تعداد بازدید: 4731

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 27 بهمن 1392-7:47

یک ضرورت در شهرها و روستاهای ایران؛

نهاد «سلامت اجتماعی» ایجاد کنیم

ما در جامعه اي زندگي مي كنيم كه افراد به شكل خودرو و از سر اقبال، اجتماعي شدن مثبت را تجربه مي كنند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، سیده زینب جلالی کارشناس ارشد حوزه زنان و خانواده: خانواده به عنوان پايه ي اصلي جامعه  است كه همه سياستگذاري ها و برنامه ريزي ها  باید در راستاي استحكام ، تحكيم و رفاه آن استوارباشد.

  همه نهادهای اجتماعی متولی باید بسترهای مختلف اقتصادی فرهنگی و اجتماعی  را برای خانواده  مهیا کنند تا خانواده بتواند به صورت کارآمد  در تربیت و جامعه پذیری کودکان عمل کند.

آفت جدی در حوزه  کارکردی خانواده، تربيت اجتماعي و جامعه پذيري  خودرو و بدون نظارت و رصد نهادهاي متولي است  که نیازمند توجه است.

 نهادهاي اجتماعي و دولتي از جمله نهاد آموزش و پرورش که بالغ بر 15000ساعت را در طی دوران تحصیلی در مدرسه  ميزبان افراد است، معمولا در برابر ناهنجاري ها و گردن كشي هاي اجتماعي كودكان و نوجوانان خاموشند و يا حداقل كنش هاي مسوولانه ندارند.

 اين در حالي است كه آغاز ناملايمت هاي  رفتاري و تربيتي از همان بدو تربيت اجتماعي آغاز شده و شخصيت اجتماعي و فرهنگي  افراد در حال شكل گيري است و يا، اين رفتار مستعد نهادينه شدن در اوست.

اگر فرد را به مثابه يك نهال در نظر بگيريم، نبود هرس بندي و مراقبت از اين نهال در مواقع مقتضي كجي هايي را در وجود او نهادينه مي كند.

نبوداستمرار، پيوستگي و نظارت نهادهاي مسوول ومتولي رفتارهاي افراد در جامعه يكي از مهمترين زمينه ها و بسترها ي شكل گيري آسیب در جامعه است.

به زبانی ديگر اگر نهادي از نهادهاي اجتماعي همانند نيروي انتظامي كه پس از ارتكاب جرم با فرد مجرم برخورد مي كند، در صدد گرفتن بيوگرافي از رفتارها و كنش هاي پيشين فرد در جامعه باشد، هيچ نهادي چنين مساله اي را قبول نكرده، اصولا توانايي پذيرش چنين مسووليتي را ندارند. از اين رو ما در جامعه اي زندگي مي كنيم كه افراد به شكل خودرو و از سر اقبال اجتماعي شدن مثبت را تجربه مي كنند.

البته بايد متذكر شد چنانچه كاركرد مثبت و موثر نهادهايي چون مسجد و نهادهاي مذهبي                  نمي بود -كه معمولا در تربيت ديني افراد نقش دارند- اوضاع بسيار بدتر از اين شرايط مي بود كه الان هست. اينجاست كه ضرورت وجود نهادي تخصصي با كار ويژه رصد نمودن رفتارها و كنش هاي اجتماعي و تربيتي افراد ضروري به نظر می رسد.
 
 نهادی به نام "نهاد سلامت اجتماعي" با وظيفه رصد و ثبت مجموعه رفتارهاي اجتماعي و فرهنگي آحاد جامعه به ويژه از سنين كودكي تا ميان سالي و به صورت نهادي فرابخشي  .

در این نهاد مجموعه اطلاعات آموزشي و پرورشي و تربيتي افراد طبقه بندی می شود. نهادهاي مسوول در حوزه آموزش و پرورش، اجتماعي و قضايي موظف می شوند تا هر گونه اطلاعات موجود درباره نيروهاي اجتماعي هدف را به اين نهاد ارسال و پس از باز پروري آن(اطلاعات) توسط" نهاد سلامت اجتماعي " مجددا  در صورت لزوم دريافت کنند.

