تعداد بازدید: 7172

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 6 بهمن 1392-0:49

متخصصان 4 ساعت از سوادکوه گفتند

همايش تخصصي سوادكوهي‌هاي مقيم تهران برگزار شد

در آستانه برگزاري سومين جشنواره فرهنگي هنري سوادكوهي‌هاي مقيم مركز صورت گرفت:راهكارهاي نخبگان و كارشناسان سوادكوهي براي برون‌رفت از مشكلات منطقه


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، مازیار سوادکوهی: همايش تخصصي سوادكوهي‌هاي مقيم تهران با حضور نزديك به 100نفر از نخبگان و انديشمندان سوادكوهي و اعضاي برگزار كننده سومين جشنواره فرهنگي هنري سوادكوهي‌هاي مقيم مركز روز جمعه 4 بهمن و به مدت 4ساعت در تهران برگزار شد.

 در ابتداي نشست مهمانان براي آشنايي بيشتر، خود را با ذكر نام و محل تولد به حضار معرفي كردند. بخش قابل توجه اين مهماني، حضور كساني بود كه براي اولين بار در اين نوع هم‌نشيني شركت مي‌كردند.

 بعد از معرفي حاضران،‌ دكتر «محبوب قباديان قادي» خلاصه‌اي از عملكرد انجمن سوادكوهي‌هاي مقيم مركز در ارتباط با برگزاري سومين جشنواره را براي حاضران بيان كرد و گفت: هدف اصلي از اين نشست و دعوت از نخبگان سوادكوهي كه مقيم تهران هستند هم‌انديشي و يافتن راه‌كارهاي درست و علمي براي برون‌رفت سوادكوه از مشكلات است.

 وي افزود: سوادكوه و مردم منطقه به ياري و همفكري نخبگان خود نيازمندند و بايسته است همه كساني دل در گرو آب‌وخاك خود دارند، ‌دست به دست هم بدهند تا بتوانند مشكلات و معضلات مبتلابه مردم منطقه خود را رفع كنند .

*کاهش رشد جمعيت سوادكوه

قباديان گفت: شهرستان سوادكوه به دليل نبود كار و امكانات براي اشتغال جوانان با رشد منفي جمعيت روبه‌رو است. به گونه‌اي كه در آخرين سرشماري ملي نسبت جمعيت اين شهرستان با سرشماري سال 85 با كاهش رشد شديدي روبه رو بود. اين در حالي است كه با توجه به بافت جمعيتي انتظار مي‌رفت رشد جمعيت آن بيشتر باشد.

قباديان يكي از مهم‌ترين دليل كاهش سرانه جمعيت را مهاجرت جوانان از اين منطقه دانست و خواستار توجه جدي دولت به اين شهرستان و حل كاهش مشكلات آن شد.

 *برگزاري «شونيشت» سوادكوهي هر 2ماه يك بار

در ادامه نشست، مهندس «غلامرضا دفتري بشلي» از ديگر دست‌اندركاران برگزاري جشنواره سوادكوهي‌ها نيز با تشريح اهداف انجمن سوادكوهي‌ها گفت: يكي از دلايلي كه اين نشست شكل گرفت، اين بود كه مي‌خواستيم ظرفيت‌هاي فكري و انديشگي سوادكوهي‌ها را بيابيم و استعانت از اين ظرفيت‌ها بتوانيم هم انجمن سوادكوهي‌ها را در تهران متشكل كنيم و هم آنكه ترتيبي صورت گيرد تا سوادكوهي‌هاي مقيم تهران علاوه بر برگزاري جشنوار‌ه‌هاي سالانه، بتوانند به عنوان «شونيشت»، ماهي يك بار يا حداكثر هر 2ماه يك بار با هم بنشينند و مشكلات هم را بررسي كنند و در صورتي كه يكي از همشهريان در تهران يا حتي شهرستان سوادكوه مشكلي داشت، مشكلات هم را در صورت امكان بر طرف كنند.

دفتري افزود: وقتي صحبت از جشنواره مي‌شود به دليل علاقه‌اي كه مردم سوادكوه به هم و به منطقه خود دارند به شدت براي برگزاري آن اعلام آمادگي كردند و حتي علاوه بر مازندراني‌هاي سراسر استان كه در تهران سكونت دارند، هم‌زبان‌هاي تبري ما در جنوب سلسله جبال البرز مانند مردم فيروزه، دماوند و حتي اوشان و فشم تهران براي حضور دراين نوع جشنواره‌ها علاقه‌مندي خود را نشان دادند، به همين دليل ما احساس مي‌كنيم كه اين ظرفيت‌ها و همدلي‌ها بايد در يك پيوند ارگانيك به هم متصل شوند و بتوانند نيرويي براي حل مشكل مردم خود در منطقه سوادكوه و كلا مازندران شوند.

