تعداد بازدید: 1828

توصیه به دیگران 3

شنبه 16 شهريور 1392-13:51

پیشنهادی وحدت گرایانه مبتنی بر رویه عقلایی

برخی گروه ها و افراد تأثیر گذار در فرایند تعیین استاندار، بیشتر از آنکه به « مصالح و مضار» مردم توجه نشان دهند، در پی « خوشايندها و بدآيندها » ي گروهی و شخصی بوده اند/بر هیچ منصفی پوشیده نیست که " کشور را دانايان و آگاهان بايد اداره کنند" و دانايان همان کسانی اند که با بهره گیری از دانش، تخصص و تعهد در راستای خدمت صادقانه به مردم و رفع نیاز های آنان، صاحب برنامه عملی و راهکارهای علمی هستند.


مازندنومه،حسن مهدوی:شواهد و قرائن حاکی از آن است که سناریوی انتخاب مدیریت ارشد استان هر چه به سرانجامش نزدیک تر می شود، پیچیده تر طی می شود.

 از یک سوی گروه های سیاسی و افراد صاحب اثر و نفوذ بر اساس انتظارات خویش اقدام به معرفی و بعضا اعلام حمایت از افراد مورد نظر خویش نموده و بر رای خویش نیز پای می فشرند، از سویی دیگر دولت نیز برای بررسی بیشتر گزینه ها و انتخاب مدیری هماهنگ تر با برنامه های خود هنوز میل اش را عیان و فردی را برای تصدی سکان مدیریت استان مشخص نکرده که همین سرگشتگی، این سناریو را پیچیده ، مبهم و طولانی کرده است.

 به نظر یکی از علت های این پیچیدگی، نبود راهبرد مشخص در تعیین مصداق مورد وثوق است. اگرچه در طی این مدت بسیاری از اهالی سیاست و رسانه ( به نمایندگی از افکار عمومی) به ارائه نظر پیرامون شاخص های عمومی و ویژه در تعیین استاندار پرداخته، در این راستا تلاش وافری در سوق دادن افکار عمومی و نیز افراد تأثیر گذار در روند انتخاب مدیر ارشد استان به « معیار ها و میل ها » ی خود کرده اند، به ظاهر این تلاش ها نه تنها تاکنون نتیجه مشخصی نداشته، بلکه فرایند را پیچیده تر هم کرده است.

 شاید علت واضح و البته تلخ به نتیجه نرسیدن این تلاش ها آن باشد که برخی گروه ها و افراد تأثیر گذار در این فرایند ( بی آن که متهم به بی مروتی شویم )، بیشتر از آنکه به « مصالح و مضار» مردم توجه نشان دهند، در پی « خوشايندها و بدآيندها » ي گروهی و شخصی بوده، برای اثبات گزینه مورد وثوق و ادعای خویش یا دچار غلو شده و یا به ورطه تخریب رقیب افتاده اند!

 البته نگارنده بر این باور است که ان شااله همه این عزیزان حسن نظر و غفلت از معنا داشته اند، اما آنچه مشهود می نماید آن است که علی رغم بهره گیری گروه ها، مجامع و افراد تأثیر گذار از همه استعداد و توانایی خود از طرق مختلف ( لابی و سفارش، جلسات و ...) در باوراندن دولت در مطلوبیت فرد مورد نظر خویش برای اداره استانداری مازندران ناکام بوده و دولت ( کمیته انتصاب استانداران) نیز در نتیجه این افتراق و انشقاق تاکنون اقدامی نکرده است.

 صد افسوس که همچنان این روند فرسایشی استمرار داشته و هرچه زمان جلوتر می رود، خواندن آخر قصه و پیش بینی عواقب آن، ساده اما تلخ می نماید.

 تامل در اين حوادث و اين نوع جبهه‌گيري‌ها به همه كساني كه دل در گرو توسعه و تعالی استان دارند، درس‌هاي تلخي مي‌دهد، اما ظاهراً چاره ای نیست و برای افزایش میزان پختگی و درایت در فعالان سیاسی، بايد اين درس‌ها را آموخت.

