تعداد بازدید: 5505

توصیه به دیگران 3

سه شنبه 15 بهمن 1392-23:8

گزارش شاهد عینی از بحران سفید

بحران ادامه دارد

به جلسات مسئولان در این روزها و تشکرهایی که از یکدیگر می کنند(مثلا" تشکر ويژه امروز کمال علیپور نماینده منتقد استاندار از او )کاری ندارم، ولی مردم غرب استان به ويژه روستاهای تنکابن و رامسر در تنگنا و فشار و استرس به سر می برند+عکس


مازندنومه؛ امیرغلامرضایی: روز دوشنبه به اتفاق دوستان عکاسم – مصطفی کاظمی و فرهاد بابایی- برای ثبت وقایع مربوط به بحران سفید(تیتر امروز روزنامه شرق) به غرب استان رفتیم. دوشنبه را در نور و سه شنبه را در تنکابن بودیم.

آن چه من و دوستانم به عنوان شاهد عینی در شهرهای غرب مازندران  دیدیم، با برخی ادعاها و حرف ها در تضاد است. واقعیت این است که امدادرسانی بسیار کند پیش می رود و مردم زیادی به خصوص در روستاها در محاصره برف گرفتار آمده اند.

عصر امروز سه شنبه برق به تنکابن آمد و اکنون که در حال طی مسیر از این شهر به سمت شرق استان و ساری هستیم(ساعت 9:30 شب) تقریبا" برق تمام مناطق وصل است.
غیر از برق، سایر مشکلات هنوز پابرجاست و مردم برای تهیه نان و آذوقه و نیز استحمام دچار مشکل اند. بیشترین حضور را نیروهای هلال احمر دارند و در تنکابن از طریق دو انبار به مردم نان می رسانند.

صف های دریافت نان هم بسیار طولانی است و خیابان های شهر نیز هنوز برف روبی و پاکسازی نشده است؛ حتی کوچه ورودی هلال احمر تنکابن نیز قابل رفت وآمد نیست و ما با زنجیرچرخ داخل کوچه رفتیم!

شیوه کمک رسانی(البته کمک رسانی در حد نان مصرفی و مایحتاج اولیه ) هم خیلی صحیح و اخلاقی نیست؛ مثلا"  امدادگران در برخی مناطق، به خاطر بسته بودن راه، بسته های نان را داخل کوچه می اندازند تا مردم خودشان آن را بردارند!

همان طور که گفتم امدادرسانی به مردم دو شهر تنکابن و رامسر که بیشترین بارش برف را داشته، بسیار کند پیش می رود و غروب که ما در حال برگشت بودیم، هوا دوباره داشت برف می بارید!

از مشاهدات دیگر ما ریزش سقف های منازل و مغازه ها در بازار تنکابن بود. برف های روی سقف یخ زده اند و سنگینی می کنند و همین باعث ریزش شده است.

دوشنبه که در شهرستان نور  بودیم به جلسه مدیریت بحران رفتیم و هر مسئولی گزارش کار و آمار ارایه داد و تمام! کلا" بیشتر از آن که کاری انجام شود، گزارش کار و آمار ارایه می شود و مشکلات مردم هم چنان پابرجاست.

به زودی عکس های این بازدید دو روزه را در دسترس قرار می دهیم، اما نکته مهم آن است که با وجود هشدار هواشناسی اقدامی صورت نگرفت و حالا هم که استانداری مازندران و سه وزارتخانه بسیج شده اند، کمک رسانی و حل بحران لاک پشتی پیش می رود.

به جلسات مسئولان در این روزها و تشکرهایی که از یکدیگر می کنند(مثلا" تشکر ويژه امروز کمال علیپور نماینده منتقد استاندار از او )کاری ندارم، ولی مردم غرب استان به ويژه روستاهای تنکابن و رامسر در تنگنا و فشار و استرس به سر می برند.

از پیامک هایی که مردم غرب استان به ويژه تنکابن و نوشهر و رامسر به رادیو مازندران می زنند می شود فهمید که بحران هنوز ادامه دارد. عده ای می گفتند تنها رسانه ای که این چند روز بی برقی به آن دسترسی داشته اند، رادیو بوده است و داد می زدند که زودتر به دادمان برسید.

تکمیلی: مطلب را که تلفنی رساندم و در مازندنومه منتشر شد، در راه برگشت از تنکابن، حدود ساعت 12 شب سه شنبه به سی سنگان رسیدیم که به علت سر بودن جاده و عدم نمک پاشی، یک کامیون حامل مرغ چپ کرد و الان  ساعتی است که در سرمای نیمه شب در ترافیک مانده ایم و ترافیک زیادی هم به خاطر مسدود شدن جاده ایجاد شده است! پس لرزه های برف و بحران سفید به ما هم رسید!