 بدين طريق حتي فردي كه به نهاد مقدس خدمت(سربازي) فرا خوانده مي شود مجموعه اي از داده هاي فرهنگي و تربيتي نيز با او و همراه او به محل خدمت فرا خوانده مي شوند تا فرماندهان، اطلاعات جامعي درباره سرباز مد نظر داشته باشند و همچنين است براي ساير مسايل.

به استناد ماده 55 قانون شهرداريها و ماده 71 قانون شوراي اسلامي و به استناد قانون تاسيس دهياري ها ي كشور و وظايف شوراي اسلامي روستا ها كه انجام فعاليت در امور اجتماعي و فرهنگي شهروندان شهری و روستایی جزء وظايف ذاتي آنان است، با ايجاد فضاهاي عمومي مطلوب و مناسب با اتخاذ تدابير و راهكارهاي اجرائي مناسب و تعامل با ساير دستگاه هاي اجرائي مسئول می توانند در این خصوص گام هاي اساسي بردارند .

*مطالب مرتبط:

بانوان مازندران و مشارکت سیاسی آن ها

جایگاه سند راهبردی حوزه زنان و خانواده کجاست؟

آیا بارقه امیدی هست؟


  • چهارشنبه 30 بهمن 1392-18:11

    به اعتقاد بنده چون بحث سلامت رواني جامعه مطرح است خانم جلالي از عنوان نهاد استفاده كردند معمولا سازمانها و موسسات داراي ساختار خاصي هستند كه از قبل طراحي ميشوند ولي نهادها از دل جامعه بيرون مياييند

    • سوادکوهی کیجاپاسخ به این دیدگاه
      سه شنبه 29 بهمن 1392-10:31

      خانم جلالی سوال شما درسته که سلامت روانی جامعه مهمه ولی شیوه ای که مطرح کردید به نظرم از دید هر جامعه شناسی خطرناکه و بیشتر به درد سازمانهای اطلاعات و جاسوسی می خوره. برای بالا بردن بهداشت روانی جامعه به طور کلی این شیوه نیست که افراد از بدو تولد زیر ذره بین برن( هرچند نگاه شما جنبه مثبته ولی به سوء استفاده های صددرصدی فکر کردید؟؟) بلکه باید دو مقوله اموزش و بستر سازی مناسب به طور هماهنگ و جامع و با برنامه ریزی درست که نشات گرفته از سالها مطالعه و تحقیق دررفتار اجتماعی مردممون و سیر خط حرکتی اخلاقی اونا صورت گرفته تا مسیر اینده حرکت اخلاقی جامعه رو نشون بده این اموزش ها و بسترها فراهم شه کاری که غرب سیصد سال پیش کرد و امروز در فرهنگ عام اونا دروغ بزرگترین گناه و ما در یک کشور اسلامی قتل.!!!!! شیوه شما همون چیزیه که منجر به خودی نخودی در کشور و متاسفانه اتلاف هزاران نفر نیرو و فکر شده...در مسیر این مطالعه بزرگترین خطا دستکاری عمدی در مسیر رشده تا در جهت خودی حرکت کنه چون رشد جامعه زاییده بستریه که درونش بوده و هست و مسیرش رو باز پیدا میکنه.

      • سه شنبه 29 بهمن 1392-10:26

        از كارشناس ارشد اين حوزه انتظار مي رود كه از مفاهيم دقيقتر استفاده كند. در حوزه علوم اجتماعي نهاد از موسسه متفاوت است. منظور نويسنده در اينجا ايجاد موسسه يا سازمان - لابد دولتي- مسئول امر سلامت اجتماعي است. نه نهاد به معني دقيق آن مثل نهاد خانواده، نهاد آموزش و مانند ان. در اين صورت "مدرس دانشگاه" به درستي به وفور اين موسسات اشاره مي كند. به نظر مي آيد وزرات جديد تعاون، رفا و كار اجتماعي متولي مسئله مرود بحث است. اين كه وزارتخانها خوب كار مي كنند يا در سطوح محلي خوب كار مي كنند يا نه بحثي است جدا. در نهايت اينكه در اينكه سلامت اجتماعي مهم است بحث و شكي نيست. اما ايجاد يا وزارت خانه يا حتي سازمان يا معاونت و از اين قبيل جز به فربه كردن دولت كاري نمي آيد. مگر پست جديد براي يك نيازمند.

