تعداد بازدید: 2623

توصیه به دیگران 3

شنبه 18 آبان 1392-0:29

صد روز تنهایی(7)

به بهانه صدمین روز فعالیت دولت تدبیر و امید/دکتر صادق زیباکلام، استاد دانشگاه: اگر بابک زنجانی را اعدام هم کنیم به پول‌های نفت نمی‌رسیم/بدون برداشتن تحریم‌ها و فشارها، محال است که روحانی بتواند آن تغییر را به وجود آورد/بسته شدن روزنامه بهار، علامت خوبی نبود/ما در محاصره اقتصادی هستیم و با شعارهای بدون اندیشه این سال‌ها، نمی‌شود تغییری در اقتصاد به وجود آورد.


مازندنومه، کلثوم فلاحی: دکتر صادق زیباکلام درباره صد روزه شدن دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در مجموع به عملکرد دولت در صد روز اخیر نمره قبولی مثبت می‌دهم، هرچند که بسیاری از انتظارات و توقعات بنده برآورده نشد، ولی می‌توانم بفهمم چرا برآورده نشده است و امیدوارم در آینده تحقق یابد، البته قصد توجیه ندارم که بگویم حتما در آینده تحقق می‌یابد.

وی با بیان اینکه معتقدم بخش عمده توجه دولت باید برای گذشتن و عبور کردن از گردنه‌ی دشوار و صعب‌العبور مذاکرات هسته‌ای با 5+1 گذاشته شود، افزود: چون اگر این مذاکرات به نتیجه نمی‌رسید، بن‌بست نزدیک به هشت ساله‌ای که اصولگرایان با 5+1 به وجود آوردند، همچنان ادامه پیدا می‌کرد و مشکل قضیه این بود که دولت نمی‌توانست جنبه‌های دیگر سیاست‌ها و اهدافش را تحقق بخشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم دولت روحانی، بهبود وضعیت اقتصادی است، یادآور شد: بر خلاف بسیاری از هم‌میهنان چه در دولت قبلی یا فعلی که می‌گویند بخش عمده از مشکلات و معضلات اقتصادی به دلیل سوء مدیریت است و اگر تصمیمات درست اقتصادی اتخاذ و سوء مدیریت، برطرف شود 90 درصد از مشکلات اقتصادی رفع می‌شود و با وجود تحریم‌ها و فشارها، مسائل اقتصادی را پشت سر می گذاریم، من اصلا این اعتقاد را ندارم و فکر می‌کنم چنین اعتقادی، شوخی بیش نیست.

 وی با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها و محاصره اقتصادی به ویژه ظرف 2 سال اخیر که توسط دولت‌های غربی علیه ایران صورت گرفته، محال است بتوانیم کوچک‌ترین تغییر اقتصادی به وجود بیاوریم، خاطرنشان کرد: به طور مثال به کشور چین نفت فروخته‌ایم و 22 میلیارد دلار طلب داریم اما آنها نمی‌توانند این پول را به ما بپردازند چرا که به واسطه تحریم‌ها، آمریکایی‌ها مثل عقاب ایستاده‌اند و نگاه شان می‌کنند؛ چین می‌تواند این پول را به ما بپردازد و تحریم‌ها را نقض کند اما چین سالانه میلیاردها دلار به آمریکا صادرات دارد و حاضر نیست به خاطر خشنودی جمهوری اسلامی، خشم آمریکایی‌ها را نسبت به خود برانگیزاند.

 زیباکلام با بیان اینکه اخیرا چینی‌ها گفته‌اند به ازای این پول در ایران پروژه عمرانی انجام می‌دهند، افزود: بابک زنجانی میلیارد‌ها تومان نفت ما را فروخته و آمریکا این پول را در نزد بانک‌های مختلف بلوکه کرده است، حالا اگر بابک زنجانی را اعدام هم کنیم به آن پول‌ها نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: وقتی نفتی را که می‌فروشیم، نمی‌توانیم دلارش را برگردانیم و با آن وسایل مورد نیاز کشور را خریداری و وارد کنیم، این دیگر کم‌ترین انتظاری است که بتوانیم تغییر و تحول اقتصادی به وجود بیاید، چون نمی‌توانیم مواد اولیه، ماشین‌آلات و ... وارد کنیم، یا آن کالا تحریم است و یا اینکه پولش را نمی‌توانیم به واسطه سیستم بانکی پرداخت کنیم و در این شرایط، می‌بینیم که واحدهای تولیدی خوابیده‌اند و کار نمی‌کنند و دلیل آن نداشتن مواد اولیه است.

