تعداد بازدید: 5375

توصیه به دیگران 1

شنبه 23 فروردين 1393-20:56

انتقاد استاندار از آمار متفاوت اراضی شالیزاری

فلاح: سال های گذشته به مازندران بی توجهی شد

گزارش+عکس از اولین کشت مکانیزه برنج کشور در میاندورود/اگر در استان گیلان و مازندان برنج به صورت مکانیزه کشت شود نیازمند کشت برنج در 9 استان جنوبی کشور نیستیم/ مازندران در تولید 14 محصول رتبه اول کشور را داراست/ میانگین تولید برنج باید به حد رکورد آن نزدیک شود.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمد اسماعیل بخشی سورکی: با حضور استاندار مازندران، اولین کشت مکانیزه برنج کشور در روستای چوکلا-بیشه سر شهرستان میاندورود انجام شد.

ارسطو قادری –فرماندار میاندورود- در این مراسم اظهار داشت:وظیفه خود می دانم تا از طرف خود و همه مردم شهرستان میاندورود از تلاش های جناب استاندار و محبت ایشان نسبت به این شهرستان تشکر کنم.

 وی گفت:حضور چندین باره استاندار در این منطقه نشان دهنده ظرفیت و پتانسیل خوب شهرستان به لحاظ حرکت در مسیر رشد و توسعه است و این امر می تواند نوید بخش حضور سرمایه گذاران در راستای استفاده از امکانات و ظرفیت های میاندورود باشد.

مقام عالی دولت تدبیر و امید در میاندورود ابراز داشت: در سفر نوروزی وزیر کشور به میاندورود، شخص وزیر نیز از زحمات آقای فلاح قدردانی و از فعالیت های استاندار مازندران اعلام حمایت کرد.

 قادری گفت: در راستای تحقق شعار امسال مقام معظم رهبری در زمینه اقتصادی و با توجه به اینکه بیش از 85 درصد مردم میاندورود در بخش کشاورزی فعال هستند، منطقه از بستر بسیار مناسبی برای پیشرفت و توسعه برخوردار است.

وی با بیان اینکه بیش از 35 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی در این منطقه وجود دارد، افزود:بیش از 6 درصد تولیدات استان از این شهرستان تامین می شود که از نظر آماری در جایگاه ششم استان قرار دارد.

فرماندار میاندورود با اشاره به اینکه در بخش های تولید دام و طیور هم بیش از 132هزار واحد دامی در حال فعالیت هستند گفت:میاندورود بیش از 1200 تن تولید گوشت قرمز و سالانه با پرورش بیش از پنج میلیون قطعه مرغ گوشتی بیش از شش هزار تن گوشت سفید استان را تامین و تولید می کند.



وی ادامه داد: زارعت برنج در بیش از 8500هکتار از اراضی منطقه انجام که در 3200 هکتار ارقام محلی و 500 هکتار هم ارقام پرمحصول کشت می شود.

 قادری گفت:با فعالیت نه بانک نشای فعال، کشت مکانیزه برنج هم در بیش از 6000 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان در سال جاری انجام خواهد شد که البته در بحث کشت دوم هم در سال قبل در سطح 135 هکتار نشای مجدد برنج صورت پذیرفته است که این آمار در قیاس با سال 91 رشد 7 برابری را نشان می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود کار دولت تدبیر و امید را روان سازی شرایط و فضای کاری دانست و گفت:امیدواریم تا با همت کشاورزان عزیز و حمایت های مسئولان محترم سازمان جهاد کشاورزی و تامین آب به موقع کشت شالیزاری بتوانیم شاهد توفیقات روز افزون در بخش تولیدات زراعی و باغی در منطقه میاندورود و در استان مازندران باشیم.

*در بحث بیمه محصولات کشاورزی کاری انجام نشده است

دوستعلی شکری- مدیرعامل بانک جاوید نشای روستای چوکلا- هم در این مراسم اظهار داشت:روستای چوکلا بیش از 420 هکتار اراضی کشاورزی دارد که در 120 هکتار کشت مرکبات و در 300 هکتار هم برنج کشت می شود.


 وی با بیان اینکه این بانک نشا اولین، بزرگترین و مجهزترین بانک نشا در کشور است، افزود:شروع کشت مکانیزه برنج در سال 72 هم از همین بانک نشا آغاز شد و پیش بینی می شود 100 درصد کشت شالیزاری در این روستا بصورت مکانیزه انجام شود.

