تعداد بازدید: 4425

توصیه به دیگران 0

جمعه 11 بهمن 1392-14:19

گزارش یک نمایش؛

«آن مرد آمد» در جشنواره تئاتر فجر اجرا شد

نمایش رادیویی« آن مردآمد » کاری از صدای مرکز مازندران، چهارشنبه شب در جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تهران به اجرا در آمد+عکس


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری:  رادیو تئاتر « آن مردآمد »  به قصه ای می پردازد که نسل اول و دوم مردم خرمشهر در بحبوحه حمله عراق به ایران با هم همراه شده و در دفاع از وطن در کنار یکدیگرقرار گرفتند. دو شخصیت داستان با تمام اختلاف های شخصی، هدفی مشترک دارند که دفاع از وطن و علاقه به ایران است. نمایش داستانی جذاب دارد که برگرفته از المان های بومی و محلی مردم جنوب کشور است.

«آن مرد آمد» را فاطمه مکاری نوشته که به لحظاتی از اشغال خرمشهر توسط ارتش عراق می پردازد. در این نمایش پیرمردی معلول وجود دارد که توانایی حرکت نداشته، آن را بهانه ای برای ترک نکردن شهرش می داند. او هنوز باورش نشده که خرمشهر سقوط کرده.  در این حین  جوان رزمنده ای که خصومتی نیز با پیرمرد دارد، مصر به همراهی وی برای خروج از شهراست. این جوان که امیدوار است خرمشهر به دست محمد جهان آرا آزاد شود،  اصرار به همراهی پیرمرد برای خروج از خرمشهر دارد.

نقطه عطف داستان به باز شدن کیفی منتهی می شود که جوان آن را با خود حمل می کند و درون آن بدن بی جان نوه ی خردسال پیرمرد وجود دارد که توسط بعثی ها به شهادت رسیده و پیرمرد از آن اطلاع ندارد.

رحمان قدمی –کارگردان این نمایش- در مورد چگونگی راهیابی اثر به جشنواره تئاتر فجر گفت: طی فراخوانی که جشنواره فجر دربخش رادیو تئاتر برای ما ارسال کرده بود، تصمیم گرفتیم تا در این بخش حضور داشته باشیم که از میان 58 اثر ارسال شده از سراسر کشور به این جشنواره در بخش رادیو تئاتر 12 اثر منتخب شدند ونمایش رادیو تئاتر «آن مرد آمد» از مازندران توانست جزو آثار منتخب و راه یافته به جشنواره باشد.

رحمان قدمی(کارگردان و بازیگر نقش پیرمرد )

وی افزود: به دلیل مشکلات پیش رو در ابتدای کار مصمم به حضور نبودیم اما در دقایق آخر تصمیم بر این شد تا اثری به جشنواره ارسال شود، لذا نگارش متن و تولید اثر در زمان کوتاهی انجام شد.

قدمی ادامه داد: به دلیل حضور مازندران در اکثر جشنواره های رادیویی و رادیو تئاتر و سابقه حضور در جشنواره های قبلی تئاتر فجر،  با ساختار و نوع تولید یک اثر برجسته آشنا هستیم؛ به همین دلیل دو اثر به نام های «آن مرد آمد» و «آرش» در مدت کوتاهی نوشته و تولید شد که «آن مرد آمد» برای بخش داوری و اجرای زنده صحنه انتخاب شد و چهارشنبه شب در تالار سه نقطه  در حضور تماشاگران و داوران به اجرا در آمد.

مبین بوی افراز:بازیگر

این بازیگر و کارگردان نمایش های رادیویی درمورد سابقه حضور رادیو مازندران در جشنواره ها گفت: بیشتر آثار رادیو مازندران در جشنواره های مختلف مقام های متعددی کسب کرده اند و حضور مازندران در این جشنواره ها به نوعی اعتباری برای آنها تلقی می شود.



کارگردان رادیو تئاتر «آن مرد آمد» در مورد افکتور این نمایش گفت: سعید نعمتیان جوان خوش آتیه مازنی علاوه بر افکتوری نمایش «آن مرد آمد»، افکتور 7 اثر از 12 اثر راه یافته به جشنواره تئاتر فجر امسال در بخش رادیو تئاتر بود که باعث افتخار برای رادیو مازندران است.


نفر نشسته: سعید نعمتیان(افکتور)/ ایستاده از چپ: محمد پناهی(نور)

قدمی از نوع داوری این جشنواره گله کرد و گفت: ما سال گذشته نامزد کسب جایزه در 5 اثر بودیم اما هیچکدام مقامی کسب نکردند، دوسال قبل نیز که در این جشنواره حضور داشتیم با توجه به توانمندی بالای اثر تولیدی ما، مقامی کسب نکردیم که این نشان از کم لطفی و تنگ نظری داوران به شهرستانی ها دارد.


راست: شهرام گیل آبادی(داور)/ چپ: رحمان قدمی بازیگر و کارگردان

شایان ذکر است رحمان قدمی و سید مبین بوی افراز بازیگران این نمایش هستند و اجرای نور صحنه نیز برعهده محمد پناهی است.

گفتنی است داوران این نمایش رادیویی فرهاد آییش، جواد پیشگر و شهرام گیل آبادی بودند.


داوران این نمایش رادیویی:از راست گیل آبادی، پیشگر، آییش

مراسم اختتامیه این جشنواره فردا شنبه در تهران برگزار می شود و هنرمندان مازندرانی در نمایش صحنه ای «پک» و رادیو تئاتر «آن مرد آمد» از بخت مناسبی برای کسب جایزه برخوردارند.



    ©2013 APG.ir