تعداد بازدید: 2972

توصیه به دیگران 16

سه شنبه 14 آبان 1392-7:52

آبروبرانِ رسانه/مطبوعاتی که اخلاق را ذبح می کنند

 آن چه که این روزها در عرصه ی رسانه های مجازی مشاهده می شود، رشد قارچ گونه ی سایت های مثلا تحلیلی و خبری است که عمدتا کار آن ها کپی پیست است/شنیده شده که زدو بند هایی بین برخی خبرنگاران و برخی مسولان روابط عمومی ها صورت می گیرد. برای دریافت پورسانت اضافه چه شرافت و نفس ها که از بین نمی رود.


مازندنومه؛ یادداشت مهمان، فاطمه عربی: رعایت اخلاق در همه ی حرف و مشاغل یک اصل است و اما اين مهم در عرصه روزنامه‌نگاري دو چندان مي‌شود؛ چراكه يک روزنامه‌نگار، متعلق به خودش نيست، وظيفه اطلاع‌رساني را در يک جامعه بر عهده دارد.
 
فعاليت حرفه‌اي او با افكار عمومي ارتباط مستقيم دارد؛ كمترين بداخلاقي وي در فعاليت رسانه‌اي و يا عدم پاسداشت اخلاق از سوي وي، و يا عدم پاي‌بندي به اخلاق عمومي، موجب خدشه‌دار شدن افكار عمومي خواهد شد. یک روزنامه نگار در فعالیت های رسانه ای خود پایبند به اخلاق  و رعایت همه ی نکات اخلاقی است.
 
متاسفانه چیزی که این روزها در بین برخی از خبرنگاران و روزنامه نگاران استان مازندران گم شده است واژه ی" اخلاق" است. حال این اخلاق را می توان در نوع رفتار، پوشش، تجاوز به حریم خصوصی، نوع نشستن، غذاخوردن و...خلاصه کرد.
 
و باز هم باید گفت متاسفانه نبود آموزش های مدون (نه سالانه و دو سالانه) نبود نظارت درست بر ورود خروج و به کارگیری نیروهایی در دفاتر و سایت های خبری به عنوان خبرنگار، ضربه ی جبران ناپذیری را بر پیکر نشریات استان وارد کرده است.
 
برخی مدیران مطبوعات هیچ گاه به دنبال حرفه ای گری نبوده و نیستند و برای همین مشاهده می کنید که  افرادی را عنوان بازاریاب جذب می کنند و به او می گویند در کنار بازاریابی کار خبرنگاری هم کنید و یا برعکس. 

 
پيش از هر چيز بايد گفت که روزنامه‌نگاري براي كسي كه آموزش‌هاي لازم و تخصصي را در زمينه كار پيچيده روزنامه‌نگاري ديده است، يک موفقيت بزرگ محسوب مي‌شود.
 
اين موضوع، درباره روزنامه‌نگاران غيرحرفه‌اي و آماتور صادق نيست. براي يک روزنامه‌نگار، آموزش‌هاي تخصصي كافي، مناسب و صحيح، اهميت بسزايي دارد.

 در عين حال، لزوما هر كسي كه داراي مدرک روزنامه‌نگاري است، روزنامه‌نگار، به ويژه روزنامه‌نگار حرفه‌اي نيست.

 ارائه آموزش‌هاي لازم، تخصص و تجربه كاري، برخوردار از آموزش‌هاي كلاسيک و آكادميک، از جمله پيش ‌شرط‌ هاي روزنامه‌نگاري است. به عبارت ديگر، علاوه بر آموزش، تجربه كاري نيز از جمله پيش‌شرط هاي روزنامه‌نگاري است.
 
آن چه که این روزها در عرصه ی رسانه های مجازی مشاهده می شود، رشد قارچ گونه ی سایت های مثلا تحلیلی و خبری است که عمدتا کار آن ها کپی پیست است.

رسانه های مجازی که بیشتر آن ها برای اهداف خاصی راه اندازی شده اند و بدتر از همه جذب نیرو به عنوان خبرنگار نابلد که برخی از آن ها حتی رفتارهای اجتماعی را هم رعایت نمی کنند.