شکری ابراز داشت:پنج کارگر دائم و 35 تا 40 نفر هم به صورت فصلی در این مجموعه مشغول فعالیت هستند.

 وی بزرگترین مشکل بانک نشا را بحث بیمه محصولات کشاورزی دانست و گفت:در بحث بیمه تامین اجتماعی مشکلی نداریم اما در بحث بیمه محصولات کشاورزی تاکنون کاری انجام نشده است.

 این کشاورز اظهار داشت:اگر کشت های برنج بصورت مکانیزه انجام شود 10تا 15 درصد افزایش محصول و 40 درصد هم کاهش مصرف داریم.



 وی ادامه داد: اگر در استان گیلان و مازندان برنج به صورت مکانیزه کشت شود نیازمند کشت برنج در 9 استان جنوبی کشور نیستیم.

شکری ابراز داشت:600هزار تن کسری برنج کشور است که اگر 460هزار هکتار سطح زیر کشت به صورت مکانیزه انجام شود این مقدار تامین خواهد شد.

* مازندران در تولید 14 محصول رتبه اول کشور را داراست

 دلاور حیدرپور –مدیرکل جهاد کشاورزی استان مازندان- هم در این مراسم اظهار داشت:استان مازندران در تولید 14 محصول رتبه اول کشور را داراست.

 وی با بیان اینکه برنج با رنج به دست می آید افزود:مشقت تولید برنج بالاست و به همین دلیل در چند سال گذشته بحث مکانیزه کردن این کشت در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.



 وی با بیان اینکه به دلیل زیاد بودن هزینه تولید، برنج قابل رقابت با همتای خارجی خود نیست افزود:به همین دلیل در سال های اخیر با افزایش واردات برنج روبرو شده ایم .

 حیدرپور با بیان اینکه هر هکتار کشت سنتی برنج نیازمند 80 نفر روز کارگر است، اظهار داشت: این آمار برای ارقام پر محصول در حدود 100 تا 110 نفر روز کارگر است که اگر متوسط دستمزد هر کارگز 60هزار تومان در نظر گرفته شود در حدود شش میلیون تومان فقط هزینه کارگر کشت سنتی برنج خواهد بود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان مازندان ادامه داد:اما یک دستگاه مکانیزه چهار ردیفه در روز تا 1.5 هکتار و دستگاه شش ردیفه نیز 4 تا 4.5 هکتار در روز می تواند نشا کند که کار 60 نفر کارگر را انجام می دهد.

 وی با بیان اینکه 101 واحد بانک نشا در استان مازندران فعال است، افزود:استفاده از این نوع ماشین آلات 40 تا 45 درصد از هزینه تولید را کاهش می دهد.



حیدرپور در بخش دیگری از سخنان خود به اختصاص 750 میلیارد تومان تسهیلات از منابع داخلی به بانک کشاورزی خبر داد و گفت:32 میلیارد تومان از این مقدار سهم استان مازندران است که صد در صد آن جذب شده است.

وی گفت: افراد زیادی برای تحویل 1686 دستگاه ماشین آلات معرفی شده اند که 700 دستگاه تحویل کشاورزان شده است و مابقی هم در حال طی مراحل اداری است.

 مدیرکل جهاد کشاورزی استان مازندران به تغییر کاربری های اراضی کشاورزی هم اشاره کرد و گفت:هر هکتار اراضی کشت شالی ،برنج 75 نفر را تامین می کند و از بین بردن هر هکتار به منزله این است که ما 75 نفر را وادار به استفاده از برنج های خارجی می کنیم.

وی ادامه داد:اگر اراضی کشاورزی استان حفظ نشود امنیت غذایی مردم به خطر خواهد افتاد .

 قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در استان مازندران اظهار داشت:جهت تامین آب اراضی کشاورزی نیز باید اقدامات و برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت لازم انجام شود.

* سالهای گذشته به مازندران بی توجهی شده است

 ربیع فلاح جلودار –استاندار مازندران-نیز در این مراسم با اشاره به بازدیدهای مکرر خود از استعدادها و ظرفیت های کشاورزی شهرستان های مختلف اظهار داشت: تامین مواد غذایی و امنیت آن از موضوعات مهم و مورد نیاز کشور است.