واضح است که تا همگان ( گروه های سیاسی، مسئولان و اعضای ستادهای جناب دکتر روحانی در استان، مجمع نمایندگان و افراد تأثیر گذار در این فرایند) خود را پای بند به یک مکانیسم و رویه عقلانی ندانند، قطع یقین دولت را، در انتخاب گزینه مناسب، برای تصدی مدیریت ارشد استان دچار تردید و مشکل خواهند کرد و چه بسا در این باره تصمیمی اتخاذ و فردی انتخاب شود که نه مطلوب استان باشد ( غیر بومی و یا فاقد شایستگی) و نه مطلوب و مورد نظر مؤثران یاد شده.

 تنها راهکار باقی مانده برای به سرانجام مطلوب رسیدن این فرایند، همانا تلاش همگان در جهت رسیدن به یک مکانیسم عقلائی است.

بر هیچ منصفی پوشیده نیست که " کشور را دانايان و آگاهان بايد اداره کنند" و دانايان همان کسانی اند که با بهره گیری از دانش، تخصص و تعهد در راستای خدمت صادقانه به مردم و رفع نیاز های آنان، صاحب برنامه عملی و راهکارهای علمی هستند.

 از این رو پیشنهاد می شود جمعی متشکل از صاحبان نظر و اثر (فوق الذکر) در جهت رسیدن به یک وحدت عقلانی در استان، با دعوت از گزینه های مطرح برای تصدی استانداری، ضمن دریافت و آگاهی از برنامه های عملی ایشان که معياري روشن براي ارزيابي تقيد واقعي آنها به حساب می آید و معرفی گزینه مورد وثوق و حمایت همه گروه ها به دولت، گامی در جهت به نتیجه مطلوب رسیدن این فرایند بردارند تا کام مردم فهیم مازندران در بهرمندی از مدیری صاحب صلاحیت برای تصدی استانداری مازندران در دولت « تدبیر و امید » شیرین شود. 


  • دوشنبه 18 شهريور 1392-0:0

    به نظر بنده نگارنده خواستند یک نوع آرامش و طمانینه در گروه های سیاسی و افراد صاحب اثر و نفوذ و همچنین ستاد دکتر روحانی ایجاد کنند که تحسین برانگیز است .ولی آنچه در این بین مانع تمرکز تصمیم کیرندگان اصلی در انتخاب استاندار می شود پیشی گرفتن گروه های اصولگرا در ربودن گوی استانداریست که جای بسی تامل و شگفت است! که تداعی کننده این ضرب المثل است: دزد پر رو یقه صاحبخانه را خواهد گرفت!. بنابراین تا این دزده یقه اکثریت آرای مردم مازندران را ندزدید باید کاری کرد . نه اینکه بنشیند تا کار که از کار گذشت فقط حسرت بخورد! در ضمن با این جماعت غوغاسالار پرادعا ی دست پیش گیر پس نیافت!! نباید سکوت پیشه کنی.

    • دوشنبه 18 شهريور 1392-0:0

      به نظر بنده نگارنده خواستند یک نوع آرامش و طمانینه در گروه های سیاسی و افراد صاحب اثر و نفوذ و همچنین ستاد دکتر روحانی ایجاد کنند که تحسین برانگیز است .ولی آنچه در این بین مانع تمرکز تصمیم کیرندگان اصلی در انتخاب استاندار می شود پیشی گرفتن گروه های اصولگرا در ربودن گوی استانداریست که جای بسی تامل و شگفت است! که تداعی کننده این ضرب المثل است: دزد پر رو یقه صاحبخانه را خواهد گرفت!. بنابراین تا این دزده یقه اکثریت آرای مردم مازندران را ندزدید باید کاری کرد . نه اینکه بنشیند تا کار که از کار گذشت فقط حسرت بخورد! در ضمن با این جماعت غوغاسالار پرادعا ی دست پیش گیر پس نیافت!! نباید سکوت پیشه کنی.