 کسانی که نام خبرنگار را یدک می کشند اما فقط و فقط در نشست های خبری آن هم برای دریافت هدایا حضور پیدا می کنند و اگر هدیه ای داده نشود گله و شکوه شان تا به آسمان هم می رود.
 
خبرنگارانی که حتی اجازه نوشتن و یا ضبط کردن مطالب را به خودشان نمی دهند چرا که این وظیفه را همکاران خبرگزاری برای شان انجام می دهند.خبرنگارانی که حتی آداب غذا خوردن و نشستن را هم بلد نیستند.
 
جای خالی آموزش های مستمر روزنامه نگاری و دوره های متعدد کارگاه های اخلاق در روزنام نگاری در مطبوعات مازندران به شدت احساس می شود.
 
نبود آموزش موجب می شود تا خبرنگار تازه کار، در نشست خبری از مدیر دستگاه نام و سمتش را بپرسد. نبود آموزش موجب می شود تا در جلسات داخلی دستگاهی خبرنگار به خودش اجازه بدهد سوالی مطرح کند و یا وقتی از او پذیرایی نشده است  از جای خود که  چندین صندلی فاصله دارد برخیزد و از ظرف میوه ای که کنار فلان مدیر دستگاهی است از خود پذیرایی کند.
 
مطالعه نداشتن از دیگر موارد مهمی است که بیشترین ضربه را بر پیکر مطبوعات استان وارد می کند. برخی از خبرنگاران از سر نا آگاهی سوالات غلط و نامربوط از مدیر دستگاه و یا حتی مسول کشوری می پرسند و بر سوالات غلط خود اصرار هم می ورزند.
 
موارد گفته شده  همه  جز آسیب های رسانه ای است که متاسفانه برای مدیران مسول برخی از نشریات مهم نیست و بی توجه از کنار آن رد می شوند.
 
 باید گفت که روزنامه‌نگار حرفه‌اي كسي است كه آموزش‌هاي لازم را در رشته تخصصي خود ديده است. اگر فردي تحصيلات كلاسيک و دانشگاهي در زمينه روزنامه‌نگاري نديده است، دست‌كم بايد دوره‌هاي لازم آموزشي را در اين زمينه ديده باشد.

 در چنين شرايطي تنها راه تشخيص ک روزنامه‌نگار حرفه‌اي از روزنامه‌نگار آماتور، داشتن تجربه، سوابق فعاليت مطبوعاتي، و اشتغال تمام وقت و فعال در يک نشريه و روزنامه است.

 هر روزنامه‌نگاري با چهار مفهوم «رسالت»، «حقوق افراد»، «آزادي بيان» و «سودانگاري» مواجه است كه هيچ‌يک را نبايد قرباني ديگري كند.

 روزنامه‌نگاري و هر فعاليت رسانه‌اي بايد براي ادامه حيات خويش، «سودآور» باشد، ولي اين امر نبايد به قيمت نقض حقوق افراد تمام شود.

مي‌تواند «رسالت» خاصي را دنبال كند، ولي اين امر نبايد با نقض فرديت و حقوق اشخاص حقيقي يا حقوقي همراه شود.

همچنين رسانه مي‌تواند «آزادانه» به نشر ايده‌ها و اخبار بپردازد، ولي نبايد اين امر حقوق افراد را خدشه‌دار كند.

بنابراين، توجه به اين چهار اصل اخلاقي ضروري است. با اين حال، بايد گفت: اگر چه اخلاق روزنامه‌نگاري را مي‌توان به شيوه‌هاي گوناگون طبقه‌بندي كرد، اما ساده‌ترين اين طبقه‌بندي، تمايز ميان چيزي است كه از نظر اخلاقي لازم و يا ممنوع مي‌باشد. در واقع، بايدها و نبايدهاي اخلاقي ساده‌ترين شيوه طبقه‌بندي اخلاق روزنامه‌نگاري است.
 
برخی از مدیران نشریات تنها به دنبال سودآوری هستند و وقتی جای خبرنگار و بازاریاب عوض می شود آن وقت باید منتظر تبعات این مساله باشیم.
 
باید گفت متاسفانه در این عرصه دیده و شنیده شده که زدو بند هایی بین  برخی خبرنگاران و برخی مسولان روابط عمومی ها صورت می گیرد. برای دریافت پورسانت اضافه چه شرافت و نفس ها که از بین نمی رود.
 