        • مدرس دانشگاهپاسخ به این دیدگاه 2 1
          دوشنبه 28 بهمن 1392-16:26

          ما در کشور نهاد کم نداریم سرکار خانم جلالی اتفاقا مشکل ما این هست که نهاد ها زیادند و در همه اموارات شخصی ما هم دخالت می کنند. بگذارید چنین وظایفی را خانواده ها بر عهده داشته باشند مثل کشورهای پیشرفته دنیا

          • سه شنبه 29 بهمن 1392-8:18

            با عرض سلام و احترام به همه عزیزانی که کامنت گذاشتند و دغدغه های خویش را فرمودند آنچه نیاز به توضیح می باشد اینکه خوشبختانه یا متاسفانه ما در عصری زندگی می کنیم که خواسته یا ناخواسته نهادهای دیگر کارکردهای خانواده را تعدیل نمودند و آن را از آن خود نمودند بدون اینکه بار مسئولیتی خود را به درستی انجام دهند از تمام کارکرد خانواده که نهادها نتوانستند به آن دست یازی نمایند کارکرد عاطفی خانواده است . برای مثال آموزش و پرورش در هر کشوری کارکرد جامعه پذیری خانواده را به دوش می کشد بدون اینکه در قبال آسیب هایی که پیش روی کودکان است مسئولیتی احساس نماید و یا تامین اجتماعی کارکرد ایمنی خانواده را در سنین پیری به دوش می کشد.حال سوالی که مطرح است اینکه با این اوصاف آیا نظارت بر سلامت اجتماعی افراد همانند سلامت جسمی او لازم نیست چطور ما برای سلامت جسم شاخص تعریف می نمایم آیا برای سلامت اجتماعی نباید شاخص داشته باشیم . در اکثر کشورهای توسعه یافته با تولد کودک و یا حتی قبل از آن مددکارانی به صورت پیوسته تمام امور تربیتی و اجتماعی افراد را (شاخص های سلامت اجتماعی و روانی )زیر نظر داشته و تا سنین پیری او را از خدمات اجتماعی بهرمند می نمایند .و این امر سبب می گردد تا از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی پیشگیری گردد..... مجدد ضمن تشکر از همه عزیزان که بنده را مورد لطف قرار دادند اینکه هر ایده ای نیاز به راهکارهایی برای اجرا دارد و در آنجاست که قوت ها و ضعف ها سنجید می شود و مکانیسم ها تعریف می گردد .

          • يکشنبه 27 بهمن 1392-9:25

            در دیدگاه جدید جرم شناسی قضات باید به پرونده شخصیتی بزهکار و بزه دیده توجه نمایند و برحسب آن رای صادر نمایند . به راستی این پرونده باید کجا وجود داشته باشد تا مورد استفاده قرار گیرد .دوست عزیز مهربان به نظر می رسد اطلاعات شما به روز نیست

            • يکشنبه 27 بهمن 1392-7:56

              خانم جلالی عزیز شما رو بخدا یه مقدار بیشتر دقت کنید. آخه شما که تحصیلکرده هستید چرا؟ واقعا به پیامدهای طرح وحشتناکی که دادید فکر کردید؟
              این طرح نقض کننده ی حقوق شهروندی و پایمال کننده آزادی های انسانیه. آخه یعنی چی که اطلاعات شخصیتی افراد در یک نهاد جمع آوری بشه؟ مگه انسان ها ماشین هستند؟
              طرح شما به یک فاجعه تبدیل میشه.

              • يکشنبه 27 بهمن 1392-10:36

                نهاد سلامت اجتماعی به این صورت که حضور افراد در ان اختیاری و با آگاهی کامل از وظایف این نهاد و رعایت حقوق مراجعین باشد بسیار مفید است گرچه نهادهای دیگری هم در سطح جامعه چنین تعریفی از خود ارائه دادند ولی در عرصه عمل به وظایف خود عمل نمی کنند و تنها باعث بزرگتر شدن دولت شده اند.


              ©2013 APG.ir