      • يکشنبه 17 شهريور 1392-0:0

        گوش اگرگوش توناله اگرناله ماست-آنكه البته بجايي نرسدفريادست-مازندران همواره كانون تشنج ويقه دراني وبه اصطلاح زيرآبزني براي رقباي سياسي بوده است-انتظارچيزي رانكشيم كه ميدانيم درراه نيست

        • يکشنبه 17 شهريور 1392-0:0

          اما آنچه حافظه تاریخی ما میگوید در زمان دولت های سازندگی و اصلاحات به دلیل عدم درک از جغرافیا و ظرفیت مازندران(نداشتن تخصص مدیرا ارشد استان) باعث عقب ماندگی این استان شده است و اگر پیشرفتی گرچه ناچیز درحوزه های صنعتی ،عمرانی و بخش توریسم و گردشگری استان انجام گردیده توسط دولت های نهم و دهم بوده است ،از آنجاییکه رئوس اصلی دولت یازدهم اصلا قائل به کار جهادی نیستند ما در آینده نزدیک خواهیم دید که دولت در جریان بروکراسی اداری مدیران خود، در سطح برنامه های کلان دچار چالش های فراوانی خواهد شد و این قاعده از استان مازندران مستثنی نیست،آنچه ما مازندرانی ها را نگران میکند (علارقم دادن رای بالای به آقای روحانی )این است که اتفاقا نه نظر مجمع نمایندگان استان و نه نظر مردم برای انتخاب استاندار مد نظر است ،اما آنچه مهم به نظر میرسد آن است باید شخصی انتخاب شود که دارای روحیه جهادی و خدمت به مردم را دارا باشد اما چنین ویژگی هایی در گزینه های احتمالی وجود ندارد.

          • شنبه 16 شهريور 1392-0:0

            انتظار این است که انتخاب استانداران به یک رویه ی شبه دموکراتیک تبدیل شود و از حالت انتصاب خارج گردد

            بطور مثال از میان کاندیدهای مطرح و نزدیک به دولت یا نخبگان جریان فکری حاکم و غیر حاکم متخصص و یا حتی مردم تشریک مساعی نمایند

            • شنبه 16 شهريور 1392-0:0

              نظر شما همراه با دلسوزی و درایت است.

              اما دانه فلفل سیاه و خلال مه رویان سیاه

              هردو جان سوزند اما این کجا و آن کجا

              بعضی ها دلسوز مردم و اسلام و وطن نیستند

              بلکه دلسوز مقام و منصب و پست خود هستند جناب مهدوی

              به امید روزی گه حس میهن پرستی و آرمانگرایی ما در پیچ و خم و پستوهای افراطی گری و میز پرستی گم نشود

              بدرود

              همچنان منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم

              • شنبه 16 شهريور 1392-0:0

                اصلاح طلبان نشان دادند تشكيلاتي نيستند اعلام اسامي مختلف غير مرتبط مثل طاهرنژاد و فلاح و ...... دردي را دوا نميكند معتدل مرتبط مجرب مردمى با سابقه پيدا كنيد.كشاورزيان احمدى فولادى و رحماني خليلي هر كدام ادعاي رياست دارند بيچاره ما مردمً !

                • شنبه 16 شهريور 1392-0:0

                  همه ول معطليد . استاندار انتخاب شد هيچكدام از افراد فوق نيست. با مقاله نويسى سواد شما بالا ميرود

                  • شنبه 16 شهريور 1392-0:0

                    درود بر جناب آقای مهدوی

                    با این شیوه می توان امید ورا بود که به نتیجه ای مطلوب رسید و آقایان از اظهار نظر به اینکه با نوه فلان آقا هماهنگ هستند دست بردارند .

                    جناب آقایان نمایندگان مجلس ، پیشنهاد جناب مهدوی عزیز را بپذیرید و بجای تصمیم شتاب زده دعوت کنید از کاندیداهای استانداری تا با ارائه رزومه برنامه های خود را پیشنهاد دهند و شما به جدولی از شاخص های تعیین شده برای هر فرد رای دهید و بالاترین امتیاز ها را به وزارت کشور معرفی کنید .

                    آقایان ذیل هم خود را آماده نمایند :



                    دکتر علی کریمی مله

                    حاجی کیومرث نیاز

                    مهندس ربیع فلاح

                    مهندس نریمان

                    آقای ولی رغیت

                    آقای عزت اکبری

                    و غیره ...


                    ©2013 APG.ir