*تشكيل تعاوني سوادكوهي

 اين عضو سوادكوهي‌هاي مقيم تهران در عين حال گفت: ما معتقديم كه برخي از مشكلات شهرستان سوادكوه و مردم آن با تشكيل تعاوني‌هاي بزرگ هم مي‌تواند حل شود.

وي تأكيد كرد كه نخبگان مازندراني در اين زمينه راهكارها و ديدگاه‌هاي خود را بيان كنند.

دفتري يادآور شد: براي حفظ تعاوني يا انجمن سوادكوهي‌ بيش از همه چيز بايد به فكر تأمين منابع مالي آن بود و لازم است سوادكوهي‌هاي گرامي كه استطاعت مالي بيشتري دارند و مي‌توانند در انسجام انجمن سوادكوهي‌هاي مقيم تهران يا‌ري‌رسان باشند به اين تشكل كمك كنند.

وي از سوادكوهي‌هاي مقيم تهران خواست كه همت كنند تا انجمن به صورت رسمي تشكيل و مردم سوادكوه در خانه‌اي مشترك در تهران گردهم آيند و در عين حال جشنواره‌ فرهنگي سوادكوهي‌هاي مقيم تهران با كيفيت بهتري انجام شود.

 بعد از صحبت‌هاي دفتري،‌ برخي از مدعوين نقطه‌نظرات خود را بيان كردند.

*ايجاد كارخانه‌ها در سوادكوه

 مهندس «مسعود شاكري»، كارآفرين و توليد كننده، با قدرداني از برگزاركنندگان نشست تخصصي گفت: مشكل بيكاري سوادكوه را مي‌توان با ايجاد كارخانه يا شركت‌هاي بزرگ تا اندازه‌اي كاهش داد.

 وي گفت:فقط با كارآفريني مي‌توان منطقه‌اي را به سوي توسعه هدايت كرد.

سپس دكتر «ايوب پهلوان» ،دندانپزشك، كه براي اولين بار در اين نشست حضور يافته بود، گفت: ابتدا از برگزار كنندگان نشست خصوصا آقايان قباديان و دفتري كه باني آشنايي ما شدند تشكر مي‌كنم. اما در باره ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي سوادكوه بايد به اين نكته توجه كنيم كه اين منطقه سرشار از ظرفيت‌هاي گردشگري است. اگر مسئولان اين ظرفيت‌ها را بشناسند و بسترهاي ايجاد آن را مهيا كنند چه بسا منطقه بتواند به سوي توسعه گام بردارد.

وی افزود: نبايد فراموش كرد كه سوادكوه ظرفيت‌هاي علمي فراواني دارد كه بايد از آن به بهترين شكل بهره برد.

 پهلوان از حاضران و همچنين مسئولان شهرستان سوادكوه خواست كه نبايد بنشينيم و مشكلات فقط مشكلات را بيان كنيم بلكه بايد هر چه زودتر براي حل آن راهي بيايم.

* خبري از كك‌سازي نيست

 در ادامه مهندس «سهراب غضنفري» گفت: امكانات ايجاد كار در سوادكوه فراوان است، اما ضعف مديريت باعث شده است كه نه تنها نتوانيم از ظرفيت‌ها استفاده كنيم،‌ بلكه خودبه‌خود در ايجاد بيكاري نقش داشته‌ايم.

 وي افزود: به عنوان مثال قرار بود كارخانه كك‌سازي در سوادكوه ايجاد شود و هر بار هم نمايندگان و مسئولان شهرستان و بالاخص استان قول تأسيس آن را دادند،‌ اما در عمل چيزي عايد اين منطقه نشد. اين برنامه قرار بود از سال 82 عملي شود،‌اكنون 10 سال از آن موضوع مي‌گذرد و هنوز خبري از كك‌سازي نيست.

غضنفري تأكيد كرد:برخي مشكلات زيست‌محيطي آن را بهانه كردند ولي بنده به هزار و يك دليل مي‌گويم كه كارخانه كك‌سازي سوادكوه در صورت ايجاد هيچ مشكل زيست‌محيطي نخواهد داشت و ما امكانات پيشگيري از تخريب محيط زيست را در اختيار داريم.

 وي گفت: حتي با يك شركت چيني وارد مذاكره شديم و قرار شد كه اين شركت نزديك به 300ميليارد تومان در اين منطقه سرمايه‌گذاري كند كه در صورت اجرا براي چند هزار سوادكوهي به صورت مستقيم و غير مستقيم كار ايجاد مي‌كرد.

غضنفری از سرمايه‌گذاران خواست كه به سوادكوه بيايند زيرا از نظر او بسترهاي سرمايه‌گذاري در اين منطقه زياد است.

