باید از سازندگان پایتخت تجلیل کنیم
گفت و گو با سردبیر سایت مازندنومه درباره سریال موفق پایتخت/پایتخت مقوم فرهنگ و موسیقی و زبان ماست. فرهنگ و خرده فرهنگ و موسیقی ما را به تمام ایران صادر کرده، کاری که وظیفه رسانه های درون استانی است اما تهران نشین ها دارند زحمتش را می کشند. ما باید از سازندگان پایتخت تجلیل کنیم و دست شان را ببوسیم و تندیس شان را در میادین نصب کنیم.
مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: هرساله در این ایام که سریال پایتخت از تلویزیون پخش می شود، موجی علیه این مجموعه ایجاد می شود که ابته این موج چندان بلند و خطرناک نیست، ولی نمی توان از کنار آن گذشت. اخیرا" هم علاوه بر برخی رسانه ها، نماینده ای نامه به رییس صداوسیما نوشته و خواستار عذرخواهی او شده است! در حالی که آقای ضرغامی بدهکاری های بسیار مهم تری به مردم دارد که باید در قبال آن ها از مردم عذرخواهی کند.
به بهانه همین اعتراض ها با علی صادقی –تهیه کننده و نویسنده صداوسیمای مازندران و سردبیر سایت مازندنومه- گفت و گو کردیم تا از زبان او که خود چند سالی است تهیه کننده و نویسنده یکی از پرشنونده ترین برنامه های رادیو مازندران است که در ژانر طنز تولید می شود و بابت این برنامه طنز، چندین جایزه از جشنواره های مختلف گرفته، با نقاط قوت این سریال آشنا شویم.
*شما به عنوان طنزنویس که در رسانه های مختلف از جمله صداوسیما حضور دارید، ابتدا توضیحی درباره عنصر طنز بدهید تا بعد بقیه سئوال ها را بپرسم.
خیلی حرف هاست که می شود رک و راست و صاف و ساده بیان کرد، نوشت و چاپ کرد، اما بعضی حرف ها را نمی شود راحت بیان کرد؛ این جاست که عنصری به نام طنز قدرت نمایی می کند.
هدف از طنز مثل کاربرد چاقو برای عمل جراحی است.در جراحی بخشی از بدن مان را با چاقو می شکافند یا می برند که هدف این کار ترمیم و بهبود عضو ناسالم و بازگرداندن سلامت است. هدف از طنز هم بازگرداندن سلامت به فرد و جامعه است.
البته طنز یکی از زیرمجموعه های شوخ طبعی است، در کنار فکاهه، مطایبه، لطیفه، نکته، هزل و هجو. طنز برخاسته از درد و رنج است و خنده ای از سر بی خیالی و ولنگاری نیست، بلکه تبسمی است که تفکر و تنبیه را به دنبال دارد و آمیزه ای است از نوش خنده و نیش انتقاد. طنز از دوستی مایه می گیرد، آرمانخواه است و با بیانی پوشیده و کنایه آمیز هدفی اصلاح طلبانه دارد.
*آیا شما سریال پایتخت را یک مجموعه طنز ارزیابی می کنید؟
بله، کاملا"، در مجموعه پایتخت ما با روش های مختلف ایجاد طنز آشنا می شویم که در نوع خود کلاسی آموزشی برای نویسندگان جوان در عرصه طنزنویسی است و این توان و قدرت نویسندگان آن را می رساند، روش هایی هم چون:کوچک کردن، استعاره ریشخندیه، معکوس بیان کردن معانی، تشبیه به حیوانات، نفرین، بلاهت، نقل قول مستقیم، ابهام، هجا در معرض مدح، ادماج، کنایه، اغراق و مبالغه، مقایسه، نقیضه و مهم تر از همه استفاده از زبان و فرهنگ عامیانه که چهره ای صمیمی به سریال داده است. برای هرکدام از این عناصر که گفتم می شود چندین دیالوگ برای مصداق بیان کرد.
یک طرف طنز نویسی، قدرت مشاهده است. باید چشمان طنزنویس خوب کار کند و مثل شکارچی حرفه ای، عیب های افراد و جامعه را رصد و شکار کند.
طنزنویس و طنزپرداز باید فردی متعهد باشد، یعنی خودش را در برابر آن چیزی که در حال اتفاق است(عیب ها) مسئول نشان دهد و حساس باشد.
طنز پرداز حرف هایش را روی کاغذ می نویسد یا به شکل کاریکاتور و فیلم عرضه می کند. «جرج برنارد شاو» می گوید: اگر می خواهید حقیقت تلخی را به کسی بگویید، طوری بگویید که او به خنده بیفتد وگرنه از تلخی مساله چنان عصبانی می شود که شما را خواهد کشت!
*یعنی شما معتقدید سریال پایتخت حقیقت تلخی را از عیوب ما مازندرانی ها در قالب طنز بیان می کند؟
از یک منظر بله، حالا جلوتر بیشتر توضیح می دهم. شوخ طبعی از موثرترین قالب های بیان هنری است که به علت شیرینی و جاذبه خاص خود با بیشتر روان ها سازگار است و به همین دلیل مخاطبان بیشتری را به خود اختصاص می دهد. همچنین با خنده انبساط روحی در مخاطب ایجاد می شود و از این طریق با در دست گرفتن احساسات و عواطف مخاطب، می توان پیام خود را به طور غیر مستقیم بر باور او نشاند.
*به نظر شما سریال پایتخت حاوی چه پیام هایی است؟
پیام های مثبت این سریال خیلی زیاد است، مثلا": حلال خوری، خانواده دوستی، وطن دوستی، احترام به والدین، احترام به مرده ها، روابط سالم اجتماعی، دوری از تن پروری و مهم تر از همه ترویج سنت های بومی و فرهنگ و زبان مازندرانی که خواسته یا ناخواسته در این مجموعه اتفاق افتاده است.
*پس به نظر شما به چه دلیل مخالفان و منتقدان پایتخت می گویند این مجموعه ضد فرهنگ و زبان مازندرانی است؟
منتقدان این مجموعه دو دسته هستند: دسته نخست برخی بزرگان مثل نماینده های مجلس هستند که با تمام احترامی که برای شان قائلم، معتقدم گاهی جوگیر می شوند.(شبیه همان طرح تحقیق و تفحص از استانداری دولت قبلی که چند بند و ادله ضعیف را سرهم کردند و مثلا" شد تحقیق و تفحص!) الان هم تعطیلات عید است و این ها تریبونی برای ابراز وجود ندارند، پس تلاش می کنند با نامه پراکنی علیه این سریال موفق، کمی ابراز وجود کنند و شاید از این طریق دوست فرهنگ و زبان مازندرانی قلمداد شوند. در حالی که همین آقایان که برخی دو دوره هم در مجلس هستند، کم ترین گام را برای ترویج زبان و فرهنگ مازندرانی برداشته اند.
من از این نماینده های محترم و چهره های مسئول ضد سریال پایتخت نمی پرسم آیا اولویت حال حاضر استان و حوزه انتخابیه شان این سریال است یا چیزهای دیگریست، فقط می پرسم در یک سطر، عملکرد فرهنگی خودشان را در حوزه مازندران شناسی بیان کنند.
من حاضرم شرط ببندم عملکرد بوم شناسی و فرهنگی سایت مازندنومه، فقط درسال 1392 از عملکرد 3 سال گذشته این آقایان بیشتر و پررنگ تر است. قبول ندارید بروید بررسی کنید. به قول حافظ:
نه من ز بی عملی در جهان ملولم و بس / ملالت علما هم ز علم بی عمل است
این آقایان در چاپ و انتشار و تولید کدام اثر فرهنگی مربوط به مازندران دخیل بوده اند؟ حامی چند کنسرت و جشنواره و برنامه های بوم شناسی بوده اند و اصلا" در عمرشان به کنسرت موسیقی مازندرانی رفته اند؟ درباره زبان مازندرانی و ترویج آن چه کرده اند؟ اصلا" خودشان تا چه حد در جلسات و برخوردشان با مردم، محلی صحبت می کنند که حالا ادعای فرهنگ دوستی دارند؟
این آقایان بیشتر سیاسی فکر می کنند تا فرهنگی و ادعای شان در ضدفرهنگ بودن سریال پایتخت با عملکردشان در این حوزه متفاوت است. تازه من در بین منتقدان این سریال که شخصیت سیاسی هستند، کم تر کسی را پیدا می کنم که با هنر سینما و نیز طنزنویسی که دامنه وسیعی دارد، آشنایی و در این حوزه تخصص داشته باشد.
به بعضی از بزرگان هم اطرافیان شان اطلاعات نادرست می دهند، در حالی که آن بنده خداها حتی یک قسمت سریال را ندیده اند و چشم بسته مخالفت می کنند!
*گروه دوم از منتقدان این سریال شامل چه کسانی است؟
گروه دوم گردانندگان برخی رسانه ها و فعالان اجتماعی و رسانه ای هستند که این ها نیز اولا" متخصص و کارشناس این رشته نیستند، ثانیا" در رسانه شان حتی یک مقاله و نوشته درباره ترویج زبان و فرهنگ مازندرانی حتی با ذره بین هم پیدا نمی کنید که حالا مدعی مازندران دوستی شده اند، ثالثا" گرفتار نوعی تب وجو شبه روشنفکری شده اند.
در کل، رسانه ها بیشتر طرفدار انتقادند تا تایید؛ بنابراین طبیعی است که از افراد و برنامه ها و زمین و زمان انتقاد کنند و نان شان در انتقاد است. منفی نویسی هم بیشتر مخاطب پسند است تا راست و درست نویسی. همین می شود که به راحتی و فکر نکرده و یا چشم بسته می شوند مخالف سریال پایتخت.
*یعنی شما می گویید این مجموعه هیچ اشکالی در کارش وجود ندارد؟
من چنین حرفی نزدم. گل بی عیب خداست. این سریال از نظر تکنیکی و محتوا و...ضعف هایی دارد، ولی آن قدر پرداخت مناسب و زیبا و ریتم پرشتاب و جذابی دارد که ضعف ها را می پوشاند. بازی ها روان است، تصویربرداری کم ترین اشتباهات را دارد و کادربندی اغلب صحیح است، سازندگان این مجموعه به خصوص سیروس مقدم و محسن تنابنده الان دیگر مازندران شناس حسابی شده اند و می توانند شهروند افتخاری ما محسوب شوند.
شما وقتی با دقت این سریال را تماشا می کنید، با جزیات رفتار و خلق و خوی ما مازندرانی ها آشنا می شوید، اسامی شخصیت ها مازندرانی است، لوکیشن بومی، لهجه ها محلی، موسیقی کاملا" مازندرانی، بازی ها طبیعی، روابط بین آدم های سریال مقرون به حقیقت و...این جا همه چیز سرجایش است و اگر کسی نداند فکر می کند سریال را مازندرانی ها ساخته اند. در پارت سوم هم در مورد موسیقی مازندرانی سنگ تمام گذاشته اند و تمام موسیقی صحنه ها مازندرانی و تولید همین تهرانی هاست که البته هنرمندان مازندرانی به سفارش آن ها اجرا کرده اند.
*از قسمت دوم مجموعه هم بازیگران مازندرانی نیز در این سریال نقش داشته اند.
بله، در قسمت سوم البته پررنگ تر هم شده است. من ناگزیرم در این جا به مصداق هایی از حضور برخی هنرمندان مازندرانی در این سریال اشاره کنم و بگویم درد و مشکل در خودمان است، نه تهرانی ها که آمده اند ما را آن طور که هستیم معرفی کنند.
انتخاب بازیگران مازندرانی این سریال را یکی از دوستانم انجام می دهد که خودش بازیگر است وسال هاست در تهران زندگی می کند. من از هفته ها قبل از کلید خوردن سریال می دانستم امسال نیز تعدادی از همکاران و دوستان هنرمندم برای بازی در این مجموعه فراخوانده شدند.
یکی از دوستان که هنرمند برجسته و البته جوانی است و در چند آفیش سریال حضور داشت و بعد به خاطر عدم توافق بر سر مالی از گروه جدا شد، تعریف می کرد که تعدادی از بازیگران نه چندان پرکار و معروف مازندرانی را سر ضبط پایتخت دیدم که از حضورم در آن جا شرم کردم. آن ها برای این که مثلا" چند ثانیه در سریال دیده شوند از صبح مثل گداها آن جا می ایستادند و کارهایی می کردند که آدم خجالت می کشد بازگو کنند! آن قدر پاچه خواری تهرانی ها را می کردند و دست و پای شان را می بوسیدند که تهوع آور بود.
در یکی از صحنه ها که قرار بود گوساله عروسی چند متر جابجا شود، دو بازیگر مازندرانی مجموعه برای گرفتن سرطناب گوساله با یکدیگر درگیر شدند و هرکدام می خواست طناب گاو را در دست بگیرند تا در فیلم دیده شوند. یا خانم مسنی بود که از شرقی ترین شهر استان هر صبح به سوادکوه می آمد و تا شب آن قدر آن جا می می ماند تا نقشی چند ثانیه ای به او بدهند! و چیزهای دیگری که قابل گفتن نیست! آبروریزی به معنای واقعی! حالا شما به من بگو ضد فرهنگ کیست؟ آن تهرانی ها که دارند زبان و موسیقی و خلق و خوی ما را در بهترین ظرف وقالب یعنی نمایش طنز به ایرانی ها می شناسانند یا خودمان که این قدر ذلیلِ نقش بازی کردن شده ایم و اسم مان را مثلا"هنرمند هم می گذاریم؟! دریوزگی و ضد فرهنگ بودن تا کجا؟!
آقای تنابنده به خود من می گفت: برای پایتخت 2 از بازیگر طنز و کاراکتر «نوروز» شما تست گرفتم. می گفت: نمی فهمم ما داریم زبان شما را مسخره می کنیم یا این آقا؟!
دوستی که استاد دانشگاه است می گفت:آقا دارند زبان ما را مسخره می کنند. گفتم «مشمل بازی»های کاراکتری مثل«نوروز» زبان شما را به سخره نگرفته؟ جواب داد: این حالا از خودمان است، اشکال ندارد، تهرانی ها نباید اینکار را بکنند!! شما به منطق و استدلال یک استاد دانشگاه توجه کنید! اگر یک مازندرانی هرکاری ضدفرهنگ و گویش خود انجام دهد اشکال ندارد و تمسخر محسوب نمی شود، اما...!
