تعداد بازدید: 2691

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 12 آبان 1392-15:36

روز مازندران؛ برنامه مناسبتی یا راهبرد استراتژیک؟

روز مازندران باید به نماد همدلی تمام مازندرانی ها تبدیل شود و از این عنصر هویت ساز برای انسجام و همگرایی استفاده کنیم/ روز مازندران نباید در حد یک مناسبت و برنامه تقلیل پیدا کند، بلکه ضرورت دارد از این مناسبت فرصت سازی و برنامه ریزی جامع تری داشته باشیم/ از استاندار مازندران، دستگاه های اجرایی، نمایندگان، نهادهای عمومی، شوراها، تشکل های مردم نهاد، رسانه ها و اصحاب فکر و اندیشه انتظار می رود از روز 14 آبان پلی بسازند برای توسعه و پیشرفت سرزمین مادری.


مازندنومه، ایرج نیازآذری: دغدغه های نگارنده برای ثبت روز مازندران با تهیه طرحی مکتوب به آقای شفقت -استاندار وقت مازندران- اجرایی شد و شورای فرهنگ عمومی 14 آبان را پس از مطالعات تاریخی بدین منظور تعیین کرد.

منطق و فلسفه "روز مازندران" برگرفته از عنوان سال 1386 - سال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی»- مورد توجه بود.

 پس از نامگذاری روز مازندران سالانه برنامه های فرهنگی و هنری با هدف پاسداشت این روز در دستور کار قرار مسئولان فرهنگی استان قرار گرفت و خوشبختانه مجموعه برنامه هایی در سطح استان و حتی تهران برگزار می شود، اما برگزاری برنامه های آئینی و هنری بخش کوچکی از اهداف بلند روز مازندران است.

 از نظر نگارنده روز مازندران یک برنامه نیست، بلکه راهبردی همه جانبه برای توسعه متوازن استان مازندران است.

 اگر چه برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری شوق آفرین و انگیزه بخش است، مناسبت روز مازندران ایجاب می کند همه دوستداران زادبوم برای توسعه و تعالی استان همدل و همصدا بکوشند.

 برای توسعه استان به نهادمندی و نهادسازی احتیاج داریم و تشکیل شورای بزرگان ضرورت دارد.

روز مازندران بهانه ای است برای پیگیری و انعکاس مشکلات و مطالبات مردم شریف و سختکوش مازندران. روز مازندران فرصتی برای بیان توانمندی ها و ظرفیت هاست، از این رو انتظار می رود بزرگان و نخبگان استان برای پیشرفت و تعالی زادبوم منتظر دعوتنامه نباشند و خود شروع کننده همگرایی و هم افزایی باشند.

روز مازندران باید به نماد همدلی تمام مازندرانی ها تبدیل شود و از این عنصر هویت ساز برای انسجام و همگرایی استفاده کنیم.

 روز مازندران نباید در حد یک مناسبت و برنامه تقلیل پیدا کند، بلکه ضرورت دارد از این مناسبت فرصت سازی و برنامه ریزی جامع تری داشته باشیم.

 از استاندار مازندران، دستگاه های اجرایی، نمایندگان، نهادهای عمومی، شوراها، تشکل های مردم نهاد، رسانه ها و اصحاب فکر و اندیشه انتظار می رود از روز 14 آبان پلی بسازند برای توسعه و پیشرفت سرزمین مادری.

 روز مازندران چون خاستگاه مذهبی دارد به همگان تأکید می کند با بهره گیری از آموزه های دینی و پیوند میان ارزش های مذهبی و باورهای محلی می توان به سمت تعالی رهنمون گردید.

ایمیل نویسنده: (irajniaz@yahoo.com)


  • برار مازنیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 14 آبان 1392-0:0

    اقا درود به شما که اینچنین ارمانی فکر میکنید .متولی چنین روز ارشاده ولی چند روز مونده یا 14 ابان یکی باید به ارشادیها بگه راستی روز مازندران فرا رسیده دیگه چه انتظار داری از بقیه ارگانها یا بخش فرهنگی خصوصی و ........

    • دوشنبه 13 آبان 1392-0:0

      امیدوارم این سنت خالصانه و در جهت پیشرفت و اصلاح قدم برداره

      ایده خوبیه اگه درست اجرا بشه

      • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 1 0
        دوشنبه 13 آبان 1392-0:0

        آقایان تامل بفرمائید این غلط انداز از خیلی وقت های تغییر رویه داده و دوست دارد حرف های ساده خود را به صورت قلمبه سلمبه بیان کند. مثلاً به جای اینکه بگوید طرح های خیلی خوب و کارگشا و راه بازکن و کار آفرین دوست دارد بگوید پلن های وری وری نایس و با قدرت بزینس آفرین و سولو کننده مشکلات. خیلی ها وقتی اینجوری حرف های غلط انداز را که خودش نمی فهمد اصلاً چه می گوید می فهمند کمی از دهانشان آب راه می افتد و بعضی وقتها آن را نصف و نیمه قورت می دهند و با خودشان می گویند عجب غلط انداز باسوادی و بعد آرزو می کنند چند روزی را با غلط انداز باشند و از وی تلمذ کنند و او را به عنوان سوپروایزر خود صدا می زنند و به جای استاد همی بلغور می کنند جناب پروفسور.