*نبود وحدت و يكدلي در سوادكوه

 يكي از ديگر سخنرانان اين نشست «موسي غفاري چراتي»‌ ،استاد دانشگاه، بود كه نبود وحدت و يكدلي را از عوامل مهم توسعه‌نيافتگي شهرستان سوادكوه دانست.

وي گفت: مسئولان شهرستان سوادكوه وقتي براي موضوع‌هاي كوچكي به خود زحمت نمي‌دهند تا كاري صورت بگيرد،‌ چگونه مي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه كارهاي بزرگ در اين منطقه به سرعت پيش برود.

غفاری چراتی افزود: سوادكوه پيشاني مازندران از طرف شرق استان است. كساني كه از فيروزكوه وارد مازندران مي‌شوند هيچ تابلويي از منطقه سوادكوه نمي‌بينند. نامي از شهرهاي پل‌سفيد، ‌زيراب،‌ شيرگاه يا آلاشت در ورودي استان نيست. گردشگري كه وارد مازندران مي‌شود، فقط با تابلوي قائمشهر و بعد ساري كه مسافت آنها را ذكر مي‌كند،‌روبه‌رو مي‌شود،‌ بعد هيچ خبري از شهرهاي شهرستان سوادكوه يا خود سوادكوه نيست. اين به نظر كار كوچكي است،‌ اما وقتي از تبليغات صحبت مي‌كنيم، ‌اينها بخشي از تبليغات است.

وی تأكيد كرد: مسئولان شهرستان بايد به سمت همگرايي حركت كنند تا منطقه بتواند به سوي پيشرفت گام بردارد.

 اين استاد دانشگاه گفت: فقر در سوادكوه زياد است، زماني كه اصل تخريب همديگر اهميت يابد و مديران همديگر را تحمل نكنند به همان نسبت نمي‌توان انتظار پيشرفت داشت.

 * بيكاري سوادكوه بالاي 30درصد است

ديگر سخنران اين نشست دكتر « مجید عابدي» ،استاد دانشگاه و رئيس پيشين دانشگاه آزاد سوادكوه، بود كه گفت: زماني موفق مي‌شويم كه روحيه جمعي داشته باشيم. امروز در سوادكوه نرخ بيكاري بالاي 30درصد است و با آسيب‌شناسي اين مشكلات است كه مي‌توان راه‌های درست و بهتری برای خروج از معضلات منطقه پیدا کرد.

 وي افزود: در جهان امروز همه كشورها ازنظر منابع مالي محدوديت دارند. حتي ايالات متحده كه مدعي است اقتصاد اول جهان است با مشكلات مالي دست‌وپنجه نرم مي‌كند. اما آنچه كه محدوديت ندارد خلاقيت است. خلاقيت نامحدود است. ما بايد روي خلاقيت جوانان منطقه و نخبگان خود فكر كنيم و به آنها اميد ببنديم. تا زماني كه اين خلاقيت را نشناسيم و در عين حال آنها را عملي نكنيم،‌ نمي‌توانيم پيشرفت كنيم. وقتي خلاقيت باشد،‌ منابع مالي هم تأمين مي‌شود.

 اين استاد دانشگاه تأكيدكرد: برگزاري اين نوع نشست‌ها دريچه‌اي به سوي گشايش كارهاست و بهتر است از اين دريچه به درستي بهره بگيريم و مشكلات مردم سوادكوه را به حداقل برسانيم.

*ثبت انجمن و ايجاد كارگروه‌هاي علمي

 سپس «عادل جهان‌‌آراي» روزنامه‌نگار در زمينه ظرفيت‌هاي سوادكوه و همچنين اهميت ايجاد انجمن سوادكوهي‌هاي مقيم تهران مطالبي بيان كرد و گفت: اگر ما مي‌خواهيم انجمني موفق و تأثيرگذار داشته باشيم،‌بيش از همه لازم است كه انجمن به صورت علمي و اصولي ايجاد شود، هيأت مديره آن مشخص باشد و بعد در قالب كارگروه‌هايي علمي ظرفيت‌هاي منطقه را بازشناسايي و تعريف كنيم.

وي افزود: تكيه بر موضوع گردشگري براي برون‌رفت شهرستان سوادكوه نمي‌تواند نسخه قابل اعتنا و موثري باشد. شايد بتواند به صورت مسكن و براي تعداد محدودي ايجاد كار كند،‌ اما ظرفيت سوادكوه را نمي‌توان فقط در بحث گردشگري خلاصه كرد. گردشگري زماني مي‌تواند به صورت كارا و اصولي ايجاد درآمد كند كه هم بسترهاي سخت‌افزاري آن موجود

باشد و هم زمينه‌هاي فرهنگي آن. جهان‌آراي گفت: حتي براي ايجاد اين بسترها،‌اگر قرار باشد كه انجمن پيشقدم شود، لازم است از مسئولان منطقه بخواهد كه در اين نشست‌ها حضور يابند و نقطه‌نظرات نخبگان سوادكوه را بشنوند و اجرايي كنند.