یا آقای مقدم به من گفت: ما وقتی خواستیم بیایم شیرگاه، برخی عوامل سریال نمی دانستند شیرگاه کجاست و فکر می کردند همان شیراز است! می گفت: اگر من با مجموعه پایتخت بتوانم چند گردشگر به منطقه شما بیاورم، باید قدردان باشید.
*چرا مجموعه پایتخت را موفق می دانید؟
مسلما" خنده بخشی از زندگی و طنز و شوخ طبعی از بهترین ابزار ایجاد خنده و رهایی از خستگی است. به همین دلیل حتی جدی ترین افراد هم به آن تمایل نشان می دهند.
خیلی ها شب پای تلویزیون می نشینند، پایتخت را تماشا می کنند، از ته دل می خندند و سرحال می شوند، اما فردا صبح جوگیر می شوند و می گویند:ایها الناس تهرانی ها دارند ما را مسخره می کنند! بدون اینکه حتی یک خط دلیل بیاورند کجای این سریال ما را به تمسخر گرفته؟!
پایتخت حاوی یک سری اتفاقات بامزه و کاملا" طبیعی از زندگی یک سری آدم های معمولی مازندرانی است. این فیلم نمی خواهد مثلا" مشاهیر ما را معرفی کند که البته لابه لا برخی مشاهیر ما مثل حبیبی و موحد را هم معرفی می کند، یا قصد ندارد درباره زبان ما مانیفست و دستور صادر کند، کلاس آموزشی و دانشگاه زبان شناسی هم نیست که ما توقع داریم هر چه می گویند درست و مطابق با دستور زبان ما باشد. برشی از زندگی یک تعداد آدم است که در کنار هم، ماجراهای شیرینی خلق می کنند. آدم هایی که صدالبته مثل ما ساده هستند و پیچیدگی ندارند، اتفاقاتی که رخ می دهد هم ملموس است. این ها از کره ماه نیامده اند.از جنس خودمان هستند. این وسط هم با پخش تصاویر مناظر استان، کمی به صنعت گردشگری ما کمک می کنند و چند دیالوگ بامزه هم رد و بدل می شود.همین. نمی دانم ما دنبال چه چیزی هستیم که هر سال این موقع قیل و قال راه می اندازیم که تهرانی ها آمدند و فرهنگ ما را نابود کردند. هیچ قومی فرهنگی قوم دیگر را نابود نمی کند، مگر خودشان و به دست خودشان!
در ضمن همین تهرانی ها چه بگویند که در فیلم ها و سریال ها قاچاقچی و دزد و آدم کش و بی ناموس و کلاه بردار و دخترفراری و...می شوند؟ مگر نقی و ارسطو و خانواده شان چه عیبی دارند که دوست نداریم نقش ما را بازی کنند؟ مگر همه مازندرانی ها استاد دانشگاه و دکتر و مهندس هستند و مگر ما گچ کار و محیط بان و راننده نداریم؟
تازه این مجموعه سریال کمیک است نه یک کار مستند، برخی توقع دارند مثل یک برنامه میزگرد تخصصی یا مستند محض به زبان ما پرداخته شود که البته فکری اشتباه و خنده دار است.
اگر برخی حقایق که مربوط به ما مازنی ها می شود تلخ است، به طنزنویس و فیلم ساز چه ارتباطی دارد؟ مثلا" ما بلند بلند و تندتند صحبت می کنیم یا فارسی را با لهجه حرف می زنیم، خب چند هنرمند این موضوع را در یک سریال طنز به تصویر کشیده اند، چرا می گوییم دارند ما را مسخره می کنند؟ خب ما همینیم دیگر، از خود واقعی مان چرا می گریزیم؟
شما آقای منتقد، آقای نماینده، آقای مسئول اگر دلت به حال فرهنگ و سنت های ما می سوزد، اعتبار به استان بیاور، سفارش بده تا برای شما فیلم دلخواه و به قول شما فرهنگی بسازند. نمی شود ساکت نشست و بعد ایراد الکی گرفت.
*تعدادی از مخالفان پای تخت آن را با سریال سرزمین کهن و اعتراض قوم بختیاری مقایسه می کنند و دوست دارند همین موج در اینجا هم ایجاد شود.
برخی از منتقدان این مجموعه ناآگاهانه گرفتار حس برتری بینی شده اند و تصور می کنند قوم مسلط و برتر هستند یا خود را عاقل تر و از عیب مبرا می پندارند.
اخیرا" هم بختیاری ها را مثال می زنند که جلوی پخش سریال سرزمین کهن را گرفتند، اصلا" چه کسی گفته این کار بختیاری ها عاقلانه بوده که اینجا مازنی ها را تهییج به همان کار می کنند؟ تازه آن سریال چه ربطی به این یکی دارد؟
همین کارها و اقدام های سبک و عوامانه باعث می شود فیلم سازان ما نتوانند از ظرفیت اقوام مختلف برای تولید اثر هنری بهره ببرند. هر کس تا یک لهجه و گویش در فیلمی بشنود، فردایش می گوید دارند ما را مسخره می کنند، آقای ضرغامی جلویش را بگیر و عذرخواهی کن! بله آقای ضرغامی باید عذرخواهی کند، اما نه به خاطر لهجه اقوام در سریال ها و تولید چنین آثار محکم و خوبی! او باید به خاطر برخی سیاسی کاری های رسانه ملی عذرخواهی کند که ملت را ماهواره دوست کرده.
*اگر مطلبی مانده بیان کنید.من سئوالی ندارم.
پایتخت مقوم فرهنگ و موسیقی و زبان ماست. فرهنگ و خرده فرهنگ و موسیقی ما را به تمام ایران صادر کرده، کاری که وظیفه رسانه های درون استانی است اما تهران نشین ها دارند زحمتش را می کشند. ما باید از سازندگان پایتخت تجلیل کنیم و دست شان را ببوسیم و تندیس شان را در میادین نصب کنیم.
پایتخت یک مجموع طنز فاخر است، پر است از طنز موقعیت و نکته و ظرائف و حرف حساب. من فکر کنم مخالفان این مجموعه از یک طرف خیلی با فضای فیلم و سریال و طنز و مسایلی از این دست آشنایی ندارند و از طرف دیگر کمی مستبدانه به مسایل می نگرند و بیشتر دوستدار تمجید و تملق از خود و قوم خود هستند تا راستی آزمایی ها وانتقادهای برحقی که در پوشش یک سریال طنز ارائه می شود.
تمام این چیزهایی که گفتم حرف های کارشناسی بود و من سودی از قبل تعریف از سریال پایتخت ندارم. تازه از برخی برخوردهای عوامل کار نسبت به بازیگران مازندرانی گله مندم. حداقل دو بازیگر مازندرانی این سریال با مشورت من قراردادشان را به هم زدند و حاضر نشدند بعد از سه جلسه ضبط، با گروه ادامه دهند، منصرف شان کردم که ادامه ندهند.
من خواستم بگویم منطق هم چیز خوبی است. ما در این سایت طرفدار منطق و برهان و حقیقتیم و نه زیاده روی و قوم گرایی متعصبانه و افراطی. مزد حمایت مان را هم از سازندگان این مجموعه نمی خواهیم و به قول مولانا:
مزد تبلیغ رسالاتش از اوست / زشت و دشمن رو شدیم از بهر دوست
حالا شاید بعد از پایان پخش این سریال میزگرد یا مناظره ای هم برگزار و آن جا صریح تر صحبت کردیم. به مخالفان هم می گویم شما هم با مردم عادی همراه شوید و پایتخت را با نگاه مردمی تماشا کنید و بخندید و از نوروزتان لذت ببرید. خیلی به خودتان فشار نیاورید، هیچ توهین و مضحکه و تمسخری درکار نیست، در میان خودمان به دنبال مضحکه گر بگردیم!
- جمعه 5 ارديبهشت 1393-12:23
راستی سردبیر مازندنومه بابلی نیست؟!
- شنبه 16 فروردين 1393-13:33
من هم موافقم که استانداری مراسمی بگیرد و از این زحمتکشان تجلیل کند. - دوشنبه 11 فروردين 1393-3:59
با درود. باور کنید عزیزان مازنی من، با تبلیغات و سر و صدا هایی که ما برای این سریال کردیم! حتی آفریقایی ها و آمازونی ها هم کنجکاو شدند که این سریال را ببینند!!! پدری فریاد می زد، که آهای مردم، دزد آمد و آفتابه ما را دزدید! و کودکان مات و مبهوت و با چشمان حیرت زده فریاد می کشیدند، که پدر دزد همه چیز ما را دزدید و برد! حالا تو برای یک آفتابه بی ارزش فریاد می کشی!!! روزگار غریبی است نازنین!!! ...
- شنبه 9 فروردين 1393-8:32
باسلام؛
پيشنهاد بنده كه دانش آموخته كارشناسي فرهنگ وملل و كارشناسي ارشد رشته علوم اجتماعي وارتباطات وهمچنين دكتراي فرهنگ وتمدن اسلامي اين ميباشد؛ با حضوراستاندار سابق و فعلي و دوتن از نمايندگان (شجاعي بجهت عضوناظرمجلس برصداوسيما و احمدي لاشكي )يكي ازائمه جمعه (قلي پور امام جمعه جويبار) اساتيد بنام دانشگاه بمانند:دكترهادي ابراهيمي+دكتركرمي مله+دكترمجتبي زارعي+صادقعلي رنحبر+حسين اسلامي ساروي+دكتر فريدون اكبري+ دكتر رمضاني پور + و منتقدين كه مطلب يا ياداشت در سايت هاي محلي نگاشتند مثل: مجتبي رمضاني+عليرضاقلي زاده+راحله رفاه كار+رحمت عزيزي+علي ابراهيمي وعباس رمداني علي صادقي بهمراه فيلمنامه نويس و تهيه كننده وكارگردان نشستي صميمانه داشته باشند وخروجي را براي رئيس سازمان صداوسيما ووزيرفرهنگ وارشاد ارسال و بعدآن نتيجه نهايي را به مردم بازگو كنند. ياعلي - شنبه 9 فروردين 1393-8:16
قفسی به نام تهران
توی این شهر بی ریخت،شعر حافظ و چای داغ و کلاس استاد محبوب هم که براه باشد،باز پنجره ها رو به برج میلاد باز میشوند تا یادت نرود که قفس هرقدر هم بزرگ باشد،باز فقط یک قفس بزرگ است. - شنبه 9 فروردين 1393-1:58
سال 83 فیلمی بسیار جنجالی با هنرمندی پرویز پرستویی در سینماهای کشور اکران شد که به دلیل مخالفت های روحانیون بلند پایه و بیم آنان از بازتاب این فیلم در جامعه به ویژه در میان جوانان از پرده سینماها برداشته شد آنان برای مخالفت خود دلیل می آوردند که نه درونمایه این فیلم بلکه بازخوردهای این فیلم نگران کننده و اهانت آمیز بوده است و مثال هایی می آوردند که برخی جوان ها با دیدن روحانیون آنان را با لقب قهرمان فیلم نامیده اند و این فیلم کاهنده جایگاه سنتی و شان ایشان می باشد در حالیکه سراسر این فیلم به سود این قشر بود و یک توهین در این فیلم به این قشر نشده بود وانگهی به دلیل واکنش های احتمالی ناخوشایندش توقیف شد ما فرض می کنیم که آقای سیروس مقدم و همکارانش از ساخت این سریال نیت خوبی داشتند و در کارشان کامیاب و موفق بودند و اهانتی به زبان و فرهنگ مازندران نیز روا نداشتند ولی آیا از خودمان پرسیده ایم همه یا بیشتر بینندگان این سریال به اندازه آقای سیروس مقدم درک و دلسوزی دارند و همان پیامی را از این سریال دریافت می کنند که سازندگانش فرستاده اند؟ آیا به سطح دانش تاریخی و فرهنگی آن ها در درک تفاوت های فرهنگی اقوام ایران و ریشه های آن توجهی شده است؟ فراموش نکنیم بسیاری از مخاطبان این سریال همه شمالی ها را رشتی می دانند و تنها چیزی که از این سریال به یاد می سپارند تکیه کلام ها و لودگی شخصیت های سریال می باشد و گاهی آن را به همه مازندرانی ها تعمیم می دهند زیرا شناخت بسنده ای از چند و چون موضوع ندارند یک مثال می زنم زمانی که دانشجو بودم چند مهمان تهرانی داشتم فیلم گارفیلد با دوبله مازندرانی را برایشان پخش می کردم و هر از چندی ترجمه می کردم تا به جایی رسید که گربه داستان اتوبوسی می بیند و دوبلور مازندرانی برای افزایش بار طنز به مازندرانی گفت: آخ جان گت تاکسی من هم این جمله را به تاکسی بزرگ معنا کردم واکنش یکی از دوستان تهرانی شنیدنی بود مبهوت به من گفت شما مازندرانی ها به اتوبوس می گید تاکسی بزرگ؟ من یکه خوردم و برایش توضیح دادم که قصد دوبلور از این جمله در فیلم طنز چه بوده تا متقاعد شد ما هم مانند همه ایرانی ها به اتوبوس می گوییم اتوبوس. پس می بینیم هنگامی که بینندگان این سریال با زبر و بم فرهنگ و شیوه زندگی ما آشنایی باید و شاید را ندارند ناخواسته دچار سوتفاهم می شوند و چیزی را در می یابند که خود می خواهند نه چیزی که هست و واقعیت دارد و سپس آن را به همه عناصر همانند می گسترانند و تعمیم می دهند ما مخالفان این سریال نگران همین تعمیم هستیم چنانچه از سوی خودی ها به شبه روشنفکری، ریا کاری، بی منطقی ، بی جنبگی، بی سوادی، متعصب بودن و خود برتر بینی متهم نشویم
- جمعه 8 فروردين 1393-21:33
با سلام واحترام به همه ی مخالفا وموافق های این سریال .
