تعداد بازدید: 3407

توصیه به دیگران 4

چهارشنبه 13 آذر 1392-16:59

ضرورت تشکیل شورایی راهبردی برای توسعه استان مازندران

 از آنجائی که دولت قوه اجرایی کشور را در دست دارد تشکیل شورای راهبردی می تواند به کمک استاندار محترم بیاید و پایگاهی برای استفاده از همه توان ها و کنشگران باشد/بیاییم به جای تعیین قاصر و مقصر و درگیری های فرسایشی در رسانه ها، برای توسعه استان راهکار ارائه دهیم.


مازندنومه، ایرج نیازآذری: پس از روی کار آمدن دولت "تدبیر و امید" انتظارات عمومی برای تغیر و تحول در بخش های مختلف جامعه فزونی یافت.

 میل به تحول و انتظار تغییر امری بدیهی و طبیعی دوران پسا انتخابات است. براساس قواعد پذیرفته شده دموکراسی باید اجازه داد جریان حاکم برنامه ها و اندیشه های خود را در چارچوب قوانین و مقررات کلی اجرایی نماید.

 پیشتر در قلمی مبتنی بر همگرایی با هدف نهادسازی و نهادمندی تاکید نمودم که راه پیشرفت و توسعه استان از دالان همدلی و هم آوایی ها می گذرد.

 هرچه کنشگران و بازیگران توسعه بر مدار وفاق و چند صدایی طی طریق نمایند، به همان نسبت شاهد تغییرات و پیشرفت خواهیم بود.

 استان مازندران در کنار ظرفیت ها و مزیت ها با چالش ها و تهدیداتی مواجه است که با هم افزایی و بسیج سازی منابع انسانی ، نهادگرایی و بهینه شدن همکاری بین سازمانی شرایط استان برخوردار و توسعه یافته را خواهد یافت.

باید بپذیریم که یک قوه، یا یک جریان و یک سازمان به تنهایی نمی تواند حلال مشکلات باشد و در بستر یک کار تشکیلاتی با حضور و مشارکت همه طیف های موثر بر توسعه است که پیشرفت حاصل می شود.

 از آنجائی که دولت قوه اجرایی کشور را در دست دارد تشکیل شورای راهبردی می تواند به کمک استاندار محترم بیاید و پایگاهی برای استفاده از همه توان ها و کنشگران باشد.

 شاید یکی از مشکلات اساسی استان ما فقدان آگاهی از الزامات قانونی، اولویت ها، سیاست ها، نقش ها، برنامه ها و روندهای انجام امور باشد و همین مسئله موجب شده باشد همه نسبت به وضع موجود ناراضی باشیم و هرکسی تریبونی پیدا کرد از زمین و زمان شکایت می کند، بدون آنکه راهکاری ارائه دهد یا نقشی برای خود ترسیم کند.

همه ما نسبت به سرنوشت استان و آیندگان مسوول هستیم و مطابق همین امر اگر یک تقسیم کار استانی برای هریک کنشگران توسعه صورت بگیرد، شاهد بهبود شاخص های توسعه و برون رفت از وضع موجود خواهیم بود.

تداخل در وظایف و دخالت درجایگاه ها جز فرصت سوزی سود دیگری ندارد. بیاییم به جای تعیین قاصر و مقصر و درگیری های فرسایشی در رسانه ها، برای توسعه استان راهکار ارائه دهیم و با افزایی اندیشه ها و توان ها برای پیشرفت استان همدل و هم صدا شویم.

جدل های فرصت سوز و بی حاصل رسانه ای و سیاسی از سوی هرکسی و باهر هدفی که باشد ماهیت تقلیل گرایانه و کاهنده شتاب موتور توسعه را خواهد داشت و گناه نابخشودنی محسوب می شود.

در این میان وظیفه و رسالت مقامات و مشاوران بیش از دیگران است. آنچه که اشاره شد نوع آرمان خواهی و یک راهبرد تلقی می شود و اینکه چگونه و بر اساس چه مدل یا روشی از وضع موجود به وضع مطلوب دست پیدا کنیم محوراصلی این قلم است.