وی ادامه داد:تا زماني كه ما نتوانيم اين تشكل را رسميت ببخشيم و به عنوان يك نيروي قوي در منطقه عمل نكنيم،‌ امكان موفقيت ما زياد نيست. ضمن آنكه بايد به ياد داشته باشيم كه حتي جشنواره‌هايي كه برگزار مي‌كنيم،‌ نبايد هدف تشكل و همه ما همان جشنواره باشد، بلكه ما بايد از دل جشنواره آدم‌هايي را بيابيم و توانمندي‌هايي را پيدا كنيم كه هم به بخش مشكلات اجتماعي منطقه نظر داشته باشد و هم آنكه فرهنگ و آيين‌‌ها و مراسم آن را اشاعه دهند.

 *كمك مسئولان به سرمايه‌گذاران

 در ادامه نشست مهندس «عسگري صيادي» يكي از كارآفرينان سوادكوه گفت: وقتي كه مي‌گوييم گردشگري يكي از مولفه‌هاي توسعه سوادكوه است،‌به اين معني است كه ما ظرفيت‌ها را مي‌بينيم و راهكار هم ارائه مي‌دهيم، اما مسئولان شهرستان بايد كساني را كه در حوزه گردشگري در سوادكوه تلاش مي‌كنند،‌ كمك كرده و پشتيبان آنها باشند.


وی افزود:  در همه جاي دنيا رسم است كه دولت‌ها به عنوان حامي، سرمايه‌گذاران را به غير از بحث مالي در ديگر زمينه‌ها ياري مي‌كنند تا سرمايه‌گذار بتواند با طيب خاطري بيشتر و بهتري كار كند.

صیادی افزود: امروز سرمايه‌گذاران زيادي را سراغ داريم كه مايلند در اين منطقه سرمايه‌گذاري كنند، اما منتظر ياري و مساعدت مسئولان هستند.

 *نقش سازمان‌هاي مردم‌نهاد در جامعه

 در ادامه نشست دكتر «رمضان بخشيان کلاریجانی» ،استاد دانشگاه، با اشاره به نقش و اهميت سازمان‌هاي مردم‌نهاد در توسعه و پيشرفت كشورها تأكيد كرد: يكي از دلايل توسعه‌نيافتگي در كشورهاي جهان سوم نبود نهادهاي قوي اجتماعي است، گروه‌هايي كه بتوانند از يك منطقه با قدرت مركزي وارد تعامل بشوند و نيازهاي زندگي مردم منطقه را شناسايي كنند و در عين راه‌كارهاي معقولي را پيشنهاد دهند و دولت را هم به دليل تواني كه در منطقه دارند،‌با خود همسو سازند، امكان پيشرفت منطقه خود را قوت مي‌بخشند.

اين متخصص قلب بيمارستان خاتم‌الانبياي تهران گفت: سازمان‌هاي مردم‌نهاد بايد از حالت پوپوليستي بيرون بيايند و به عنوان يك نهاد غيردولتي قوي عمل كنند، به گونه‌اي كه دولت ملزم شود از تجارب آنها استفاده كند. وقتي دولت ببيند اين نهاد مدني پشتوانه مردمي و علمي قوي‌اي دارد،‌ نمي‌تواند آن را ناديده بگيرد.

وی افزود:  برخي از نهادها در جامعه به دليل نقشي كه دارند نهادينه مي‌شوند و ناديده گرفتن آنها ممكن نيست. مثلا هيچ وقت كسي نمي‌تواند صنف پزشكان را ناديده بگيرد. اين صنف به دليل نوع كاركرد به نهاد تبديل شد. تا به نهاد اجتماعي تبديل نشويم، نمي‌توانيم پيشرفت كنيم.

 بخشیان گفت: بايد به اين نكته توجه كنيم كه آفت برخي سازمان‌ها نداشتن تعامل با ديگران است. نمي‌توان در جهان امروز با ديگران تعامل نداشت. ما به اقتباس و تعامل نياز داريم. يكي از چيزهايي كه نهادهاي اجتماعي را مي‌تواند تأثيرگذار كند اين است كه با بلوغ اجتماعي، سياسي خود به تربيت نخبه‌ها بپردازد. وقتي كه اين اتفاق افتاد مي‌توان به موفقيت اين نهادها بيشتر اميدوار بود.