فیلم وسریال اون هم از نوع کمدی اونقدر درگیرتون کرده که فکر کنم تا قسمت آخر وبعد اون یادتون بره اصلا این همه دادوقال واسه چی بود.آلبرت بندورا روان-جامعه شناس مطرح جهان نظریه ای داره در مخالفت استفاده از تلویزیون که عامل اصلی بسیاری از معضلات امروز دنیاست وبنده فکر میکنم چه موافقای این سریال وچه مخالفانش درگیر بخش اصلی یعنی گذران وقت برای دیدن وپیگیری دیدگاه ونظرات افراد دیگری شدند ویادشون رفته بجای این همه دادوقال در رد یا پذیرش موضوع میتونن خودشون درکنار هم کارهای جدی یا کمدی عالی بسازند وکاری کنید تا دیگران وقت خودشون رو برای پیگیری افکار شما بگذارند نه اینکه هم سریال رو ببینید وهم عجز ولابه یا شور وشعف در ارائه نظر داشته باشید.شمارو به آنچه که براتون مقدس ومحترمه از فکر خودتون استفاده کنید نه از زبونتون. با هم باشید نه اینکه علیه هم استان ما هرچی بدبختی داره از همین دیدگاهای موافق ومخالفه حالا دلیلش هرچی میخواد باشه.اینقد بخاطر کاری که انجام شده وبه مرحله عمل رسیده باهم جدل نکنید بجاش باهم فکر کنید.درضمن اینکه همیشه اون چیزی یااون کسی که بالاتره بیشتر ازش انتقاد میشه یا بیشتر مسخره میشه.این واقعیت جامعه بشریه. - جمعه 8 فروردين 1393-15:6
من متاسفم که این پایین یه سری آدمها خام و مجهول الهویه که نه فیلم حالشونه و نه طنز و نه هنر، دارند علیه پایتخت نظر میدن. مشکل اینه که یه بار یه سریالی داره خود واقعی مازنیها رو نشون میده. داد همه دراومده از بس همه تون دورو و مذبذب هستید که می ترسید یکی از خود واقعی تون بگه. هر کی معترضه لابد مشکل روحی و عقده فروخفته داره وگرنه من با پایتخت حال میکنم و اصلا تمسخر توش نمی بینم. منتظر 4 و 5 هم هستیم
- جمعه 8 فروردين 1393-22:1
برای شما متاسفم که از مازندران هیچی نمیدونی و نظرات دروغین میدی..... درود بر مازندران
- جمعه 8 فروردين 1393-14:30
منطق هم چیز خوبی است که آقای صادقی ندارد!!
- جمعه 8 فروردين 1393-14:57
حتما تو و امثال حسین اسلامی تون دارید! پسر برو چیپس ات رو بخور بذار باد بیاد. از خود راضی
- جمعه 8 فروردين 1393-9:29
تا دو سه سال قیل در جوک و پیامک تمسخر اقوام ،اسمی از مازندرانیها نبود، که به لطف این سریال شروع ،تقویت و تولید شد.بیشترین مدال اوران کشتی ایران در مسابقات جهانی و المپیک مازندرانیها هستند .چرا از انها در حتی یک فیلم جمهوری اسلامی نشانی نیست حالا یک فیلم هم برای مازندران ساخته شده کشتی و قهرمانش تمسخر شده، چرا رضا یزدانی پلنگ جویبار و دیگران که با پای مصدوم به کشتی جهانی ادامه می دادند تا پرچم ایران را بالا بیاورد خبری نیست.کدام شخص مازندرانی اینجور مثل نقی شخصیت متناقض مثبت و منفی را با هم دارد.بیچاره علیرضا خمسه نمی داند الت دست کارگردان شده که پیرمردهای مازندرانی را انسانهایی شدیدا هالو و مزه پران وکمی هم مذهبی نشان دهد.هرچه شخصیت منفی بوده را یکجا جمع کردند .هرچه اتفاق خنده دار و یابدی که شاید در 50 نقطه و در 50 سال و در 50 خانواده باید رخ دهد همه را در یک 13 قسمتی پایتخت و در یک خانوده چه جوری جمع کردند خدا می دانددرسته ما هم می خندیم ولی به خودم می گویم ما داریم به مازندرانیها می خندیم .این یک رخنه فرهنگی است . مگر ائمه جمعه سالهای قبل تذکر ندادند چه شدبعضی نمایندگان محترم هم اعتراض کردند...پایتخت 3 بدتر شد حتی اگر راهها راببندید این سریال را متوقف نمی کنند. چون سوِژه ای برای خنداندن مردم ندارند .سوژه اشان ته کشیده تمام شده.تازه اقای ضرقامی این سریال را بعنوان معیار ساخت سریال معرفی کرده (مراسم تجلیل از پایتخت 2)
همه تلاش کنیم پایتخت چهاری نداشته باشیم و عوامل پایتخت 3 از قهرمانان مازندران ودیگر مردم عذر خواهی کنند والا این قصه سر دراز دارد روزی میشود که به بچه هایمان مازندرانی بودن پدران خود را پنهان کنن( پ پ نشان دادن مردم ).مگر ما -دوگوله امان- ضعیف تر از بختیاری ها است.باورکنید ما را به بدفهمی مطالب و عقب افتادگی تمام نشان دادند.اقای سیروس مقدم هم باید بساط خود را جای دیگری پهن کند ( دم خود رابگذارد روی کولش و گورش را گم کند ..) نگذاریم برای اینها فرش قرمز پهن شود. ساروی - جمعه 8 فروردين 1393-1:15
ایدئولوژی یعنی گفتمان تولید قدرت که در تهیه این نوشته ها دیده می شود که تا مغز استخوان ایدئولوژیک است و البته عیبی ندارد من هم بر این عقیده ام آقای صادقی: مازِ وچه که بی دولت وونه رو به دریا شونه.
- جمعه 8 فروردين 1393-0:30
یا علی! اینجا چه خبره؟!!! تازه از تعطیلات برگشتم چه بکش بکشیه اینجا؟ دو طرف چه تعصبی دارند؟
من نظر منطقی هر دو طرف رو درک می کنم و البته فکر می کنم از هر دو گره عده کمی هم هستند که دارند فیلم بازی می کنند. یه عده میخوان بگن خیلی تعصب دارند و عده دیگه ای میخوان بگن خیلی به روز و مدرن هستند.- جمعه 8 فروردين 1393-11:4
لابد تو هم داور دانای منصف هستی؟
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-20:1
آقای صادقی باید از خودش خجالت بکشه
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-15:59
سلام اگر نمیتوانید این توهین را به فرهنگ مازندران ببینید توصیه میکنم عینک خود را عوض کنید
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-14:59
بخشش سکه های نقی جوانمردی بود بله و این بخشش ها رو ما مازنی ها داریم که استانمون عقب افتاده و حالا بجای اصلاح داریم به خودمون می خندیم و از آدمایی هم که دارن واضح مسخرمون میکنن دفاع می کنیم--بخشش جا و مکان داره...سریالو دقت کنید متوجه میشیم که چرا استانمون عقب افتادست . زنده باد بختیاری های با غیرت و ننگ بر شما که این همه چرت و پرت نوشتی این بالا
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-13:4
من خیلی به کامنتهای مخالفان پایتخت در زیرخوش بین نیستم. احتمالا چند تا جوان روزی چندبار می آینداینجا جواب می گذارند. من هم مثل کامنت پایینی موافقم که مدیر سایت همه نظرهای مخالفان سریال را درج نکنه چون شبیه همه و تکراری و بدون منطق. تازه ناسزا هم میگن. عجب صبری شما دارید آقای صادقی. ماشاالله
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-13:54
آقای خوشبین برای شما پست بسی مهمتر از آقای محمدی در نظر گرفته شده توسط آقای صادقی.شنبه اول وقت با شناسنامه وکارت ملی به استانداری تشریف ببرید فقط علامت میتی کمان صادقی فراموش نشود که در انجا همه برایتان دولا راست شوند
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-12:55
آقایوم من نیم ساعت وقت گذاشتم و کامنتها را خواندم. حضرت عباسی مخالفان پایتخت یک خط استدلال نداشتند. همه اش می گویند نابود کردند نابود کردند... اینها در مقایسه با منطق مصاحبه شونده خیلی کم آوردند و بعضا به توهین و فحش مبادرت کرده اند. من خیلی پیگیر پایتخت نیستم ولی چند قسمت را که دیده ام سریال بدی نبود. شبها ما را می خنداند. رواج تکیه کلام هم برای سریالهای طنز امر تازه ای نیست. هر سریال طنز موفق تکیه کلامهایش رایج می شود. ربطی هم به مازندرانی بودن ما ندارد. تکرار تکیه کلام هم تمسخر نیست، نوعی شوخی کلامی قلمداد می شود برای مزاح و تفریح. مخالفان و معترضان سریال کمی کوتاه اندیشند. دنیا دیده نیستند. درون پیله ای خود را گرفتار کرده اند و دور خودشان می گردند. شاید بعضی ها هم اصلا مازندرانی نباشند و الکی می خواهند شلوغ کنند. عده ای کلا از شلوغ کردن و اعتراض خوششان می آید حالا موضوعش پایتخت باشد یا هر چیز دیگری. این نکته مهم است.
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-20:47
عدم رعایت عزت اجتماعی، عقب افتادگی، ساده لوحی، شکم پرستی، دنیاپرستی، فقدان فکـر و اندیشهی بلند، پرخاشگری، عدم استفاده از علم و دانش و ... پیـام های سریال "پایتخت است.
گوساله آنهایی اند که به گاو بودن پدر و مادر خود ایمان دارند.
من یه مطلبی رو عرض کنم برای روشنگری:
طنز در جهان با عبور از سه خط قرمز مذهبی، سیاسی و یا جنسی صورت می گیرد. در هیچ جای جهان قومیت و یا لهجه ی قومیتی را دست مایه ی طنز قرار نمی دهند. کاری که این روزها در صدا و سیما جریان دارد، در نتیجه ی فضای خفقانِ حاکم بر جامعه است. چرا که سیاست و مذهب و جنسیت را نمی توانند در طنز استفاده کنند، همه ی طنز پردازها هم که مانند مهران مدیری قدرت طنز پردازی از هیچ را ندارند. از سر حماقت به لهجه و قومیت مردم می خندند.
حالا به چه لهجه ای؟ به مازنی که جزو دو گویش ایرانی است که دست نخورده مانده و بیشترین تعداد لغات فارسی را با خود حمل می کند (لهجه ی دیگر لری است).
چه کسانی دارند این لهجه را به سخره می گیرند؟ تهرانی هایی که به دلیل نداشتن تاریخ بیشتر از 300 سال، نه فرهنگ و سنن محلی دارند و نه پیشینه و لهجه و آدابی.
حال که در مازندران در شرق (بهشهر) تاریخ 7000 ساله و در غرب (تنکابن) تاریخ 3000 ساله داریم.ونه من هیچ اعتراضی ندارم چون متاسفانه از ماست که بر ماست و جمعیت موافق این سریال درصد بیشتری داره و این یعنی اکثریت این رو پذیرفتند آره اینکه بخوایم به هر دیالوگ گیر بدیم مثل بهونه ی بچگونه هستش و من با کلیت سریال مخالفم و متاسفانه چون مردم مازندران نقد پذیرتر و شوخ طبع هستن عده ای از این رو عده ای هم که زندگی واقعیشون به تصویر کشیده شده پس مشکلی ندارن . من نمیخوام سریال هم قطع شه پخشش چون اگه اون اتحاد و خواستن تو مردم مازندران وجود داشت اصلا به مرحله ساخت نمیرسید ... متاسفانه تو استانی که همه ی شهراش با هم مشکل داشته باشن همچین اتفاقی عادیه ...
من بیشتر ناراحتیم از اینه که دیدم تو استانهای دیگه تو چشم بینندگان چه طبعات بدی واسه ما داره ....وآن دسته از افرادی که موافق سریال موهن پایتخت هستن یا شمالی نیستن دارن از آب گل آلود ماهی میگیرن و یا اگر شمالی هستن ،خدمتشون عرض کنم شماباید شاد باشید چون فرهنگ خانوادگیتون رو به نمایش گذاشتن از دیدنش لذت میبرید فیزیک رو فزک میگید بی فکرید تو خونتون ستون به کار نمیبرید فرق غذا حیوون و انسان رو نمیدونید و ... ما ناراحتیم چون فرهنگ اقلیت ناچیز استان رو به اسم کل استان نمایش دادن در صورتی که اینطور نیست
- جمعه 8 فروردين 1393-2:6
دوست عزیز عدم رعایت عزت اجتماعی وفقدان فکر وپرخاشگری و....موارد دیگه که گفتید رو تو کدوم قسمت وکدوم سکانس وپلان فیلم دیدید؟کی گفته مهران مدیری قدرت طنز پردازی از هیچو داره ایشون اگر قدرت طنز پردازی از هیچو داشت در شبکه خانوادگی موفق میشد وبه صدا وسیما بر نمیگشت...من با این انتقاد ها پی بردم مخالفان سریال ذره ایی هم بویی از هنر نبردند تمام کامنت های این پست رو خوندم به شما توصیه میکنم به کامنت انچه من از پایتخت اموختم نگاهی بیندازید
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-12:10
آقای صادقی؟ اینجا سوییس نیست، ایران است! هنوز مردم ما متاسفانه فرهنگ تمسخر نکردن سایر اقوام را نیاموخته اند. بس کنید این ایده های روشنفکری را. اینجا جواب نمیدهد! این سریال ویترین مازندران در کل ایران شده است. آیا همچین ویترینی را برای معرفی استان خود میپسندید برادر؟!؟
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-7:12
اي پسرجان
همون حكايت تبر و ونه دسته هسته - پنجشنبه 7 فروردين 1393-5:37
سال گذشته که پایتخت 2 کلید خورد؛ یک نماینده مجلس در موضع گیری غلط در صحن علنی مجلس به انتقاد از این سریال پرداخت با نظر سنجی هایی که پس از آن صورت پذیرفت و نشان از استقبال مردمی از این سریال داشت گمان نمیکردم بار دیگر نماینده ایی به ساخت سریال پایتخت 3 خورده بگیرد .
