تعداد بازدید: 7466

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 25 فروردين 1393-9:34

جلوه گری نخل ها در شهر بهارنارنج

در حال حاضر  مسافران وقتی وارد ساری شوند، نخل های آبادان را بیشتر از بهارنارنج در فضای سبز شهر ساری مشاهده می کنند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، هوشنگ زحمتکش: زمانی که مسئولان و مردم شهرستانی مصمم به معرفی نمادی از شهر خود می شوند، باید معماری و فضای سبز شهر در جهت آن نماد گام بردارد.

شهرهایی چون خرمشهر نماد مقاومت، آبادان  نماد نخل های ایران ، بوشهر نماد کشتیرانی  و دراستان مازندران نکا نماد صنعت برق ، جویبار نماد کشتی و آمل نماد پایداری هستند که مسئولان و مردم شهرهای بیان شده بخشی از معماری و فضای سبز شهرشان را در جهت نمادهای یاد شده قرار داده اند.

بعد از بابل، متولیان ساری هم به تکاپو افتادند تا نماد شهرشان به بهارنارنج منسوب شود و شهرت یابد. در همین راستا شهرداری ساری دو سال پیاپی جشنواره بهارنارنج را برگزار کرد.

برگزاری جشنواره اقدامی مثبت است، اما  هیچ گاه جشنواره یکی دو روزه موجب نمی شود تا مردم کشور با نماد شهر ساری آشنا شوند.
.
مطمئناً زمانی که فردی به شهری سفر می کند به خاطر معماری و فضای سبز همسو با فرهنگ مردم آن منطقه، متوجه آداب و رسوم و نماد فرهنگی آن شهر می شود.

در حال حاضر  مسافران وقتی وارد ساری شوند، نخل های آبادان را بیشتر از بهارنارنج در فضای سبز شهر ساری مشاهده می کنند که هیچ تقارنی با بهارنارنج ندارد.

در ورودی این شهر نوشته شده: «به شهر بهارنارنج ، ساری خوش آمدید» اما ما نارنجی مشاهده نمی کنیم!

چندی پیش یکی از مسافران جنوبی از من پرسیده بود: این جا نوشته اید ساری شهر بهار نارنج، ولی هرچه در شهر گشتم جز درختان نارنج خشکیده چیزی نیافتم!

 در ساری وقتی  پای نشر و تبلیغ نماد به وسط می آید، چیز خاصی پیدا نمی کنی و تنها درخت های نارنجی را می بینی که پیش تر  بی هدف  در کوچه پس کوچه های شهر کاشته شده است.

هزینه خرید و انتقال یک نخل از استان های جنوبی به مازندران بیش از 10 میلیون تومان است، اما ایجاد فضای توریستی با حداقل 100 راس درختچه نارنج هزینه ای بیش تر از 20 میلیون تومان هم ندارد تا دست کم یک محله به نام بهارنارنج در ساری وجود داشته باشد و باعث جذب گردشگر شود.

میدان ، پارک ، کوچه ، محله یا مرکز خریدی را در ساری نمی یابی که نام بهارنارنج بر خود داشته باشد حالا همین نخل های سر به فلک کشیده چنان به چشم آمده که چندین مرکز و فروشگاه در خود ساری به نام نخل مزین شده اند!

البته نخل های بلوارهای ساری هنگام وزیدن بادهای شدید و طوفان چنان تاب می خورند که هر آن احتمال میدهی بر سر خودروهای عبوری فرود آید!

گیریم که انتخاب بهارنارنج به عنوان نماد ساری امری پسندیده بوده، اما حفظ و نشر این نماد  پسندیده تر است.
 


  • شنبه 20 ارديبهشت 1393-13:25

    از هر طرف که به ساری وارد بشی چیزی جز نخل نمی بینی!انگار رفتی آبادان!
    حالا ادعادی شهر بهارنانجی رو ندارن! ادعای پایتختی بهار نارنجی رو دارن!!!

    ...


    • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393-15:45

      شما که اینهمه به نظر خودتون با دلیل صحبت میکنین یه سر به استانداری مازندران بزنین و ببینین که سند جشنواره بهار نارنج تو ساری به چند سال پیش برمیگرده . بابلیها که تو استانداری زیاد هستن . بعد بیا بگو یه دو سه روزه و از ساروی ها انتقاد کن.انگار تو شهر بابل نخل نیست. یه سر هم تو منطقه طبرستان .محلات قدیم . خیابونهای قدیمی شهر مرکز شهر این جاها قدم بزن بعدا نظر بده .