متولیان مطبوعات به هوش باشند که اگر هرچه زودتر آسیب ها و چالش های پیش روی مطبوعات را شناسایی نکنند مشکلات حاد تری پیش می آید،  مسایل غیرقابل جبرانی که  دیگر راهکارهای درمانی ارایه شده کارایی ندارد.


  • دوشنبه 20 آبان 1392-0:0

    خانم عربی من مطلب شما را تازه خوندم درست می فرمایید اما خواهش میکنم مسائل را اینگونه فاش مطرح نکنید چرا که ما خبرنگاران اول باید منزلت و جایگاه خودمون را حفظ کنیم بعد از دیگرانانتظار احترام داشته باشیم پس مطرح کردن اینکه ما هر کاری به خاطر پول می کنیم یا دست به هرکاری می زنیم غیر از اینکه دیگران را به این موضوع حساس تر می کنه و دید اونها را منفی تر چیز دیگه ای نیست

    • میثم محسنیپاسخ به این دیدگاه 1 1
      چهارشنبه 15 آبان 1392-0:0

      جانا سخن از زبان ما می گویی

      ممنون از مطلب عالی شما

      • خبرنگار از شرقپاسخ به این دیدگاه 1 1
        چهارشنبه 15 آبان 1392-0:0

        سلام وسپاس به والله ما هم عجیب چوب ندانم کاری های رسانه ها وبیسوادی مسئولان وروابط عمومی ها رامیخوریم

        امیداست ترتیب اثرداده شود.

        • همكلاسي ا . يپاسخ به این دیدگاه 1 1
          چهارشنبه 15 آبان 1392-0:0

          بسيار عالي بود همكلاسي عزيز استفاده كرديم.

          • م.بهرامی از رامسرپاسخ به این دیدگاه 2 1
            سه شنبه 14 آبان 1392-0:0

            سلام

            عجب گفتی و دُر سفتی

            نمره ات 20

            • سه شنبه 14 آبان 1392-0:0

              فاطمه عزیز ممنونم بابت مطلبت حرف دل همه روز زدی....

              متاسفانه این دوستان حتی نمیان رسانه ها رو مطالعه کنند که ببینند کارشون اشتباه هست اما اشتباه تر کار مدیران رسانه هایی است که به دلیل اینکه بیمه و هزینه استخدام یک روزنامه نگار و خبرنگار حرفه ای رو ندهند به هر قوم و خویش و کسی که از سر بیکاری درخواست کار دارد می گوید خبرنگار شود...

              متاسفانه اداره کل ارشاد مازندران در هشت سال گذشته بدترین جفا را در حق رسانه ها کرد و آن اینکه بدون هیچ در و دروازه ای اجازه ورود به این عرصه رو به همه داد...

              البته من معتقدم هر فردی از جایی کاری رو شروع می کنه همان طوری که ما شروع کردیم. امیدوارم خداوند به آقای درخشنده سلامتی بدهند وقتی با ایشان کار را شروع کردم چندین بار جلسه توجیهی برایمان گذاشت چگونه رفتار کنیم چگونه حرف بزنیم... ولی مدیران دیگر اصلا به اخلاق رسانه ای اهمیت نمی دهند که هیچ خودشان نیز ناشر این بدخلاقی ها هستند...







              • سه شنبه 14 آبان 1392-0:0

                مطلب بسيار عالي بود . متاسفانه در شركت هاي دولتي و مادر براي تبليغات و نشان دادن عملكرد مناسب از بدترين روشها استفاده ميكنند . بازاريابي و .....

                • سه شنبه 14 آبان 1392-0:0

                  دوست عزیز، یادبگیر خصوصی ترین نکات حوزه ودایره کاری را درهمان دایره خصوصی مطرح کن..تا منتج به نتیجه شود چه بسا محارم کم وسوء استفاده کن، زیاد هستند

                  ازشما بعیده که اینقدر سادگی به خرج داده رنج درون را اینگونه به منصه ظهور بگذارید چه نیتی پس آن خوابیده ا... اعلم......رسانه های گروهی جای درد دل اینگونه نیست خواهرمن

                  امیدوارم اصول را رعایت کرده وبه مراجع وردیف های ذیربط ارجاع دهید واینگونه رفتارهای غیر رسانه ائی وخاله زنکی را دررسانه های گروهی به منظور تنویر افکار عموم درج نفرمائید

                  ارزش کارهای گروهی بیش از این است که برخی بداخلاقی ها اینگونه به نمایش درآید وکلی از جزء انگشت شمار را تخریب کنید.