* عکس های برف تنکابن از: محمد ایلخانی

*عکس های پاکسازی معابر و خیابان های نوشهر از: سپیده پور شعبان

* عکس های جلسه مدیریت بحران نوشهر از: محمد حسین ملایی کندلوسی

تنکابن

 

نوشهر

* مطالب مرتبط:

ما بی انصاف ها

در غرب مازندران چه خبر است؟


  • پنجشنبه 17 بهمن 1392-17:21

    با خوندن این گزارش خاطرات برف 83 ما در گیلان زنده شد ... !

    متأسفانه دقیقا همون اتفاق در مازندران تکرار شد ... !!

    • پنجشنبه 17 بهمن 1392-9:35

      سلام. ما نفهمیدیم که دوستان به کدام سمت تمایل دارند! اگه نماینده از استاندار انتقاد کنه همه میریزن سرش. شروع میکنن به دادن بیانیه و اطلاعیه و ... اگه تعریف کنه باز هم همینطور. بدون توجه به موضوع انتقاد یا تعریف انجام شده. در قضیه اخیر هم مهندس علیپور از حضور دائم مسئول ارشد اجرایی استان در محل تشکر کردند. کار بدی هم صورت نگرفت. اصلا مگر همین دوستان نبودند که به جانبداری از استاندار محترم می گفتند که الان وقت همدلی و دوستی و هماهنگی بین مسئولین مختلف اعم از نمایندگان محترم مجلس و مسئولین اجرایی استان است؟ حالا این هم همدلی چرا باز ناراضی هستید؟! مشکلات ایجاد شده هم مربوط به یک روز و دو روز نیست. مربوط به چند سال است که حالا زده بیرون. تازه امروز قراره درست و حسابی برن سروقت روستاها. یک دلیل عمده اش نبود راههای روستایی مناسبه. سقف ساختمان ها به سادگی میریزه، برق منطقه قطه میشه، آب قطع میشه. اینها مربوط به زیرساخت های نامناسب شهرها و روستاهای ماست. حالا که شده پس بذاریم همه افراد تاثیر گذار به هر شکلی که میتونن کمک کنن. آقای علیپور هم بنمایندگی از کمیسیون عمران حاضر شدند. روابط خوب این آقایان باعث میشه تا هرکدامشان از هرجایی که نفوذ دارند امکانات و تجهیزات برای منطقه آسیب دیده بیارن. هرکدام هم گوشه ای از کار را بگیرن تا مشکلات مردم حل بشه. پس وظیفه صاحبان اندیشه و قلم اینه که در همچین اتفاقاتی با نوشتارشون باعث همدلی مسئولین بشن. نه برای رفاقت کردن این آقایان بلکه برای رفع مسائل و مشکلات مردم عزیز. آقای علیپور نقدهایی به عملکرد استاندار محترم داشتند که برخی آقایان بابجا آن را بزرگ جلوه دادن. درصورتیکه یک انتقاد ساده از طرف نماینده مجلس نسبت به کار مسئول اجرایی بود که طبق قانون اساسی صورت گرفته بود. همان آقایان که با دخالت ناصحیح خودشان وارد ماجرا شدند امروز کجا هستند. حرفی نمی زنند. باز هم امثال آقای علیپور هستند که برای استاندار باقی ماندند و با تمام توان در آن منطقه مشغول کمک هستند. منصفانه رفتار کنیم. نقدهای ساده که طبق قانون اساسی انجام میشود را به مشکلات بزرگ و گره های کور تشبیه نکنیم. حسن نیت آقای علیپور هم در چنین روزی مشخص شد. کسی نباید صرفاً برای نزدیکی به یک مسئول در بحث و نقدهای مسئولین وارد شود و به اصطلاح کاسه داغ تر از آش شود. ضمن تشکر از مدیریت محترم سایت خوب مازند نومه که در بروزرسانی اخبار استان نسبت به سایت های دیگر موفق عمل می کند هرچند ممکن است نواقصی هم باشد و لی مطمئنا در دراز مدت مدیران سایت نسبت به رفع نواقص احتمالی نیز اقدام خواهند کرد. عکس های خوبی از مناطق مورد نظر گرفتید. بد نیست حالا که امداد رسانی به روستاها شروع شد، عکس ها و گزارشاتی از روستاها نیز در سایت قرار دهید چون سایت شما یکی از منابع خبری مهم مردم در کسب اطلاع از مناطق یاد شده می باشد.

