تعداد بازدید: 4873

توصیه به دیگران 2

جمعه 26 مهر 1392-17:50

اینجه، انارستون اشرف

گزارش تصویری مازندنومه از دومین جشنواره انار اشرف - بهشهر، 26 مهرماه 1392


مازندنومه، علی حسن نژاد: پیش از ظهر جمعه دومین جشنواره انار اشرف در مجموعه تفریحی غار هوتو در بهشهر برگزار شد.

ده ها تن از مردم منطقه و تعدادی از مسئولان شهرستان از جمله فرماندار بهشهر در این جشنواره حضور داشتند و گروه آیینی زندگی سوادکوه نیز به اجرای موسیقی و نمایش های آیینی مردم مازندران پرداخت.

در حاشیه جشنواره نیز نمایشگاه صنایع دستی و محصولات مربوط به انار به نمایش گذاشته شد.

 


  • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 0 1
    دوشنبه 29 مهر 1392-0:0

    راست راستی این آقای حسن نژاد به دنبال آیین مازندران هست و داره کار هنری انجام می ده یا گروهی که نام زندگی گرفت بیشتر گروه مطربی هستش. هرکجا که مراسمی هست اینا هستن یعنی کس دیگه ای نیست؟ یادمون نرفته که همین گروه تو فرودگاه ساری برای احمدی نژاد زدند و رقصدیند و در تهران جلوی مشایی و احمدی نژاد چکه سما کردند دو روز دیگه هم تو جشن کلیا قائم شهر برنامه دارند. حتما روحانی هم بیاد مازندران اینا می خوان مثلا سما کنن. این گروه با اون رقص های عجیب و غریب و من دراوردی و کپی کاری اصلا گروه هنری نیستند و فقط مطربی می کنند. اقایون ارشاد نظارت هنری کنند.

    • يکشنبه 28 مهر 1392-0:0

      با درود... چه زیباست که زنان هم در این جشنواره ها برقصند! دنیا زیر و رو می شود!!! صدها سال مادران عزیز روستایی مان می رقصیدند! همه شان جایشان در بهشت است مطمئن باشید!!! پیروز باشید.

      • زمانی - تهرانپاسخ به این دیدگاه 1 0
        يکشنبه 28 مهر 1392-0:0

        درود بر جناب استاد عظیمی و جناب حسن زاده و سایر دوستان و خوانندگان محترم و دغدغه های بومی و ملی ارزشمند و قابل تعمق مطروحه در نگاه مسئولانه و ارزشمند آنها...... هزاران سپاس و سپاس

        • يکشنبه 28 مهر 1392-0:0

          ریشه کهن شهر ساری از سارویه می اید به معنی شهر شکوفه های طلایی و سپید.

          • محمد عظیمیپاسخ به این دیدگاه 3 0
            يکشنبه 28 مهر 1392-0:0

            (غربت انار اشرف و پاسخی به لطف دوستان)