موضوعی که می خواهم آنها را به صورت تیتروار در این یادداشت شمارش کنیم و شرح و بسط آن را به دوستان اهل فضل می سپارم:

 1-تشکیل شورایی راهبردی متشکل از دستگاه های اجرایی  نمایندگان مجلس، دانشگاهیان، فعالان بخش خصوصی، نخبگان رسانه ای و نمایندگان تشکل های صنفی( آنانی که در تصمیم گیری مشارکت دارند در اجرا همکاری می کنند) با تدوین مانیفست، اساسنامه اجرایی و آیین نامه داخلی

2-ترسیم وضع موجود استان بر اساس مطالعات آمایش سرزمین

 3- تبین و تصویب اولویت ها، سیاست های راهبردی و خط مشی اصلی استان

 4- تدوین برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت برای رسیدن به وضع مطلوب ( مطابق اسناد بالادستی و بخشی با لحاظ نمودن شرایط اقلیمی)

5- تقسیم کار و تدوین شرح وظایف برای اعضای شورای راهبردی و کلیه کنشگران توسعه و گروه های مرجع

6- راه اندازی سامانه ایده با هدف جلب مشارکت نخبگان و فراهم نمودن زمینه همکاری و مشارکت دوستداران زادبوم.

7- دفاع سازمان یافته و مستحکم از منافع استان در مراجع کشوری از طریق ملی سازی موقیعت استان مازندران با اقناع مجلس و دولت محترم درباره موقیعت همه جانبه استان مازندران.

 8- انتشار اسناد برنامه ریزی شده برای هم صدایی در بیان اولویت ها ،مطالبات و رویکردها وبا هدف نقد ونظر کارشناسان و صاحب نظران و جلوگیری از تشتت نظرها و اقدامات.

 9- گزارش مستمر اقدامات شورای راهبردی برای اطلاع افکار عمومی از روند اجرایی پیگیری فعالیت ها 10 پایش و پویش مستمر اقدامات و فعالیت ها و اتخاذ مشوق های انگیزشی و آموزشی 

ایمیل نویسنده: (irajniaz@yahoo.com)


  • پنجشنبه 14 آذر 1392-0:0

    اين همه تشكيلات راه انداختيم و به جاي ساماندهي تشكيلات جديد اافه مي كنيم. مثل مجمع نمايندگان مجلس مازندران كه در قانون آيين نامه داخلي مجلس چيزي مشاهده نشد.

    • پنجشنبه 14 آذر 1392-0:0

      از اينهمه شوراها تاكنون به جز تفرقه و اختلاف، چه محصولي خارج شد كه براي شوراي جديد راهبردي به دست مي آيد؛ مشكل در طرز تفكر پيشرفت است كه به جاي گرفتن دست، پاي هم را نگيريم!

      • محمودآبادپاسخ به این دیدگاه 3 0
        پنجشنبه 14 آذر 1392-0:0

        یکی از جدی ترین و مهم ترین و اولین مصوبات دولت تدبیر و امید در شهریور ماه 92 (92/6/7) لغو کلیه ستادها، کارگروه ها وکمیته ها و.... مواردی از این قبیل که در راستای موازی کاری با سایر ساختارهای تصمیم گیری در استانها و کشور بوده ا ست، می باشد. لذا این تفکر که شورایی تشکیل شود که به فلان کاری که در ذهنمان است بپردازد مربوط به دوران احمدی نژاد یا همان دوران اصولگرایان ناکارامد است. اگر در جامعه مدنی افرادی غیر دولتی با انگیزه کمک به توسعه استان و غیر انتفاعی و داوطلبانه در قالب تشکلهای غیردولتی با N GOها کارهایی از این قبیل انجام شود خیلی امری پسندیده ای است که لازم است همه دلسوزان استان در این راه گام بردارند اما اگر قرار باشد در ارتباط با استاندار و دولت چیزی با این عناوین شکل بگیرد نتیجه ای برای مردم استان ندارد. استاندار و مقامات استانی به اندازه کافی با شوراها و کمیته ها و کارگروه های مصوب قانونی با ساختار مشخص دارند اگر بنای کمک گرفتن از خرد جمعی متخصصان باشد حضور دستگاه های تخصصی در کارگروه ها و همچنین در هر حوزه ای نمایندگان بخش خصوصی یا افراد خبره و صاحب نظر هم در آیین نامه های مربوطه در نظر گرفته شده است.

