تعداد بازدید: 3222

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 20 آبان 1392-16:14

فرهنگ سازمانی و روابط عمومی ها

 این هنر روابط عمومی است که باتوجه به ابزارهایی که در اختیار دارد بستری فراهم سازد تا کارکنان ضمن رضایت مندی از کار خود، رغبت بیشتری برای ارائه خدمات به مخاطبان و مراجعان سازمان داشته باشند /فرهنگ سازمانی سبب اتحاد و همدلی کارکنان یک سازمان در به حرکت در آوردن چرخ های آن می شود که نقطه اتکا این محور روابط عمومی است.


مازندنومه، مهیار کمانگری: یکی از اركان هاي روابط عمومی امروزي، مبحث فرهنگی است. اگر ساختار روابط عمومی یک دستگاه را مباحث ارتباطي، تبلیغی، قرهنگی بدانیم، درمی یابیم که حداقل 3/1 عملکرد این حوزه مرتبط با مباحث فرهنگی است.

 حال سؤالی که پیش می آید این است که روابط عمومی های دستگاه های اجرایی چقدر در این حوزه فعال بوده اند؟

چه تعریف جامعی از فعالیت های فرهنگی روابط عمومی وجود دارد که کارگزاران به استناد آن ، راه پیش رو را طی طریق کند؟

 مدیران ارشد سازمان در حوزه فرهنگی برای خود چه تعریفی نموده اند و از مدير روابط عمومي خود چه انتظاراتی دارند؟

بااین سؤالات پی به اهمیت این رابطه می بریم که فرهنگ و ارتباطات اجزای لاینفک عملکردی یک سازمان است.

 دانشمندان عرصه ارتباطات با ايجاد کردن واژه فرهنگ سازمانی ، دریچه ای جدید را در دایره عملکرد روابط عمومی شكل داده اند که نقش مهمی را بر عهده روابط عمومی گذارده است.

 آنچه مصوراست ، پرداخت به مباحث جاری فرهنگی در سازمان ها سابقه ای دیرین دارد، اما تبیین فرهنگ سازمانی ، آیتمی جدید است که متأسفانه کمتر به آن پرداخته شده است.

 فرهنگ سازمانی از نوع پوشش کارکنان تا شعار و اهداف کلان و میزان وفاداری را دربرمی گیرد، حال مدیر روابط عمومی در تدوین و احیای آن چه میزان مؤثر است، امری است که نسبی تلقی می شود.

 فرهنگ سازمانی شاخصه و الگوی نظام مندی است که سبب ارتقای دستگاه اجرایی در تمایی حوزه ها می شود که خواه-ناخواه، زمینه ساز نهادینه شدنش با روابط عمومی است.

 این هنر روابط عمومی است که باتوجه به ابزارهایی که در اختیار دارد بستری فراهم سازد تا کارکنان ضمن رضایت مندی از کار خود، رغبت بیشتری برای ارائه خدمات به مخاطبان و مراجعان سازمان داشته باشند.

فرهنگ سازمانی سبب اتحاد و همدلی کارکنان یک سازمان در به حرکت در آوردن چرخ های آن می شود که نقطه اتکا این محور روابط عمومی است.

 کارگزار روابط عمومی است که با موقعیت سنجی و شناسایی چالشهای پیش رو ، به صورت غیرمستقیم هدایت جریان فکری و عملکردی کارکنان را جهت بهینه سازی و چابک سازی ارائه خدمات بر عهده دارد و این امر میسر نمی شود جز با ایجاد رابطه دوسویه؛ به نحوی که مخاطبان درون و برون سازمان با اعتماد به صداقت روابط عمومی بستر تعامل و رفع کاستی ها را فراهم کنند.

ایمیل نویسنده: (www.mtkinfo50@yahoo.com)


  • سه شنبه 6 مرداد 1394-19:30

    ارکان جمع رکن است. ارکان ها جمع در جمع است!!!!

