تعداد بازدید: 4855

توصیه به دیگران 28

چهارشنبه 26 تير 1392-20:24

تا شقایق هست...

 پلور تنها مکانی است که شقایق ها را این گونه منحصر به فرد در دشت با نمای زیبای دماوند در پس زمینه اش، به نمایش می گذارد و اگر این منطقه با روند فعلی نابود شود وداع با دشت شقایق ها زود فرا می رسد.(گزارش+عکس از جشن حفاظت از شقایق های پلور)


مازندنومه،گزارش ارسالی انجمن سروقامتان دوراندیش:جمعی دعوت شده از بین دوستداران طبیعت به میزبانی انجمن سرو قامتان دور اندیش آمل، با هدف حفاظت از منابع طبیعی و تاریخی و ممانعت از نابودی شقایق ها در مجتمع کوهستانی پلور (قرارگاه) گرد هم آمدند تا به نیت پاکسازی دشت شقایق در اولین جشنواره حفاظت از شقایق های پلور در منطقه اسپرین واقع در بین جاده ی پلور به رینه ، گامی مثبت بردارند.

 پلور تنها مکانی است که شقایق ها را این گونه منحصر به فرد در دشت با نمای زیبای دماوند در پس زمینه اش ، به نمایش می گذارد و اگر این منطقه با روند فعلی نابود شود وداع با دشت شقایق ها زود فرا می رسد.

در منطقه اسپرین از مخمل قرمز شقایق ها جز چند خال قرمز،چیزی بر جای نمانده بود و در کمال تأسف این زباله ها بودند که از بین گونه های مختلف گیاهی که در منطقه وجود داشت در کیسه ها جای می گرفتند .

روز برنامه(14 تیرماه)گردشگران زیادی از سراسر ایران در منطقه حضور داشتند که با توجه به توضیحاتی که اعضای گروه می دادند،علاقه مند به این حرکت شده،در پاکسازی منطقه همراهی کردند،اما نبود محیط بان در منطقه برای حفاظت از شقایق ها و دیگر گونه های گیاهی،با توجه به حجم مسافران و گردشگران محسوس بود.

در این برنامه گروه رفتگران طبیعت هم از تهران به کمک آمدند و کار پاکسازی منطقه تا ساعت 14 به طول انجامید.

زباله های جمع آوری شده بلافاصله در ماشین حمل زباله  قرار گرفت و سپس گروه راهی مجتمع کوهستانی پلور ( قرارگاه ) شدند.

 در قرارگاه نمایشگاه صنایع دستی و مواد غذایی بومی منطقه از جمله نان کوهی ، آویشن ، چای کوهی  و... برپا بود.

ساعت 16دقیقه جشنی که به مناسبت حفاظت از شقایق های پلور  توسط انجمن در نظر گرفته شده بود، آغاز شد.

سمیرا عقاپور - مؤسس  و مدیر انجمن و دبیر جشنواره-در صحبت هایش تاریخچه ای مختصر از انجمن و سپس اهداف برگزاری این جشنواره ارائه داد و برای ممانعت از نابودی شقایق ها طرحی را تهیه و تدوین کرد که مهمترین محورهای آن شامل این موارد است:

 - پاکسازی دشت شقایق و نصب سطل زباله
- نصب تابلوهای ممنوعیت قطع و بوته کنی شقایق ها
- حضور مستمر حداقل 4 مأمور محیط بان در زمان گل دهی شقایق ها
- اتخاذ تدابیر قانونی برای لحاظ جرائم نقدی یا غیر نقدی متخلفین
- جلوگیری از ورود خودروها به داخل دشت شقایق
- برگزاری سالانه جشنواره حفاظت از شقایق های پلور

در ادامه استاد سهیل محمودی-شاعر برجسته معاصر-به سخنرانی پرداخت و با اشاره به پتانسیل گردشگری پلور ، وجود نماد ایران-دماوند- و دشت شقایق در پلور، ارتقای سطح تبلیغاتی و توریستی منطقه را خواستار شد.

 
فیلم مستند "نگین سرخ" به کارگردانی جواد باقری برای حاضران پخش شد و سپس گروه موسیقی "دلشدگان" به سرپرستی منوچهر فیروزی  به اجرای قطعات موسیقی سنتی پرداخت.

در ادامه نیز دکتر احمد نادعلیان- دکترای فلسفه هنر- به نمایش اسلاید کارهای هنری ونمایشگاهی اش در کشورهای دنیا و توضیحاتی راجع به خاصیت سنگ های رودخانه ای پلور برای حجاری و نیز موضوع تخریب دماوند پرداخت.

  استاد عبدا.. شهیدی -از اولین خوشنویسان آمل- نیز در مورد شقایق ها و بی توجهی به این میراث طبیعی سخن گفت.

 امیر رضا اکبرزاده 9 ساله نیز غزلی از حافظ در رابطه با طبیعت خواند  و گروه موسیقی "دلشدگان" با اجرای قطعات موسیقی سنتی،برنامه را ادامه داد و سهیل محمودی نیز چند قطعه از شعرهایش را خواند.

 در انتهای برنامه مراسم تجلیل و اهدای لوح و تندیس به برگزار شد و این جشن در ساعت 20 به پایان رسید.


  • شهروند امليپاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 31 تير 1392-0:0

    خدا قوت

    • رویا بهرامیپاسخ به این دیدگاه 1 0
      شنبه 29 تير 1392-0:0

      سلام،به خانم عقاپور و دوستانشون خسته نباشید می گم و براشون آرزوی موفقیت می کنم.







      • جمعه 28 تير 1392-0:0

        جشنواره امسال با توجه به اینکه سال اولی بود که اجرا می شد واقعا عالی بود,سپاس از همه ی دوستان


        ©2013 APG.ir