تعداد بازدید: 7231

توصیه به دیگران 2

جمعه 22 فروردين 1393-11:6

رانش به خانه های مردم رسید/ خواب مسئولان ادامه دارد!

اگر سیاسی کاری های تان تمام شد، به داد مردم برسید!

خبر+عکس از رانش وسیع در روستای سنگده دودانگه ساری و خواب طولانی مسئولان/ به نظر می رسد معاونت عمرانی استانداری، ستاد حوادث پیش بینی نشده استان، بنیاد مسکن، فرمانداری ساری و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط با رانش، منتظر بروز حادثه جانی هستند تا کمی به خود بجنبند و انگار از کف رفتن دیوار و ریزش منازل مردم برای شان اهمیتی ندارد.


مازندنومه، سرویس اجتماعی: پیش از هرگونه توضیحی این مطلب را بخوانید که مربوط است به پیش بینی وقوع رانش در یکی از روستاهای بزرگ منطقه دودانگه ساری به نام سنگده. مطلب همراه با عکس نزدیک به 7 ماه پیش در مازندنومه انتشار یافته بود:

«...از دیدگاه کارشناسی و فنی رانش در برخی مناطق مستعد معلول علت های مختلفی است اما آنچه از دیدن این رانش به ذهن می رسد این است که فشار وارد بر خاک در مناطق بالادست به علت ساخت و ساز سازه ها تشدید شده، همچنین شسته شدن خاک کنار جاده و عدم تحمل فشار سربار در حاشیه راه از علت های اصلی این حادثه محسوب می شود.

 با بارش های متعدد در فصول بارندگی و همچنین با توجه به تغییر در مقاومت خاک تشدید رانش و بسته شدن کلی این جاده دسترسی، محتمل خواهد بود.

دهیار و اعضای شورای اسلامی سنگده، بخشدار دودانگه، نیز ستاد حوادث پیش بینی نشده استانداری مازندران،  باید بدانند که بسته شدن این راه که محل عبور و مرور حدود 35 خانوار ساکن در این قسمت از روستای سنگده دودانگه است، در فصول سرد سال مشکلات متعددی را به وجود خواهد آورد و خطر فروریختن تعدادی از منازل کنار این رانش جدی است.

 لازم به توضیح است عدم تحمل بارهای سربار و فشار مضاعف حاصل از انتقال بار فنداسیون سازه های بالا دستی باعث فشار بر خاک کناره جاده شده، به طوری که در اثر این فشار دیوار بلوکی ساخته شده در پایین مسیر تخریب شده است.

 رسیدگی به این امر و طراحی درست دیوار حایل و تدابیر لازم جهت جلوگیری از پیشرفت رانش تا مرحله اجرای طرح دیوار حایل باید به سرعت مد نظر قرار گیرد.

توضیح این که وضعیت رانشی این محله، حدود دوسال است که وجود دارد، اما اقدامی برای رفع خطرات احتمالی نشده است و به نظر می رسد مسئولان منتظرند تا حادثه جانی یا مالی بزرگی اتفاق بیفتد و مردم بیشتر از این زیان و صدمه ببینند، آن وقت شاید با فشار رسانه ها و افکار عمومی اندکی پا پیش بگذارند

همان طور که پیش بینی کرده بودیم رانش در منطقه مورد نظر(روستای سنگده دودانگه ساری) بعد از زمستان پربرف و باران گذشته از کوچه به منازل اهالی رسید و اکنون خطر جدی حتی جان مردم را تهدید می کند.

معمولا" مدیران استان منتظر حادثه می مانند تا به وقوع بپیوندد و بعد که حادثه روی داد و مردم در فلاکت و تنگنا قرار گرفتند، شروع به امدادرسانی می کنند.

علی رغم برخی پی گیری های محلی، در مورد رانش در روستای سنگده هنوز اقدام خاصی از سوی مسئولان شهرستان و استان صورت نگرفته است و اهالی تنها وعده می شنوند، در حالی که هر روز خطر ریزش منازل و بروز خسارت های احتمالی متصور است.(هر چند اکنون نیز خسارت به برخی ساکنان وارد شده است)

به نظر می رسد معاونت عمرانی استانداری، ستاد حوادث پیش بینی نشده استان، بنیاد مسکن، فرمانداری ساری و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط با رانش، منتظر بروز حادثه جانی هستند تا کمی به خود بجنبند و انگار از کف رفتن دیوار و ریزش منازل مردم برای شان اهمیتی ندارد!

شاهدان عینی و ساکنان گرفتار رانش در این منطقه می گویند قضیه بسیار جدی است و همین امروز هم اگر اقدام عملی صورت پذیرد، دیر است، چه برسد به این که اقدام های لاک پشتی مسئولان ادامه یابد.

ما 7 ماه پیش نسبت به بروز خسارت در این منطقه هشدار دادیم، کسی جدی نگرفت، اکنون نیز هشدار می دهیم که اگر اقدام عاجل و فوری صورت نگیرد، خانه های مردم فرو می ریزد.