وی يكي از راه‌هاي برون‌رفت مشكلات اقتصادي سوادكوه را تكيه بر موضوع گردشگري دانست و تأكيد كرد كه گردشگري را در اين منطقه بايد به صورت علمي و با تكيه بر تجارب كشورهاي ديگر ديد.

 *ايجاد خانه‌اي براي سوادكوهي‌ها

در ادامه نشست،‌ دكتر «حميديان» از كارآفرينان كشور و اهل سوادکوه گفت: جمع‌بست اين حرف‌ها به نظرم آن است كه بايد ابتدا صاحب خانه‌اي شويم تا ما را بشناسند.

 وي افزود: قابليت‌هاي سوادكوه در تمام عرصه‌ها فراوان است، اما مهم اين است كه بياييم آنها را پيدا كنيم و سازوكار هر كدام را بشناسيم تا بتوانيم براي منطقه سوادكوه كاري انجام دهيم.

حمیدیان از برگزاركنندگان نشست خواست كه ضمن ادامه اين نوع نشست‌ها،‌ نشست‌هاي تخصصي بيشتري را براي شناخت هر بيشتر سوادكوه در نظر بگيرند.


  • دوشنبه 28 دی 1394-11:24

    سلام
    اتا نفر مره باره مرز سوادكوه كجان هسه ؟
    زيراب و شيرگاه و فايمشر هم جزو سوادكوه بوونه!!!!؟

    • سرخکلاییپاسخ به این دیدگاه 2 6
      شنبه 13 دی 1393-15:15

      محبوب قبادیان پلنگ مازندران دوستتداریم

      • يکشنبه 27 بهمن 1392-7:40

        ضمن تشکر از جناب احمدی وسطی کلایی و دید مثبت ایشان و به امید مشارکت و همدلی همه سوادکوهی ها، نظرات اینجانب به دوستان عزیز و دست اندرکاران ارائه گردید و در این خصوص که انجمن به عنوان متولی همایش و یک سازمان مردم نهاد (NGO) غیر انتفاعی غیر سیاسی و با هدف کلان کمک به رشد و توسعه همه جانبه سوادکوه می باشد جهت جلب مشارکت گزارشی از عملکرد هیئت مدیره و اطلاع رسانی مناسب در خصوص انتخابات هیئت مدیره در همایش ارائه نماید. ضمناً همایش دارای محور، اهداف، ارکان و چارچوبهای مشخصی می باشد که این مراسم بیشتر شبیه جشنواره می باشد. همچنین به عنوان یک پیشنهاد برنامه زمان بندی همایش در اختیار شرکت کنندگان قرار گیرد تا به نظر و وقت شرکت کنندگان و همشهریان عزیز احترام بگذاریم.

        • سرخکلایی از رودهنپاسخ به این دیدگاه 2 3
          پنجشنبه 24 بهمن 1392-13:1

          ( آقای "من ساده" ..." بیماری فرهنگی " ..." اهداف خاص سیاسی" ..." کاسبی و سوء استفاده" ..." بهره بردار سیاسی" .)..... مطمئنی حالت خوبه !!!!!!

          • سرخی از تهرانپاسخ به این دیدگاه 2 1
            شنبه 26 بهمن 1392-13:16

            خواهشاً آقای سرخکلایی: اسمتون را سرخکلایی نگذارید. چون از سرخکلایی بعید است بدون منطق و استدلال، توهین آمیز صحبت کنه. «مطمئنی حالت خوبه» یعنی چی؟ توهین به یک همشهری توهین به کل اون شهره (سرخکلا یا سوادکوه). واقعاً که!!!. من از طرف شما از همه همشهریان سوادکوهی خصوصاً سرخکلاییهای عزیز عذرخواهی می کنم. طوری صحبت میکنید که انگار وکیل دست اندرکاران همایش هستی.

          • احمدی وسطی کلاییپاسخ به این دیدگاه 3 1
            پنجشنبه 24 بهمن 1392-12:47

            با تشکر از دست اندرکاران همایش سوادکوهی های مقیم تهران که در برگزاری همایش های قبلی نشان دادند که از چه استعداد ، نبوغ و خلاقیت و همچنین پشتوانه عظیم مردمی برخوردارند ، از دوست ( من ساده ) که در نوشته هایش نشانه هایی از ادبیات نقادانه را می توان جستجو کرد ، می خواستم به عنوان یک قائم شهری عاشق سوادکوه خواهش کنم تا به عنوان یک مدعی صداقت و رو راستی وفارغ از سیاست دورویی و نفاق و به جای انتقادات مخرب و جهت دار، لطف کنند پیشنهادات و نقطه نظرات خود را در این خصوص بیان کنند و به جای نشستن و بر شمردن نقاط به زعم ایشان ضعف و سوء استفاده از احساسات مردم، به ارائه راهکارهای مفیدی که مورد نظرشان میباشد بپردازند تا مورد استفاده دست اندرکاران همایش که افرادی امتحان پس داده هستند و در انجمن های مازندرانی فعال در تهران از جایگاه ویژه ای برخوردارند قرار گیرد . ضمنا" این دوست ارجمند تنها خود را با هوش و بادرایت فرض نکند و سه هزار مردم عاشقی را که در این همایش با شور و اشتیاق زاید الوصفی حضور می یابند افراد ساده و بی درایت نداند که نمی دانند برای چه منظوری در این همایش ها حضور می یابند. به امید وحدت و همدلی همه مازنی های مقیم تهران.

