تعداد بازدید: 2358

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 3 شهريور 1392-7:30

وصول گرایی و فصول گرایی

 آن چه امروز در غیبت احزاب ریشه دار ، موجب نگرانی است، ظهور پر ادعای فرصت طلبانی است که به بهانه فراجناحی بودن دولت تدبیر و امید، برای حضور در مناصب بالای قدرت به هر شیوه ای توسل می جویند.

 


مازندنومه،یادداشت مهمان،جعفر رحمان زاده:رییس جمهوری محترم در مراسم معارفه وزیر کشور نکاتی را متذکر شدند که علاوه بر اینکه متضمن برخی از مسایل اساسی بود،در سطوح نخبگان و تحلیل گران و منتقدان سیاسی هم بازتاب متفاوت داشت.

گفتن ندارد، فقدان حضور فعال و نقش آفرینی احزاب در سپهر سیاست ایران هم معلول کم تحرکی و بی تجربگی فعالان مدنی در تاسیس و شکل دادن احزاب قوی و کارآمد و هم کم اعتنایی نظام سیاسی به ضرورت حضور و فعالیت آنان بوده است.

برآیند این رفتار وضعیتی است که امروز دومین مقام رسمی کشور آن را در سطح مغازه ای تقلیل یافته می داند که صرفا در ایام انتخابات کرکره اش بالا و پایین کشیده و یا چراغش روشن و خاموش می شود.

 البته، به باور راقم این سطور، بر خلاف برخی از داوری ها و سوء برداشت ها، سخنان جناب آقای دکتر روحانی هیچ گونه تعرضی را به "احزاب" در بر نداشت،بلکه اعلام تاسف موکد ایشان حاکی از نگرش مثبت دکتر روحانی به اصل "تحزب" بود.

 در نظام سیاسی ایران به تصریح اصل ششم قانون اساسی، اداره امور نظام به اتکای آرا عمومی است و انتخابات تنها معبر و مجرای شکل گیری ساختار، ارکان حکومت و "قدرت مستقر" است.

حضور افراد یا جریانات سیاسی در صحنه انتخابات و عرضه دیدگاه ها و برنامه های خود برای جلب نظر و رای شهروندان، برای تصاحب قدرت سیاسی است و این نه تنها امری مذموم نیست، از بدیهی ترین ویژگی و خروجی آن محسوب می شود.

 متاسفانه به دلیل هزینه های بالای فعالیت سیاسی، شهروندان و کثیری از نخبگان به بهانه ناکارآمدی احزاب و یا کارکرد منفی و حتی خیانت تاریخی قلیلی از آنان، وجود احزاب را در جامعه سیاسی ایران مفید و موثر ندانسته و ارزیابی مثبتی از آنان ندارند، به گونه ای که نبود وابستگی به احزاب،گوئی یک امتیاز و وارستگی در فعالیت های سیاسی به حساب می آید.

 اصلاح وضع موجود، مستلزم مدارا و سعه صدر حاکمیت و تمهید زمینه و فراهم آوردن بستر برای شکل گیری احزاب با سازوکارهای علمی است که انتظار می رود در این مقطع که به نوعی اجماع نظری میان نخبگان پدید آمده است شاهد فعالیت آسان و روان احزاب مستقل، کارآمد و برنامه محور باشیم و پیش درآمدی باشد تا در آینده رقابت های سیاسی و انتخاباتی با حضور احزاب رسمی ، شناسنامه دار و فراگیر صورت بندی شود.

 اما موضوع این نگارش، پرداختن به ضرورت احزاب و بیان دلایل تاریخی پا نگرفتن آن نیست بلکه آن چه امروز در غیبت احزاب ریشه دار ، موجب نگرانی است، ظهور پر ادعای فرصت طلبانی است که به بهانه فراجناحی بودن دولت "تدبیر و امید"، برای حضور در مناصب بالای قدرت به هر شیوه ای توسل می جویند.

 در چنین فضائی همواره خطر اشخاص منفعت طلب، باندها و قبیله ها، ساحت سیاست و ساخت قدرت را تهدید می کند و راه را برای نفوذ نیروهای "فصلی" باز خواهد کرد.

 ریاست محترم جمهور به درستی اشاره نمودند:" نه " اصول گرایی" بلکه " وصول گرایی" مهم است، ما آرمان هایی در این نظام داریم که دستیابی به این آرمان و وصول به این آرمان مهم است."