...عده ای در یادداشت هایشان اوهام میزنند مقدم درپازل پایتخت ها گفته مازندرانی ها «خانه به دوش»هایی پشت در مانده در تکه ی اول، «خانه لرزان»هایی گرفتار روی گسل قطار در تکه ی دوم و «خانه خراب»هایی مدفون زیر آوار در تکه سوم نشان داد.مضحک تر از این ها برای محکمه پسند شدن انتقادها برداشتن ستون خانه را به فرهنگ مازندرانی پیوند میزنند! به حقارت خود به قیمت بازنشر ویدیو سخنان نماینده مجلسی در سال گذشته درانتقاد پایتخت 2 در صحن مجلس در شبکات اجتماعی دامن میزنند. شاید بهتر باشد این افراد درک خود را از هنر وسیع تر کنند وجای روشنفکری به استناد القاب پیش از اسمشان عمیق تر فکر کنند . مصادیقی که من از پازل پایتخت آموختم:
1)طبیعت دوستی بهبود و وظیفه شناسی وی به قیمت نقص عضو
بر ملا ساختن خطرات موجود برای قشر جنگلبان ومحیط بان2)
3)نیکوکاری و ادای دین نقی وخانواده اش درنگهداری دو ماهه از گچ کار ساختمانی که مجروح شده بود
4) ادای فریضه نماز توسط اوس محمود مضروب شده که نشان ازاهمیت فرایض واجب در نزد مردم این خطّه دارد
5)عصبانیت نقی زمانی که همسرش از به خانه سالمندان بردن پدر خانواده طبق توصیه پزشک حرف میزند- نشان از وظیفه شناسی در حق والدین دارد-
6) پهلوانی وجوانمردی نقی در بخشیدن سکه ها به پهلوان دیگر ومعلم سال های نوجوانیش که نشان از قدر دانی وی دارد
7)نگرانی برای بهبود و تلاش برای یافتن راهی در جهت انتقال او برای پیگیری مداوا به تهران
که نشان از اهمیت مقوله خانواده دارد.
8) اجتماع در خانه بهبود در پی تخریب خانه نقی(دلسوزی واتحاد اقوام مازندرانی)؛صمیمت در پای کرسی های به فراموشی سپرده شده
9) مسئولیت پذیری
10)زندگی ساده مردم شمال وخطرات مهاجرت به پایتخت که با هدف زندگی بهتر انجام میشود. - پنجشنبه 7 فروردين 1393-1:29
وقتی تو استان سید کاظم حسینی میشه سوپر استار استان (نوروز) بعد راه میافته تو عروسی ها دلقک بازی در میاره ... و فقط هم با مسخره کردن لهجه خودمون مردم رو میخندونندبعد نیست؟ از نظر شما خوبه؟... واقعا هنرمند های استان ما کی آ هستن ؟؟؟ تا زمانی که کار فرهنگی استان ما دست 4 تا کل و کور هست همینه بهتر از این نمیشه... یکی میاد گروه زندگی تشکیل میده با دامن گل گلی تن مرد ها پوشیدن میرقصه . یکی میاد در قالب کار هنری جیب خودش رو پر میکنه .
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-5:33
از میان تمام کسانی که اینجا نظر میدن و میگن زبان ما را به تمسخر گرفتن من می پرسم:1- انگان یعنی چی؟ 2-اسبک یعنی چی؟ 3-دولقس یعنی چی؟ همین سه تا کلمه مازندرانی را معنا کنید بسه. شما اگه زبان دوست بودید که در جمع های خودتان فارسی صحبت نمیکردید
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-0:3
اقای صادقی چرا کامنت منو نزدی حق بود؟
نظرم نسبت به تو عوض شد در سایتهای دیگه این حرکت شما رو عنوان میکنم البته با لحنی تندتر وحقایق بیشتر
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-21:40
منم معتقدم بايد از اينا تجليل کرد،عاليست کارشون
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-19:52
تندیس در میادین :)))
خیلی باحالین! - چهارشنبه 6 فروردين 1393-18:13
آقای صادقی من خواننده هر روزه سایت هستم. یک خواهش داشتم. به نظر من گاهی وقتها نباید آزاداندیش بود و باید با قاطعیت عمل کرد. شما در بالا با دلیل و مدرک و خیلی متقن از سریال پتیتخت دفاع کردید. خیلی هم استفاده کردیم که بالاخره یک نفر حرف دل ما رو زد. بسیار خوب بود.حالا چه دلیلی دارد که نظر مخالفان بی تدبیر که به شما توهین می کنند را در سایت قرار دهید؟ ما چند سال است با شما هیستیم و می دانیم چگون فکر می کنید و آدم دموکراتی هستی.اما ناراحت میشویم که یک سری آدمها که احتمالا بیشترشان از فیس بوک آمده اند اینجائ علیه شما نظر می گذارند.حالا اگر دفاع منطقی باشد و حرف حساب اشکالی ندارد اما بیشتر کامنتهای پایین تکرار هم است.انگار یک نفر همه را نوشته. شبیه هم فقط چشم هایشان را بسته اند توهین توهین میکنند.باید جوان باشند و کم دانشو اطلاع که ناسزا می دهند . از شما خواهش میکنم از این به بعد کامنتهای حاوی توهین را نگذارید. ما شما را دوست داریم و به رسانه شما رعلاقه مندیم.با تشکر
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-18:3
اینها که دم از ضدفرهنگ و ضد مازنی بودن سریال می زنند و مدعی هستند به فرهنگ شان توهین شده!!!!! چرا حتی یک کامنت به زبان مازندرانی نگذاشتند؟ چرا دلیل نمی آورند که پایتخت بده. فقط می گن مسخره میکنه ما رو مسخره می کنه مارو!! این شد دلیل؟ اصلا هم مسخره نمیکنه ما رو مگر اینکه خودمان مسخره باشیم.
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-17:48
همین یک دلیل یعنی پایتخت سریال موفقی است که فراتر از مرزها رفته است. تکیه کلامهای این سریال مرزها را درنوردیده است و ما افتخار میکنیم که ما مازندرانیها زبان مان را دیگران بلدند صحبت کنند و این به هیچ وجه توهین نیست و افتخار است. نگاه شما ایراد دارد. با تشکر از مصاحبه خوب بالا که حرف حساب است و جای هیچ توضیحی باقی نگذاشته.
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-17:46
که مازندران شهر ما یاد باد...
عرض ادب و احترام خدمت مدیریت محترم سایت وزین مازند نومه که بنده افتخار دارم هر چند روز یکبار از مطالب ارزنده اش ، همچنین نقطه نظرات بازدیدکنندگان محترم آن استفاده کنم. با عنایت به احترام خاصی که برای نظرات همه ی هم استانی های عزیزم نسبت به مطالب قلمی این پایگاه قائلم، اما لازم دیدم در مخالفت صریح با نظر برخی از اصحاب قلم در مورد سریال این روزهای شبکه ی یک که متاسفانه بجای تبدیل پتانسیل حاصل از یک اتفاق خجسته ،که بنده آن را بنوعی لطف الهی تعبیر می نمایم از سوی این عزیزان به فرصت، که متاسفانه از سوی این هم استانی های عزیز ( البته کمی بابی انصافی ) اقدام به فرصت سوزی می شود، مطالبی را عنوان نمایم .در ایامی که خانواده ها کودکان را از صحبت با لهجه ی شیرین مازندرانی نهی می کنند و مازندرانی بودن خود را بی جهت کتمان می می کنند .این مجموعه ی طنز علی رغم همه ی ضعف های روتین موجود در سریال های سیما از نگاه تعدادی از هم استانی های عزیز با توجه به لودگی موجود در بخش هایی از آن ، امسال هم در بین سایر سریال ها از درخشش خاصی برخوردار است ، اتفاقا نگارنده این مساله را در حین سفر نوروزی و از زبان تعداد زیادی از هموطنان هم شنیده است ، هرچند مواقعی هم شاهد مزاح از سوی بعضی از جوانان هم بوده ایم که این مساله از نظر تربیتی مساله ای بدیهی است و نگارنده هیچ گاه به مخاطبین اجازه ی سو استفاده از آن را به افراد مریض ، که طبق آیات مصحف شریف همواره وجود داشته و خواهند داشت ، نداده است . نگارنده معتقد است با انعکاس این نظر، شاید بنوعی در آبادانی استان و شهرمان مثمر ثمر واقع گردد . البته لازم به توضیح است که نگارنده خود را علاقمند حوزه فرهنگی مازندران بخصوص سوادکوه ( لوکیشن اصلی فیلمبرداری ) دانسته و از اندک سواد علمی هم برخوردار است ، لذا با عنایت به همین علاقه و تجربه حاصل از مسافرت به نقاط مختلف کشور همواره سعی نموده است در ارتباط فرهنگی نزدیک با مردم از آشنایی هموطنان با مازندران و فرهنگ غنی آن اطلاع حاصل نماید که اتفاقا برای این حقیر اثبات شده است که از زابل در جنوب شرقی کشور تا بوشهر و کیش و ... هر جا که با مردم وارد گفتگو می شویم همواره نظر عموم در مورد فرهنگ مازندران همراه با احترام بوده است و ساخت سریال هایی موفق با محوریت شمال کشور همانند پس از باران ، از یاد رفته و در نهایت سریال مورد اشاره با استقبال مناسبی از سوی بینندگان مواجه گردید که موجبات تهیه ی ادامه آن در قسمت های دو و سه شده است . حال مساله اینست که چطور می شود خانم ریما رامین فر که با پیشنهادات زیادی در ارتباط با بازی در فیلم های سینمایی مواجه است و یا آقای محسن تنابنده نابغه ی این روزهای سینما و سریال های طنزی همانند شاهگوش و یا استاد بنام سینما علی رضا خمسه و دیگر عوامل سریال با تلاش فراوان سعی در اجرای دیالوگ ها با ته لهجه ی شیرین مازندرانی می کنند؟ مسلما عامل اصلی سرمایه گذاری ،وجود اقبال عمومی است که مدیریت سیما را مجاب به اجرای ادامه ی پروژه در سوادکوه نموده است. حال متاسفانه تعدادی از هم استانی های عزیز که می توانند با ارائه پیشنهادهای نو در باره چگونگی استفاده های حاشیه ای مازندران ، ناشی از حضور بزرگان عرصه هنر کشور ایراد نظر بفرمایند به زعم خود هدف تهیه کنندگان این سریال را تنها نمایش فرهنگ های فولکلوریک کشور و توهین به اقوام ،تشخیص داده و در مقایسه ای بی شباهت آن با سریال سرزمین کهن ، خواستار عدم پخش سریال شده حتی موافقین را متهم به بی غیرتی می نماند ، این در حالی است که در سایر استان ها و شهر های کشور مسئولین شهری از کوچکترین فرصت از قبیل رویدادهای ورزشی گرفته تا فرهنگی استفاده کرده و با دید کارآفرینانه اقدام به کسب درآمد عمومی و برون رفت از چالش بیکاری جوانان ،حتی بصورت مقطعی،می نمایند ،نگارنده بارها شاهد بوده است که شورای مثلا یک شهر دورافتاده یک ساختمان فرسوده بدور از بار فرهنگی و باستانی را تنها بخاطر حضور افرادی خاص در مقاطع زمانی بصورت خانه موزه درآورده و موجبات اشتغال چند نفر را فراهم می نمایند که متاسفانه مسئولین شهرهای ما تنها به گرفتن چند عکس یادگاری در قسمت های قبلی این مجموع اکتفا نموده و در آخرین مورد هم که به همین راحتی از پتانسیلی چنین بزرگ در عرصه فرهنگی کشور عبور کردند. در پایان از همه ی عزیزانی که برای مقاطعی بعنوان تصمیم گیرنده در جایگاه های انتصابی و انتخابی قرار میگرند خاضعانه تقاضا دارم اقدام به ارائه نظرات کارشناسی نشده نفرمایند ،چرا که شاید دیگران برای ما باز هم ایجاد فرصت نمایند ! در هر صورت یقینا مازندران با لهجه ی شیرین ساکنانش همچنین وجود بزرگانش ،همچنان بر قله ی افتخارات فرهنگی کشور می درخشد و گواه آن هم حجم فراوان گردشگر ، در این استان ولایت مدار است ، مازندرانی ها همراه با لهجه ی شیرین خود همواره بهترین میزبانان در کشور بوده و خواهند بود ، بنابراین بیائیم ضعف خود در پذیرش این فرهنگ غنی را بهانه ای برای شرم ساری بیهوده تلقی ننمائیم - پاینده باشید
www.amiri52.blogfa.com - چهارشنبه 6 فروردين 1393-17:43
من خواننده هر روزه این سایتم . فقط به من بگو چرا آقای صادقی نمی تونه این نظرها رو مخفی نگه داره و بالا نیاره؟ نکنه پسورد سایتش رو تو داری و اگه اون بالا نیاره شما میارید؟!! آدم بی سواد براحتی آب خوردن ایشون می تونن نظر شما بی سوادها رو نشون نده اما اون آدم دموکراتیه. فحش و توهین ها رو هم نشون میده علیه خودش. همین یک حرف تو یعنی بقیه حرفات هم کشکه. مقیمی هم با این نامه و عملکردش رای آوردنش در دور بعد رفت واسه خودش. حالا ببین. باز تکرار می کنم مدیر سایت می تونه نظرات مخالف رو سانسور کنه و فقط دو سه تاش رو نشون بده و بقیه رو حذف کنه. مثل سایتهای دیگه که فقط تعاریف رو پاییتن می گذارند. این انصاف نیست علیه مدیر فرهنگی مازندنومه کامنتهای صدتا یک غاز بگذارید. حق شما همان رسانه های درپیتی و نان به نرخ رو خور هستند.شاید هم شما یکی از همونها باشید؟
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-17:11
حق دارن میگن شخصیت اصلاح طلبا حقیر امیز راسته ..اینهمه سرسپردگی..ممنون ازاینکه مردم بیشتر فهمیدن درباره شخصیت شماها
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-8:20
گرفتی دوست عزیزی که به نام غیرساکت موضع دفاعی گرفتی خواستم این روشن بشه که شد...گرامی یک پست هست که جوابتو داد آی پی چک بشه معلومه من نیستم. این همون جوابه فقط بدون هر آدمی کاسه صبری داره.. حالا هرکی پشت سیستمه ونظر بالا میادعمق مطلبو در بمباران نظرات جستجو نکن.. این فضا کمرنگ وسرد شد یک جلسه پیش دوست خوب ما بذار تا بهت بگه این کنش وواکنش ها رو چطور میشه هدایت کرد.گرامی بنده به آقای صادقی بخاطر نوشتشون اصلأ نمره نمیدم ایشون 1 بار امتحانشونو پس دادن. پس سکوت اختیار میکنم. چون کسی که مدعی صیانت فرهنگ مازنی هست چطور میشود که قلم به دست گرفته وکلمات را اینگونه چینش میکند واین تناقض غیر قابل قبوله فقط به مدیریتش نمره 27 از 100 میدم . موفق باشید
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-17:26
چه ربطی به اصلاح طلبا داره. آدم بیسواد اگه این مدیر سایت مثل تو و تامثال تو دگم و بیب سواد بود کامنتهای امثال تو رو سانسور میکرد. اینجا مهد دموکراسیه. همین یک دلیل یعنی هرچی بالا گفته شده درسته.
