تعداد بازدید: 3296

توصیه به دیگران 19

شنبه 26 مرداد 1392-23:28

ارشاد به خانه تکانی نیاز دارد

ضرورت خانه تکانی در وزارت ارشاد و اداره های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها/راه برون رفت از این بی اعتمادی و فراهم ساختن زمینه های هرچه بهتر و بیشتر تعامل اهالی رسانه ها و مطبوعات با وزارت ارشاد،در نخستین گام،از ضرورت برخاستن و از پای ننشستن آقای وزیر برای خانه تکانی در مدیریت های وزارت خانه و اداره های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها خبر می دهد.


مازندنومه؛لطف الله آجدانی،مدرس دانشگاه و روزنامه نگار:جناب آقای علی جنتی-وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید- بی تردید بر جنابعالی پوشیده نیست که دغدغه های اهالی مطبوعات در ایران یک دغدغه تاریخی و  نه جدید اما جدی است.

 از شکل گیری آغازین مطبوعات غیر دولتی در تاریخ معاصر ایران تاکنون، بسیاری از مطالبات و حقوق مطبوعات از سوی دولت ها در بسیاری از مقاطع و با درجات متفاوتی نادیده گرفته شده است و غالبا به مطبوعات و اهالی آن به عنوان مخاطبی  مکلف وموظف نگریسته شده است و نه مخاطبی محق.

اعتدال در سرشت خود معطوف به ایجاد توازن میان تکلیف و حق است. آزادی قلم و بیان،امنیت سیاسی،امنیت شغلی وصنفی،عدالت در حمایت  و تسهیلات دولتی از مطبوعات وتناسب مجازات مطبوعاتی با جرایم مطبوعاتی، از جمله حقوق و مطالبات  قانونی و مدنی اهالی مطبوعات از دولت تدبیر و امید و به ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 ریشه اصلی بی توجهی  به بسیاری از حقوق قانونی و مدنی مطبوعات و اهالی آن را می توان و باید در افراط و تفریط های ناشی از عملکرد برخی از مدیران  نالایق و اتوبوسی دولتی متولی امور مطبوعات  خواه در لباس اصولگرایی دروغین و خواه در لباس اصلاحگرایی دروغین جست و جو کرد.

نادیده گرفتن حقوق و مطالبات قانونی و مدنی اهالی مطبوعات که مهم ترین عامل بی اعتمادی بسیاری از آنان نسبت به متولیان دولتی مطبوعات وموجب کاهش تعامل سازنده دولت و مطبوعات مستقل و غیر دولتی است را باید جدی گرفت.

 به صراحت بگویم: مدیریت های غلط برخی از مدیران فرهنگی و مطبوعاتی چه در سطوح عالی وزارتی و چه در حوزه های کلان استانی و شهرستانی ، تنفس و تجربه هوای اعتماد و تعامل  سازنده و کارآمد مطبوعات مستقل و غیر دولتی  با متولیان دولتی مطبوعات را با دشواری های جدی روبرو ساخته است.

راه برون رفت از این بی اعتمادی و فراهم ساختن زمینه های هرچه بهتر و بیشتر تعامل اهالی رسانه ها و مطبوعات با وزارتخانه ای که جنابعالی بر مسند آن نشسته اید در نخستین گام، از ضرورت  برخاستن و از پای ننشستن شما برای خانه تکانی در مدیریت های وزارت خانه و اداره های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها خبر می دهد.

 همان گونه که به درستی و باتدبیر  اذعان دارید،باید از برخی از مدیران کارآمد دولت پیشین و البته در صورت همسویی آنان با برنامه های دولت و وزارت ارشاد بهره گرفت، اما این واقعیت نباید مانع ضرورت خانه تکانی مدیریتی وزارت ارشاد شود؛به ویژه اگر این مانع ناشی ازمماشات و محافظه کاری برآمده از اعمال فشارهای احتمالی از سوی این و آن باشد.

در خانه تکانی مدیریتی و تحولات در عزل و نصب ها، اجتناب  وزیر محترم ارشاد از تن دادن به اعمال فشارهای احتمالی و قابل پیش بینی برای تحمیل برخی از مدیران که از سوی  افراد و گروه هایی که منافع طلبی شخصی و جناحی و باندی  خود را بر منافع و مصالح ملی و عمومی ترجیح می دهند،بسیار ضروری است.


آقای جنتی؛ به اعتبار سوابق ، کارنامه و تفکر شما ، می توان به تحقق تدبیر در وزارتی که بر مستد آن نشسته اید برای کاهش مشکلات مطبوعات واهالی آن را به امید نشست. اما تحقق این امید مستلزم هوشمندی و قاطعیت شما در به کارگیری مدیران لایق و کارآمد به اعتبار تفکر و برنامه ها و سوابق آنان است و نه توصیه و سفارش مبتنی بر روابط دوستی و خویشاوندی و جناحی و باندی.