زیباکلام با اشاره به اینکه در این شرایط روحانی چه کار می‌تواند بکند، گفت: کینز، آدام اسمیت و مارشال را مسئول اقتصاد ایران کنیم، مهم نیست چه کسی را بیاوریم مسئله این است که ما در محاصره اقتصادی هستیم و با شعارهای بدون اندیشه این سال‌ها، نمی‌شود تغییری در اقتصاد به وجود آورد.

وی با بیان اینکه یقینا روحانی باید تغییراتی در وضعیت اقتصادی کشور به وجود آورد، اظهار داشت: می‌دانیم بدون برداشتن تحریم‌ها و فشارها، محال است که روحانی بتواند آن تغییر را به وجود آورد.

 زیباکلام با اشاره به اینکه برطرف کردن بی‌کاری، تورم، گرانی و ... مستلزم این است که بتواند در حوزه تحریم‌ها گامی بردارد، تصریح کرد: روحانی نمی‌تواند در حوزه تحریم‌ها هیچ گامی بردارد مشروط بر اینکه در ابتدا به یک حداقلی از تفاهم با 5+1 برسد، همین کاری که خوشبختانه به نظر می‌رسد در ژنو اتفاق افتاده است.

 وی با بیان اینکه قصد تبرئه روحانی و توجیه ناکارآمدی‌ها را ندارم که بگویم چون حواس روحانی به برطرف کردن بن‌بست با 5+1 بوده، افزود: اما انصافا همین بوده است.

زیباکلام خاطرنشان کرد: بدون رفع آن بن‌بست و خارج کردن کشور از بن‌بست هسته‌ای، روحانی نمی‌تواند در زمینه‌های دیگر هیچ اقدام و حرکاتی انجام دهد.

 وی با بیان اینکه درباره آزادی زندانیان سیاسی، از روحانی انتظار بیشتری دارم، گفت: واقعا می‌خواهم برای رفع حصرها چانه‌زنی کند و از مسئولان دیگر هم بخواهد این مسئله رفع شده و آزادی زندانیان سیاسی هم اتفاق بیفتد.

 زیباکلام با اشاره به اینکه بسته شدن روزنامه بهار، به نظر من علامت خوبی نبود، افزود: اما امیدوارم این مسئله استثنایی بوده باشد و توضیح این باشد که مطبوعات به سمت آزادی بیشتری حرکت می‌کنند.

 وی با بیان اینکه از 24 خرداد شرایط سیاسی و اجتماعی ما خیلی بازتر شده است، تصریح کرد: در دانشگاه‌ها و به ویژه در دوره سرپرستی آقای توفیقی شاهد هستیم که صدها دانشجوی ستاره‌دار، رفع محرومیت شدند، بسیاری از استادهای دانشگاه به ویژه در دانشگاه علامه که به ناحق بازنشسته و یا اخراج شده بودند به دانشگاه‌ها برگشتند.

 زیباکلام با اشاره به اینکه اینها تصمیمات مهمی است، اظهار داشت: از یکی از مسئولان دانشگاه آزاد شنیدم که میرزاده، رئیس جدید دانشگاه آزاد، حدود سه هزار نفر از دانشجویان ستاره‌دار را رفع ممنوعیت تحصیل کرده است.

 وی افزود: این تصمیم‌ها نشان می‌دهد در جهت باز شدن فضای سیاسی اجتماعی در کشور، تغییرات مهمی صورت می‌گیرد.

 زیباکلام یادآور شد: توافق تاریخی که روز جمعه صورت گرفته، راه را اگرچه مستقیم به مسائل سیاسی مربوط نمی‌شود ولی معتقدم 17 آبان نقطه عطف می‌شود و از این پس تاریخ ما به قبل از 17 آبان و بعد از آن، استناد می‌شود و توافق آبان تا این اندازه برای آینده کشور، سرنوشت‌ساز است.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه معتقدم به دلایل مختلف، پیشرفتی که در تعامل با غربی‌ها صورت گرفت بسیار بسیار مهم خواهد بود، گفت: بخواهیم یا نه این مسئله در مسئله حقوق بشر، مسائل سیاسی و اجتماعی و روابط ما با غرب تاثیرگذار است.

