تعداد بازدید: 6559

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 6 بهمن 1392-18:0

رو وارک تنگه

این روستا تا چند سال پیش از انقلاب جزء دودانگهٔ ساری بود، ولی پس از آن متأسفانه به استان سمنان پیوست شد.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، امیرحسین اصغری: تنگهٔ رودبارک (به زبان مازندرانی: رو وارک تنگه) با درازای تقریبی ۲۰۰ متر و پهنای حدوداً یک تا دو متر در مسیر مالرو گذرگاهی طبیعی در نزدیکی روستای رودبارک در جنوب ساری قرار دارد که در راستای شمال به جنوب کشیده شده و روستاهای رودبارک و بندبن را به هم مرتبط می‌کند.

 ژرفای این تنگه به طور دقیق مشخص نیست، زیرا در مسیر مالرو تنها می‌توانیم شاهد شکاف عمیق، تاریک و بعضاً هولناک صخره‌ای باشیم که در فاصله‌ای نزدیک برابر صخرهٔ زیرپا یمان قد علم کرده‌ و اجازهٔ رؤیت شدن عمق تاریک خود را به گذرکنندگان نمی‌دهد. فاصلهٔ کف راه مالرو تا بالاترین نقطهٔ تنگه هم تقریباً ۲۰ متر است.

عبور از این راه زیبا برای عابر خاطرهٔ انیمیشن های زمان کودکی را در کاراکتر‌های کارتونی (مثلاً پپرو در پسر کوهستان) تداعی می‌کند که برای رسیدن به مقصدهای خود از مسیرهایی گذر می‌کرد و در عین زیبایی، حس ترس و واهمه از خطرهای موجود را نیز به بیننده منتقل می‌کرد.

 مسلماً گذرکننده از تنگهٔ رودبارک هم برای نخستین بار چنین واهمه‌ای را تجربه خواهد کرد، به خصوص هنگام پیمودن قسمت‌هایی از راه مالرو که پهنایش تا یک متر کاهش می‌یابد و عابر سعی می‌کند تا جای ممکن خود را به دیوارهٔ کناری نزدیک کند و ضمن دور نگه‌داشتن خود از لبهٔ پرتگاه، چشم بر تاریکی ژرفای آن هم ببندد.

زیبایی تنگه علی‌الخصوص به حدودی معطوف است که مسیر مالرو افزون بر کم شدن پهنایش، با پیچ و خم هم روبرو می‌شود به گونه‌ای که عابر تنها قادر به دیدن ۱۰ متر فرا راه خود خواهد بود.

عکسبرداری از این تنگه به گونه‌ای که بتواند نمایندهٔ زیبایی‌های آن باشد با توجه به سخت‌گذر و صخره‌ای بودن پیرامون تنگه، محدود بودن فضای خود تنگه و نور ناکافی، کاری دشوار است با این همه، عکس‌هایی البته نه چندان خوب در این گزارش در معرض دید قرار داده ام.



نشانی روستای رودبارک

 این روستا تا چند سال پیش از انقلاب جزء دودانگهٔ ساری بود، ولی پس از آن متأسفانه به استان سمنان پیوست شد. برای سفر به این روستا می‌توانید از طریق جادهٔ ساری کیاسر، پس از عبور از تلمادره و فولادمحله وارد فرعی روستای رودبارک شده چند کیلومتری در آن برانید تا به این روستا برسید.


 روستای بندبن در شمال تنگه هم، در منتهی‌الیه بخش چهاردانگه واقع است و فاصله‎ای نسبتاً کمتر تا ساری دارد ولی از سکونتگاه این روستا تا محل تنگه چند کیلومتر راه که بعضاً خطرناک هم می‌باشد باید پیموده شود.




  • مردی از جنس چکلپاسخ به این دیدگاه 1 0
    يکشنبه 6 بهمن 1392-20:26

    مظلوم تر و مهربانتر وبافرهنگتر وزحمت کش تر از مردم دودانگه کسی نیست مردمانی که روستا ها وجنگل ها وابهایشان را سوادکوهیها ،سمنانیها وکلیجانرستاقیها از پیکره گلگونشان جدا کردند ،اما مهر سکوت بر لب شان دوختند از استاندار ونمایندگان محترم میخواهیم سد سرمه تنگه وروستای افرا چال را که به نا حق نماینده وقت و معاون استاندار که هردو از کلیجان رستاق بودند ،را به اغوش مام چکل (دودانگه)بر گردانید وگرنه......

    • دوشنبه 7 بهمن 1392-19:31

      پیشنهاد می کنم که اهالی دودانگه با همت خوشان بخش هایی از آب خارنوا و ورگی نوا را به شکلی به سمت سد فریم (مجی) برسانند تا مشکل آب کشاورزان در تابستان حل شود .گرچه کاری سنگین است ولی شدنی است


    ©2013 APG.ir