه دانشگاه پرداخت که با استقبال فراوان شرکت کنندگان مواجه شد.

*در چند نقطه از محوطه دانشگاه، نوشته ای با این متن به چشم می آمد" هرگونه آب پاشی در مراسم اکیدا ممنوع است."

*در هنگام برگزاری مراسم ویژه، آب دانشگاه پیام نور رینه قطع شد که ظاهرا قطع آب عمدی بود؛به طوری که دسترسی به سرویس های بهداشتی دانشگاه نیز با محدودیت مواجه شد.این موضوع موجب اعتراض شدید شرکت کنندگان در جشن قرار گرفت.بنا به اظهارات برخی از شرکت کنندگان، شب قبل از برگزاری مراسم، آب حوض هایی که در حیاط بودند،تخلیه شد!

* در پایان مراسم،برخی از شرکت کنندگان به صورت محدود اقدام به آب پاشی کردند که با تذکر مسئولان برگزاری همایش همراه بود.


  • دکتر خاموشپاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 11 شهريور 1392-0:0

    برنامه قشنگی بود لذت بردیم خصوصا از قسمت موسیقی سورنا و دهل و رقصش

    • پنجشنبه 27 تير 1392-0:0

      با سلام اسم گروه موسیقی ایلام کورده وار بود نه سیروان لطفا اصلاح کنید اشتباه نوشته شده

      • ش از بابلپاسخ به این دیدگاه 1 0
        چهارشنبه 19 تير 1392-0:0

        من معتقدم مردم باید خود برای زنده نگهداشتن آیین و سنت های نیاکانمان دست بکار شوند زیرا از این مسئولین بیکفایت که مانند دکور بر کرسی ریاست تکیه دادند و از همهجا بی خبرن کاری ساخته نیست

        • سه شنبه 18 تير 1392-0:0

          جشن تاثير گذاري كه بدليل دخالت عده اي از مسئولين بسيار محدودتر از پارسال برگذار شد و تم غمناك داشت و موسيقي شاد هم نداشت ...!!!

          واقعا" متاسفم واسه افكار محدود برخي از مسئولين...!!

          و اينكه

          آب مايه ي پاكي هست و در قرآن و اكثر روايات از آن براي پاكي نام برده شده...

          حال بدليل اينكه اسرائيل از اين آئين سنتي و ملي ما تقليد كرده و سعي در فراگيري آن دارد، برخي مسئولين كوته فكر هم به آنها كمك كرده و به راهي ميروند كه در آينده اي نزديك اين آئين زيباي ما به اسم كشور غاصب و منفور اسرائيل ثبت شود و اسك كثيف كشورشان تكرار شود...!!



          خواهشا" در مورد اين جشن زيبا بيشتر و بهتر فكر كنيد..!!!

          ما مسلمان و ايراني هستيم !!!

          اهل تفكر !!!

          • کیجا سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            سه شنبه 18 تير 1392-0:0

            کاملا با شعله از بابل موافقم.

            • محمدعلی رضاپورپاسخ به این دیدگاه 2 0
              دوشنبه 17 تير 1392-0:0

              من از خطه ی سبز مازندران ام

              • شعله از بابلپاسخ به این دیدگاه 6 0
                يکشنبه 16 تير 1392-0:0

                با درود! نخست سپاسگزاری مرا بابت عکسها و شرح جشن برگزار شده پذیرا باشید.دوم اینکه چرا جشن به این بزرگی که افتخار سنت و تمدن ایران است در صداو سیما تبلیغات نمیکنید؟من دارم افسوس میخورم چرا خبر نداشتم تا 14 تیر اونجا باشم.مگه همه ی آدما همیشه تو اینترنتن که باخبر بشن؟ نمیدانم چرا ایرانی ها دو ماه مونده به غم و عزا ،صدها تبلیغات بر معابر عمومی و صداو سیما و...از فلان هیأت عزاداری و فلان مداح میکنن اما هیچ معابر و شبکه ای کوچکترین اشاره به جشن های باستانی و روزهای باستانی نمیکنندمثل جشن تیرگان.مهرگان.روز سپندارمزد(روز زن ایرانی و روز عشق و مهر)جشن بهمنگان(روز مرد)7 آبان روز بزرگداشت کورش و صدها روز و جشن ملی و باستانی.ایکاش مردم ما بدانند ما نخست ایرانی هستیم بعد مسلمان.تمام روزها و سنت های ایرانی را از بین بردیم و روزهای عربها را تاج سرمان کردیم. با سپاس.

                • شنبه 15 تير 1392-0:0

                  سلام و خسته نباشید به دست اندر کاران برنامه واقعا در این وانفسا کار فرهنگی کار بسیار سختی هستش ولی یه مطلب به دوستان مگه ما در فرهنگمان رقصهای بومی و محلی نداریم یا در زمینه موسیقی ادمهای کمی داریم پس کجا موقع عرضه کردن فرهنگ و هنر غنی تبری هستش حالا بگم سریال پایتخت فلانه . برادر ا2 انجمن فعال در تهران دارن کار فرهنگی میکنند تا بتونند گوشه ای از فرهنگ این استان رو به نمایش بذارن . البته این مطلب من انتقاد نیست حرف دله . بازم دستتون درد نکنه

                  • انجمن دوستداران توسعه پایدارپاسخ به این دیدگاه 1 0
                    شنبه 15 تير 1392-0:0

                    با سلام، ازگزارش بسیار عالی شما سپاسگزاریم. چه خوب می شد از غرفه توسعه پایدار هم یک عکس میگرفتید.با تشکر

                    • مهران مازني پاسخ به این دیدگاه 2 0
                      شنبه 15 تير 1392-0:0

                      با تشكر از همه ي برگزاركنندگان برنامه ،‌پيشنهادم اين است برنامه هاي ملي و جشن هاي بزرگ را با حضور انجمن هاي فرهنگي ، گروه هاي زيست محيطي ، مديران عالي كشور و استادان برجسته ، كوهنوردان و... باشد ، اثر گذاري بهتر و پوشش خبري بيشتري خواهد داشت

                      • شنبه 15 تير 1392-0:0

                        دکتر وطن دوست سلام بزرگوار ما را با خود میبردی

                        • شنبه 15 تير 1392-0:0

                          دماوند ، برای همیشه از آن مازندران بوده و هست .

                          آقای اسماعیل کهرم . این کلک قدیمی شده .دهن باز کنی میفهمیم چه خبره . اینکه لاریجان مال مازندرانه عصبیتون میکنه

                          • رضا شریعتیپاسخ به این دیدگاه 3 2
                            شنبه 15 تير 1392-0:0

                            سلاام جناب وطن دوست ؛به جمع مطبوعاتی ها خوش آمدید


                            ©2013 APG.ir