باید از تنگنای به کارگیری چرخه مدیران تکراری و سفارشی و رانتی روی برگرفت تا زمینه های مناسب تری برای ضرورت گردش نخبگان و شایسته سالاری فراهم شود.

از شما که به  تدین و اخلاص ، مشورت گرایی و گفتمان و رفتار عقلایی و اعتدالی شهرت دارید، امید می رود در حوزه مدیریت مطبوعات ، با توجه به اصول عقلانی گردش نخبگان و شایسته سالاری ، از مدیرانی بهره مند شوید که  از جنس مطبوعات و آشنا با مسایل ، مشکلات و نیازهای اهالی آن باشند.

انتخاب و انتصاب مدیرانی که نه مطبوعات و رسانه ها را می شناسند و نه مسایل و مشکلات و چالش ها و راههای برون رفت از آن چالش ها  را،و فقط برآن هستند تا بر صندلی مدیریت بنشینند و برای آنان فرقی نمی کند که صندلی مدیریت آنان در وزارت خارجه باشد یا داخله ، وزارت نفت باشد یا ارشاد، نه با شعارها و برنامه های جنابعالی برای توسعه و غنای جایگاه و منزلت مطبوعات و فرهنگ و هنر راست می آید نه با رویکرد دولت تدبیر و امید در تحقق گفتمان عقلانیت.


  • جمعه 1 شهريور 1392-0:0

    من در کشوری به دنیا آمدم که مغزم را در دوران کودکی تعویض کردند! دستهایم با مغز تو به حرکت در می آید و دهانم با افکار و اندیشه تو باز و بسته می شود! آری من یک مرده متحرکی بیش نیستم!!!

    • دوشنبه 28 مرداد 1392-0:0

      ناگفته های زیادی در مورد ارشاد استان وجود دارد که عین بی عدالتی و دیکتاتوریست!... تمام روسای ارشاد شهرستانها و ستادی از ...می باشند و باید هم خانه تکانی شود. تازه رحم به کارشناسهای متخصص و آزاده نکردند! و به بهانه های واهی که اکثرا" از طرفداران جناب موسوی بودند تا زمان انتخابات! ولی به زبان برائت نجسته بودند جابجا شدند! هنرمندان و فرهیختگان بماندکه چه خون دلها خوردند!!

      • يکشنبه 27 مرداد 1392-0:0

        ارشاد استان مازندران که جتما نیاز به خانه تکانی دارد با این افتضاحی که در روز جشن خانه مطبوعات استان به بار آورد............

        • يکشنبه 27 مرداد 1392-0:0

          خانه تکانی احمدی نژادی در دولت روحانی!!!

          خانه تکانی اداره کل ارشاد مازندران قبل از وزارتخانه شروع شد و آقای ابراهیمی قبل از آنکه خودش توسط وزیر جدید تکانده شود، رئیس اداره هنری اش را تکاند!!!

          تصفیه حساب در روزهای پایانی!!!

          • يکشنبه 27 مرداد 1392-0:0

            با درود به لطف الله آجدانی عزیز،مدرس دانشگاه و روزنامه نگار! تا کی باید خانه تکانی شود؟!!! دوباره اصولگرایان بیایند و همین آش و همین کاسه! بزنند و ببندند و ...!!! 30 سال، 300 سال، 3000 سال، ...! آیا این خانه تکانی نباید روزی پایان یابد؟!!! مردم روزی نفسی تازه بکشند؟! مردم خسته شدند! پیروز باشید.

            • يکشنبه 27 مرداد 1392-0:0

              ارشاد هر استانی به خانه تکانی نیاز نداشته باشد،ارشاد مازندران که دارد.

              • يکشنبه 27 مرداد 1392-0:0

                استاد سلام علیکم



                اگرچه اصلاح امور بر هیچکس پوشیده نیست و نقایص کار را نمی توان نادیده گرفت . اما این ادبیات را هم نپسندید که هر دم به ساعت چند شاخ و بال به ساحت این دولت ببندیم بعد چند وقت دیگر خدای ناکرده حریف اصلاح آن نشده باشیم و پشیمانی به دنبال داشته باشد . حتما میدانید منظورم چیست اما یکی از آن موارد همین ادبیاتی است که زیبنده شخصیت یک نویسنده نیست در برابر مدیر یا مسئول یا وزیر ... الخ


                ©2013 APG.ir