            • دوشنبه 21 بهمن 1392-12:53

              یک ضرب‌المثل می‌گوید: «وقتی کاسبی کساد است، مغازه را رنگ کن!» بیماری فرهنگی در جامعه و معضلات آن خصوصاً در مورد افرادی که دنبال کاسبی و اهداف خاص و بهره برداری های سیاسی هستند جایی نمود پیدا می کند که به دنبال آن اسامی و واژه هایی از قبیل هوادار، درود بر، دکتر، سرمایه بی ادعا، دور قاب چین و ... می آید. مردان بزرگ خصوصاً در فرهنگ اصیل سوادکوه خصوصیاتی چون عزت، سرفرازی، سختکوشی، مناعت طبع، صداقت و یک رویی، دوری از دروغ و ریا دارند. خدای ناکرده از این جمع ها سوء استفاده از فرهنگ و احساسات مردم سوادکوه ظاهر نگردد تا آدم های بی غل و غش و عاشق در آینده دلزده و سرخورده از این همایش ها نشوند.

              • هوادار ورزشپاسخ به این دیدگاه 7 4
                شنبه 12 بهمن 1392-0:33

                درود بر دكتر قباديان كه همه جا منشأ خير است ، چه در حمايت از ورزش و چه در برگزارى همايش هاى فرهنگى و هنرى ، بايد قدر اين سرمايه هاى بى ادعا را بدا نيم تا بعداً تأسف عدم حضور چنين افرادى را نخو ريم .

                • چهارشنبه 9 بهمن 1392-22:24

                  دوستان عزیزی که دراظهار نظرخود به معرفی نخبگان سوادکوه براساس شناخت خوداقدام نمودید آیا فکرمیکنید نخبگان سوادکوه فقط محدود به همین بزرگوارانی است که شما نام بردید0 آیا بزرگانی چون : دکتر بخشیان ، دکتر نجاتی ، دکتر غفاری ، دکتر عابدی برنجستانکی ،دکترسیاوشی شورمستی، دکتر پهلوان الاشتی، دکتر قربانی ، دکتر مختاری ، دکتر هاشم پور ، دکتر هاشمی اوریمی ، دکتر نوذری ، دکتر قبادیان ، دکتر سوادکوهی ، دکتر خدادوست ، دکتر حکیم پور ، دکتر منانی و .... در حد و اندازه نخبگانی که شما نام بردید ، نیستند. پس بیایید به جای ایراد گرفتن و منفی گرایی ، فرهنگ والای سوادکوه را به همه نشان داده و نسبت به معرفی نخبگان و بزرگان منطقه سوادکوه به دیگر همشهریان همت گماریم وبه جای عیب و ایراد گرفتن از یکدیگر، به معرفی همه کسانی که دارای قابلیت های با ارزشی در زمینه های مختلف علمی ، مذهبی ، فرهنگی ، هنری ، ورزشی و ... هستند بپردازیم . درود بر تمامی سوادکوهی های باغیرت.

                  • چهارشنبه 9 بهمن 1392-10:15

                    بدبین نیستیم اما یک بیماری فرهنگی در جامعه وجود دارد، خصوصاً افرادی که دنبال اهداف خاص سیاسی هستند معمولاً ابتدا در قالب کار فرهنگی و هنری (جشنواره، شونیشت و ...) با سوء استفاده از فرهنگ ریشه دار مردم سوادکوه وارد می شوند و بعد از مدتی پشت صحنه و ماهیت واقعی کار خود را بروز می دهند. القاب زیادی از قبیل دکتر، مهندس، استاد و ... در 8 سال گذشته ایجاد شده که باعث دلزدگی و دوری نخبگان واقعی در این مجامع شده است. بیائید لااقل با مردم هم دیارمان رو راست باشیم. احسنت بر دکتر بخشیان که تعریف جامعی از سازمان مردم نهاد ارائه دادند و آن را خارج از رنگ و لعابهای پوپولیستی دانستند.