            بی شک هیچکس با نفس برگزاری جشنواره و معرفی ویژگی های طبیعی، تاریخی و فرهنگی سرزمینش مخالف نیست و این اتفاق می تواند فرصت ارزشمندی باشد تا با حضور شهروندان و هم اندیشان علاقمند، پتانسیل های هر منطقه معرفی شود. پیشنهاد تشکیل جشنواره ی انار اشرف اولین بار توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو به فعالین فرهنگی و ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان داده شد و ما در اسناد تاریخی جمع آوری شده توسط این انجمن موارد فراوانی را بدست آورده ایم. کاش متولیان فرهنگی با مداقه ی بیشتری در مورد انار اشرف همت می نمودند و به جایگاه اصلی آن از بعد تاریخی، طبیعی، گردشگری و اقتصادی توجه می کردند. انارستان طبیعی اشرف در بخش میانکاله وجود دارد و انارستان دست کاشت و توسعه داده شده ی آن را باید در روستای کوسان یافت که در کنار شهر بزرگ لمراسک از کهن ترین زیستگاه های منطقه می باشد. روستای شهیدآباد (تروجن) براساس اسناد تاریخی بخشی از کوسان کهن و مجموعه ی شهر ساسانی خرگوران است. عدم حضور انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو اعتراضی قانونی ست به دست اندازی فراقانونی کسانی که در دوره نامدیران نافرهنگ، مکانی باستانی و ثبت ملی شده را بدون کاوش در اختیار کسانی قرار دادند تا با ساخت آلاچیق و سوله، گردشگری را فدای میراث فرهنگی پیش از تاریخ نمایند. لازم به ذکر است که این مکان در پیش از ثبت ملی متعلق به برخی از افراد ساکن در این روستا بوده و مدارک و اسناد آن نیز موجود است و اگر سازمان میراث فرهنگی پس از کاوش و پاکسازی منطقه از آثار تاریخی با نظر متخصصین واقعی باستان شناسی به این نتیجه می رسید که از حریم تاریخی موثر برخوردار نیست، می بایست از نظر عرفی و شرعی در اختیار صاحبانشان قرار می گرفت و در حال حاضر نیز برخی از اهالی روستای شهیدآباد خواستار بازپس گرفتن زمین های تصرف شده می باشند. جشنواره انار اشرف باید توسط کسانی برگزار شود که خود اقدام به قطع درختان کهنسال انار بالای محوطه ی غار هوتو و کمربند ننمایند و سازمان منابع طبیعی نیز باید نظارت قانونی خود را نسبت به این محوطه انجام می داد. کسانی که چشم اندازی کوتاه دارند می توانند به جشن و جشنواره بسنده نمایند چرا که جشن های فراوانی را می توان با توجه به قابلیت های طبیعی و تاریخی منطقه برگزار نمود اما هرگز نمی توان آثار تاریخی تخریب شده و هویت تاریخی و بومی منطقه را بازآفرینی کرد. فراموش نکنیم که محوطه غار هوتو و کمربند با حریم چهارده هکتاری در فروردین ماه سال 1346 به شماره 746 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. امروز از آن حریم تاریخی تنها بخش کوچکی از محوطه غار باقی مانده است که عدم واگذاری آن به انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو جهت تشکیل غارموزه بین المللی به شرحی مفصل نیاز دارد و تا تعیین تکلیف توسط بخش های نظارتی از اعلام جزئیات آن معذوریم. هنوز سه فقره از حکم دادگاه مبنی بر خلع ید از زمینهای تصرف شده مربوط به این محوطه ی تاریخی در واحد حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اجرا نشده است. اسناد مربوط به تخلفات عدیده در این محوطه ی باستانی و دیگر آثار تاریخی مازندران توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو و کمیسیون انجمن های دوستداران میراث فرهنگی استان مازندران در حال پیگیری می باشد. امیدواریم تا در روزی خجسته با حضور تمام فرهیختگان و شهروندان فرهنگمدار بتوانیم جشن انار اشرف را در سطح بین المللی با حضور گردشگران داخلی و خارجی برگزار نماییم. موفق و پیروز و سربلند باشید.

            انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو

            • شنبه 27 مهر 1392-0:0

              مردم کشور عزیزمان به هر بهانه ایی به خیابانها و دشتها و کوه ها و طبیعت ها سرازیر می شوند برای جشن و پایکوبی! (برای سلامتی)! این نشان می دهد که مردم شادی و رقص و پایکوبی را برای زنده نگه داشتن روح و جسم خود ترجیح می دهند تا گریه و زاری را!! به ویژه مردم زحمتکش خطه شمال. مازندران و گیلان عزیزمان! پیروز باشید.

              • شنبه 27 مهر 1392-0:0

                سما، رقص بومی تبری است که زنانه و مردانه آن با هم متفاوت است. پس پوشیدن چرخی شلوار(شلیته) برای مردان نیاز نیست بلکه لودگی است.