 اما آنچه ضروری می نماید، اهتمام به "وصول گرایی" نباید ما را از آفت و خطر "فصول گرایی" غافل گرداند. زیرا ظهور فرصت طلبان، منفعت گرایان و متلون های سیاسی که به اقتضای منافع شخصی یا باندی مردانی برای همه "فصول" هستند تهدید جدی برای سلامت، شفافیت، ارتقا و کارآمدی هر نظام و دولت است.

 متاسفانه برخی از نزاع های بی حاصل و و اکاوی پاره ای از امور غیر ضرور در میان نیروهای اصیل و انقلابی دو جناح اصلی، راه برای رخنه و نفوذ "فصول گراها" هموار خواهد شد؛خطری که سالها پیش معمار کبیر انقلاب و استاد شهید مطهری ما را از آن آگاه ساخته و بر آن هشدار تامل برانگیز دادند.

حساسیت و توجه به این مقوله بطور قطع مقوم حفظ امید و نشاطی است که بعد از انتخابات 24 خرداد در میان اقشار مختلف جامعه پدیدار و کم اهمیتی به ان موجب یاس و انفعال خوهد شد.


  • پنجشنبه 7 شهريور 1392-0:0

    مقاله آفای رحمانزاده در روزنامه شرق صفحه اول چاپ شده بود روزنامه بشیر هم چاپ کرد خواستم بدونم شما این مقاله را چطور زودتر از بقیه چاپ کردید یعنی انها از شما گرفتن که قطعا بعید میباشد شما کجا روزنامه سراسری شرق کجا . در ضمن چاپ این مقاله در روزنامه شرق نشان از بعد ملی شخصیت آقای رحمانزاده و توانایی بالای ایشان میبا شد در سطح ملی میباشد . در ضمن باید حضور ایشان در کارگروه دفاعی امنیتی و سیاسی آقای روحانی را هم نشان از ظرفیت بالای ایشان دانست و در ضمن حضور آقای رحمانزاده و کشاورزیان که از اصلاح طلبان مازندران فقط این دو نفر از طرف دفتر آقای روحانی در مراسم تنفیذ و تحلیف دعوت شده بودند نشان از ظرفیت و توانمندی بالا و ملی این دو عزیز میباشد

    • سه شنبه 5 شهريور 1392-0:0

      به نام خدا .با تشکر از استاد رحمان زاده که مقاله تحلیلی حساب شده ای را مرقوم فرمودند اصولا در طول تاریخ هم همیشه همین گونه بوده است ودر تضاد بین حق و باطل و دیالکتیک تاریخی عده ای بدون هیچ گونه مشکلی با چهره عوض کردن ونقاب گذاشتن با همه جریانات وگروه ها بودند و امروز نیز چنین است که عده ای فرصت طلب که حتی اهداف وآرمان اصلی انقلاب اسلامی را نمی شناسند می خواهند مناصب بالای مدیریتی را از آن خود نمایند عده ای که فقط در پی منافع شخصی وباندی خود می باشند وبه معنای حقیقی فصول گرا و حزب الریح می باشند. امیدواریم در آینده مقالات بیشتری را از جناب رحمان زاده شاهد باشیم. باتشکر

      • شیخ صفر قاسمیپاسخ به این دیدگاه 4 0
        يکشنبه 3 شهريور 1392-0:0

        بنام خدا

        سپاس از جناب رحمان زاده عزیز. وآرزوی شفای عاجل برای دوست عزیزم جناب شیخ صمد زراعتی بزرگوار.

        • يکشنبه 3 شهريور 1392-0:0

          برادر بزگوار جناب آقای رحمانزاده دلمان برای حرف ها و اندیشه های شما تنگ شده به یاد سالهای 76 افتادم که به سیمای مازندران می امدید و از کلامتان استفاده میکردیم واقعا باید گفت که از سابقون هستید من یادم می اید در سال 72 که شما معاون سیاسی استاندار بودید و هنوز اصلاحاتی شکل نگرفته بود حضرتعالی همان موقع هم نظرتان اعتدالی در حوزه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی داشتید و از یک دانش آموخته علوم سیاسی آن هم از کسی که قبل از انقلاب در دانشگاه حضور داشته و در آن محیط از اسلام و امام دفاع میکرده انتظار چنین اندیشه هایی متصور میباشد