 وی با اشاره به اینکه شاید عده‌ای فکر کنند حل مسئله هسته‌ای و تنش‌زدایی با غرب چرا باید در مسائل سیاسی و اجتماعی ما تاثیر بگذارد، افزود: پاسخ من این است که بالاخره تنش‌زدایی با غرب نمی‌تواند در این مسائل تاثیر نگذارد و حتما هم تاثیر خواهد گذاشت.

زیباکلام خاطرنشان کرد: فقط اقتصاد نیست که تکان خواهد خورد بلکه مسائل سیاسی و اجتماعی هم بهتر خواهد شد.


  • يکشنبه 19 آبان 1392-0:0

    واقعا تیتر خوبی انتخاب کردید. این دولت نه حمایت مجلس را داشت نه جای دیگه رو. فقط رهبری حمایت کردند. واقعا تنها بودند بخصوص در مذاکرات خارجی

    • نیمروز چهاردانگهپاسخ به این دیدگاه 0 0
      شنبه 18 آبان 1392-0:0

      دیدید همه شعار میدن

      • شنبه 18 آبان 1392-0:0

        شایسته سالاری رنگ باخت

        شنیده شده است در پی حکمی از سوی استاندار مریم جمشیدی بعنوان مدیر کل امور بانوان و خانواده استان مازندران انتخاب شد .

        ما در این روزهای پر رمز و راز و پر رفت آمد در استانداری و در لابه لای رزومه های پر تعداد بدنبال مدیری متفکر ،مدبر و توانمند بودیم که دغدغه همیشه، بانوان فرهیخته و نخبه وهمچنین فعالان سیاسی و اقتصادی وفعالان رسانه ایی بهره گیری از بانوان توانمندوتحصیلکرده با تجربه های مدیریتی می باشد .

        گویا شایسته سالاری که شعار رئیس دولت بوده کم کم رنگ میبازد . این کرسی که باید بیشتر مورد توجه قرار میگرفت از همه سبک تر و بی ارزشتر شمرده شد . اما آنچه ما پیگیر بودیم عدم اطلاع بسیاری شخصیت ها و مشاورین از این انتصاب بوده است.و تلاش ده ساعته مشاور محترم فقط یک پیام بود.در اصل خبر را به خبررسان دوباره خبر داد .

        مدیریت زهرا شرف الدین با تمام فراز ها و فرودها ،تلخی ها و شیرینی ها ،اجرای همایش ها و طرح های بی دلیل و با دلیل تمام شد ، او میرود .گویا با افتخار میرود . ومتاسفانه کتاب قصه پرغصه مدیر توانمندکه بتواند برحداقلی از مشکلات بانوان استان غلبه کند،باز شده ورفتن راهی بهمان از چاله افتادیم تو چاه شد.

        این جایگاه به تغییر نگاه ها نیاز دارد .این جایگاه بیمار است. این جایگاه صرف دفتری بنام بانوان نیست .اینجا مملو از مسائل و مشکلات خاص زنان است .اقتصادی ،سیاسی ،فرهنگی،اجتماعی...که همه اینها خانواده و جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد .

        ما هم منتظریم تا در روز معارفه، برنامه هایی که این بانوی محترم اعلام میکندرا ببینیم و بشنویم و امید که بتوان با تدبیر گام برداشت .

        • شنبه 18 آبان 1392-0:0

          من هم با دیدگاه اقای زیبا کلام موافقم که اگر دولت نتواند در عرصه ی هسته ای به نتایچ قابل قبولی برسد در عرصه ی اقتصادی کاری پیش نمی برد

          • شنبه 18 آبان 1392-0:0

            به سلامتی تبدیل شدید به یک سایت زرد و مجیزگو. یه خورده کلاس داشته باشید. همه برای دولت احترام قائلند اما شما دیگه خودتونو لوس کردین.

            • شنبه 18 آبان 1392-0:0

              فرقش با قبل چه بود اقای دکتر چون با قبلی مخالف بودی این حرف رو می رنی


              ©2013 APG.ir