تعداد بازدید: 3960

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 26 اسفند 1392-23:47

نخستین شماره ماهنامه پارپیرار منتشر شد

ماهنامه پارپیرار در 52 صفحه رنگی با موضوعات نوروز در اقوام مختلف ایرانی و...منتشر شد.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: در اولین شماره ماهنامه پارپیرار در 52 صفحه رنگی با موضوعات نوروز در اقوام مختلف ایرانی و همچنین مقالات مختلفی در حوزه فرهنگ و هنر مازندران با زمینه فرهنگی، اجتماعی وجود دارد.

صاحب امتیاز این نشریه، موسسه فرهنگی هنری پارپیرار و مدیر مسئول آن فرهود جلالی کندلوسی است که زیر نظر شورای سردبیری آقایان دکتر جواد نیستانی، دکترامین نعیمایی عالی، دکترسید مهدی موسوی، دکترمرتضی رضوانفر، دکترعلیرضا حسن زاده، فرهود جلالی کندلوسی، دکترغلامحسین بیابانی، مجید اسدی و علی آقابابا فعالیت می کند.

همکاران تحریریه این شماره سید مصطفی مختاباد، لیلا اسماعیل نژاد، مصطفی رستمی، امين نعيمايي عالي،نصرالله هومند، حسن موسوي چلك، مریم عباسی قراچه نر لو، فریده مجیدی خامنه، علی فلسفی میاب، مریما بوالفتحی، بهمن رحیمی، سمیه زارع، پرويز فيضي، محمد مُکاری، جهانگیر نصری اشرفی، علی پژهان، زنده یاد عباس فیضی، بهمن رحیمی، سعید کارپسند- نازی نوری نژاد، محمد میرشکرایی و ... هستند.

 در سخن مدیرمسئول شماره نخست این ماهنامه چنین آمده:

«فرهنگ ملی امروز ما متشکل و مجموعه ای از فرهنگ محلی و قومی، ایران کهن، اسلام و غرب می باشد. اگر بپذیریم که انسان، فرهنگ را می سازد و فرهنگ نیز انسان را، پس بدون شناخت همه جانبه فرهنگ، توسعه امکان پذیر نخواهد بود.

در میان چهار جزء از فرهنگ امروزی که هر یک به تنهایی مجموعه بزرگی از فرهنگ را تشکیل می دهند. فرهنگ بومی و محلی، زیربنایی ترین ساختار فرهنگ هر جامعه را تشکیل می دهند. جزء جزء فرهنگ بومی و قومی ما دارای ظرفیت هایی است که غنای خاصی به فرهنگ ملی ما می بخشد. ما در این سرزمین بیش از شش تقویم روزمار داریم؛

جشن بزرگ ملی نوروز را با تفاوتهای مختلف برگزاری در میان اقوام ایرانی و حتی در ایران جهانی داریم. همانگونه که شعر و موسیقی و سایر هنرهای ملی ما دارای ظرایف و نکته های زیادی است که به هویت ایرانی ما کمک شایانی می کند.

فرهنگ و هنر اقوام ایران زمین نیز هر یک می تواند سرمایه های فرهنگی یک ملت باشد، جشن ها و آیین های کهن ما مهمترین داروی دردهای یک اجتماع را در خود دارد.

پارپیرار بر آن است تا با شناخت زوایای مختلف این فرهنگ بومی و محلی از دریچه دیروز به فردایی بهتر بنگرد و در استمرار فعالیت های فرهنگی و هنری اقوام مختلف ایران زمین بویژه دیار مازندران، با انتشار نشریه به جمع دوستان اندیشمند و دردمند خود در زمینه احیای فرهنگ و هنر سرزمین مادری بیافزاید.

از همه خوانندگان عزیز تقاضا داریم با نقد و نظر و همکاری خود در این راه پرتلاطم یاریمان دهند.»



    ©2013 APG.ir