        زمانی توی دانشگاه مازندران مد شده بود که به جای اساتید توی سخنرانی ها می گفتند جناب پروفسور و اساتید پیرمرد بیچاره فکر می کردند که خیلی پروفسور هستند و بعضی ها که احساس می کردند کمتر پروفسور هستند اقدام به گذاشتن ریش پروفسوری کردند و هرچه انتظار می کشیدند کسی آنها را پروفسور صدا نمی کرد که نمی کرد.

        این وسط فقط غلط انداز بود که همینطوری هر کسی را که می دید ریش پروفسوری دارد تندی صدایش می کرد جناب پروفسور که گل از گل طرف می شکفت و تندی جواب می داد جانم عزیزم بفرمایید.

        حالا این بنده خدا که خیلی دوست دارد از کلمه اهبردی و استراتپیک در یک ترکیبی استفاده کند نادانسته یا دانسته نوشت راهبرد استراتژیک و همه هجوم آوردید که دیگر چه صیغه ای است. اولآ به عقیده غلط انداز این صیغه آنقدر قوی بکار برده شد که حتماً صیغه عقد است و اگ به زبان عامیاه غلط اندازی بخواهم بگویم عرض می کنم صیغه نیست و عقد است و ترکیب کی و کجا خوب بود که حالا این ترکیب خوب باشد. غلط انداز هم خیلی دوست دارد با اهون و تلوپ حرف بزند منتهی ذلیل مرده ها مگر مجال می دهند. تا روس غلط انداز را نکشند ول کن نیستند که. چون به لحاظ سایکولوژیکی اکشن هیستریک دارند نیم توانند تولرنس خودشون رو های بکنند و همینجوری لو کلاس حرف می زنند و از های کلاس بودن وحشت دارند . آخه های کلاس بودن پتانشیال می خواهد که هر کسی ندارد و گاورنر هم از نظر متدولوژی فاقد لول لازم است و نمی تواند کارکتر آورتر از خودش رو که وری اسپسیفیک است آندراستند کند..

        • قائم شهریپاسخ به این دیدگاه 2 0
          دوشنبه 13 آبان 1392-0:0

          دوستان عزیز به یک نکته توجه کنین : فقط نقد کردن درست نیست. بالاخره آقای نیاز یه اندیشه ای رو مطرح کرده. باید به همین که یه اندیشه ای مطرح شده احترام گذاشت و اون رو ارج نهاد. این اندیشه هر چی باشه از روی دلسوزی برای استانه. من اصلا کاری ندارم که نویسنده کیه. متن نوشته نشون میده نویسنده دلش می خواد برای استانش کاری بکنه. این وظیفه همه ماست.

          باور کنید اصلا خوب نیست که فقط بشینیم نقد کنیم. همه ی ما باید همراه و همدل باشیم. نه اینکه همش همدیگرو نقد کنیم. بیاییم با تجمیع اندیشه ها کاری کنیم. اگه از خودمون نظری داریم از طرف خودمون بزنیم. چرا همش تخریب می کنین؟ بخدا خوب نیست.

          • برنجستانكيپاسخ به این دیدگاه 1 1
            دوشنبه 13 آبان 1392-0:0

            جناب آقاي مازنيج و رضا دقت بفرماييد آقاي نياز آذري در متن مقاله يك بار از كلمه راهبرد استفاده كرده (اصلاً از كلمه استراتژيك استفاده نشده)
            در واقع تيتر انتخابي هيچ ارتباطي با ايشان ندارد و اشتباه مدير سايت مي باشد عموما تيتر ها رو مدير سايت انتخاب ميكند
            اگر درست ميگويم آقاي صادقي لطفاً تيتر را اصلاح بفرماييد
            در ضمن مقاله نكات ارزشمندي را بيان ميكند كه شايسته است همگان به آن توجه كنند


            مازندنومه:انتخاب تیتر جزو اختیارات رسانه است، ولی تیتر مورد مناقشه در بالا انتخاب نویسنده مطلب است و ما دخل و تصرفی در آن نکردیم.


            حالا گیریم تیتر اشکال نگارشی دارد، اصل مطلب چه می شود؟ ما کلا استادیم حاشیه پردازی کنیم و اصل را رها و به فرعیات بچسبیم! دوستان درباره موضوع نوشته و اصل مطلب کامنت بگذارند و بی خیال تیتر و اشکال های تایپی و نگارشی شوند که اگر قرار باشد مست گیرند، در شهر هر آن چه هست گیرند!!