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-13:22
تا وقتی آقایان "صادقی" ها تهیه کننده صدا و سیما باشند چیزی بهتر از "پایتخت" ها گیرمان نخواهد آمد....
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-17:27
می بینم مخالفان پایتخت بدجدرآچمز شدند و به فحش و توهین روی اورده اند. کم اوردید، نه. دارید از عصبانیت می ترکید!
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-12:43
من میگم این اقای صادقی اصلا غیرت داره یا اینکه از شهر خودش بیرون رفته که ببینه که تو استانها دیگه تا یه مازندرانی رو میبینند شروع میکنند به مسخره کردن اون واقعا تاسف میخورم صصصصصصصصادققققیییییی
شما داری با این کارهات پاچه خوری اون مقدم ... و اون تنابنده منگل رو میکنی- چهارشنبه 6 فروردين 1393-18:14
آدم بی شخصیت اگر شما مدیر این سایت را می شناختید با ایشان اینگونه حرف نمی زدید. ایشان فرهیخته و صاحب نظر هستند. دلایل کارشناسی دادند. لطفا حد خودتان را بشناسید. درود بر حق و حقیقت.
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-18:0
فحش که میدی یعنی منطق نداری پسرجون! کم آوردی. و عصبانی هستی. نتونستی جواب ادله منطقی مصاحبه را بدهی. متاسفم که امثال شما داعیه فرهنگی دوستی دارندداعیه زبان دوستی دارند. تو اصلا بلدی مازندرانی حرف بزنی؟ چرا یکی از مخالفهای سریال اینجا کامنت محلی نگذاشت؟ فقط ادا درمی آورید. شب فیلم را تماشا میکنید و می خندید بعد روز کامنت می گذارید و ادای روشنفکر بودن در میاورید. فحش نده تا ما بتونیم کامنتهاتون رو بخونیم.بده بی ارزشیه
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-11:54
پاسخ ریکا به منتقدین سریال پایتخت:
شما صداقت ندارنی شما که از مازنی گب بزوئن خجالت کشنی و بی کلاسی و دهاتی دونی زبونی که هزاران سال قدمت دارنه و زبون مادری هسته ،پس خاهشن اعلم دفاع ره دست نیرین. انده کلاس نشوئین و پز شهر نشینی و خارجی گب بزوئن ره بلین کنار افتخار به شه اصالت هاکنین نا خارجیها همین کارهاره هاکردنی که دره امه زبون از بین شونه الان چند درصد از جوونا تونه خار مازنی گب بزنن چند درصدشون به فرهنگ مازنی اشنانه این جوونا که شه بلد نینه چتی خانه شه وچه ره یاد بدن اتکم به خد بئین گول سیاست بازیهاره نخرین تلاش برای گسترش فرهنگ مازنی هاکنین اگه شما یا نمایندها واقعا دلسوز مازندران هستنی، تلاش برای از بین بوردنه بیکاری فقر و شکوفائی مازرون هاکنین تا مازندرون ره مثله قربونی گوشت واری تقسیم نکنن ومشکلاتی که پشت سر سبزی مازرون پنهان هسته ره به گوش مسئولین برسندین شمایره دومبه چپون و دهاتی هستمه افتخار کمبه به این دهاتی بودنم همه فدا بوم همیشه شاد بوشین- پنجشنبه 7 فروردين 1393-8:59
اتفاقا ما جوونا مازنی صحبت میکنیم خیلی شیک بدون لودگی و عدم استفاده از تیکه کلام های رایج و مسخره و بی معنی.شما نگران ما و زبان ما نباشید اگر شما بی سوادها از رسانه تا صداوسیما کنار میکشیدید و میگذاشتید ماها در رسانه ها فعالیت کنیم الان صداسیمای طبرستان خیلی سرتر از شبکه های باران و سبز بود ولی متاسفانه تا این تنگ نظرهای خوش نشین با فرهنک اندک در طبرستان هستند 99درصد باقی مردم که آبرو دار و بافرهنک هستند باید ضجر بکشند در حالی که در شبکه گلستان وگیلان با مدیریت بومی جوانان و تحصیلکرده ها با عشق و بدون مزاحم وارد فصای رسانه استانی میشوند.طبرستان حتی یک استودیو درست برای ضبط و پخش خبرها ندارد و با صدای تو دماغی گزارش تحویل مردم میدهند.متاسفانه گروهی بی فرهک صداسیما طبرستان را قرق کردند و باعث فرار قشرجوان مازنی از این رسانه میشوند.
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-12:47
خب اشکالاتشبکه طبرستان چه ربطی به پایتخت داره دلبندم! اشتباه گرفتی عزیزم! جوش نزن شیرت میخشکه! پایتخت سفارش بکه اول هست نه شبکه طبرستان. در ضمن همیشه مرغهمسایه عازه. گلستانیهاو گیلانیها میگن برنامه های مازندران عالیه ما برعکسش!!
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-11:11
تا بحال تعدادی از عکاسان و هنرمندان و منتقدین مازندرانی را دیدم که طرفدار پروپاقرص این مجموعه اند و جالب اینکه اکثرا مانندهمین آقایی که طرفداری سریال سخیف را میکند دوست و آشنایی در مجموعه داشتند یا مجوز حضور و تهیه گزارش از پشت صحنه و عکس انداختن با آقای مقدم را گرفته بودند که اینگونه حامی سینه چاک سریال شدند. برادر ارجمند؟ قضیه "میری رشتی" هم در فیلم فارسی ها همینگونه شروع شد که حالا کل شمال را به رشت و خلقیات میری رشتی میشناسند. فردا روز هم همه ما را با پنجعلی و نقی و رحمت میشناسند! استدلال شما هم پوچ است: چون نوروز برنامه سخیف و مسخره را در شبکه استانی اجرا میکند(که بسی چرند است)، باید نقی و پنجعلی هم در شبکه سراسری ژانگولر بازی درآورند؟!؟
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-17:37
شما هم اگه عرضه داری برو با فیلمسازهای مطرح کشور دوست شو و با اونا مصاحبه کن. راستس تو اصلا می دونی فیلم چیه؟ با سیب زمینی فرق داره پسرم! حمایتت می کنیم مازندنومه. عالی نوشتی
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-22:54
الان مثلا با این لحن زننده کاملا جواب سورنا را به خیالت دادی؟!؟ نکنه خود شما "وودی آلن" یا "مارتین اسکورسیزی"هستی که اینگونه جواب بقیه را میدهی؟!(البته اگر آنها رابشناسی و فکر نکنی اسامی غذا را گفتم؟!) قشر شما صرفا به فیلم و سریال با دید سطحی و وقت گذرانی نگاه میکند. به احتمال قوی باید از طرفداران پروپاقرص سریالها و فیلمهای بی مایه باشی. دختر جان کشورهای دیگر با همین صنعت فیلم سازی حتی سیاستهای خود را پیش میبرند آن وقت تو بشین نقی و ارسطو و پنجعلی ببین!
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-11:8
سلام و عرض ادب ؛
خدمت همه عزیزان و دلسوزان فرهنگ مازندرانی :
با تشکر ویژه از هنرمند گرامی آقای صادقی
بنده به اعتقاد خودم مصاحبه و گفتگو های کارشناسی هنرمند گرامی آقای صادقی را کاملا بی طرفانه می دونم و میدونم سالهاست برای آداب و رسوم و فرهنگ مازندرانی تمام قد مایه گذاشته اند بنده کارشناس مقوله سینما نیستم که نظر بدهم ولی با دیدن این سریال واقعیت های زندگی مازندرانی را می بینم که جهت نشان دادن آن در غالب فیلم و سریال برجسته سازی شده و هیچ توهینی را ندیدم . برخی از دوستانی که انتقاد دارند باید حتما کارنامه ای ولو ناقص در زمینه ترویج فرهنگ مازندرانی در کشور داشته باشند بعد بیان نظربدهند در غیر اینصورت اجرای بدترین برنامه ها بهتر از اصلا برنامه نداشتن هست که دوستان شیرگاه را با شیراز اشتباه نگیرند . حرف برای گفتن زیاده افسوس که سخنور و نویسنده و .. نیستم و مجال هم کم . ....... - چهارشنبه 6 فروردين 1393-10:13
جنای صادقی از اینکه با صداقت حرف دلتان را نوشتید شِمِه خِنا بدون. امّا من مخالف این سریال هستم، دلائل من اینها است.
1- سناریو این سریال حرفی برای گفتن ندارد، فقط خنداندن ، فقط سر مردم را گرم کردن شاید اشکالی نداشته باشد، امّا چرا از کیسه ی مازندرانیها.
2- ما نیاز به تبلیغ اینگونه مازندران برای گردشگری نداریم، ما گرفتار این نوع گردشگری هستیم که ما را زباله جمع کن این نوع گردشگری میلیونی کرد.
3- یک عده غیر مازندرانی وقتی میلیاردی پول ملّت را می گیرند که سر مردم را در نوروز گرم کنند، بعد این دکان را در مازندران باز می کنند، از زبان ما، از آداب و رسوم ما و فرهنگ ما و شهر و دیار ما طنز درست می کنند نباید با الف بای فرهنگ ما اشنا باشند؟
4- ما با لهجه به زبان فارسی صحبت می کنیم، مثل همه ی اقوام ایرانی، خیلی هم زیباست. ما آدم مازندرانی پدر کش و مادر کش هم داریم، دزد و کلاهبردار هم داریم. امّا کدام ملّتی در ویترین خودش برای دیگر مردم فقط آدمهای دست و پا چلفتی را به نمایش می گذارد. اینجا البته ویترین مازندران نیست، امّا دارد در مازندران و به نام مازندران خرج می کند، پس زشت و زیبا را نمایش دهد.
5- کجای این سریال طنز است؟ چه پیامی دارد؟ چه چیزی از مازندران را مثلاً برجسته کرد که نشان دهد؟ پیرمرد ما را که آلزایمری _ کشتی گیر ما را که غذای سگ خور، رئیس هیآت کشتی را عقب افتاده! موسیقی ما را که فقط جیغ و داد است؟ هنر پیشه مازندرانی این سریال واقعاً هنرپیشه بودند؟ این سریال به کارشناس تاریخ و ادبیات جامعه شناسی و هنر مازندرانی نیاز نداشت؟ در کجای این سریال یک گوشه چشم مهربانانه و آگاهانه به زندگی مازندرانی داشت؟
البته این سریال کلاس دانشگاه نیست ، امّا کلاس تحقیر یک فوم هم نباشد. طنز با تحقیر و طنازی با کم دانشی و طنز به هر قیمتی و به هر شکل درست نیست.
6- زبان ، گویش، لهجه ، غذا، آداب ، نوع داستان، رفتار ، نوع پذیرایی ، پوشش ، موسیقی و ...و این سریال رنگ و بوی مازندرانی ندارد.- جمعه 8 فروردين 1393-8:18
جناب اسلامی واقعیت گریز است ایشون دفعه قبل توهین به پدر بیمارم کرد امدم ذکر کردم باز توهین را تشدید کرد گفت خیلی غلامی! من میگویم حسین اسلامی اموراتش با این شعارها میگذرد اگه کمی منطقی باشه تمام میشه!! ایشون در مجالس و محافل که وارد میشه میگن حست اسلامی امد الان جلسه به هم میخوره تا در باره چیزی که دل او میخواد حرف بزنند . حسین اسلامی و دیدگاه هایش بنای تخریب شده ایست که دارند بالای آن گریه می کنند این حرف فیلمنامه ضعیفه باز هم کلی هست لطفا بگویید فیلم نامه ضعیف یعنی چه ؟
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-17:35
دکتر کلا شما زود جوش می آورید و سروصدا می کنید. در بیرون علیه شما موضع زیاد است. الان همین که شما می گویید من مخالف سریالم من نوعی می گویم پس این سریال خوبه. شما بهتر است درباره همان تاریخ نظر بدهید چون فیلم و سریال کار شما نیست. مسخره چیه برادر من؟ ما همینیم که در فیلم هستیم. خیلی هم خوب ما را به تصویر کشانده. جهانیئ فکر کن و از پوسته ات بیا بیرون
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-21:18
شما هم لطفا برو در مورد خارجت نظر بده که الان توش ساکنی.هروقت برگشتی مازندران اجازه داری نظر بدی
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-14:43
گرامی سرتو بذاری روخاکو بخوابی فکر کنم بهتره
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-5:30
هر چی آدم حسابی و خارج نشینه داره از پایتخت دفاع میکنه. موندن 4 تا جوون امروزی که دو تا کلمه مزنی بلد نیستند اینجا فرهنگ فرهنگ میکنن. بچه جان جوگیر نشو. تو سریال به ننه ات که فحش ندادن، دارن شوخی میکنن ملت شاد بشن شب عیدی.آدم اینقدر کج فهم!!
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-7:50
اقای صادقی فرهنگ و اداب مازندران جای شرط بندی نیست!!!
اگر اهلش هستی روی چیز دیگری شرط بندی کن عزیز!!!
یادم نمیره وقتی سریال پایتخت یک پخش شد بعد از چند ماه برای جلسه ای به تهران رفتم که در ان جلسه بنا بر ماهیتش از جاجای ایران زمین بودند وقتی که نوبت به بنده رسید در کمال ناباوری دیدم که تمامی حاضرین در جلسه با تمسخر لهجه و گویش بنده که یادگاری سریال پایتخت بود شروع به استهزا این لهجه شیرین کردند!!!!
اقای صادقی ما از خنده و شادی بیزار نیستیم اما نه به قیمت توهین به مردم مازندران!!
ای کاش برای مطرح کردن خودتون و اظهار نظر در ایام تعطیلات از فرهنگ مازندران مایه نمیذاشتید.- پنجشنبه 7 فروردين 1393-7:18
مصاحبه بالا ربطی به مطرح شدن نداشت. مازندنومه و مدیریتش سالهاست در فضای رسانه ای استان و کشور مطرحند. رسانه ای مستقلند که برخلاف جهت آب شنا می کنند عموما"- نه استهزایی درکاره و نه توهینی. حرف حساب اینجاست که شما ذهن تون منفیه و زود جوگیر می شید وگرنه این سریال بسیار موفقه و امیدوارم قسمتهاب 4 و 5 و.. هم ساخته بشه. ما با پایتخت به دنیا معرفی شدیم. دمشون گرم
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-10:40
سلام دوست عزیز شما هم در چنین جایی اون شعر معروف فردوسی رو براشون میخوندی که مازندران شهر ما یاد باد - همیشه بر و بومش آباد باد و .... تا خودشون حساب کار دستشوت میومد.
