تعداد بازدید: 6079

توصیه به دیگران 1

شنبه 22 تير 1392-10:43

یک دریا مخاطره

 تعيين متولي مسووليت پذير براي هدايت دستگاه هاي اجرايي استان با هدف ساماندهي به سواحل درياي خزر ملي كردن طرح دريا ، تقويت بخش خصوصي با اهداي تسهيلات، شناسايي منطقه ممنوعه و امن در سواحل و توسعه فرهنگ استفاده از دريا از راهكارهاي كاهش غرق شدن است.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،ولی اله پاشا:دريا به رغم تمام زيبايي ها و آرامشي كه دارد، براي كساني كه آشنا به فن شنا و نیز در هنگام شنا محتاط نباشند، خطرغرق شدن جدي است و به همین دلیل همه ساله شاهد سوگ خانواده هاي فراوان و انبوه داغداران هستيم.

 به طور قطع، صحنه هاي غم انگيز غرق انساني در سواحل شمال، هشداري به مسافران، گردشگران و تمامي شهرونداني است كه همه ساله براي شنا واستفاده از آب هاي ساحلي درياي خزر راهي اين خطه مي شوند.

بديهي است كه شهروندان بايد به اين موضوع پي برده باشند كه شنا در خارج از طرح هاي سالم سازي دريا همراه با خطرات بسياري است و اگر به هردليلي محيط هاي طرح دريا را نمي پسندند، بهتر است به طور كلي از خير شنا در اين سواحل بگذرند.

 شنا در دريا با شنا دراستخر متفاوت است . در دريا عواملي مانند موج ، جريان هاي آب، ناهمواري كف دريا و نبود و يا كمبود ناجي غريق مي تواند خطرناك باشد.

مازندران داراي 338 كيلومتر ساحل در درياي خزر است و در فصل گرما شنا در دريا، رودخانه ها،درياچه ها، كانال هاوآب بندان ها به عنوان يك تفريح و ورزش آرامش بخش براي همه مطرح مي شود.

 آشنا نبودن به فنون اوليه شنا،ناآشنايي با محيط شنا، مجهز نبودن به تجهيزات اوليه شنا، طوفاني بودن دريا، به هم خوردن تعادل عادي فرد در دريا و به هم خوردن مورفولوژي بستر دريا و يا رودخانه در اثر پيشروي و يا سيل از عوامل اصلي افزايش تعداد غرق شدگان در استان است.

 كساني كه براي شنا كردن وارد آب مي شوند بايد مهارت هاي اوليه فن شنا را آموزش ديده باشند. از طرفي بسياري از افراد فكر مي كنند كه اگر شناگر ماهري در استخر هستند مي توانند در محيط هاي طبيعي نظير دريا و رودخانه ها نيز شناكنند، در حالي كه شنا در دريا بسيار متفاوت از شنا در استخر است.

 پيشروي و پسروي آب دريا و سيل رودخانه ها باعث تغييرات شديد زمين شناسي در بستر و محيط هاي طبيعي دريا مي شود،درنتيجه شنا در منطقه شناسايي نشده و غيرايمن خطرناك است و بر همين اساس طرح سالم سازي دريا از اهميت بسزايي برخوردار است.

ساحل بابلسر-عکس:وحید بابانژاد

 بر اساس آمارهای ارائه شده، در سال هاي 83 تا 86 به ترتيب 256، 222، 189و 171 نفر در دريا و رودخانه هاي مازندران غرق شدند كه از این تعداد 80 نفر زن بودند.

بر اساس اين آمار كمتر از پنج درصد غرق شدگان در داخل طرح هاي سالم سازي و در زمان طوفاني بودن دريا بوده است و مابقي در خارج از طرح و در مناطق ممنوعه جان شان را از دست دادند.

 به گفته منابع آگاه، 70 درصداز غرق شدگان غير بومي بوده اند و بيشترين مرگ و مير ناشي از غرق در ساعت چهارده تا هفده و به طور عمده در روزهاي تعطيل بوده است.

 روش هاي پيشگيري وكاهش غريق ، ايجاد فرهنگ لازم در استفاده ازدريا، آموزش و افزايش آگاهي هاي عمومي در شناخت و استفاده درست از درياست و رسانه ها دراين مسير نقش مهمي دارند و مي توانند باعث توسعه و گسترش اين فرهنگ شوند.

ساحل بابلسر-عکس:وحید بابانژاد

 شناسايي مناطق پرخطر و نصب علائم هشداردهنده ، فعال كردن طرح ها و محل هايي براي شنا با كيفيت و تعداد مناسب، به كارگيري ناجيان غريق وتيم هاي امداد مجهز و آموزش ديده، تجميع امكانات دستگاه هاي متولي و مديريت منابع و هماهنگي سازمان هاي متولي،به كارگيري بحش خصوصي در آموزش ، تامين و تجهيز امكانات، به كارگيري تيم هاي نظارتي و بازرسي و گشت هاي ويژه دريا و ساحل از ديگر روش هاي پيشگيري با هدف كاهش غريق است.

 گفته می شود اكنون در سواحل درياي خزر در استان مازندران 210 نقطه خطر و يا مشرف به خطر شناسايي شده است و روزانه يك هزار و 500 نفر نيروهاي امدادي و خدماتي در سواحل خدمات ارايه مي كنند.

 تعيين متولي مسووليت پذير براي هدايت دستگاه هاي اجرايي استان با هدف ساماندهي به سواحل درياي خزر ملي كردن طرح دريا ، تقويت بخش خصوصي با اهداي تسهيلات، شناسايي منطقه ممنوعه و امن در سواحل و توسعه فرهنگ استفاده از دريا از ديگر راهكارها براي كاهش غرق شدن است.

 مقام های مسوول سنين غرق شدگان در درياي خزر استان مازندران را بين 10 تا 40 سال اعلام كرده اند.همچنين گفته می شود70 درصد مغروقان در روزهاي چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه جان شان را از دست داده اند.

ساحل بابلسر-عکس:وحید بابانژاد

 طبق آمار اعلام شده در چهار سال اخير محمودآباد 25درصد، بابلسر، نوشهر و نور 15درصد، تنكابن 12 درصد ساري 10 درصد، فريدونكنار 9درصد و رامسر و چالوس 4 درصد از غرق شدگان را در مازندران به خود اختصاص دادند.

 این در حالی است که مازندران سالانه پذيراي حدود 15 ميليون گردشگراست كه براساس تحقيق سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري این استان ، افزون بر 93 درصد مسافران با هدف شنا و استفاده از ساحل دريا به اين استان سفر مي كنند.



©2013 APG.ir