      • شنبه 30 فروردين 1393-18:53

        از عکست نشون میده خیلی جونی ، ولی جوون دمت گرم

        • پنجشنبه 28 فروردين 1393-2:3

          مهمتر از مسئله نخل و نارنج مسئله نمای ورودی شهره. هر شهری باید ورودی زیبا داشته باشه اما متاسفانه ساری از زشت ترین ورودی رنج می بره. انواع تعمیرگاه ها و ساختمان ها و ... به نظر من باید به این مسئله بیشتر توجه بشه.

          • سه شنبه 26 فروردين 1393-15:53

            ...
            شهرداری ساری داره روی خشت اولی که کج گذاشته شده دیوارچینی می کنه

            • سه شنبه 26 فروردين 1393-9:59

              تو دنيا دارن آپالو هوا ميكنند اما اينجا يكي مياد واحد درخت را با حيوان يكي ميدونه واصلا يه صفحه مطلب راجع به درختكاري و باغباني نميدونه داره راجع به غرص نهال ومديريت شهري ومبلمان شهري حرف ميزنه
              حرف من اينه مطالب مورد عرضه مخاطبان بايدكاربردي ومورداسفاده همگان وبدون حب بغض و...باشه
              ضمنا اگر هدف دلسوزي يراي شهر ساري باشه ارتباطات زيادي هست باشهردار ساريمقلا همين امروز سه شنبه ملاقات عمومي از نزديك با شهردار عبوري درلابي ساختمان عمارت باپذيرايي و منتظر افراد تحصيلكرده ومنتقد هست ضمنا تلفن 137،سايت شهرداري ساري ،و اداره اي به نام طرح وبرنامه هم هست ضمنا سازمان پاركها وفضاي سبز هم هست كه منظر دريافت پيشنهادات دلسوزان واقعي شهر هست ...
              بايد مجددا گفت :
              در حال حاضر 30 هزاراصله نهال نارنج درساري هست كه 7 هزار تا شناسنامه دارند
              وشهرداري ساري درحال كاشت 100 هزار اصله نهال نارنج جديد در سطح شهر ميباشد
              عزت زياد

              • شنبه 6 ارديبهشت 1393-14:4

                ...شهردار ساری هم پیدا شد

                ایشون از ... شهردار ساری هست و تو تمام سایت ها براش ...



                خدایی نکرده قصد بد ندارم .

            • سه شنبه 26 فروردين 1393-9:0

              فقط مازندران و مازندرانی ، نظر باقی ایران واسم ارزش آنچنانی نداره

              • بهار نارنجپاسخ به این دیدگاه 9 5
                سه شنبه 26 فروردين 1393-8:45

                خواهشاً،خواهشاً؛مقداري آرام تر و بدور از حاشيه هاي متداول سياسي روز مره مسائل شهري استان رو پيگيري كنيم،اگر پيشنهادي هم داريم خيلي عاقلانه،محترمانه،منطقي به اطلاع مسئولين شهري برسونيم،جدال نكينم،بحث رو سريع قوميتي نكنيم.

                نويسنده محترم تا حدودي درست مي فرمايند؛
                ابتداي ورودي شهر ساري در بلوار شهر نخل هاي زيبايي است.كه اين مربوط به حالا حالا ها نيست چندين دهه اين نخل ها موجودندهمه مي دوننداصلاً مگه اين نخل ها به همين زودي تنومند ميشه؛

                اما بي انصافي نكنيم كه اين رو تعميم بديم و بگيم اصلاً بهارنارنج نمودي نداره، ضمن اينكه همشهريان عزيز هم فرمودند؛در كوچه پس كوچه هاي شهردرخت بهار نارنج است،همينطور باغات حاشيه شهر.
                البته نگفته نماندجناب" آقاي عبوري شهردار محترم" بايد به شهري كه مزين به طبيعت زيباي خدادي بهار نارنج است در راستاي غرس نهال نارنج اهتمام بيشتري داشته باشند تا جلوه گري بيشتري بكند.

                شايد اين فكر و برنامه رو در دست دارند يا انجام دادند.

                • سه شنبه 26 فروردين 1393-8:17

                  مازند نومه باز........در مطالب از باسوادها مطلب بزن نه...
                  تمام كامنتها را بذاربرادر صادقي ...
                  100هزار اصله نهال نارنج در ساري درحال كاشته
                  راس نهال يا اصله و.وو..
                  پشت گود ولنگش كن
                  آقاي زحمتكش....سوادت ..