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-8:15
شمالی چفدر سبک مغزی که برداشتت از نظر پر درد و محتوای مازندرانی انقد کوجک و سبک سرانه است.رسانه صادقی بدرد در پیت نفت میخوره و خیالت راحت ماههاست این اقا با دستان خودش رسانه خودش را نابود کرد و شد جیره خوار کسان دیگر.
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-13:2
اگه درپیته چرا میای اینجا نظر هم میذاری!! شما یا مشکل روانی داری یا دروغگویی
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-0:21
در کل، رسانه ها بیشتر طرفدار انتقادند تا تایید؛ بنابراین طبیعی است که از افراد و برنامه ها و زمین و زمان انتقاد کنند و نان شان در انتقاد است. منفی نویسی هم بیشتر مخاطب پسند است تا راست و درست نویسی. همین می شود که به راحتی و فکر نکرده و یا چشم بسته می شوند مخالف سریال پایتخت!
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-0:4
ما همينيم ديگر .از خود واقعي مان گريزي نيست.خودمان را هرشب در قاب شيشه اي تلويزيون ميبينيم .حالا برخي لذت مي بريم برخي ديگر ناراحت مي شويم.
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-6:59
اگر ما همینیم پس چرا مردم بومی که در سریال جضور دارند همه کم لهجه خوش پوش و با درایت هستند؟بهتر است کمی از خانه خود و محل کار خود که صددرصد به آقای صادقی وابسته است فاصله بگیری تا متوجه شوی همه اینگونه نیستند فقط شما و دور و بریات اینگونه هستید.
- سه شنبه 5 فروردين 1393-23:52
جناب آقای صادقی
با سلام
واقعا گفتن جمله "رسانه ها بیشتر طرفدار انتقادند تا تایید؛ بنابراین طبیعی است که از افراد و برنامه ها و زمین و زمان انتقاد کنند و نان شان در انتقاد است. منفی نویسی هم بیشتر مخاطب پسند است تا راست و درست نویسی" از زبان شما که همیشه در دولت قبلی منتقد بودید پسندیده نیست
من حامی دولت دهم و نهم نیستم ولی با شنیدن این جمله از شما از هر چی سایت و آدم حامی دولت یازدهم بدم اومد.- چهارشنبه 6 فروردين 1393-17:30
تو رسانه ای نیتس و داری دروغ میگی که اگه بودی در مقابل حرف حساب جناب صادقی این مطلب را نمی گفتی. کوردل هسید شما که تحمل یک رسانه مستقل و باکلاس و مفید و منعطف استان را ندارید. حق شماست که کامنتهاتون رو سانسور کنن ولی من دارم خفه میشم از این همه دموکرات بودن اینها. فحش می نویسن علیه اینها باز اجازه نشر میدن.
- سه شنبه 5 فروردين 1393-22:7
سلام بر شما.به نظر من پایتخت ۳قدری شلخته است.سطح کار آقای مقدم در این سریال پایین آمده.باید در پی سوژه ای تازه باشه.اعتراض مازندرانی ها را بااعتراض بختیاریها مقایسه نکنید.آن داستان چیز دیگری است.قبلا هم گفتم تسامح مازندرانی ها قابل تقدیر است..من با بخشهایی از سخنان آقای صادقی موافقم اما باید کار آماری انجام بشود تا معلوم شود که آیا این سریال فرهنگ مازندران را گسترش داده یا نه.این سریال سریال فاخری نیست اما دیدنی است.برخی دیالوگها کاملا نشان می دهد که قبلا از کارگردان خواسته شده برای دفع شر مقدر آنها را بر زبان بازیگران جاری کند.اما نکته قابل توجه اینه که برخی بازیگران مازندرانی همان نوع حرف زدن لوده وار را که در کارهایاستانی دارند اینجا هم دارند.
- سه شنبه 5 فروردين 1393-22:4
نظر شما در مورد تحریم سریال پایتخت چیه ؟
آیا این سریال توهین به فرهنگ مازندران می دانید؟
آیا در خارج از استان مازندران دقت کرده اید که بعد از پخش این سریال ها مازندرانی ها را افرادی عقب افتاده افرض می کنند؟!
افرادی که با این سریال مشکلی ندارند توجه کنند که مرز بین توهین و نشان دادن واقعیت مرز ظریفی است این سریال بخصوص در پایتخت 2 به مرحله توهین رسیده بود.
همچین سریالی در نوع خود بی نظیر است و تاکنون برای هیچ قومی چنین سریال مضحکی ساخته نشده است.
توجه کنید که در این سریال بخشی کوچکی از گلستان و بخش بزرگی از مردم مازندران مورد تمسخر قرار گرفتند و منتظر نباشید که از جای دیگه ایران کسی جهت حفظ آبروی از دست دفته مازندرانی ها اقدام کند.
برای اینکه متوجه عمق فاجعه بشید کافیه بروید خارج استان و ببنید چطور مازندرانی بودن شما توسط دیگران مورد مضحکه قرار گرفته می شود!
این فیلم نه تنها باعث شناساندن گویش مازندرانی به افراد مناطق دیگر نشده است بلکه این ذهنیت را بوجود آورده که طرز صحبت بازیگران فیلم پایتخت گویش مازندرانی می باشد.
اگر می گویید این بخشی از فرهنگ استان است باید بگویم که افراد دارای سطح فرهنگ پایین در هر استانی وجود دارند چرا فیلم توهین آمیزی از آنها در صدا و سیما ساخته نمی شود؟!
اگر به کاراکتری گیلانی ها در فیلم های صدا و سیما دقت کنید متوجه می شوید که مردم گیلان را مردمی ساده و خوش دل اما به روز نشان دادند در حالی که ذهنیتی که مردم در فیلم پایتخت نشان می دهد مردمانی مرموز ،عقب افتاده و که برای بهبود خودشان تلاش می کنند اما مغز آنها گنجایش بیشتری را ندارد.
نظر شما در مورد واکنشی مشابه واکنش بختیاری ها نسبت به سریال "سرزمین کهن" چیست؟
به نظر شما بهترین نوع اعتراض تجمع در برابر مراکز مرتبط یا اعتراض از طریق نمایندگان استان می باشد؟
اعتراضات شما در جامعه مجازی می تواند باعث دلگرمی افرادی باشد که در عمل دنبال حفظ آبروی مازندرانی های هستند .
پیج اعتراض (لطفا دوستانتون به این پیج دعوت کنید)
https://www.facebook.com/beh.tab
برای دیدن نظرات بیشتر به صفحه زیر برویدhttps://www.facebook.com/groups/Mazeroni/
صفحه تحریمhttps://www.facebook.com/pages/%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%AE%D8%AA/273439969486816- چهارشنبه 6 فروردين 1393-7:15
... مهره های اصلی رسانه ضرغامی هنوز همان مهره هایی هستند که در دوره احمدی نژاد و مشائی رشتی چیده شد و هم چنان گوش شنوایی ازآنها دارند و رسالت رسانه ای آنها همچنان تغییری نکرد.
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-17:50
خب یان چه ربطی به پایتخت دارد. آقای صادقی خودش که انتقاد کرده از رسانه ای که در ان کار میکند. کلا فکر میکنم شما در جریان امور نیستید.
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-21:43
شما با این یک خط کامنتی که آقای صادقی از من گذاشتند چگونه فهمیدید که کامنت من جنبه انتقادی داشت ؟نکنه آقای صادقی خودت هستی که پای هر کامنت منتقدی به نام های متنوع مثل رسانه مملی خبرنگار و.. کامنت موافق میذاری.ای شیطون .خودت خودتو لو دادی وگرنه جز خودت کی از محتوای انتقادی کل کامنتم خبر داشت با این یه خطم که چیزی نمیشه برداشت کرد.
- سه شنبه 5 فروردين 1393-20:43
درود به همه
جدائی از فرم فیلمسازی های عجیب و غریب آقای مقدم محتوای این سریال دنباله دار هم جای بحث داره...شاید این سریال پربیننده باشه ولی باید دید خروجی اون میان مردم چیه؟ بنظر شما الان اگه پای در هر جای این کشور بذارید بنا به دید مردم نسبت به این سریال شمارو با کنایه و لودگی یاد میکنند یا با فرهنگ و شرافت مازنی؟؟...آیا در همین کوچه پس کوچه های مازندران مردم خودمون تحت تاثیر این سریال بهم متلک و کنایه نمیندازن...درود بر مازنی - سه شنبه 5 فروردين 1393-20:19
جالبه ؛ کسانی که مدعی هستند این سریال توهین به فرهنگ مازندرانه بدون دلیل توهین میکنند !بیان ودلیل ارائه بدن
در حالی که جناب صادقی میتونه این کامنت های توهین آمیزو تایید نکنه تاییدشون میکنه که نشون از دموکراسی گرایی ایشون داره
دو) سردمدار منتقدین وقتی یکی مثل مقیمی باشه که تولید محتوا خبریش در سال مشخصه و هر خبرنگاری با هزاران تماس بی پاسخ میمونه پشت خطش شاید هزار ویکمی این اقا جواب بده حاضر نیستند مصاحبه کنند تا مبادا سوال خبرنگار رو بی کفایتی هاشون معطوف شده باشه
در مواردی مثل این سریال میآد وانتقاد میکنه با نامه به ضرغامی چه دلیلی داره جز اینکه خودشونو قهرمان جلوه بده تا فرصت بخره - سه شنبه 5 فروردين 1393-19:29
من اکبر از لندن. ممنون از مطلب تان. ما اینجا با دوستان هر شب منتظر پایتخت هستیم. مازندران را که می بینیم انگار آمده ایم سوادکوه خودمان. درود بر شما
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-7:59
شریعتی جان شما که نوپای خبری وصادقی شما رو پرو بال داده عزیز دلم
صادقی نمی تونه کامنتو بالا نیاره
صادقی نظرشو داده خب درجای خودش چون نظره وجامعه دموکراسی پس قابل احترامه ولی دلیل بر تأیید نظرش نیست.درضمن اگر اعتراض وانتقادها رو بخونی پر واضحه خوب بخون درک میکنی یا واقعأ تعصب حمایت از استادت چشماتو کور کرده.. متأسفم این بازتاب های خبرنگار ها رو دلیل چی بذاریم؟
کم سوادی؟ عدم درک صحیح منفعت طلبی یا تعصب کورکورانه؟ درخصوص مقیمی حق داری حضوری مصاحبه میده تلفنی نه.ولی گرامی اگر تو عمرش هیچ کاری نکرد این 1 کار کارپسندیدش تو دوره خدمتش بوده وتو اذهان ثبت میشه عرضی نیست موفق باشی
- سه شنبه 5 فروردين 1393-19:9
بی منطق خودتی ...
- سه شنبه 5 فروردين 1393-19:0
صادقی وفلاح نادان از بختیاری ها یاد بگیرید
- سه شنبه 5 فروردين 1393-19:26
فهمیدیم توی دانا با این ادبیات سخیف! کلا مخالفان سریال پایتخت آدمهایی به شدت بی سواد و دهن بین و کج فهم و تندرو و بی عقل و شعبان بی مخ هستند شبیه همین آقا
- سه شنبه 5 فروردين 1393-18:58
با سلام وتشکر فراوان از مدیر نالایق وبیسوادی همچون علی صادقی . شاید این برنامه فرهنگ خانوادگی شما را در سطح کشور پخش میکند . ای ادم بدبخت
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-13:0
امثال این آقا شهاب هستند که فرق غذای انسان و سگ را نمی فهمند! حرف زدنش را ببین.همه اش فحشه. بی...
- سه شنبه 5 فروردين 1393-19:28
نالایق کسی است که شب سریال پایتخت را می بیند، می خندد و حال می کند و بعد صبح می شود روشنفکر و اینجا فحش می نویسد. آدم نادان،فحش نوشتن یعنی علی صادقی کاملا درست گفته و بد جای تان سوخته. شما بویی از فرهنگ نبردی چه برسه به مازنی بودن.
- سه شنبه 5 فروردين 1393-18:35
مازندنومه ای ها شما واقعا راست می گید بس کنید بابا / ما مازندرانی ها فرق غذای حیوان رو با انسان نمی دانیم نه !!!!!! بخاطر یادآوری آقای مقدم و صادقی باید از این دوتن تجلیل کنیم .
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-17:54
لابد نمی دونید که تو فیلم نمایش داده شد.آقای محترم، تو مثلا درس خونده ای؟ این چه استدلالی است. اگر یک نفر در مازندران غذای سگ خورد یعنی همه مازندرانیها غذای سگ می خورند؟ در همین مازندران ما آدم داریم که موز را توی روغن سرخ کرد فکر کرد سرخ کردنیه!! برو قدری مطالعه آزاد کن ببین دنیا دست کیه. سطح سوادت رو به حد آقای صادقی برسان بعد نظر بذار. سه میلیون نفر اینجا زندگی می کنند یکی مثلا تو یه روستا پیدا نمیشه که نتونه تشخیص بده غذای سگه؟ اونم با بسته ای که روش خارجی و نه فارسی نوشته شده بود. آخه از ترکیه اورده بود. تو هم اشتباه میکنی اگه انگلیسی یا ترکی ام خوب نباشه.
چه ربطی به کل مازنیها داره این قضیه؟- جمعه 8 فروردين 1393-8:3
بابا! یه سر به مراکز پرورش اندام ساری بروید خواهید دید از غذای سگ بدتر تحت عنوان تقویت کننده به خورد بچه هایمان میدهند برید آزمایش کنید متوجه می شوید فضولات حیوانی است کسی جلوشو میگیره . سریال افشاگری هم کرد
- سه شنبه 5 فروردين 1393-18:15
این شد حرف حساب: منطقی و مدلل.
درود بر مازندنومه. تا جایی که به طور مستقیم در جریانم مازندنومه ای ها از کسی ترسی ندارند و اگه مشکلی باشه مطرح میکنن. نمونه ش تو همین مصاحبه که خیلی خوشم اومد و بر علیه ضرغامی گفت که "باید به خاطر سیاسی کارهاش از مردم عذرخواهی کنه".