      • پنجشنبه 17 بهمن 1392-11:58

        آقای عزیز که از وابستگان به این نماینده هستی.واقعا چشمت رو می بندی و الکی حمایت میکنی؟ نه اون حرفای علیپور رو حساب بود و نه این حمایتش. الان موقع تشکرهای سیاسی نیست. باید به داد مردم رسید

      • محمدی فو لادیپاسخ به این دیدگاه 1 3
        پنجشنبه 17 بهمن 1392-9:27

        از استاندار محترم وزحمتکش صمیما نه کمال تشکر وقدرنی میشود مشکلاتی که وجود داشت ازدولت کذ شته بود که هجگاه فکر نکرد باتوجه به اینکه جندسالی است که گیلان برف سنگین میاید باید این تصور برای راه وترابری استان تجربه میشد که روزی برف سنگین طرف غرب مازندارن میاید انشاالله باتدبیر دکتر فلاح مسایل ومشکلات حل خواهد شد ومردم خوب ودوست داشنی غرب مازندان باهمت والای ریس جمهوری عزیز مشکلات رایکی بس از دیگری بشت سر خواهند کذشت بیروز سر بلند باشید هم استانی عزیز

        • پنجشنبه 17 بهمن 1392-7:7

          مسئولين صبركنندبرف خودش آب ميشه
          خودش آب ميشه مي افته !!؟؟
          دولت ؟؟مدرسه پيرمردها
          بهترازين ازشون نميشه انتظارداشت!!
          مردم روستاهها يك هفته زيربرفند!!
          داخل شهرروي آسفالتها را بازكردن هنرنيست برف خودش آب ميشه ميافته

          • دکتر محمدرضااورمزدی از تنکابن استاد دانشگاهپاسخ به این دیدگاه 1 2
            پنجشنبه 17 بهمن 1392-4:11

            واقعا مدیریت بحران در غرب مازندرا ن افتضاح بود بنده به عنوان یک شهروند تنکابنی گرفتار در برف می گویم که مسوولان فقط حرف نزنند کمی عاقلانه رفتار کنند شما مثلا خادم مردم هستید سازمان هواشناسی تا72 ساعت همیشه وضعیت هوا را گزارش می دهد آقایان مسوول چرا جدی نگرفید و با جان و مال و زندگی مردم بازی کردید آقای فرماندار آقای استاندارمدیریت بحران در همه جای دنیایعنی آمادگی دستگاههای مربوطه جهت جلوگیری و کاهش صدمات احتمالی ناشی از حوادث و بلایا است نه در سطح مانور های الکی واقعا به مردم غرب مازندران توهین شد آیا واقعا فکر می کنید صدا وسیما اطلاع رسانی نمود چرا این همه مردم شریف غرب مازندران را تحقیر کرده ایدآن از وضعیت اداره برق که تلفن121 هرگز جوابمان را نداد وسایر دستگاههای امدادی هم فقط اشتباه مدیریتی خودشان را با جواب ندادن و طفره رفتن توجیه می کردند آیا این درست است که بگوییم ما مسوولان امادگی مدیریت این بحران رادر تنکابن نداشتیم فقط بیش از 50دستگاه ماشین آلات راه سازی در شرکتهای تنکابن موجود بود چرا آقای فرماندار به موقع فراخوان نشد چرا انبار های هلال احمر جهت تامین مایحتاج مردم در غرب مازندران به موقع باز نشد چراشرکت برق غرب مازندران از طریق سامانه gisمدیرت بحران نشد چراعمق فاجعه بعد چهار روز بحران تازه به وزارت کشور ابلاغ شد چرا برخی از اقایان موقع رای گیری و انتخابات شعار های بسیار زیبایی مبنی بر دفاع از حقوق شهروندی سر میدادند و هزینه های زیادی برای جلب آرای انتخاباتی خرج نمودند ولی حالا که واقعا به داد مردم باید میرسیدند خبری نبود وجواب تلفن مردم هم ندادند آیا فکر میکنید مردم فراموش میکنند امابدانید که حافظه تاریخی ملت فراموشکار نیست

            • محمد کجوریپاسخ به این دیدگاه 1 2
              چهارشنبه 16 بهمن 1392-20:11

              خداییش ما در شهر نوشهر هیچ هیچ مشکلی نداشتیم.ما ازشون راضیم خدا هم ازشون راضی باشه.دستشون درد نکنه.

