تعداد بازدید: 2828

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 21 مرداد 1392-15:55

رسانه ها تخریب نکنند/زارعی:انصاف در کنار نقد باشد

گزارش+عکس مازندنومه از مراسم تجلیل فرماندار میاندورود از خبرنگاران


مازندنومه،محمداسماعیل بخشی سورکی: در مراسمی با حضور زارعی -فرماندار میاندرود- جمعی از خبرنگاران و فعالان عرصه مطبوعات در هتل بادله تجلیل شدند.

در این مراسم ذات ا...زارعی با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی اظهار داشت:برای اقتدار بیشتر و تبدیل به قدرت برتر منطقه شدن در افق 1404 نیازمند ورود جدی در حوزه اقتصادی هستیم تا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 فرماندار میاندرود به حضور سلایق متعدد در جامعه اشاره کرد و گفت: در یک نظام پویا باید افکار و نظرات متنوع باشد اما همه این عقاید در فصل مشترک انقلاب که همان حفظ نظام و اقتدار ملی و تبعیت از ولایت فقیه است،دور هم جمع می شود.

 وی از حضور هوشیارانه مردم کشور و مردم شهرستان میاندرود در صحنه های حساس انقلاب به عنوان علاقه مندی به نظام و انقلاب یاد کرد و گفت:در انتخابات اخیر نیز میاندرودی با 101.7 درصد حضور چشم گیری در انتخابات داشتند.

 زارعی حماسه شکل گرفته را برگرفته از هدایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد:سه عامل خودباوری،مردم باوری و خداباوری که رهبر انقلاب بیان کردند در این انتخابات عینیت یافت.

 فرماندار میاندرود قانون مداری ،عدالت محوری و صیانت از آرای مردم را فاکتورهای تعهد وزارت کشور و فرمانداری ها در راستای خلق حماسه سیاسی عنوان کرد و گفت:با حفظ تمام این شرایط بود که شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات بودیم.

وی به نقش ممتاز خبرنگاران در راستای شکل گیری حماسه سیاسی هم اشاره کرد و گفت:رسالت یک خبرنگار رسالت الهی است چرا که با بیان واقعیت و بصیرت افزایی با جهل و نادانی مبارزه می کند و مانع ورود تزویر و نیرنگ در جامعه می شود.

 رییس شورای تامین میاندرود به نقش برجسته رسانه و خبرنگاران در بعد سیاسی اشاره کرد و ابرازداشت:در دنیا حکومتی برتر است که رسانه قوی تری داشته باشد، چرا که کشورهای دارای رسانه های ضعیف قدرت عرض اندام نخواهند داشت.

 وی تعطیلی رسانه های ایرانی توسط کشورهای غربی را نشانه ضعف این رسانه ها دانست و تصریح کرد: این موضوع نشان می دهد که رسانه با بیان واقعیات می تواند چهره تزویر و قدرت پوشالی اقتدار غرب را از بین ببرند و با بیان حقایق در جهان، نظر دنیا را نسبت به اسلام و تشیع عوض کنند.

زارعی یکی از شعارها و آرمان های انقلاب را صدور آن به کشورهای دیگر عنوان کرد و گفت: بیداری شکل گرفته در کشورهای خاورمیانه و حتی خاور دور به علت عملکرد مثبت رسانه ها در منعکس کردن اهداف انقلاب است.

وی با بیان اینکه برای الگوسازی و قدرت منطقه ای باید از ابزار رسانه بهره برد،افزود:قدرت پوشالی غرب و امریکا بیشتر شبیه ببرکاغذی است اما رسانه های تحت سیطره جریان فکری غرب از آنها قدرت و اقتدار کاذب می سازد.

فرماندار میاندرود به موضوع اعتدال مطرح شده در سخنان رییس جمهور هم اشاره کرد و گفت:اگر بخواهیم به سمت اعتدال پیش برویم باید از رسانه استفاده درست کرد،چرا که باید این موضوع در جامعه نهادینه شود.

 وی با بیان اینکه اسلام دین اعتدال است افزود:برای جلوگیری از افراط و تفریط و همچنین دوری از لوکس گرایی و تجمل گرایی باید از رسانه در راستای فرهنگ سازی بهره برد.

زارعی به برخی عادات و رفتارهای غلط اجتماعی هم اشاره کرد و گفت:باورها و ارزش های غلطی که در جامعه وجود دارد باید با رفتارهای درست فرهنگ سازی شده و جایگزین شود که این هم یکی از رسالت های رسانه و خبرنگاران است.

 وی رسانه را پل ارتباطی بین مسئولان،نخبگان و آحاد جامعه دانست و افزود:اگر رسانه و خبرنگاری نباشد که اخبار و افکار را انعکاس دهد نمی توان از ایده ها به نحو درستی استفاده کرد.