        بنابراین خواهشمندیم از طرح پیشنهادهای احمدی نژادی در دولت تدبیر و امید خودداری کنید زیرا تاخیر در عزل ونصبها و تاخیر در تصمیم گیری ها و تاخیر در همراهی با مردم از سوی استاندار محترم و همکارانش به اندازه کافی استان را با چالش مواجه نموده است بطوریکه برخی فرمانداران نظامی و مدیران نالایق برخی شرکتها و دستگاه ها آنچنان وقیح شده اند که طلب سهم و ارث میکنند حال آنکه انها باید بایت دهشت سال بی تدبیری و هشت سال اختلاس هشت سال به حاشیه راندن پاکترین فرزندان متخصص این استان از مردم عذر خواهی کنند و......

        بنابراین بهتر است استاندار محترم را به استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود ترغیب کنید و از او بخواهید تا به خواست اکثریت مردم توجه جدی داشته باشد زیرا مردم به روشها منشها و افراد حامی دولت قبل نه بزرگ گفتند

        و تذکر دهید به نماینده گروه انحرافی نور و محمود اباد که سوگند نمایندگی را زیر پا گذاشت و به جای احقاق حقوق مظلومان تیشه به ریشه دانشجویان ممنوع شده از تحصیل توسط باند تبهکار انحرافی و وزیر علوم وقت (کامران دانشجو) که لکه ننگ جامعه دانشگاهی کشور است، می زند و شجاعت و بلند نظری و بزرگ منشی اصلاح طلبی آقای توفیقی و فرجی دانا در بازگشت به تحصیل این دانشجویان را زیر سوال می برد و ناجوانمردانه به دنبال انتقام سیاسی از مردمی هستند که به کاندیدای مدنظر ایشان رای ندادند و بلکه لعن و نفرین فرستادند.

        نماینده نوشهر و چالوس نیز کمی همنوایی با این به اصطلاح نماینده را در پیش گرفت که آنهم ننگ استان مازندران است.

        توصیه می گردد به جای این پیشنهادهای آبدوغ خیاری به افراد خائن به رای مردم با قلمتان یا قدمتان متذکر شوید که وقتی آقای جلیلی کاندیدای شما به ساری تشریف فرما شدند و استقبالی از او نشد گفتید" اینجا گردن کلفتها نیستند اینجا پابرهنگان هستند و من تنها نماینده ای هستم که در اینجا حضور دارم..." اکثریت مردم استان و بقیه همکارانش را گردن کلفت خطاب کرد و امروز برای رای مردم گردن کلفتی و یاغی گری می کند و هر روز به جای پاسخگویی در برابر اختلاسهای دولت متبوعش و فساد بالای جریان حامی اش و همنوایی آنها با مخالفین مردم و نظام جمهوری اسلامی در نادیده و بلکه زیر سوال بردن موفقیت ژنو ، مورد سوال قرار دادن وزیر علوم و دیگرانی به احقاق حق مظلومین از جمله دانشجویان ممنوع شده از تحصیل اساتید اخراجی و... مشغولند شده است

        بنابر این به نویسنده یادداشت توصیه می گردد به اگر دغدغه مردمی دارید به مسائل حاشیه ای نپردازید و به مسائل اصلی را بیان کنید تا ببینیم آیا شما در تشخیص خائنین به رای مردم تسلطی دارید یا خیر.

        • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 1 0
          پنجشنبه 14 آذر 1392-0:0

          1- شورای راهبردی کیلویی چند؟

          2- چه کسانی دارای اطلاعات راهبردی هستند که بتوانند شورای راهبردی تشکیل بدهند؟

          3- کو گوش شنوا که به توصیه های شورای راهبردی گوش کند؟

          4- چه کسانی موظف هستند که در صف باشند و چه کسانی در ستاد؟ شورای راهبردی در صف باید تشکیل شود یا در ستاد؟

          5- نقش استانداری پرداختن به امور ستاد است یا صف؟

          6- مطالعات آمایش سرزمین تاکنون چندده بار است که انجام گرفته و هر بار دیدگاه حاکم موجب تغییراتی در آن شده که در نهایت آن را به امری غیرکاربردی و غیر مثمر تغییر داده و فقط نان برای شرکت های خاص شده است.

          7- دغدغه ایرج خان ستودنی است ولی عناصری که فردا برای این شورا دعوت می شوند باید واقعاً صاحبان فکر و اندیشه و تجربه اجرایی و مدیریتی باشند و عناصر با دیدگاههای مریض هرچند یدک کش مدارک بالا هم باشند ضررشان خیلی زیادتر است. متاسفانه غلط انداز شاهد حضور این افراد در اطراف استاندار محترم است که موجب نگرانی شدید می باشد.

          8- امام (ره) در وصیت نامه سیاسی و الهی خود فرمودند مواظب نفوذی ها باشید. منظور حضرت این بود که از سوار کردن آنها بر امور و مشورت آنها در امور خودداری کنید. به هیچ وجه نباید اجازه داده شود افرادی که از توهین به مقدسات لذت می برند و دارای زاویه با رهبری و نهادهای ارزشی و انقلابی هستند دور و بر استاندار ارجمند خانه بکنند و چهره خود را در سایه لطف استاندار پنهان نمایند.

          9- اولین راهبرد همین است که سلامت افراد در ورود به این شورا مورد یقین باشد و نان به نرخ روز خورها راهی در آن نداشته باشند.

          10- افراد وارد شونده در این شورا باید جراحی های مختلفی رابلد باشند تا بتوانند این بیمار در حال نزار را نجات دهند. نسخه های آنها باید شفا بخش باشد و نباید مریض را دچار تشنج کرده و به کما ببرد. ترکیب شورا مهمترین مسئله است که می تواند محل اختلافات جدی باشد و در عمل مورد قبول و اقبال واقع شود و یا مورد طرد قرار گیرد.

          10- مطلب خوب و قابل اعتنایی بود و می تواند راهگشا و چاره ساز باشد. صحنه عمل صحنه دیگری است که همه اختلافات از آنجا بلند می شود.

          • رحمانی-معلم دانشگاهپاسخ به این دیدگاه 1 1
            چهارشنبه 13 آذر 1392-0:0

            فکر کنم یکی از بهترین مباحثی که بدان پرداخته شده است در این مدت 100 روزه دولت تدبیر همین بحث می تواند باشد. می شود با یک تشکیلات قوی و منسجم از نخبگان مازندران در جهت برون رفت از این وضعیت تلاش نمود. پیشنهاد میشود جناب اقای استاندار با میدان داری و استفاده از خرد جمعی از این نخبگان استان استفاده نموده و برنامه ریزی های کاربردی و راهبردی برای توسعه استان را سرلوحه کارشان قرار دهند.

            • چهارشنبه 13 آذر 1392-0:0

              نمی دانم چرا این آقا فکر میکند اگر دستش را به این صورت فیگور بگیرد روشنفکرتر نشان داده میشود.

              • چهارشنبه 13 آذر 1392-0:0

                پیشنهاد ارزنده ای بود . از نگاه وحدت گریانه آقای نیاز تشکر می کنم. یادداشت های ایشون علاوه کاربردی بودن اعتدال محور است.


                ©2013 APG.ir