تعداد بازدید: 5121

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 8 بهمن 1392-8:41

گهرباران، گذرگاه مرگ

فریاد در گلو مانده!

یادداشت + عکس از حوادث تکراری و منجر به مرگ در جاده گهرباران میاندورود


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی،  ربابه حسین پور: بر اساس آمار کارشناسان، تراکم جمعیتی مازندران سه برابر میانگین کشوری است. این سرزمین زیبا و خوش آب و هوا در گستره ای اندک با حجم عظیم جمعیت در تعطیلات مختلف پذیرای انبوه مسافران از سراسر کشور نیز هست، اما این جمعیت عظیم به خدمات و اقدامات رفاهی نیاز دارد که باید زیرساختهای آن مهیا باشد؛ در این میان راه اولین و ضروری ترین نیاز محسوب می شود که متاسفانه از دیرباز تاکنون، بحرانی ترین معضل استان بوده است، به طوری که اکثر راههای استان با قدمتی بیش از 50 سال دیگر جوابگوی تردد بیشمار خودروها نیستند.

در وضعیت ناگوار ساخت و ساز راه ها در مازندرانی که سرنوشت بسیاری از پروژه ها همچون آزاد راه تهران- شمال، کمربندی ساری و ... آرام آرام به تاریخ می پیوندند، راه هایی که فرعی قلمداد شدند دیگر حساب شان جداست .

 در این میان جاده گهرباران که بر اساس سطحی نگری و نگاه های جزءنگرانه و فرسنگ ها دور از اندیشه های کلان و دوراندیشی های عقلانی به عنوان راه فرعی، آن هم درجه دو محسوب شد، ظاهرا در اولویت های موخره تراژدی غمبار راهسازی قرار گرفته که به علت مهجوریت و فاصله با مرکز شهر چندان جلب توجه نمی کند.

جاده گهرباران از ابتدای سه راهی اسلام آباد تا سواحل دریا حدود 50 کیلومتر فاصله دارد، اما این راه باریکه با عرض 6 متر بر اثر عبور و مرورخودروهای سنگین مراکز صنعتی دیگر تاب و تحمل ظرفیت عظیم خودروهای کنونی را ندارد و بر اثر تردد بیش از حد انواع خودروهای سبک و سنگین تا کشاورزی و باغی، طی سالهای طولانی فرسوده شده و در حال تکه پاره شدن است .

 تاکنون تعداد زیادی در این جاده قربانی بی تفاوتی مسوولان شده اند، گرچه بارها فریاد زده ایم لیک گویی صدای مان در گلو مانده است!



تنها اقدامی که برای گذرگاه مرگ –گهرباران- صورت گرفت تعریض بخشی از مسیر بوده که آن هم سه سال از وعده اتمام مسوولان وقت، با تاخیر انجام شد و در این مدت زمان اجرای هروله ای عملیات زیرسازی و شانه سازی تلفات زیادی داشته ایم.

در مسیر جاده گهرباران چندین نقطه خطرناک وجود دارد که به گذرگاه مرگ تعبیر می شود، اولین نقطه ابتدای مسیر سه راهی اسلام آباد نبش جاده ساری –نکاست که به دلیل نشست زمین و شکسته شدن آسفالت تپه و چاله هایی به وجود آمده که حین بارندگی استخر روباز درست می شود! خودروها برای اینکه در این وضعیت گرفتار نشوند از یک راه باریک در گوشه خیابان تردد می کنند که اتفاقا سر نبش نانوایی وجود دارد و افراد زیادی در صف نان هستند و آبستن حوادث و فجایع بی شمار!



اما در 25 کیلومتر مسیر تعریض شده هم ظاهرا پل تنگ و باریک نکاچوب از قلم افتاد و همچون قله کوهی خودنمایی می کند! قله ای که از دو طرف درست در ورودی پل زمانی که خودروها در حال اوج گرفتن هستند سرعت گیرهایی پشت هم نصب شده که خود باعث وقوع تصادفات زیادی می شود.



جدای از کنده کاری های فراوان در طول مسیر گهرباران انتهای این جاده که به سه راه منشعب می شود و به پاسگاه ساحلی و دریا می رسد نیز آسفالت چنان شکسته و چهل تکه شده که با توجه به باریک بودن جاده و نیز سرعت گیرهای غیر اصولی خطرات زیادی در کمین رانندگان نشسته است .