              • چهارشنبه 16 بهمن 1392-15:42

                باید شکرگزار باشیم کل استان مانند غرب از برف پوشیده نشده ،امروزه که در شهرهایی مثل ساری با عنوان شهرسازی به کارهای عمرانی سطحی می پردازند معلوم نبود چه فاجعه ای رخ میداد .مدیران استان هم که معمولا دقیقه 90 یادشون می افته انتظار بیشتری نمی شه از اقایون داشت

                • حسین زاده پاسخ به این دیدگاه 1 1
                  چهارشنبه 16 بهمن 1392-12:28

                  کی وقت کردن تو اونشرایط بنر چاپ کنن پشت سرشون وصل کنن..چقدر نکته سنجن

                  • چهارشنبه 16 بهمن 1392-12:20

                    عجب خاطره ای بود خخخخخخخخ

                    • چهارشنبه 16 بهمن 1392-10:23

                      بهره برداری سیاسی روابط عمومی استانداری از اظهارات کمال علیپور و ارسال پیامک انبوه به خبرنگاران اقدام غیر حرفه ای و غیراخلاقی در این شرایط بحرانی بود . اینگونه اقدامات اصلا بصلاح نیست.

                      • هم شهرستانيپاسخ به این دیدگاه 2 1
                        چهارشنبه 16 بهمن 1392-7:56

                        زماني كه به شهرسازي توجه نمي كنيم و طرح هاي ناحيه اي و جامع و هادي در تعطيلي به سر مي برد معلومه كه با يك برف اومدن، شهرستان فلج شود.

                        • چهارشنبه 16 بهمن 1392-7:54

                          ما گاز را به خارج صادر مي كنيم ولي براي داخل بايد وارد كنيم يا قطع شود!

                          • چهارشنبه 16 بهمن 1392-7:53

                            وقتي در گذشته قرار گذاشته شد لوله گاز جنوب مازندران تقويت بشه و پولش را خرج سبد كالا مي كنيم معلومه گاز هم قطع بشه.

                            • احمدصفریپاسخ به این دیدگاه 1 3
                              چهارشنبه 16 بهمن 1392-0:45

                              واقعا متاسف هستم این آقایان خبرنگاردرصداوسیما که با استانداروفرمانداران مصاحبه می کنند چرا نمی پرسندکه مگرشما اعلام هواشناسناسی را ندیده و نشنیده بودید و نمی دانستنید؟ازاولین اعلام هواشناسی یک هفته بعدبرف شروع شد تواین یک هفته نمی تونستند ماشین آلاتشان را آماده کنند نمی توانستند آذوقه آماده کنند؟ به قول گزارش قبلی نمی توانستند اطلاعیه صادرکنند و نهادها را آماده باش دهند و مردم را هم آماده کنند؟ازمازندنومه می خواهم که خبرنگارتون را درچالوس سراغ فرمانداربفرستید من دیروزدیدم فرماندار در مصاحبه زنده تلویزیونی صحبت هایی کرد ولی ای کاش به جای آن خبرنگارصداوسیما یک کسی از طرف مازندنومه بود و سوال و پرسش می کرد چون شماواقعا درست وبه جا می نویسید و سوال می کنید خبرنگارتان درچالوس ونوشهرهرکسی که هست آقایان کندلوسی و لفوتی اینها نزدمردم شناخته شده هستند و با دل و جراتند اینها را بگویید بروندوسوال کنند آن موقع کجابودند و چرا توجه نکردند الان دیگرمنت هم نگذارند یک خبرنگار بسیارجوان رامسری را دیدم درفیس بوکش بدوبیراه می گفت که چرا به مسولین شهرم انتقادمی کنید دارن شب و روز زحمت میکشن نمیخوام نام خبرنگار را بیارم ولی متاسف شدم بجای اینکه ازمسولای شهرش بپرسه چرا درخواب زمستانی بودن یقه مردم رو گرفته که چرا انتقادمی کنید

                              • چهارشنبه 16 بهمن 1392-0:21

                                در انتشار این مطلب انسان دوستانه به همیاری شما نیازمندیم
                                اهدای یک سبد عاطفه میان بحران زدگان برف در غرب مازندران
                                یک همدلی و وفاق میان مردمان مازندران

                                http://www.bloghnews.com/news/34248

                                • چهارشنبه 16 بهمن 1392-0:9

                                  در مازندنومه چه خبراست اگراز استاندار انتقاد بکنید جرم کردی و بمباران میشی اگر به خاطر تلاش شبانه روزی استاندار و حضورش در محل تشکر بکید بازهم بمباران میشی کجاست اقای زراعتی و اقای آ جودانی برای آقای امیر غلامرضایی جوابیه وینویسه

                                  • چهارشنبه 16 بهمن 1392-0:0

                                    هیچکس اسمی از عباس آباد نمیاره هیچ کمکی به عباس آباد نمیشه برفی که در تنکابن زده 20 سانت از عباس آباد بیشتره اما تمام کمک ها در تنکابن, آیا اسم عباس آباد نباید به زبون استاندار و دیگر مسئولین بیاد اسم عباس آباد سخته بگن ؟؟؟ ما حرفامون رو به کی و کجا بگیم؟


                                    ©2013 APG.ir