          • يکشنبه 3 شهريور 1392-0:0

            با خبر شده ایم که شیخ عزیز و یادگار دفاع مقدس ، حجۀ الاسلام والمسلمین صمد زراعتــــی به دلیل عفونت شیمیائی ریه ؛ در بیمارستان خاتم النبیاء بستری هستند ، دوستان گرانقدر شب انتخاباتی ! با شما هستم ! بله ! با خود شما ! به جای فضا سازی برای آقایان که کاندیداتوری استانداری هستند ، خوب است حالی از یـــــار جنـگ های خود بپرسیـــد ، یار دفاع مقدس و یـار ایثارگر انتخابات 11 ریاست جمهوری ، وقتی شنیدم بسیار دلگیر شدم که چرا اینقدر سیاست زده شده ایم و دوستیها را فراموش کرده ایم . سیاسیون استان که سرگرم تقسيم غنائم هستند و خبری ندارند از حالشان، حداقل سیاسیون مرکز نشین عیادت کنند ازشان خوب است ! به امید سلامتی هر چه زودتر ایشان و استفاده از مقالاتشان که گرم کننده محافلمان بوده است .

            • عضوی کوچک از ستاد بزرگ مرکزی روحانیپاسخ به این دیدگاه 8 0
              يکشنبه 3 شهريور 1392-0:0

              حق مطلب ادا شد برادر رحمانزده

              مجاهدان روز شنبه امروز برای همه تعیین تکلیف می کنند

              یا اعضای ستادهای قبل از شکل گیری ستاد ائتلاف خود را برتر می دانند

              کیست که نداند مدیریت هاشمی کبیر و خاتمی فاضل و عارف با مرام و روحانی با هوش و ذکاوت به کمک اصلاح طلبان حماسه را خلق کردند و امروز همانها از هر دو سو مورد حمله و هجمه قرار می گیرند. یکی از ناحیه شکست خوردگان سیاسی جریان رقیب و در راس آنها جریان کیهان و فرقه های مربوطه و دیگری توسط کسانی که دو روز را در ستادهای انتخاباتی آقای روحانی قبل از شور و شوق و قبل از کار جدی بودند یا هیچ جایی نیز نبودند.

              باید کمی مدارا کرد تا دولت تدبیر و امید به کار خود مشغول شود. باید به نماینده نور که پیام مردم را دریافت نکرد و نوکری جریان پایداری را در مخالفت با دو وزیر پیشنهادی علم و آموزش و پرورش نمود تذکر داد . باید به دیگر نمایندگان تذکر داد که باید به فکر درک پیام مردم باشند و به ریسس جمهور منتخب عتماد کنند که نماد عقلانیت و خرد جمعی است.

              • يکشنبه 3 شهريور 1392-0:0

                بسيار عالي و كار كشته ! مديران كارآمدي هستند .

                • يکشنبه 3 شهريور 1392-0:0

                  مطلب کارا و درخوری بود.از آقای رحمانزاده می خواهیم راجع به مسایل استانی نیز در مازندنومه مطلب بنویسند

                  • يکشنبه 3 شهريور 1392-0:0

                    عده ای سالها زیر پرچم اصولگرایی سینه زدند اما تند روها امدند اروزهای این عده را با خود به کام ناپایداری بردند.



                    و امروز آن عده یافته اند امام زاده اصولگرایان را شفایی نیست و گورستان افراط را زنده ای برنخواهد خواست



                    لذا فرصت گفتمان اعتدال را غنیمنت شمرده و از دریچه های ذاتی ای که گفتمان اعتدال برای همگان بازنموده است می خواهند وارد شود و چشم به مناصب دارند



                    اما انها باید بدانند اعتدال به معنای فرصت دادن به فرصت طلبان نمی باشد بلکه فضای زیست تخصص محورانه، عادلانه و شایسته سالارانه ای است چند سالی است اصولگرایان آن را تحدید نموده اند



                    لذا اعتدال بیش از هر گروه و فردی به زخم خوردگان جبهه افراط مدیون است نه همراهان دیروز افراط گرایی



                    ناگفته نماند تایدات برخی آیت االله ها نمی تواند عقبه اجتماعی - سیاسی و محبوبیت مردمی برای کسی ایجاد کند - چه اینکه گفته اند معرف باید از متعرف محبوب تر باشد


                    ©2013 APG.ir