                  • سه شنبه 26 فروردين 1393-9:35

                    هر کی از مشکلات ساری بنویسه عرشیا که مواجب بگیر شهرداره فکر میکنه باید بهش توهین کنه و بهش بگه بی سواد!! آقا همه بی سواد فقط و تو اون مجموعه تون باسواد! بذار ملت یادداشت بنویسند. راستی چند بار ازت پرسیدم عیدی 20 میلیونی داستانش چیه؟ شهردار یکی از شهرهای مرکزی استان بهش عیدی 3 و نیم میلیونی پیشنهاد داد شورا، اما اصلا از اول پول رو نگرفت که بعد بده به همسر یه عده!گفتم تا بدونی

                    • سه شنبه 26 فروردين 1393-10:20

                      اگه عرشیا مواجب بگیره عبوریه شما هم مواجب بگیر دامادی هستی.اگرچه هر دوتاشون کار تاپی واسه ساری نکردن.ولی شما از ایجاد تشنج بین همشهریات لذت میبری آیا؟

                  • سه شنبه 26 فروردين 1393-7:39

                    با سلام
                    درسايت شهرداري خواندم شهردار عبوري دراولين جلسه شوراي اداري مطرح كرد:
                    شهرداري درحال غرص 100هزار اصله بله 100هزار نهال نارنج در سطح شهر اقدام ميكند.
                    ضمنا ايكاش نگارنده مطلب سر رشته اي از باغباني ومبلمان شهري داشته باشد زيراكه تنوع درختان با توجه با اقليم نهالهادر فصول مختلف و همچنين محل كاشت درخت دربلوار ،پارك ،جاده و....فرق ميكن .
                    مثلا باتوجه به ارتفاع درختان نارنج درداخل بلوار نميشه كاشت چون هم مانع ديد رانندگان وهم باتوجه به حجم آن با خودروها برخورد ميكند.
                    معضل ديگري كه باتوجه به نحوه انتقال برق دركشورما وسيمهاي برق نيز مانع كاشت درختان ارتفاع بلند ميشود
                    و مسائل ديگر

                    • سه شنبه 26 فروردين 1393-9:39

                      آقای باسوات! نویسنده نگفت داخل بلوار نارنج بکارن یا نخل ها را قطع کنن، میگه نماد هر شهر باید تو شهر دیده بشه و به چشم بیاد نه تو محله و گوشه و کنار شهر که کسی نبینه. بعد هر وقت 100 تا دونه اش رو کاشتید بیایید اینجا نظر بگذارید. این نظر خودته پای خبر استاندار:(كارهاي انجام شده با امضاء زير چند ورقه تفاوت از زمين تا آسمان است !!!!!!!)

                      • سه شنبه 26 فروردين 1393-10:7

                        این شهردار ساری که میگن کار میکنه در شهر و فلان و بهمانه چرا فقط یک نفر به اسم عرشیا براش کامنت می گذاره؟ هر جا ردپای مسایل شهری باشه فقفط این آقا براش کامنت می گذاره؟ چرا کس دیگه ای پیدا نمیشه ازش حمایت کنه؟ تقسیم کار شده؟! برام سئواله واقعا

                    • سه شنبه 26 فروردين 1393-0:36

                      حق با نویسنده است و شهرهای ما از درختهای غیربومی و گاه درخت های چراغ دار چینی بی خاصیت پر شده است و شهرداری با بی سلیقگی کامل از درخت های غیربومی استفاده می کند و هر سال با جابجایی و تعویض درختان درآمدهای شهری را هدر می دهد. البته نویسنده محترم می داند که واحد شمارش درخت، اصله است نه راس.

                      • دوشنبه 25 فروردين 1393-23:8

                        هم استانیهای گرامی به جای این همه هیاهوی بسیار برای هیچ، کمی به فکر جنگل های باستانی خود باشیم که هر سال کوچک تر می شوند و نفس کشیدن دشوارتر می شود.چه اهمیتی دارد ساری شهر بهار نارنج است یا بابل یا شیراز؟ یعنی بابلی ها به جز بهار نارنج چیزی برای بالیدن و شناساندن شهرشان به دیگران ندارند که در دو سال گذشته فریاد دادخواهی شان به آسمان بلند شده است؟ یا همشهریان ساروی ام نباید از خود بپرسند چرا مرکز دو هزار و اندی ساله استان پس از این همه سال تازه به دنبال نماد است؟ در این سال ها ساری با چه نمادی شناخته می شد؟ و اگر داشت چرا رهایش کرد و به نماد دیگری روی آورد؟ آیا برگزیدن نماد بهار نارنج برایندی از تجربه و خاطرات مشترک چندین نسل از ساروی ها با درختان نارنج و پیوند ساری و ساروی با گذشته می باشد یا تنها متکی به شهردار جوان ساری بوده و با رفتن وی این نماد نیز خواهد رفت؟ ما مازندرانی ها به اندازه کافی با هم بر سر بسیاری موضوعات اختلاف و دشمنی داریم یک مورد دیگر به این موارد نیفزاییم