وی منابع ارزشمند استان مازندران از نیروی انسانی و دانش بومی را نقطه قوت آن دانست و گفت:میاندورود یکی از استعدادهای درخشان منطقه در استان مازندران است چرا که جلگه و دشت و نیروهای انسانی بسیار فوق العاده ای در زمینه کشاورزی دارد.

استاندار دولت تدبیر و امید در مازندران اظهار داشت:محصولات برنج در دنیا دارای محدودیت خاص است و هیچ کشوری حاضر به صادر کردن برنج خود نیست.

فلاح جلودار به آمار متفاوت اراضی تحت کشت برنج در استان هم اشاره کرد و گفت:مدیرکل جهاد کشاورزی در این خصوص اقدام کند تا برنامه ریزی درست انجام شود.

 وی با بیان اینکه در هر حال 220 یا 225 هزار هکتار برنجکاری در سطح مازندران داریم، افزود:متوسط تناژ تولید سه تن است  که با این شرایط بیش از 40 درصد تولید کشور را داراست.

 استاندار مازندران به تسهیلات دولت در امر حمایت از کشت مکانیزه برنج اشاره کرد و گفت: مکانیزاسیون باید به سرعت انجام شود و جهاد کشاورزی نیز در این راستا وظیفه ترویج و اطلاع رسانی خود را انجام دهد.



وی به رکورد 140 تن تولید در اراضی باغی و متوسط 23 تن برداشت از باغ ها اشاره کرد و گفت:برای بحث برنج نیز 12 تن در هکتار به عنوان رکورد ثبت شده است، اما میانگین تولید 3 تن در هکتار است.

 مقام عالی دولت تدبیر و امید در مازندران ابراز داشت: باید این امر ترویج شود تا اختلاف بین رکورد تولید و میانگین تولید باید به نحو مطلوبی پوشش داده شود و میانگین تولید باید به حد رکورد آن نزدیک شود.

 وی همچنین به افزایش استفاده از سموم کشاورزی هم اشاره کرد و اظهار داشت:باید روش های بیولوژیکی و مکانیکی جایگزین آن شود تا کیفیت محصولات بهبود یابد.

فلاح جلودار با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی میزان سهم تولید خود را مشخص و اعلام کند، افزود: باید با اطلاعات کامل نسبت به واردات اقدام کرد و اگر هم قرار به واردات باشد باید با قیمت های داخلی همخوانی و مطابقت داشته باشد.

 وی ادامه داد:متاسفانه به مازندران در طی سالهای گذشته بی توجهی شده است چرا که قبلا روستاهای ما مراکز تولید بوده اند اما متاسفانه در حال حاضر این روند در حال از بین رفتن است.



 استاندار مازندران استعدادهای استان در زمینه کشاورزی را بسیار خوب دانست و گفت:اگر بتوانیم به این ظرفیت ها سامان دهیم قطعا در بحث خودکفایی و درآمد زایی اقتصادی می توانیم تحول ایجاد کنیم.

 وی ابراز داشت:باید از امکانات حداکثر استفاده شود تا بهره وری در این زمینه افزایش یابد.

 فلاح جلودار همچنین به کم کاری استان در بحث مهار آب های سطحی اشاره کرد و گفت:12 میلیارد متر مکعب حجم آب های سطحی و نزولات آسمانی در مازندران است که کمتر از 10 درصد آن مهار می شود و این ظلم جدی به استان مازندران است.

 وی ادامه داد:در سال 92 پیگیری هایی انجام شده است و سد هراز با کمتر از 8 درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار دولت قرار گرفته است و بخشی هم از سدهای بزرگ استان در سال جاری آبگیری می شود.


  • دوشنبه 25 فروردين 1393-7:28

    اميدواريم اين تيتر بعد شما تكرارنشه !!!!!؟؟؟؟؟؟؟

    • يکشنبه 24 فروردين 1393-23:10

      مثل اینکه استاندار بعد از بابل شهر دومش میاندورود هست و همیشه به آنجا می رود ...

      • يکشنبه 24 فروردين 1393-1:19

        مردم متوجه اند اما مسولین بی توجه به مردم هستند.


        ©2013 APG.ir