                    • سه شنبه 8 بهمن 1392-9:15

                      به نظرم همایش بسیار عالی می باشد باید از تمام ظرفیتهای افراد استفاده بهینه شود ،سواد کوه از هر نظر دارای ویژه گیهای خاص می باشد، از لحاظ فرهنگی فکر میکنم بین تمام شهرستانها حرف اول را در کشور بزند وهمچنین به لحاظ جغرافیای منحصر به فرد میباشد پس باید نتیجه گیری کرد که برای سربلندی سوادکوه قهرمان دست به دست هم دادوسواد کوه واقعی را به جامعه معرفی کرد.

                      • دوست سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 2 11
                        دوشنبه 7 بهمن 1392-22:57

                        حالا کدامشان واقعا نخبه بودند؟

                        • دبیر صادقیانپاسخ به این دیدگاه 6 11
                          سه شنبه 8 بهمن 1392-9:56

                          بهتر بود می نوشتند جمعی از مسولان سوادکوهی مقیم تهران نه نخبگان! نخبه برای خود تعریف و مقیاسی دارد نخبگان سوادکوه امثال مظفر یوسفی ها (رتبه 18 کنکور سراسری)، خدایار داودی رتبه27 ، مهرداد مرادنژاد رتبه 40 ، محمدزمان محمدی رتبه92 ، شعبانی 127، ذاکری فر و ...هستند و نخبه ورزشی امثال مهدی تقوی، رضا عزیزی هستند اگر منظور نخبه مدیریتی است که براساس کدام خروجی و عملکرد و یا ارزیابی سازمانی بوده ؟ بهتر است از واژگان درست استفاده نماییم تا هم در مخاطب اثرگذارتر باشد وهم واژگان بی ارزش نشود. پاینده باشید

                        • مهران خلیلیپاسخ به این دیدگاه 3 10
                          دوشنبه 7 بهمن 1392-22:56

                          برای انتخابات نباید با احساسات مردم بازی کرد ای کاش که دوستان برای انتخابات نیایند چون دستشان رو میشود.

                          • صادقي ازروستاي احمدكلا بندپي شرقي بابلپاسخ به این دیدگاه 11 0
                            دوشنبه 7 بهمن 1392-16:15

                            ضمن اداي احترام وتعلق خاطربه زادگاهم احمدكلا ،بي نهايت عاشق سوادكوه وانسانهاي فرهيخته وباصفاي سوادكوه هستم وهمه ساله درمراسم 28صفر در روستاي شوركچال شركت مي كنم والان هم بي صبرانه منتظرم تا30بهمن برسه ودرمراسم بي پيرايش همايش سوادكوهيها شركت كنم.09125878221(درود برغزالان تيز پاي سوادسرزمين خورشيد)

                            • دوستدار سواذکوهپاسخ به این دیدگاه 10 0
                              دوشنبه 7 بهمن 1392-13:48

                              دوستان عزیز، انتقاد در صورتی میتونه سازنده باشه که راهکاریی هم داشته باشه.بجای انتقادات یکسویه و بدون تحقیق بیاییم دست در دست هم دهیم و به زادگاه خود عشق بورزیم.

                              • بهنام پرسته سوادکوهی-پاسخ به این دیدگاه 8 3
                                دوشنبه 7 بهمن 1392-13:25

                                همه با هر نیتی که داشته باشند خسته نباشند-واقعاًکار بزرگیه

                                • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 4 6
                                  دوشنبه 7 بهمن 1392-9:39

                                  چرا از شعرای سوادکوهی مثل استاد قاسمی رها فرزند مرحوم حسن قاسمی چالی در این اینکونه مراسم استفاد نمی کنید. فکر می کنم تو گوگل سرچ کنید بهروز رها می تونید اطلاعاتی از ایشون پیدا کنید. خدا قوت

                                  • اسدی ملفهپاسخ به این دیدگاه 10 0
                                    دوشنبه 7 بهمن 1392-6:1

                                    باسلام و خسته نباشید خدمت همولایتی های غیور سوادکوهی ، امیدوارم این نشستها و تبادل نظرها در جهت ارائه راهکارهای مناسب برای برون رفت سوادکوه از محرومیت های اجتماعی و کاهش نرخ بیکاری گردد و در نهایت به آبادانی و پیشرفت سوادکوه و همچنین وفاق و همدلی همه سوادکوهی ها ( شمالی و مرکزی )منجر گردد . ضمن اینکه از بانیان این جلسات جناب آقای دکترقبادیان ومهندس دفتری بخاطر شناسایی و جمع پذیری سوادکوهی های مقیم تهران تشکر میکنم ، امیدوارم ان تعداد اندک از همولایتی های محترمی که فقط ساز منفی در همه زمینه ها مینوازند ، خود وارد گود شده و به جای آیه یأس خواندن به شناسایی علل عقب ماندگی سوادکوه و ارائه راهکارهای مناسب اقدام نمایند ، چرا که در قرآن کریم آمده است: " خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمیدهد مگر اینکه خودشان بخواهند " . به امید فردایی بهتر برای سوادکوه و سوادکوهی ها.