فرماندار میاندرود به نقش برجسته خبرنگاران و رسانه ها در راستای اطلاع رسانی اشاره کرد و ابراز داشت:خبرنگاران در جهت اصلاح برخی از امور غلط دست به نقد می زنند که البته بین نقد و تخریب فاصله ای است که انصاف نام دارد.

 وی اصلاح امور را همان امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت:البته ما در میاندرود بی انصافی در نقدها ندیدیم اما اگر در استان و کشور هم رسانه ای بخواهد تخریبی عمل کند،زمانی که چاشنی انصاف در کنار نقد باشد از حالت تخریب خارج شده و در راستای اصلاح امور گام برخواهد داشت.

 زارعی پویایی جامعه،ترویج ارزش ها و ریشه یابی موضوعات محل مناقشه و اختلاف در کشور را از مصادیق وظایف خبرنگاران و رسانه ها عنوان کرد و گفت: رسانه ها در همین حادثه چالش بین مجلس و دولت باید ورود جدی در بحث ریشه یابی اختلافات کنند و رصد کنند چرا در زمانی که جامعه نیازمند آرامش است چنین اختلاف هایی به وجود می آید.

وی نقش رسانه در توسعه متوازن در جامعه و کشور را بسیار مهم برشمرد و گفت:بخشی نگری و قشری نگری موجب عدم توسعه متوازن در کشور شده است که برای رفع این مشکل باید از نگاه بخشی به توسعه پرهیز کرد.

 

*در حوزه فرهنگ غفلت صورت گرفت

رضا برمکی -رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان مازندران – هم در این مراسم اظهار داشت:عرصه خبرنگاری به1400سال قبل و زمان حضرت سیدالشهدا باز می گردد که امام سجاد(ع)و حضرت زینب(س)رسالت روایت حادثه عاشورا و رساندن پیام آن را به مردم بر عهده داشتند.

 وی با بیان اینکه اگر مجاهدت های این دو بزرگوار نبود قیام عاشورا یا به دست باد سپرده می شد و یا در زمین دفن می شد، افزود:در عظمت مقام خبرنگار و قلم همین بس است که خداوند در قرآن به قلم و بر آنچه نگاشته می شود قسم یاد کرده است.

 برمکی جایگاه رسانه و خبرنگار را بسیار برتر دانست و تصریح کرد: در حوزه رسانه غفلتی در محدوده فرهنگ صورت گرفته است.

 وی با بیان اینکه ما به جای فرهنگ سازی در مسایل اصلی و اساسی فرهنگ تنها به ایجاد کلانتری و دادگستری بسنده کرده ایم، افزود:این در حالی است که وظیفه ما جلوگیری از بزه و گناه است.

 برمکی با اشاره به اینکه ما بر روی دانایی و آگاهی مردم کار نکرده ایم،گفت:در کشورهای پیشرفته بین 2.8تا3.2درصد از درآمد تولید ناخالص ملی را صرف فرهنگ سازی جامعه می کنند اما در ایران این آمار کمتر از 0.5 درصد است و با این شرایط نمی توان توقع بیشتری در این زمینه داشت.

رئیس هیات مدیره مطبوعات استان مازندران ادامه داد:در جهان به ازای هر یک میلیون نفر 1200 محقق وجود دارد که این آمار در در کشورهای پیشرفته به ازای هر یک میلیون نفر 2800تا3000 نفر است، در حالی که در ایران این آمار به ازای هر یک میلیون نفر 750 نفر محقق است.

وی تاکید کرد:این آمار نشان می دهد که ما برای خروج از این غفلت بزرگ نیازمند قلم و دانشمندان بیشتر هستیم و باید همت کرد تا در راستای بهره وری آگاهی و دانایی جامعه تلاش کرد.

*رسانه ها در فضایی روشن به نقد بپردازند

 رستم دهقان در این مراسم به برخی کاستی ها و نبود شفافیت موضوعات جهت طرح و انتقال توسط رسانه ها اشاره کرد و گفت:در دوره اصلاحات آقای خاتمی سخنی از آزادی گفت و چون زمینه آزادی و بستر آن فراهم نبود هر کس برداشت خاصی از آزادی داشت و داستان آن شد که نباید می شد.

این فعال مطبوعاتی در ادامه به بحث عدالت گستری دولت نهم و دهم اشاره کرد و گفت:آقای احمدی نژاد هم بحث عدالت را مطرح کرد در حالی که بستر و زمینه های شکل گیری عدالت در جامعه فراهم نبود و نتبجه آن شد که در آخر دولت بسیاری از افراد نسبت به آن نقد داشتند.

 وی به بحث اعتدال مطرح شده توسط دکتر روحانی هم اشاره کرد و گفت:امیدواریم بستر برای اعتدال آماده شود و رسانه ها و خبرنگاران هم بتوانند در فضای روشنی به نقد و بررسی و انجام وظایف خود بپردازند.



    ©2013 APG.ir