                        • ظاهر بین نباشیم!پاسخ به این دیدگاه 13 4
                          دوشنبه 25 فروردين 1393-19:29

                          اگر شهری به نام شهر گندم و یا به نام شهر برنج شهرت پیدا کند آیا خیابان های آن شهر همه گندمزار و شالیزار می شوند ؟ دوست مسافر نویسنده می بایستی به بیرون شهر و حواشی آن توجه می کرد تا بداند شهر ما در فصل بهار نارنج از برکت باغات اطراف چگونه عطرآگین می شود .

                          • مهدی زمانیپاسخ به این دیدگاه 9 7
                            دوشنبه 25 فروردين 1393-19:12

                            درشیراز که از دیرباز به شهر نارنج شهرت دارد درخنان نخل هم دیده میشود .دربیشتر مناطق مدیترانه ای جهان نیز این گونه است..درساری هم شاید درخت نارنج پر شمارتر از دیگر شهرهای مازندران باشد.ونیز سرحال وسالم!. نخل دراین شهر کم شمار وتنها جنبه زینتی دارد.

                            • دوشنبه 25 فروردين 1393-18:43

                              من مازندرانی نیستم اما 11 ساله دارم ساری زندگی میکنم
                              اما خیلی همدیگرو میکوبید به خاطر همین تاحالا ساری هیچ پیشرفتی نکرده و هنوز با ساری 15 ساله پیش و 20 سال پیش یکی هست بابا یکم انتقاد پذیر باشید و واقعیاتو قبول کنید چرا بعد از این همه سال یهو شهردار بلند شد اول ساری نوشت پایتخت بهار نارنج در حالی که شیراز هم شهر بهارنارنج هست و این چیز جدیدی نیست
                              بودن نخلها در وسط بلوار مرکزی ساری به جای بهر نارنج بیشتر از درخت بهار نارنج جلوه گری میکنه این یک واقعیته
                              من نه سارویم نه بابلی و نه مازندرانی اما واقعیات این شهرو بدون جبهه گیری میبینم و حتی به شهردار و مسولین هم میگم

                              • دوشنبه 25 فروردين 1393-16:35

                                زنده باد ساری و شهردار جوانش...

                                • دوشنبه 25 فروردين 1393-15:34

                                  مطلب به طرز تابلو و ناشیانه ای واسه توپیدن به ساری بود.شما اکه ساروی بودی تو جای جای کوچه و خیابونای ساری درخت نارنجو می دیدید.یعنی چی بهارنارنج فقط واسه بابله؟کی گفته؟بهارنارنج معرف مازندرانه مگه میشه یه شهر وارث بهارنارنج کل مازندران باشه.مازندنومه که در پشت اکثر پست ها و مطلباش سیاست نهفته.یعنی مطلب نمیذاره نمیذاره وقتی هم میذاره دنبال آشوب و دعواست....

                                  • دوشنبه 25 فروردين 1393-15:23

                                    درود بر شهر زیبایم ساری.

                                    • میشکاکلیپاسخ به این دیدگاه 17 20
                                      دوشنبه 25 فروردين 1393-13:53

                                      شهردار ساری دنبال حاشیه هستش... الان 2 ساله که قبل عید میگه کمربندی رو افتتاح میکنه اما ...

                                      • دوشنبه 25 فروردين 1393-12:29

                                        با درود! مهم سرقت ادبی و نوستالوژیک یک شهر بود که با یک تابلو و سخنرانی و هیاهو و.....انجام شد! درخت میخواد چیکار!!

                                        • دوشنبه 25 فروردين 1393-11:10

                                          ...
                                          بابا به هر کی بگی شهر بهارنارنج چه شهریه میگه بابل...
                                          ...
                                          آیا حساس کردن بابلی ها کار خوبی است!!!؟؟
                                          (مازندنومه،میدونم که نطرمو نشون نمیدی)

                                          • نیما از بابل شهر بهارنارنجپاسخ به این دیدگاه 8 0
                                            سه شنبه 26 فروردين 1393-18:37

                                            نخیر ، ما علاوه بر اینکه ما علاوه به اینکه به چند هزار درخت نارنجی که توی جای شهرمون و خونه های اهلالی بابل هست افتخار میکنیم به مشاهیر و تاریخ و بزرگان بابل افتخار میکنیم

                                            اما شما چی ؟؟؟ هیچی
                                            کل کارتون...فقط و فقط تخریب شهرهای دیگه و دزدی هویت شهر های دیگه

                                            • دوشنبه 25 فروردين 1393-15:22

                                              یعنی شما بابلی ها... باید فقط به چارتا درخت بهارنارنجتون افتخار کنید؟
                                              متاسفم ...