در مورد این سریال هم اگه کسی مخالفه و فکر میکنه داره به فرهنگ و زبان استانش توهین میشه بیاد با برهان و منطق حرفشو بزنه تا ما هم دلیل این همه مخالفت ها و انتقادات رو بفهمیم. - سه شنبه 5 فروردين 1393-16:6
ما مازنيهاي مقيم سويد،دانمارک،المان و...کاملا موافق متن بالا هستيم،عشق ما هرشب تماشاي پايتخت است،افتخار ميکنيم اين فيلم به سرزمين مادري ما پرداخته
- سه شنبه 5 فروردين 1393-15:29
دوستان و همشهریان مازنی عزیز من! اگر این سریال به همه چیز ما توهین می کند! به فرهنگ و آداب و رسوم و ... حمله می کند! سئوال پیش می آید؟ چرا این فیلم را نگاه می کنیم؟!!! چرا این سریال در استان مازندران یکی از پربیننده ترین سریال هاست در سطح کشور؟!!! از شما می پرسم؟ اگر غذایی مسموم باشد؟ آن غذا را می خوریم یا ...؟!!!
- سه شنبه 5 فروردين 1393-15:7
پاشو برو تشکر کن. مگه کسی جلوتو گرفته. برو دست بوسی
- سه شنبه 5 فروردين 1393-16:0
بايد رفت دست بوسي اين هنرمندان، وظيفه ماست، پايتخت بايد در منازل همه مازنيها ديده شود،عالي بود
- سه شنبه 5 فروردين 1393-14:27
درود بر آقاي صادقي عزيز!
بحث خوب و مفيدي را طرح كرديد. سريال پايتخت 1 و 2 را كامل نديدم و هيچ حرفي در مورد آن نميزنم. امسال تصميم گرفتم تمام قسمت هاي اين سريال را دقيق ببينم. در مورد لهجه و گويش بايد در پاسخ منتقدان بگويم كه ما مازندراني ها به تمام لهجههاي خودمان افتخار ميكنيم حتي پرتاسيترين آن، مگر اصفهانيها، كرمانيها، آذريها و همان بختياريهايي كه بعضي از دوستان در مقام مقايسه در مورد آنان صحبت كردند، فارسي را با لهجهي تهراني حرف ميزنند؟ اصلاً چرا لهجهي تهراني بايد ملاك حرف زدن اقوام باشد؟ چه كسي گفته اين لهجه زيباتر از لهجه اقوام ديگر است كه شده ملاك و معيار همه؟ زبان شيواي فارسي زبان ملي ماست و عامل وحدت اقوام ايراني. هركسي با لهجهي بومي خودش فارسي صحبت ميكند كه نشانهي هويت قومياش است و هيچ انساني هم از هويت قومي اش خجالت نميكشد. (به قول يكي از دوستان سرخ و سفيد نميشود.)
اتفاقاً يكي از نقاط قوت اين سريال نشان دادن بعضي از واقعيتهاي اجتماعي جامعه مردسالار ايراني است
آنجا كه خانم هما خسته و كوفته از يك ماه كار در آشپزخانه داشت حساب و كتاب ميكرد و در پايان ماه فقط ششصدوپنجاه هزارتومان درآمد خالص داشت، نقي با تحقير ميگفت« هما جان منه توخونه تنها ميذاري و... واسه اين پول! من اگه سركوچه گدايي ميكردم بيشتر ازين در ميآوردم!!!!» كه البته اين خصيصه بسياري از مردان ايراني است نه فقط مازندرانيها! يا در جاي ديگري كه نقي ميگفت « هما جان شما اگه دوست داشتي مياي دوست نداشتي هم مياي!» و بسياري از نكات آموزنده و جدي ديگري كه بايد مورد توجه جدي مردان و زنان جامعه ما قرار بگيرد. كافيست در مورد داشتههاي فرهنگيمان نگاه خودمان را عوض كنيم. بالاخره فيلمساز با نگاه حرفهاي، اقتصادي و فرهنگي خودش سريالي از زندگي بخشي از مردم مازندران ساخته، همانطور كه سالها پيش از زندگي مردم اصفهان سريالي پخش ميشد و برخي از خصلتهاي مردم اصفهان را برجسته نشان ميداد. بنده هم معتقدم بايد به آقاي سيروس مقدم و دستاندركاران اين سريال خسته نباشيد گفت؛ البته مثل آقاي صادقي موافق ساخت تنديس آقايان و نصب آن در ميادين شهر نيستم. بهتر است پس از ديدن آخرين قسمت اين سريال در مورد اين مجموعه گفتگو كنيم.- پنجشنبه 7 فروردين 1393-12:59
خانم یوسفی اگر همین تانبنده میتونه و جراتش رو داره در مورد ترکها ولرها ومشهدیها همین فیلم رو نویسندگی کنه ...............نه خانم اونها میگیرن سر به نیستش میکنن
- سه شنبه 5 فروردين 1393-21:28
درود بر شما سرکار خانم یوسفی
- سه شنبه 5 فروردين 1393-16:47
فريده جان ته که شاعري، منظور اين نيه که مجسمه تنابنده ره بسازن،تمثيل باته ته رفق صادقي
- سه شنبه 5 فروردين 1393-14:23
خنداندن مردم کار بسیار با ارزش و نوعی هنر است.من تمام قسمتهای پایتخت 3 را دیدم و واقعا از ته دل می خندم ولی نکاتی منفی وجود دارد که دیدن این سریال شاد را از زهر تلختر می کند.در هر فیلمی دو نوع شخصیت داریم مثبت و منفی.در این سریال نقی،بابا پنجعلی و ارسطو ظاهرا شخصیت های مثبت فیلم هستند.اشکال در این است که شخصیت های مثبت سریال ویژگی های منفی از خود بروز می دهند نه مثبت. برای مثال پرخاشگری بیش از حد،ساده لوحی،گذشت نداشتن،چاخان،بی احترامی به مهمان،نداشتن روحیه پهلوانی،دروغ،ازدواج خارج از اداب و رسوم و غیره.این ویژگی ها برای شخصیت های مثبت یک فیلم و تاثیری که بر روی تماشاگران می گذارد بسیار مخرب می باشد.درست است که بعضی از شمالی ها این ویژگی ها را مثل تمام اقوام و ملتهای دنیا دارا هستند ولی این ویژگی ها عمومیت ندارد ولی در این سریال طوری نشان داده شده است که همه شمالی ها دارای این ویژگی ها ی منفی هستند.این باعث می گردد که نگرش مردم نسبت به شمالی تغییر کرده و برای تغییر آن سالها وقت لازم باشد.صرف مطرح کردن نام یک قوم باعث گسترش و غنای فرهنگی آن قوم نمی گردد و می تواند تاثیر معکوس نیز بگذارد برای مثال در فرهنگ ما از قوم وحشی مغول بسیار سخن رانده شده است آیا این مطرح کردن قوم مغول باعث این شده که این قوم در ایران سرزنده گردد؟در حالی که با مطرح شدن قوم مغول این قوم در اذهان مردم ایران منفورتر می شود چون نوع مطرح کردن قوم مغول منفی است.این حالت برای فرهنگ شومالیها هم درست است.اگر فرهنگ شومالی به صورت منفی مطرح گردد که در سریال پایتخت شومالیها تمام جنبه های منفی شخصیتی را دارند و غیر شمالیها چنین نیستند این برای زبان و فرهنگ شمالیها بسیار مخرب خواهد بود.تمسخر یک قوم طنز نیست.کثیفترین نوع خندان دیگران دست انداختن فرهنگ و زبان یک قوم است.اگر هنر دارید بدون اینکه باعث دلخوری یک عده ای شوید سریال طنز بسازید.منطق طنز حکم می کند جنبه های منفی برای خنداندن برجسته شود اما در این سریال چرا فقط جنبه های منفی شمالیها برجسته گردیده است.خندادن دیگران به قیمت دلخوری عده ای دور از اخلاق و جوانمردی است تعداد کامنتهای گذاشته شده گویای این است.امیدواریم پول مردم صرف ساختن چنین سریالهای سخیفی نگردد.
- سه شنبه 5 فروردين 1393-16:3
مثل اينکه شما سريال را نديدي و الکي کامنت گذاشتي،برادر غيرمازني نداريم،همه مازني هستند تو فيلم،اصلا هم مسخره نکردن، مروج ثفرهنگ ما هستن،متشکر از بازيکران سريال
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-10:0
دوباره سریال را با دقت نگاه کن متوجه می شوی که همه بازیگران شمالی نیستند و غیر شمالی مثلا تهرانی هم هستند.
- سه شنبه 5 فروردين 1393-17:38
سلام به دوست ناشناس وتشکر
شاید ساده وبی پیرایه بود ولی درعین سادگی به دل نشست جناب آقای صادقی لطفأ توجه بفرمائید...هرگاه جامعه ائی از پوشش روش زندگی ویا فرهنگش فرار میکند میتواند یکی از دلایلش این باشد که آن قوم قبیل وگروه نتوانسته برای ارزش ها وفرهنگش سرمایه گزاری کندوبرای حفظ آن خلاقیت ویا هزینه ائی نکرده است وبه مرور زمان خاک فرسودگی و...به خود میگیرد..حتی در شیعه بودن ما مسلمان بودن ما...اگرنبود تبلیغ اگر نبود.......امروز کسی حسین(ع) نمیشناخت. قیام حضرت مهدی (ع) افسانه ائی بیش نبودو.....حتی انقلاب اسلامی سال 57 هم در کوچه پس کوچه تاریخ گم میشد..ما امانت دار خوبی نیستیم..غنای فرهنگ طبری وصفای دل برابر پاکی طبیعت این خطه سبز را به راحتی با کار نه چندان هنرمندانه که حتی باید گفت بی هنری به ورطه انزوا، فراموشی وحتی سرخوردگی ساکنان این دیار کشاندیم.. بهایش تنها شاد نگه داشتن چجد میلیون ایرانیست.. بله نفس عمل میمون است ولی گرامی شنیدید که میگویند با هم بخندیم برهم نخندیم.
کمی ظاهر قضیه نازیبا شده مثلأ بخاطر عکس العل قوم بختیاری حرکت وموضع دفاعی مردم مازنی را تقلید دانسته واز مخاطبان ومعترضان دلیل منطقی میخواهند نه اینکه دلیل منطقی وجود ندارد که دوست خوب وروزنامه نگاری در سایت نگاه نیوز جان کلام را بیان کرده فقط برخی مساعل را باید عمیق حس کرد نه آنکه عمیق استدلال کرد. چقدر نازیبا که گاهی عادتمان می شود رفتار های ناخوب. بهتر نیست هنرمندان ما خلاقانه به عرصه آمده وباظرافتی مثال زدنی چنان مردم شریف کشور را با ساختن فیلم وسریال های طنز به وجد بیاورند که مردم در پوستشان نگنجندوهمه بخندند.ساروی ها جویباری ها علی آبادی ها رامسری ها تهرانی ها شیرازی ها جنوبی ها و..... بطور مثال اخراجی ها زیبا دهنمکی هنرنمائی کرد وماندگار شد....سخن را اختصار میکنم وبرای همه کسانی که نیت شادکردن دل مردم را در دل میپرورانند آرزوی توفیق دارم وعاجزانه خواستارم تا میتوانید حفظ حرمت کرده وموجبات آزرده خاطری را نابود سازید تا با خلیق این آثار موجبات نارضایتی مردم برعلیه نظام وکشور را فراهم نسازید حسن ختام من سلامتی شما دوستان وداشتن سالی پرباردر تمامی حوزه ها برای کشور عزیزمان است سربلند باشید- دوشنبه 1 تير 1394-10:0
برو بابا
غلطهای املایی فراوون
خودتم فهمیدی چی نوشتی؟؟؟؟؟؟؟؟
- سه شنبه 5 فروردين 1393-14:15
واقعا غیرت هم خوب چیزیه دارن ما رو مسخره میکنن اون وقت میگه بریم دست بوسی!!!
- سه شنبه 5 فروردين 1393-19:31
کدام تمسخر؟ برو بالا دوباره مطلب را خوب بخوان تا بفهمی طنز چیه؟ معرکه است این سریال. من و دوستانم مشتری هر شب هستیم و تکرار انرا هم میبنیم.
- سه شنبه 5 فروردين 1393-14:11
دوستانی که میگند پایتخت نمونه ضد فرهنگی هستش ومواردی از این قبیل رو مدعی هستند با ذکر ادله بیاند وبه اثبات برسونند اگر راست میگند تا ما هم از دلیلشون آگاه باشیم
- سه شنبه 5 فروردين 1393-13:45
بنده بطور اتفاقی در نشست استاندار و چند تن اهالی فرهنگی حضور داشتم کسایی که در این سریال موفق نشدند نقش سیاهی لشگر داشته باشند از فرهنگ مازندران استفاده ابزاری کرده و فریاد وامازندرانا سردادند در مقابل برای ساخت مستند یکی از علما که سازمان صدا و سیما هر سال چندین مستند فاخر می سازد 160 میلیون تومان تقاضا کرده بود !!! یکی از مخالفین که در دوره گذشته افتخار مشاورت .... داشت 400 میلیون تومان درخواست کرد تا بر خلاف رشته کارش (بازیگری) برا کودکان شعر و ادبیات بسازد در حالیکه هیچ ربطی به کارش نداشت . میدونم که همه اش بهانه هستش . یک حسابرس خوب میتونه از وجوه دریافتی 3 سال گذشته یکی از موسسه هایی که الان داره سینه چاک میزنه پرده برداره ولی حیف که دسته کشی های سیاسی میدان را برای سوء استفاده بعضی سودجویان باز می کند . هشدار میدهم که بعضی ها اکنون به دور و بر دکتر دلاور پرسه میزنند دستتون درد نکند خانم فلاحی عالیست این گفتگوی تخصصی
- سه شنبه 5 فروردين 1393-11:22
"شما وقتی با دقت این سریال را تماشا می کنید، با جزیات رفتار و خلق و خوی ما مازندرانی ها آشنا می شوید، اسامی شخصیت ها مازندرانی است، لوکیشن بومی، لهجه ها محلی، موسیقی کاملا" مازندرانی، بازی ها طبیعی، روابط بین آدم های سریال مقرون به حقیقت و...این جا همه چیز سرجایش است...انتخاب بازیگران مازندرانی این سریال را یکی از دوستانم انجام می دهد که خودش بازیگر است وسال هاست در تهران زندگی می کند."
