تعداد بازدید: 4219

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 11 دی 1392-0:3

سرنوشت وارونه ما

چرا به جای ارزش نهادن به صنایعی که اولین و یا جزو اولین ها در تاریخ است، دنبال این هستیم که اولین در خاور میانه باشیم؛ آن هم در صنایعی که مال ما نیست و ضرر ها و آسیبهای تولیدش بیش از سود آن است.


 مازندنومه، محمد نوروزی ولوجایی: پیشرفت واژه ایست  که جدای از معنای حامل خود، می تواند حامل معنای ضمنی دیگری نیز باشد. به این معنی که پیشرفت با آهنگ کند، درمقایسه با داشته ها و قابلیت های موضوع مورد بحث، می تواند پسرفت تلقی شود.

اغلب در آمار دهی مسئولان به اشارتی مبنی بر "بزرگترین در خاور میانه"، "اولین در خاورمیانه"، "قدیمی ترین در خاورمیانه" و عباراتی از این دست بر می خوریم.

بر فرض درست بودن ادعای آمار دهندگان، نتیجه ای که باید از این ادعا حاصل شود در اغلب موارد صفر و یا پایین است.  به این خبر توجه کنید: «براي اولين در خاورميانه و در بين شركت هاي خودروساز صورت گرفت: كسب مدال طلاي استقرار سيستم مديريت كيفيت توسط شركت سايپا پرس» نمی خواهم به محدوده ی محدود خاورمیانه و نبود شرکت های خودرو ساز قابل اشاره دراین محدوده اشاره کنم؛ که این هم قابل توجه است، بلکه می خواهم بپرسم چقدر این ادعا و موفقیت مورد بحث در عمل کیفیت محصولات را بالا برده و اینکه آیا مشتریان متوجه این افزایش کیفیت شده اند؟ برفرض درستی همه ی ادعا ها و پیشرفت ها، اصل مهمتری که مرا بر آن داشت تا قلم(ببخشید)کیبورد در دست بگیرم و بنویسم چیز دیگری بود. در کشورهایی که ساختار اقتصادی نامنظم و بی برنامه ای دارند، کپی کاری و در آمدزایی بدون توجه به ساختار سنتی و قابلیت های بالقوه ی آن کشور در دستور کار قرار می گیرد.

البته من اولین کسی نیستم که به این مورد اشاره می کنم. اما  در گشایش بحث، هدفم کشاندن مطلب به محدوده ی جغرافیایی زادگاهم یعنی مازندران و دقیقتر میاندرود است.

خبر مربوط این است: « چندی پیش در یک درگیری بین دو روستا عده ای از مسئولان که برای وساطت آمده بودند...    بر اساس اين گزارش، در ادامه فرماندار میاندرود مجموع اعتبارات تخصیص یافته به این شهرستان طی سالجاری را 3 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: بهره برداری از چندین پروژه در شهرستان بزرگ میاندرود طي هفته دولت شروع شده است.  

رجبی با اشاره به افتتاح فاز اول کارخانه خودرو سازی سایپا گهرباران طی دهه فجر امسال افزود: با بهره برداری از این کارخانه حدود 500 تا 800 نفر نیروی بومی فرصت اشتغالزایی ایجاد می شود.  

وی از اختصاص 90 میلیون تومان اعتبار برای اتمام عملیات اجرايي احداث سالن ورزشی ولوجا خبر داد و گفت: از سال 88 تا کنون برای این پروژه با توجه به جمعیت جوان و فعال ولوجا فقط 80 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت، لذا با اعتبار تخصیصی و مساعدت 90 میلیون تومانی امسال از سوی فرمانداری میاندرود ،این پروژه 22 بهمن سالجاری به بهره برداری می رسد.» .) (يکشنبه 6 شهريور 1390-13:27  منبع خبر مازند نومه

به وعده های سر خرمن مسئول محترم کاری ندارم که هیچ یک از وعده هایش عملی نشد و کسی هم از او نپرسید و نخواهد پرسید و حتما بعدا"  پست مهمتری به او بخشیدند؛ بلکه تاکید من بر دو سطری ست که با خط رنگی مشخص کردم.

  احداث کارخانه ی تولید خودرو در یک منطقه ی حاصلخیز کشاورزی تنها از یک ذهن غیر مدیر و کارناشناس می تواند تراوش کند.در حالی که که قابلیت های بی نظیر این منطقه در بخش کشاورزی و فراوری محصولات کشاورزی و امکانات شغلی در بخش حمل و نقل و صادرات تولیدات منطقه آن قدر گسترده است که مسئولان محترم به سرنوشت غضنفر جوک های امروزی دچار شده اند که گفته بود:"درخت ها نمی گذارند جنگل را ببینم."

 نگاهی به قابلیت های مناطق مختلف کشور و ارزش نهادن به داشته های خود بدون سعی در تکرار و شبیه شدگی، چاره ی رهایی از وابستگی ست. چرا به جای ارزش نهادن به صنایعی که اولین و یا جزو اولین ها در تاریخ است، دنبال این هستیم که اولین در خاور میانه باشیم؛ آن هم در صنایعی که مال ما نیست و ضرر ها و آسیبهای تولیدش بیش از سود آن است. امید که در بخش های مدیریتی کشور، کاندیداها بعد از تحصیل و تجربه ی کاری به بخش مدیریت و سیاستگذاری وارد شوند .چرا که سرنوشت ما همین می شود اگر این پروسه وارونه شود. 


  • محمد نوروزی ولوجاییپاسخ به این دیدگاه 2 0
    جمعه 13 دی 1392-11:5

    مسئولانی که در نوشته های روزنامه نگاران مورد نقد قرار میگیرند ؛به جای جستجو برای پیدا کردن شماره تلفن روزنامه نگار ,برای توضیح,تشویق و یا تهدید ,بهتر است در زیر همان مطلب , توضیحات خودشان را بنویسند. چرا که شما باید به مردم بابت عملکردتان توضیح بدهید . چه امروز , چه فردا.

    • محمد مهدی کریمی سلیمیپاسخ به این دیدگاه 1 0
      چهارشنبه 11 دی 1392-12:3

      ما تو ایران همه چی مون از همۀ خاورمیانه بیشتره مثلاً... و ... و ...
      ای بابا چیه دارین نگاه می کنین خوب همش رو باید سانسور می کرد من زحمتشو کشیدم! خودتون میدونید... لازم به ذکر نیست...

      • چهارشنبه 11 دی 1392-8:13

        ممنون از دغدغه جناب نوروزي .
        تا يك هفته ديگر صبر كني فرمانداران نكا بهشهر و رامسرو. در حال تغييرهتند

      • ربابه حسین پورپاسخ به این دیدگاه 5 1
        چهارشنبه 11 دی 1392-8:6

        جناب آقای نوروزی ورود مجدد شما را به جمع مازند نومه ای ها گرامی میدارم،جای بسی خرسندی است که فرسنگها دور از زادگاهتان همچنان دغدغه پیشرفت و آبادانی این اقلیم را دارید،امیدوارم همچون گذشته از مطالب پربار شما بهره مند گردیم.


      ©2013 APG.ir