                                              • دوشنبه 25 فروردين 1393-16:25

                                                نخیر
                                                شما سارویها به نخلهاتون افتخار کنین

                                                ...

                                                • فرازد محمودیانپاسخ به این دیدگاه 4 0
                                                  شنبه 6 ارديبهشت 1393-13:58

                                                  دوست عزیز ، از توجه شما رو به فــقـــط به مقایسه مشاهیر بابل و ساری جلب میکنم!

                                                  .:مشاهیر ســاری:.
                                                  خسرو سینایی،عبدالحسین مختاباد،ماریا خرسند،ابن شهرآشوب،عین‌اله عسگری پاشایی،احسان طبری




                                                  ..:: مشاهیر بـابـــــل::..

                                                  **نیکوکاران** سید حسین فلاح نوشیروانی، محمد صادق شفیع زاده، دكتر سيد على طبرى پور

                                                  **دانشمندان**شاهرخ مسکوب، منوچهر فرهنگ، احمد قهرمان، محسن ثلاثی، سید محمدباقر حجتی، ابوالقاسم اسماعیل پور، محمد اردشیر، حسن انوشه، احمد عبداله‌زاده بارفروش

                                                  **علما**سعید العلماء، علی اصغر مازندرانی، میرزا شفیع مازندرانی، شیخ کبیر، زین العابدین حائری مازندرانی، فانی، آیت الله هادی روحانی

                                                  **هنرمندان**مکرمه قنبری، پرویز بهرام، مائده طهماسبی، اردلان شجاع‌کاوه، اسرافیل شیرچی، پریناز ایزدیار، مریم کاویانی، منوچهر طبری، مهدی فلاح

                                                  **شاعران**امیر پازواری، محمد عاصمی

                                                  **خوانندگان** دلکش، مازیار، بیژن مرتضوی، افشین (خواننده)، آریا آرام نژاد، ماهان بهرام خان، بیژن بیژنی

                                                  **شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی** مسیح (معصومه) علی نژاد، قاسم معتمدی، کریم معتمدی، حسن قشقاوی، محمود نبویان، محمد مجدآرا، سعید قاسمی‌نژاد

                                                  **ورزشکاران** امامعلی حبیبی، عبدالله موحد، نوشاد عالمیان، سوسن حاجی پور، بشیر باباجانزاده، مجتبی میرزاجانپور، حامد طالبی زرین کمر، مهران رضازاده، جلال زمان، سهراب انتظاری، هادی نوروزی، نیما عالمیان، پوریا عمرانی، محجوبه عمرانی و...

                                                • دوشنبه 25 فروردين 1393-16:16

                                                  این رشته سر دراز دارد...
                                                  شما سارویها هم همش به بابلی ها گیر بدین!
                                                  وبالعکس.
                                                  بسه دیگه
                                                  همه جای مازندران سرای من است

                                              • دوشنبه 25 فروردين 1393-14:24

                                                دبدی با سانسور نشونش دادی!!!
                                                متاسفم......

                                              • دوشنبه 25 فروردين 1393-11:9

                                                سعی کنیم استانی فکر کنیم نه شهرستانی زیبایی بهارنارنج در تمام استان مازندران جلوه گراست.پاینده با دایران.

                                                • دوشنبه 25 فروردين 1393-10:23

                                                  چندی پیش یکی از مسافران جنوبی از من پرسیده بود: این جا نوشته اید ساری شهر بهار نارنج، ولی هرچه در شهر گشتم جز درختان نارنج خشکیده چیزی نیافتم!///:
                                                  اللکککیییییییییی میگییییییییی

                                                  • دوشنبه 25 فروردين 1393-9:55

                                                    از منظر زیبا شناختی به نظر بنده درخت نخل بعنوان مکمل دیگر درختان در کل فضای سبز جالبی رو بوجود میاره در ضمن منکر عدم رسیدگی به در ختان بهار نارنج تو شهر ساری نمیشم اما نمیشه وسط بلوار بهار نارنج کاشت کلا تو ساری درختان بهار نارنج بیشتر تو محلات و کوچه ها یافت میشه تا بلوار ها و خیابان های اصلی و هیچ درختی بنظرم به زیبایی و ابهت چنار نمیشه


                                                    ©2013 APG.ir