                                    • يکشنبه 4 اسفند 1392-15:43

                                      شما كه ميشناسيد لطفا در مورذ رشته تحصيلي و دانشگاه اقايان دكتر و مهندس بنويسيد تا زمينه بروز شايعات بر طرف گردد

                                    • محسن بخشیپاسخ به این دیدگاه 4 10
                                      يکشنبه 6 بهمن 1392-14:37

                                      با سلام گردهمایی اینگونه ابتدا برای دیدار همدیگر بسیار مناسب است که اگر این هم نباشد دوستان در کنار هم گرد نمیایند ولی ایا از خود سوال کردیم جشنوار سال گذشته از نظر اشتغال - گردشگری -سهم درامد ناخالص استانی و منطقه ای - بهداشت -راه -و....... چه اوردی برای مردم سوادکوه داشت .مردم بیشتر تحت پوشش کمیته امداد امام قرار گرفته اند از نظر نان سفر -فقیر تر شده اند .داشتن جنگل خوب است اما برای تهرانیها ،نه برای خرج کردن در ان منطقه ،چون سوادکوه دهیچ امکاناتی در خصوص توریست از قبیل اقامتگاه- هتل - دریاچه -تله کابین و ......محرم است. مسئولین استان و نمایندگان قبل و حال در خصوص سوادکوه پاسخگو نسیتند؟ چرا مسئولین را برای پاسخگوی در این جلسات نمیاورید؟ چرا اینهمه محافظه کاری .....

                                      • يکشنبه 6 بهمن 1392-14:20

                                        چرا نظر ما را حذف کردی مگر نظر شما جلب شده ؟

                                        • يکشنبه 6 بهمن 1392-12:1

                                          تو این 3 سال چکاری برای سوادکوه کردین 2 بزرگواری که متولی اصلی این همایش هستید انشالله که هدف سیاسی نباشد که همه ما مسافریم ویقیناً تاریخ درباره ما و شما قضاوت خواهد کرد!
                                          سوادکوه محروم است البته نه از لحاظ فرهنگ، بلکه از لحاظ اقتصاد...خدایا سوادکوه را به تو سپردم که به خلق امیدی نیست.

                                          • فريده يوسفي زيرابيپاسخ به این دیدگاه 15 4
                                            يکشنبه 6 بهمن 1392-10:28

                                            درود
                                            ضمن قدرداني از دوستان برگزار كننده قطعاً خروجي چنين جلساتي به محروميت زدايي سوادكوه كمك زيادي مي كند.

                                            • سوادكوهي دعوت نشدهپاسخ به این دیدگاه 9 5
                                              يکشنبه 6 بهمن 1392-7:9

                                              فقط دكتر رمضان بخشيان كلاريجاني، قلبا دوسش دارم.

                                            • يکشنبه 6 بهمن 1392-0:58

                                              اینها همه بهانه تست که محبوب قبادیان جا بیفته برای نمایندگی مجلس.
                                              بابا ما را فیلم نکنید

                                              • دست اندر کارپاسخ به این دیدگاه 15 6
                                                يکشنبه 6 بهمن 1392-14:6

                                                آقا احسن شما هم بیا وسط گود تا از این همایش برای نمایندگی مجلس سکو بسازی .اگر شما مثل خیلی ها نظر دارید این همایش چه دردی از سوادکوه درمان می کند می توانی دردهار را شما درمان بکنی و شادی با این دوستان باشد. هرکس می تواند برنامه ای تعریف کند و خود را مطرح کند هیچ ایرادی ندارد اما گوشه ای نشستن و دستور لنگ کردن موضوعی ناخوشایند است. ئقیق در جریان هستم که برگزارکنندگان برنامه با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند تا برنامه خوب پیش بره و هیچ ایرادی نداره که یکی توانایی های خودشو اینجوری نشون بده از بد بین بودن و هیچ کاری نکردن بهتر است در ضمن تا به الان شخص مورد نظر هیچ عملی برای این موضوع انجام نداده است و تصمیمات جمعی گرفته می شود و قبادیان یک رای بیشتر ندارد سخنرانی نمی کند و ... ا

                                                • سه شنبه 12 خرداد 1394-0:35

                                                  چندین سال برای نماینده ها کار کردم متاسفانه همه خیلی راحت وساده جواب منو دادن و راحت از من بعنوان ی جوون گذشتن و در جواب گفتن وظیفت بود


                                              ©2013 APG.ir