    • شنبه 25 آبان 1392-0:0

      با نشکر از مطالب ارزنده تان ؛ بسیار بهره بردم . و بی نهایت سپاس گزارم که آدرس ایمیلتان را هم در پایان یادداشت کردید ؛ چون بحق بهره بردن از اطلاعات انسان فرهیخته و دانایی همچون شما برایم افتخار است . ( عزیزان شایسته است که بجای پرداختن به جزئیات ، به نفس عمل بپردازیم. کمتر دیده شده نویسنده آدرس رایانامه ای از خود بگذارد ، چون مطالب ، گاه صرفاً جهت رفع تکلیف و یا نامبرده شدن اسامی در سایت های مختلف گذاشته می شوند ؛ همینکه نویسنده ای در پایان مطالبش ، آدرسی از خود میگذارد ، اولاً به مطالبی که می نگارد ، هویت و ارزش راستین می دهد و ثانیاً نظرات و انتقاد و پیشنهادات خواننده نیز برایش حائز اهمیت است ؛ چون گاه ممکن است شخصی بخواهد دیدگاه خود را در مورد نوشته ها ، بطور خصوصی بیان کند ، که متاسفانه در این سایت امکان ارسال نظر خصوصی برای نویسنده وجود ندارد . پس کارآمدترین و بهترین روش را نویسنده مطالب فوق انتخاب کرده.....با امید آنکه همگی بدون غرض ورزی ، در آبادانی استانمان گام برداریم... ) در پناه خدا ، مؤفق باشید.

      • چهارشنبه 22 آبان 1392-0:0

        ایمیل www نداره

        • چهارشنبه 22 آبان 1392-0:0

          روابط عمومی بی ادعاترین و کارکن تربن اجزای سازمانه

          • سه شنبه 21 آبان 1392-0:0

            ام ح وچه جان تشریح هسه اونتا نا تشریع!

            • سه شنبه 21 آبان 1392-0:0

              من از دوستان نویسنده هستم چند نکته اولا اینکه اقای کمانگری کارشناسی روابط عمومی دارند و الانم دانشجوی ارشد علوم سیاسی هستند ثانیا از روابط عمومی تعریف نکردند بلکه در مورد فرهنگ سازمانی توضیح دادند ان هم مختصر ثالثا اون تشریح دلبندم نه تشریععع رابعا شما یکبار به نوشتت توجه کن چقدر غلط املایی داری

              • سه شنبه 21 آبان 1392-0:0

                برادر کمانکیر سلام خسته نباشید شما نتوانستید خوب روابط عمومی را تشریع کنید کناهی هم ند ارید جو نکه دررشته روبط عمومی درس نخواند ید جونکه اطا عات کامل ندارید

                • سه شنبه 21 آبان 1392-0:0

                  من با نظر نویسنده موافقم احساسم اینکه مهر متوجه نشده فرهنگ سازمانی با کارکرد فرهنگی فرق داره اختلافات درون سازمانی در مجموع عملکردهای سازمان میتونه کار فرهنگی باشه اما فرهنگ سازمانی فرق داره

                  • دوشنبه 20 آبان 1392-0:0

                    من متوجه نشدم مقصود آقای نویسنده محترم از فرهنگ چیست؟ کدام کار این روابط عمومی هایی که داریم فرهنگی است؟ نصب تراکت و پوستر و بنر و بستن بلندگو و تنظیم جلسات سخنرانی و حتی تنظیم خبرنامه کار فرهنگی است؟ به نظر می رسد در تعریف فرهنگ یا راه را عوضی رفته ایم و یا عوضی راه رفته ایم.

                    آیا تولید روزنامه به خودی خود کار فرهنگی است؟ آیا تولید سایت مجازی به خودی خود کار فرهنگی است؟ حتی آیا نوشتن مقالات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کار فرهنگی است؟

                    معیار اینکه یک کاری را واقعاً فرهنگی بدانیم چیست؟ به نظر می رسد ما در تطبیق خیلی داریم اشتباه می کنیم؟ حتی در تشخیص مهره های فرهنگی هم داریم اشتباه می کنیم. هنر به معنای اعم کلمه با همه ارزشی که دارد با فرهنگ متفاوت است. به طوری که یک فرد هنرمند هم می تواند اهل فرهنگ باشد و دارای ویژگی های اصیل فرهنگی و حامل بار فرهنگی باشد و هم می تواند با وجود داشتن هنر بسیار از فرهنگ فاصله داشته باشد. البته منظور از فرهنگ در اینجا جنبه اثباتی و مثبت نگری آن است.

                    اگر این تعریف را بپذیریم که فرهنگ مجموعه ای از رفتارها، کردارها، کنش ها و واکنش های نهادینه شده یک قوم، منظقه و کشور و یا یک ملت و امت باشد، آنگاه تعاریف ناموزون با فرهنگ می تواند به خوبی شناخته شوند.


                    ©2013 APG.ir