تعداد بازدید: 2896

توصیه به دیگران 2

شنبه 9 شهريور 1392-0:27

جارو به دستان؛رویدادی جذاب در نیمه شهریور

 جشنواره شهر جارو/« جارو بدستان» عنوان جشنواره ای است که 14 و 15 شهریورماه در شهر جارو- امیرکلا- برگزار می شود/سوغات امیرکلا سازه و پاکیزگی و طراوت بود. همت و خلاقیت طراحان این جشنواره را باید ستود که قصد دارند تا به یادآوری فرهنگ و صنایع دستی مردمان شهرشان بپردازند.


مازندنومه،عباس مهدوی:جشنواره ای در نیمه شهریور ماه امسال در مازندران برگزار می شود که تاکنون شاهد برپایی آن نبوده ایم.

جشنواره ای خلاقانه که فرهنگ بومی مازندران را با نگاه و رویکردی متفاوت اساس و فعالیت خود قرار داده است.

« جارو بدستان» عنوان جشنواره ای است که 14 و 15 شهریورماه در شهر جارو- امیرکلا- برگزار می شود. این رویداد در بخش های دهگانه خود هدف کلان تری را دنبال می کند و در صدد القا این حس به مخاطبان خود است که جامعه امروز نیازمند غبار روبی اجتماعی است.

طراحان این جشنواره درباره دلایل نامگذاری این جشنواره به نام « جارو دستان» می گویند:« امیرکلا سمبل تولید جاروست به این نماد افتخار می کند. امید داریم جارو را در بطن زندگی امروز نشان دهیم و بهبود سطح زندگی شهروندان را با بهره گیری از فرهنگ و داشته های غنی بومی ترویج کنیم».

 رویدادهای سازه ای بخش های مختلف این جشنواره با ابتکار و نوآوری طراحی شده است. " سازه وَن و سازه زَن" (آشنایی با چرخه تولید ، توزیع و مصرف جارو و حصیر و زنبیل)، "جارو و هنر نوین"، "پیرِ سازه ون" (مروری بر گذشته تاریخی شهر و تجلیل از پیشکسوتان جاروبندی و حصیر بافی در امیرکلا)، "شاگرد سازه ون "(بافت حصیر و ساخت جاروی نمادین توسط بازدیدکنندگان برای اهدا به موزه شهر)، "سازه کتین درمانی"( کارگاه آموزشی ترویج شیوه های نوین تربیتی) ، "گردگیری سازه "( کارگاه آموزشی ترویج کتاب خوانی و نویسندگی) ، "سازه دوجی"( کارگاه آموزشی معرفی کسب و کار خانگی و نفش بانوان دراقتصاد خانواده) ، "کوچه درونِ بازی" ( معرفی و اجرای بازی های قدیمی و اجرای برنامه های نمایشی همراه با نواهای محلی) ، "امیرکلایِ جومع بازار"( غرفه ای از بخش های جذاب جمعه بازار امیرکلا) و "جای شِما خالی"( مروری بر نمایشگاه هنر نوین در امیرکلای کهن و نمایش تصاویر و ماکت بناهای قدیمی ) بخش های جذاب این جشنواره را تشکیل می دهند.

 سوغات امیرکلا، پاکیزگی و طراوت جاروسازی و حصیربافی سمبل صنایع دستی شهر امیرکلا است. شهری که در گذشته ای نه چندان دور که خبری از رواج جاروهای برقی و صدای گوش خراش شان در منازل نبود، محل آمد و شد بسیاری از مازندرانی ها و گردشگرانی بود که جاروهای خوش دست این شهر را به خانه و دیارشان می بردند .

 سوغات امیرکلا پاکیزگی و طراوت بود. همت و خلاقیت طراحان این جشنواره را باید ستود که قصد دارند تا به یادآوری فرهنگ و صنایع دستی مردمان شهرشان بپردازند.

 جارو و حصیربافی در امیرکلا، اقتصاد این شهر را رقم می زد و علاوه بر اشتغالزایی ، منتقل کننده ذوق سرشار مردمان این سامان بود.

این جشنواره نماد عینی و ناب احیای تولید ملی و سرمایه ایرانی است که تداوم آن می تواند فرصتی برای رونق گردشگری شهر تاریخی امیرکلا و جذب گردشگران باشد.


  • كيجا سوادكوهيپاسخ به این دیدگاه 1 0
    سه شنبه 12 شهريور 1392-0:0

    خيلي بايد جذاب باشه.. استان بايد درين جهت حركت كنه البته با برنامه درازمدت و همه گير

    • حسین روانبخشپاسخ به این دیدگاه 4 0
      شنبه 9 شهريور 1392-0:0

      با درود و سپاس از اصحاب رسانه بویژه فعالین عرصۀ پایگاه خبری-تحلیلی مازندنومه در استان مازندران

      بسیار زیبا اشاره داشتید که این کنش نمادی ست عینی و ناب از احیای تولید ملی که بر پایه سرمایه و فرهنگ ایرانی شکل گرفته.امیدوارم فرهیختگان عرصۀ اجتماعی و مسئولین ذیصلاح که میبایست پیش از این بانی و حامی اینگونه حرکت های شایسته برای یک جامعه و فرهنگش باشند صدای مردم و شهروندان شان را زیباتر بشنوند و بکار گیرند. در اینجا و از طریق رسانه شما بر خود واجب میدانم از مردم و سازمانهای مردم نهادی که در طول مدت بیش از پنج ماه در به سر انجام رسیدن این فعالیت و در پیشبرد اهداف و همکاریهای گروهی از هیچ گونه همراهی و کمکی دریغ نکردند قدردانی خود را ابراز دارم. در پایان شایسته است این کنش را تنها برای مردم امیرکلا ندانیم. و همه مازندرانیها و کسانی که از نقاط مختلف بویژه شهرهای قائمشهر، بابل، امیرکلا،بابلسر و ... درگیر و همراه بودند را شریک هم بدانیم.درود بر همت بلند دوستانی که حضورشان بودنمان را معنا بخشید.

      ارادتمند شما

      حسین روانبخش

      نهم شهریور ماه 1392

      قائمشهر


      ©2013 APG.ir