به این گفته ها که از متن گفتگو انتخاب کردم دقت کنیدتا دریابید هدف ایشان را از دفاع از این سریال.از ایشان می پرسم:آیا مازندرانی ها همین ها هستند که در سریال می بینیم؟آیا ایشان وثتی از خانه بیرون می آیند,با چنین کسانی روبرو می شوند؟- سه شنبه 5 فروردين 1393-16:19
دوستان ! مردم! مازندرانی های عزیز!
صادقی و سایت مازندنومه ، فقط یک هدف دارد!
بزرگ کردن مدیری ضعیف مثل ربیع فلاح و دار و دسته اش!
چون ربیع به دیدار دست اندرکاران این سریال رفت و سوتی داد! حالا این آقا داره هیاهو میکنه که مثلا توی سایت مازندنومه (که سابقه فیلتر شدن داره!) از پایتخت دفاع شد!
بخدا قسم هنوز مونده که شماها اینارو بشناسید!
صادقی مسئول انتصابات مدیران ضعیف و بسیار تاریخ گذشته است!
منصوریان در همین سایت مقاله مینوشت ، تا اسمی ازش مطرح بشه و الان شد فرماندار سوادکوه!(یک بازنشسته با رفتارهای جالب!)
ریبع فلاح در همین سایت بزرگ شد! کسی که به قول علیپور خنکدار ، در جهاد کشاورزی پرونده داره!
کسی که اصلا در حد استانداری نیست!
آجدانی از همین سایت به مدیرکلی استانداری رسید!!!!!
و بسیاری دیگر!!!
بهتر است بگیم که مازندنومه ، سایت دوم استانداری مازندران است و در سایه مسئولیت بزرگ کردن افرادی مثل ربیع فلاح، علیرضا یونسی و ... رو داره !!!
زهی خیال باطل!- جمعه 8 فروردين 1393-8:0
اون (سابقه فیلتر شدن داره) رو خوب اومدی ! آخه آدم حسابی، اینهم شد جرم؟ سابقه فیلتر شدن داری !!! خاله زنک
- سه شنبه 5 فروردين 1393-16:43
ما واقعا افتخار ميکنيم که مدير يک رسانه محلي اين همه قدرت دارد که استاندار و فرماندار تعين مي کند! در ضمن اسم بزرگنيا رو جا گذاشتي که با حمايت مازندنومه مديرکل ميراث شد! فقط يک سوال دارم که اگرهمکار ما اقي صادقي اين همه قدرت داره چرا يک پست واسه خودش رديف نکرده!؟ ها؟ناهار بخردي ريکا!؟در ضمن فيلترشدن در زمان دولت گذشته جزو افتخارات است
- سه شنبه 5 فروردين 1393-11:5
حکایت شما مازندنومه ای های گرامی حکایت آن مسافری است که خری داشت و به خانقاهی برای گذران شب پناه آورد و از قضا خانقاهیان مراسم سماء داشتند و فاقد چیزی برای پذیرایی و شام بودند. مرد مسافر وارد مراسم سماء شد و ترجیع بندی شنید و خوشش آمد و بلندتر و آهنگین تر از دیگران فریاد می کرد "خر برفت و خر برفت". پس از سماء آبگوشتی تناول شد و صبح زمان خداحافظی جز پالان اثری از خر دیده نشد. اینجا بود که مسافر دو دستی بر سر زد که موضوع خر برفت خر خودش بود و در اثر جهل فریاد و ذوق زدگی و بلندی صدای خر برفت او از همه مشهودتر بود. حال در گوش هایتان پنبه کنید تا فریادهای انتقاد ناقدان را نشنوید و به ناقد هم فحش و نا سزا نثار فرمائید تا امثال تنابنده و مقدم بیایند محیط امنی برای تمسخر قومی پیدا کنند و شما حمال الحطب این ماجرا باشید. صد البته در این سریال هجو گونه (نه طنز) قطعاً نکات مثبتی هم می توان یافت ولی کلیات آن هجو و دست انداختن فرهنگ مازندران است و باوراندن این مسئله که ما همینی هستیم که می گویند. انگار ترک ها و لرها و ... همانی نبودند که می گفتند.
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-0:33
از کوزه همان تراود که در اوست...بی فرهنگ
- سه شنبه 5 فروردين 1393-8:54
عالی بود،احسنت برآقای صادقی
- سه شنبه 5 فروردين 1393-8:41
نميدانم چرا برخي ها من جمله تعداد كمي از ارباب جرايد از اين سريال دفاع ميكنند آدم به شك ميافته نكنه مانند برخي ها از طرف دست اندركاران سريال تطميع شدند...!!!؟؟
- جمعه 8 فروردين 1393-7:57
یک ماه از اون چاله ساری که خودت رو داشتی می کشتی گذشت برو ببین چی شد؟ یه کم خاک ریختن توش خدا تو را چی کنه که اینقد عبوری عبوری میکنی بگو وضع شهر درس کنه
- پنجشنبه 7 فروردين 1393-7:20
عرشیا اگه عبوری رو تو این سریال دعوت میکردن و اون پشت صحنه اش میرفت تو الان مجیزگو بودی. بسه دیگه باباجون. حالم از نظراتت بهم خورد.
- سه شنبه 5 فروردين 1393-8:17
سایتتون در حدی نیست که بخوایم وفت نازنینمونو واسش صرف کنیم و تحلیلش کنیم..فقط میگم مدیر سایت خدا ازت نگذره که هر بار خواستیم جلوی سریالو بگیریم تو با این کارات و لابی های پشت پردت و عقده گشاییت با یه سری سایتا و آدما مانع شدی.امیدوارم همانطور که اشک دوتا از هم استانیامون که زن هم بودن با تیکه ها و تمسخرهای این سریال در اوردن سرخودتونم بیاد.تحقیر کردن خواهرای هم استانیمو در استان خودمون در روز سیزده بدرو شما درک میکنید؟؟میدونید بعد عید دانشگاها و خوابگاه ها تبدیل میشه به میدون جنگ یک طرف همه ایران دارن مازندرانیرو بواسطه همین حرکات پنجعلی و ارسطو و.. مسخره میکنن طرف دیگه مازندرانیه از این همه تمصخرو فشار معلوم نیست چه بلایی سرش میاد.ایشالا با خانوادت بری مسافرت وسط شهر غریب آدرس بخوای همه وایسن تیکه های نقی مقی وسط خیابون داد بزنن واست و رنگ خانوادت عین گچ سفید بشه.
- سه شنبه 5 فروردين 1393-7:7
اونایی که ضد پایتخت هستند در مقابل مطالب گفته شده که بسیار جالب و کارشناسی است، نظر منطقی بگذارند به جای اینکه به مصاحبه شونده بتازند و بدوبیراه بدهند. بدوبیره یعنی اینکه هر چه در بالا گفته شده کاملا درست است. منطق جواب منطق. شما هم دو خط استدلال منطقی بیاورید که من مطمئنم نمی توانید. ففقط بلدید شلوغ کنید. دردود بر سازندگان پایتخت که هرشب ما را می خندانند
- سه شنبه 5 فروردين 1393-7:2
اووووف صادقی جان ول هکن،شما کی کارشناس بیی؟؟؟؟ بیخیال بواش، اوف اوف اوف،
- سه شنبه 5 فروردين 1393-6:2
بسیار زیبا بود. ادله همه عالی. منطق پشت این حرفهاست. من هر جا که می شنوم که آقا دارند ما را مسخره می کنند هیچ دلیل قانع کننده نمی آورند. نظرم نسبت به این سریال مثبت بود، حالا مثبت تر شد
- سه شنبه 5 فروردين 1393-3:55
متشکرم آقای صادقی . واقعیت امر همین است یعنی اشکالاتی که به پایتخت وارد است اصولا محتوایی نیست یعنی نه توهینی هست و نه تحریف بلکه نوعی رفتار طنز آمیز موجب بعضی غلو کردنها می شود که امری مرسوم است و در تازیخ ادبیات کم نداریم نشانه هایی که هنوز هم منبع طنازی نویسندگان ماست . اما چیزی که جالب است و در این گفتگو نظرم رو جلب کرد این است که گفتید : «سیروس مقدم و محسن تنابنده الان دیگر مازندران شناس حسابی شده اند و می توانند شهروند افتخاری ما محسوب شوند. » این خیلی جالب است امیدوارم به اندازه ای از درک هنری رسیده باشیم که اقدامی چنین شایسه برای آنها انجام دهیم . جبهه گرفتن در برابر هنر فقط نشان میدهد که چقدر کوچکیم . بدون اینکه شخص خاصی مد نظر باشد باید بگویم در هر محفلی شاکیان این سریال را دیدم دلایلشان شخصی و پیش پا افتاده است . ضمن احترام به مخالفان بهتر است این سریال را یک فرصت برای مازندران قلمداد کنیم .
- سه شنبه 5 فروردين 1393-2:7
خجالت بكش منافق ، مقدم تمام زبان ، آداب و رسوم مازني را به تمسخر گرفته حالا تو اينطوري پاچه خواري تهراني ها را انجام ميدي
- سه شنبه 5 فروردين 1393-8:58
این دوستان منتقد(البته دوستان منتقد این مدلی نه همه عزیزان منتقد) یک عده ادم بی سوادن که دو تا کلمه حرف نه بلدن بزنن نه می تونن بنویسن فقط با هوچی گری میخوان یه موضوعی که واقعیت نداره رو با اصرار به مخاطب القا کنند شما ذیل همه خبرای مازندنومه حضور این افراد بی سواد رو مشاهده می کنید که تعصب بیجا و بی موردشون در مورد موضوعات،اشخاص ، مسئولان و....چشمشون رو به روی واقعیات بسته....در ضمن این افراد چشم دیدن خودشون رو هم ندارن چه برسه به پیشرفت انسانهای بافرهنگی چون دوستان مازندنومه و تخصیصا جناب آقای صادقی....
- چهارشنبه 6 فروردين 1393-18:16
من هم موافقم که مخالفان پایتخت یک مشت جوان بیسواد و مدعی هستند که دو کلمه مازندرانی هم بلد نیستند حرف بزنند.
- سه شنبه 5 فروردين 1393-6:1
شما که خجالت نمیکشی، به جای توهین دو خط استدلال بیاور. کلا مخالفان این سریال قشنگ عده ای بی سواد هستند، هر چند مدرک دکترا هم داشته باشند
- سه شنبه 5 فروردين 1393-17:52
خطاب به کامنت دوستان منتقد
هروقت حرف دل مردم را بیسوادی وعوام و... دانستید درواقع مردید چرا چون همگان سخنور، نویسنده سیاستمدار و... نیستند ولی همین عوام انقلاب میکنند ومای باسوادها از مرز خارج شده وبه اصل خود پشت میکنیم...جسارت نباشه خطابم به عده ائی خاص است..گرامی حرف دل مردم را عوام وبیسوادی نخان که ظلمی بس عظیم است حق نگهدارتون
- سه شنبه 5 فروردين 1393-1:51
خیلی با غیرتی مازندرانی....
- سه شنبه 5 فروردين 1393-7:5
تا غیرت چی باشه؟!! بی منطق!
- سه شنبه 5 فروردين 1393-19:5
واقعا جای تاسف دارد
من مثالی مطرح می کنم
شوخی خوب است. طنز هم همینطور
اما اگر قرار باشد در جمعی از دوستان در همه شب نشینی ها یک نفر مورد شوخی قرار گیرد این توهین نیست؟. کاری که هر ساله ایام عید قومیت های مختلف با فرهنگ و گویش مازندران می کنند و ما متاسفانه همراه آنان به خود می خندیم و خود را با جمله کلیشه ای نمایش سادگی و صمیمیت مردم مازندران تبرئه می کنیم.- چهارشنبه 6 فروردين 1393-20:7
من با دیدگاه کاوش و سایر دوستان منتقدموافقم.
به نظرم این سایت هم صرفا برای بالا بردن امار بازدیدکنندگانش وارد این مقوله بحث بر انگیز شد وگرنه بعید میدانم جامعه فرهیخته گان مازندران نگاه مثبتی به این سریال داشته باشند. ضمنا برای معرفی مازندران و جاذبه های گردشگری آن روش های بهتری هم وجود دارد که امیدواریم رسانه های استانی به اصطلاح جو گیر نشوند!- يکشنبه 10 فروردين 1393-13:53
سلام
کاملا با شما موافقم دوست عزیز - جمعه 8 فروردين 1393-14:59
سلام شمالی ها
چرا فکر می کنین اوضاعتون از نقی خیلی بهتره؟
شاید به خاطر رطوبت هوای شماله. ما شیرازی ها که با پایتخت حال می کنیم - جمعه 8 فروردين 1393-14:38
روی صحبت من با مدیر این سایت است.
برادر عزیز جناب اقای علی صادقی
اخیرا که اخبار سایتتان را دنبال می کنم متاسفانه مشاهده می شود که به مسیر اشتباهی وارد شدید و من برادرانه به شما هشدار می دهم .
شما با تبدیل مازندنومه به یک برگه 4 رنگ تبلیغاتی زحمات چندساله خود را در حوزه فرهنگی و خبری استان به باد می دهید .از سوی دیگر لازم می دانم عنوان کنم روشنفکری دراحترام به رای و نگرش اقشار مختلف جامعه تجلی می یابد و شما باید از اظهارنظرهای قاطع در خصوص مسائل چالش زای فرهنگی بپرهیزید.نکته دیگر اینکه بده بستان های سیاسی شما و مسئولان به شکل بسیار ناشیانه و مبتذلانه بر فضای فرهنگی حاکم شده که حتی به نظر بنده به عنوان یک کارشناس سیاسی جایگاه مسئولان استانی را هم تحت الشعاع قرار داده و تضعیف می نماید. پیروز باشید- جمعه 8 فروردين 1393-15:0
دوست کارشناس، کسی شما رو مجبور نکرده بیایید اینجا نظر هم بگذارید.بروید سایتهای دیگر را بخوانید خرده فرمایش هم نکنید لطفا. ما خواننده های قدیمی این سایت از آقای صادقی و مازندنومه مستقل و مقتدر حمایت میکنیم. شما 30 تا آدم جمع کن برو جلوی استانداری که ضایع بشی
- دوشنبه 13 فروردين 1397-23:55
از ماست که بر ماست...