یکی از بومیان منطقه که منزلش شدیدا" در معرض خطر قرار دارد و همین روزها رانش به دیوار خانه او می رسد، می گفت: «ای کاش یکی از همین مسئولان بی حال و پشت هم انداز، کنار خانه ما ویلا داشت تا حداقل از نفوذ او استفاده می کردیم تا هستی و نیستی ما این گونه به باد فنا نرود. مسئولان تنها زمانی به فکر مردم می افتند که سرمایه های اجتماعی و اقتصادی خود و وابستگان شان در معرض خطر قرار گیرد.»

وعده تخصیص اعتبار و در راه بودن پول و... گره گشای مشکل پیش آمده نیست، مردم وعده زیاد شنیده اند،  فقط اقدام عملی عاجل می خواهند، آن هم نه بعد از مرگ سهراب، اکنون و امروز!

اگر سیاسی کاری های تان تمام شد، کمی هم به فکر مردم فلک زده باشید بد نیست!

* عکس های 7 ماه پیش ما که نسبت به خطر رانش هشدار داده بودیم:

*تصاویر زیر پیشروی رانش و خطر جدی آن را نشان می دهد که 21 فروردین ماه از همین مکان گرفته شده است

تصویر بالا پیشروی رانش را داخل حیاط یکی از ساکنان نشان می دهد

رانش ارتباط دو سوی راه را قطع کرده است و هیچ خودرویی قادر نیست به آن سمت خیابان برود

امکان ریزش لحظه ای دیوارها بر سر راه عابران نیز وجود دارد


  • يکشنبه 24 فروردين 1393-12:42

    برادر بزرگوار جناب دامادي بعد از حل مشكلات مناطق رانشي سنگده يه سري هم به جاده گرماب تا چورت بزن

    • شنبه 23 فروردين 1393-15:16

      سلام سنگده های محترم
      بنده خدا چرا قبل از اجرای ساختمان فکر نکردی حالا دست به دامن نماینده ،فرماندار استاندار ،حوادث غیره مترقبه میشوید خداوند به همه شما عقل هوش درایت داده ولی استفاده نمیکنید توسعه میکنم قبل از ساخت فکر کنید ؟؟؟؟؟

      • شنبه 23 فروردين 1393-22:8

        آقای حسین آقا، نمی دونی اظهار نظر نکن. منطقه مورد بحث که جزوی از محل و زادگاه ماست، جزو بافت روستاست و عده ای از بومی ها سالهاست در ان جا مسکن دارند و ربطی به امسال و پارسال ندارد. عده ای از هم استانیها و تهرانیها هم آنجا را چون جزو بافت بود زمین خریدند و زیر نظر دهیاری خانه ساختند. اگر زمین مشکل داشت دهیار باید اطلاع می داد. در ضمن تکلیف بومی ها چه می شود که جد در جد انجا خانه دارند؟ این رانش به هر علتی ایجاد شده باشد با ید هر چه سریعتر جلوی ان گرفته شود. الان موقع این حرفهای صدتا یک غاز نیست. جان مردم در خطر است

      • شنبه 23 فروردين 1393-11:22

        از نمایندگان ساری بخصوص آقای دامادی که اهل دودانگه است انتظار همراهی و کمک فوری داریم. من یکی از اهالی سنگده هستم که البته در ساری منزل دارم اما رفت و آمدداریم. واقعا وضع این کوچه افتضاح است و مسئولان چرا خواب تشریف دارند؟

        • شنبه 23 فروردين 1393-11:21

          واقعا حیفه که مسئولان به این منطقه نگاه گردشگری ندارند و به مشکلات ان نمی رسند. وقتی خانه مردم در حال فروریختن است بیچاره ها چگونه به فکر کشاورزی و دامداری و درآمد از گردشگری باشند.

          • سوادکوه زادهپاسخ به این دیدگاه 4 2
            شنبه 23 فروردين 1393-8:58

            منطقه دودانگه همیشه محروم بوده. هر چند محل خوش نشین ها و تهرانی ها و پولدارها شده اما ببینید که هیچکس کاری نمی کند. منازل مردن در شرف ریزش است آقایان معلوم نیست کجا هستند. فرماندار ساری مشغول چه کاری است؟ معاون عمرانی و ستاد حوادث کجا هستند؟

            • شنبه 23 فروردين 1393-8:55

              این دیوارها هر آن امکان ریزش داره و خطر بیخ گوش مردمه. ستاد حوادث غیرمترقبه کجاست؟ باید یکی بمیره تا دست بکار بشید؟

              • شنبه 23 فروردين 1393-8:54

                واقعا آدم می ترسه بره تو این منطقه! آقایان نماینده که موقه رای می رن اینجاها چرا اقدامی نمی کنند؟


                ©2013 APG.ir