 از همه این خطرات فاجعه بارتر که به کرات هم ذکر شد، نداشتن شانه خاکی و اختلاف سطح ، یا همان لبه های خطرناک جاده است که گاهی به 30 سانت هم می رسد و با توجه به تردد خودروهای سنگین با بار و سرعت بالایی که دارند و گویی در جاده تلو تلو می خورند ، کوچکترین انحراف یا ترمز ناگهانی به دلیل عبور حیوانات از اراضی زراعی اطراف، کافی است تا فجایع رقت باری رخ دهد.



 تا کنون مسئولان زیادی این جاده را خطرناک و گذرگاه مرگ توصیف کردند. چندی پیش نیز محمد دامادی نماینده مردم میاندرود و ساری با خطرناک خواندن این جاده، قول پیگیری و درخواست اعتبار برای تعریض کامل مسیرگهرباران داده بود.



 اخیرا در دو هفته نامه خجسته که متعلق به این نماینده جوان شهرمان است روزنه امیدی به چشم می خورد،  نامه معاون تلفیق بودجه، حقوقی و امور مجلس وزارت راه و شهرسازی به مدیر کل راه و شهرسازی مازندران در راستای پیگیری مهندس دامادی درج شده که خبر از تامین اعتبارتعریض این جاده به همراه پروژه های دیگر آمده است که در صورت تحقق جای بسی خرسندی و امیدواری به عملکرد نمایندگان و مسوولان است تا مردم این منطقه ضمن رهایی از خطرات فراوان، خادمان خود را بهتر شناخته و در تصمیم گیریهای آتی عقلانی تر رفتار کنند.

ایمیل نویسنده: heran55@yahoo.com

*مطالب مرتبط:

در مقام تصمیم گیری نیستم، اما تذکر می دهم

لطفا" ما را ببینید!

تصادف- باران

همه راه ها به پول ختم مي شود!

اسد:پیمانکاران درگیر مشکلات خانوادگی شده اند

یکی به داد برسد!

هزار وعده خوبان یکی وفا نکند


  • سه شنبه 8 بهمن 1392-18:2

    چیزی که شنیده نشود فریاد است

    • تیموری خبرنگار پاسخ به این دیدگاه 3 5
      سه شنبه 8 بهمن 1392-14:36

      متاسفم برای کسانی که از دردهای مردم در داغ عزیزان خود خبر ندارند و همیشه به دنبال خبرهای موسیقایی ادبی انتصابات ویا انصرافها هستند لطفا بیشتر به برخی خبرها دقت کنید عزیزان

      • چهارشنبه 9 بهمن 1392-7:44

        آقای تیموری چی میگی؟ چه ربطی داره؟ هر چیزی سر جای خودش. هیچ کس دلش نمی خواد کسی داغ ببینه. همه ی ما آرزو می کنیم جاده گهرباران به بهترین نحو ممکن اصلاح و درست بشه تا هیچ وقت شاهد اتفاقات تلخ در اونجا نباشیم.
        خبرهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی هم سر جای خودشه داداش من. مغلطه نکن

      • 1001 حرفی که زدی ! پاسخ به این دیدگاه 12 8
        سه شنبه 8 بهمن 1392-9:28

        خانم حسین پور عزیز نمی خوای بی خیال این جاده بشی ؟! فکر کنم از اون جاده خیلی رفت و آمد می کنی که انقد براش دلسوزی می کنی. خدایی اگه اون جاده مسیرت نبود انقد در موردش مطلب نمی نوشتیا.
        ما منتظر تحلیل های اجتماعی و فرهنگی شما هستیم. موفق باشی

        • رضایی خبرنگارپاسخ به این دیدگاه 1 0
          چهارشنبه 9 بهمن 1392-15:5

          ما اول باید مشکلات رو به گوش مسئولان برسانیم و جاده گهرباران یکی از مشکلات بزرگ استان مازندران هست
          که خانم حسین پور و دوستان دیگر دلشان برای مردم میسوزد وقتی این صحنه ها را می بینند


        ©2013 APG.ir