            • بابلی های زیرکپاسخ به این دیدگاه 0 0
              دوشنبه 13 آبان 1392-0:0

              این طرح اولین بار از سوی آقای صالح طبری پیر مطبوعات بابل مطرح شد، لطفا سرقت نکنید!!!.وگرنه....

              • دوشنبه 13 آبان 1392-0:0

                1. "راهبرد استراتژيك" ديگر چه صيغه اي است. در تر جمه ها به جاي كلمه "استراتژي" اصطلاح "راهبرد" و به تبع آن به جاي "استراتژيك" ، "راهبردي" را به كار مي برند. آيا منظور نويسنده خيلي راهبردي است؟!

                2. به قول دوستان از حرفهاي تكراري چه نتيجه اي حاصل مي شود.

                3. فرهنگ ما ايراني ها چه بخواهيم و چه نخواهيم و چه خوب و چه بد و چه درست و چه غلط با مذهب در آميخته است و گريزي از آن نيست. اين موضوع وجه افتراق فرهنگ مازني از فرهنگهاي ساير اقوام ايراني و در نتيجه نقطه قوت يا ضعف آن نيست.

                4. با دولتي كردن هر چه بيشتر امور نه تنها بر وزن امور اضافه نمي شود بلكه زمينه براي فرمايشي، نمايشي و در نهايت سترون شدن آن فراهم مي شود.

                • دوشنبه 13 آبان 1392-0:0

                  اقاي نياز به عمل كار برايد به سخنداني نيست...

                  • دوشنبه 13 آبان 1392-0:0

                    راهبرد کلمه فارسی استراتژیک است!با سواد و نخبه مازندران!

                    • دوشنبه 13 آبان 1392-0:0

                      اقاي كلاح قرمزي و مهرگان عزيز شما كه اين حرفها را تكراري مي دانيد . بفرمائيد شما هم اين نوع مطالب را بنويسيد .وبه خودتان زحمت بدهيد تكرار شود تا جامعه بپزيرد

                      • يکشنبه 12 آبان 1392-0:0

                        یک مشت حرفهای تکرای کذایی قشنگ باز هم از سوی یک "نیاز"!!!!!!!!!!!!!!!!

                        • کلاه قرمزیپاسخ به این دیدگاه 3 1
                          يکشنبه 12 آبان 1392-0:0

                          این آقای نیاز همش یه سری حرفای تکراری می زنه

                          • يکشنبه 12 آبان 1392-0:0

                            من عنوان یک مازندرانی نگاه بلند آقای نیاز آذری را شایسته تکریم و ستایش میدانم. انصافا نظرات و مقالات جناب نیاز انرژی زا و حرکت آفرین است.

                            • مهدی زمانیپاسخ به این دیدگاه 2 1
                              يکشنبه 12 آبان 1392-0:0

                              از دقت نظر جناب نیاز بایدسپاس گزار بود.هر استانی این اندازه ظرفیت وهویت وخود اتکایی درهمه عرصه ها راندارد که شایسته روز خاص باشد درحالی که مازندران ما آنهارادر بالاترین جایگاه وپیشینه خود دارد .روز مازندران فرصت خوبی برای توجه وتلاش همگان در مسیر این جایگاه است.

                              • ناصر اکبریانپاسخ به این دیدگاه 2 1
                                يکشنبه 12 آبان 1392-0:0

                                از اینکه تعالی استان دغدغه شماست بسیار خوشحال و از شما سپاسگذارم. امیدوارم این امر جدی گرفته شود و روز مازندران فرصتی باشد برای احیای غرور قومی ما مازنی ها.

                                همچنین پیشنهاد می کنم، از مازندران با عنوان سرزمین اهورایی مازندران یاد شود (البته اگر واژه ی قشنگتری مد نظر باشد چه بهتر) و سعی کنیم برای پاسداشت این سرزمین، این واژه را در گفتار و ها و نوشته هایمان نهادینه کنیم.

                                همچنین از همه مازنی های عزیز استدعا دارم از دریای مازندران صرفاً با عنوان دریای مازندران یاد کنند و از بکار بردن واژه های جعلی دیگر مانند (خ ز ر) جداً خودداری کنند.

                                زنده باد سرزمین اهورایی مازندران و زنده باد دریای آسمانی مازندران

                                • چگونه و چطوز ؟پاسخ به این دیدگاه 2 0
                                  يکشنبه 12 آبان 1392-0:0

                                  روز مازندران نماد همدلی شود ، پلی شود برای توسعه و پیشرفت و ما را به سمت تعالی رهنمون شود و .و .... اما چگونه و چطور ؟ اینگونه نوشتن آیا راهی را نشان می دهد ؟ آیا این ها تعارف خشک و خالی نیست ؟


                                  ©2013 APG.ir