                • علی حسن نژادپاسخ به این دیدگاه 3 0
                  شنبه 27 مهر 1392-0:0

                  خدمت جناب بهشهری ریکا عرض شود که اتفاقا این سوال پرسیده شد و جواب داده شد که انجمن دوستداران میراث فرهنگی دوست نداشتند در برنامه شرکت کنند.گذشته از این نگاه طنز و با توجه به اینکه اینجانب در ارتباط با دوستان هوتو هستم و از نقطه نظرات آنها نیز آگاه هستم به این نتیجه رسیدم که نه بکر ماندن مجموعه به معنای حفظ آن است و نه دخل و تصرف غیر کارشناسی جهت استفاده ی مادی و معنوی می توانده بعنوان استفاده ی بهینه نامیده شود موضوع اصلی این است که بدون شک باید از این اماکن استفاده شود و مردم را با ارائه بسته های جذابیتی نظیر جشنواره و غیر ه با این مادر مکان های دنیا آشنا کرد اگرچه در برنامه ی دیروز رسالت بر این بود که جشنواره ی انار برگزار شود و بنا به دلایلی کاستی هایی نیز داشت اما تلاشهای زیادی برای بهتر برگزار شدن انجام شده بود ولی حضور مردم و حوصله ی آنها برای بازدید بخشهای مختلف نشان می دهد جشنواره اناربهشهر می تواند جشنواره ی سربلندی در کشور شود. این موضوع نیاز به آسیب شناسی دو برنامه ی گذشته داشته و همچنین قرار دادن آن در ردیف بودجه استانی تا برنامه ی مد نظر بهتر برگزار شود .در این جشنواره باید امکان تجربه ی شخصی به شرکت کنندگان داده شود تا مثلا در چینش و دانه کردن انار و حتی پخت رب شرکت داشته باشند و آخر اینکه بحث حضور دوستدارن میراث فرهنگی را بنا به هر دلیلی چه از طرف اعضای انجمن یا ایجاد محدویت از طرف برگزار کنندگان جالب ندانسته اما برگزاری این برنامه در این مکان تاریخی را اگر منجر به حفظ جایگاه هوتو و برسی نواقص غارهای کمربند و هوتو شود را جالب می دانم اگرچه متولی برسی وضعیت غارها دستگاه دیگری است.از بعد اقتصادی نیز این جشنواره عملکرد قابل قبولی در معرفی شرکت های شهرستان می تواند داشته باشد و مهتر از همه برگزاری جشنواره با دیدگاه پژوهش محور که در نظر جناب زمانی از تهران مبسوط پرداخته شده است

                  • زمانی - تهرانپاسخ به این دیدگاه 3 0
                    جمعه 26 مهر 1392-0:0

                    برگزاری جشنواره انار در دیار نام آشنای انار تاریخی و معروف بهشهر شایسته تقدیر و بایسته سپاس است. اما بهتر است صرف دعوت از مسئولان رسمی ، ضمن دعوت از اساتید، پژوهشگران و محققان حوزه کشاورزی، باغداری، صنایع غذایی و گردشگری و...، نسبت به تبیین وضعیت انار بهشهر از حیث تاریخی، صنعتی، اقتصادی و گردشگری با دید علمی و کارشناسی مستند اقدام نموده و نسبت به معرفی گسترده انار بهشهر و فراورده های معروف و ارزشمند آن مانند رب انار و....در سطح ملی و جهانی، اقدام لازم صورت پذیرد و صرفا در حد یک مراسم رسمی یادمان بدان توجه نشود...!!!

                    انار بهشهر ریشه در تاریخ و فرهنگ و ادبیات منطقه و ملل مختلف داشته و شهرت آن و رب انار بهشهر/ اشرف به خارج از مرزهای ایران نیز رفته است.جا دارد گروه مطالعات بهشهر شناسی و انجمن دوستداران فرهنگی هوتو به این مهم توجه بیشتری داشته و آنرا به گونه ای که مناسب و درخور توجه این محصول بومی و ملی است، مورد پژوهش و معرفی به ایرانیان و جهانیان قرار دهند....

                    • بهشهری ریکاپاسخ به این دیدگاه 2 1
                      جمعه 26 مهر 1392-0:0

                      با سپاس از مازندنومه و آقای حسن نژاد. با وجود برگزاری این چشنواره در مجموعه هوتو، چرا انجمن دوستدارن فرهنگی هوتو حضور رسمی نداشته و به جای آن، رقیب آن،شرکت تعاونی سبز گستر هوتو حضور داشته اند...؟؟؟؟؟!!!

                      • جمعه 26 مهر 1392-0:0

                        فردا ساری تابلو نزنه به ساری شهر انار اشرف! خوش آمدید


                        ©2013 APG.ir