                  خواهشأ درنوشتار دقت بیشتری شود.گرچه این معضلات ملموس هست ولی خواهر گرامی کمی سعه صدرداشته وبرای رفع آن داخلی درحد پیشنهاد وراهکار برخورد کنید نه آنکه ...امیداست ابتدا یک سوزن به خود ویک جوال دوز به......این اصل رعایت شود...باسپاس از شما که حتمأ نیتتان خیر بود وسایت وزین مازندنومه که هیشه حق مطلب را ادامیکند وتشکر از حوصله خوانندگان گرامی .

                  • خبرنگار از ساریپاسخ به این دیدگاه 2 1
                    سه شنبه 14 آبان 1392-0:0

                    سلام و خسته نباشید به همکار گرامی، آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند، عزیرم واقعیت همین هست که نوشتی، پس این وعده ساماندهی خبرنگاران چی شد؟ نکنه اینهم لابه لای مصوبات سفرهای استانی...

                    • سه شنبه 14 آبان 1392-0:0

                      برخی از سخنان شما درست اما واقعا یم انشا بود . متشکرم که نشان دادید شما عم چقدر کلمه کم دارید و چقدر در جمله بندی کشکل ... حتما کلاس برو . لزوما نباید دولت و یا خانه مطبوعات این کار را بکند بروید خدمت دوستان فرا گیری کنید .

                      چون سرکار مثل میر شب ( البته بصورت نوشتنی اش ) آهای به هوش باشید را بیان نمودید .

                      • سه شنبه 14 آبان 1392-0:0

                        روزنامه یا روزی نامه برای کسب درآمد ؟!!!!!!!

                        • سه شنبه 14 آبان 1392-0:0

                          با سلام
                          یکی از سایتهای خبری که کارش کپی پیست می باشد و بخاطر نامش مورد استقبال قرار گرفته فقط دنبال رانت می باشد ... که گرفته و......
                          دنبال باج خواهی هایش هست!
                          اگر نماینده یا مسئولی باج ندهد با هر حربه ایی خاکش میکند
                          دقیقا نگارنده محترم درست فرمودید
                          از علی صادقی تشکر می کنم که به مخاطبانش چه منتقد و چه مخالف و موافق احترام می گذارد
                          و مهمتر یک سایت تحلیلی ست
                          بی گدار به اب نزده و واقعیت استان رو مطرح می کند
                          سپاس

                          • همکار مازندنومه ایپاسخ به این دیدگاه 4 1
                            سه شنبه 14 آبان 1392-0:0

                            سرکار خانم عربی نگاه آسیب شناسانه ی شما قابل تقدیر است.

                            متاسفانه تنها چیزی که در فضای رسانه ای کمتر یافت می شود اخلاق رسانه ای است. اگر دقت کنید می بینید در همین سایت مقالات و مطالبی که از دوستان مازندنومه ای کار می شود بجای آنکه برخی از عزیزان نظراتشان را در مورد آن مطلب ارائه کنند به تخریب شخصیت نویسنده و یا نقدهای بسیار تند و دور از ادب می پردازند.

                            ما باید یاد بگیریم همچون کلاس درس در شرایط برابر اندیشه های خود را بیازماییم.

                            • سه شنبه 14 آبان 1392-0:0

                              دقیقا به نکات درستی اشاره کردید

                              سپاس

                              • عرب فیروزجایی بابلپاسخ به این دیدگاه 3 1
                                سه شنبه 14 آبان 1392-0:0

                                سرکارخانم عربی

                                سلام وخسته نباشید،یادداشت حضرتعالی را خواندم انصافآ بجا وشایسته بود این موضوع باید دغدغه اصلی متولیان فرهنگی باشدوضع موجود بسیار نگران کننده هست.


                                ©2013 APG.ir