تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 24 اسفند 1383-0:0

مسجد فرح‌آباد مرمت شد

مسجد صفوي فرح آباد مازندران كه در نزديكي كاخ جهان‌نماي تازه اكتشاف شده روستاي فرح‌آباد قرار گرفته است توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران مرمت شد.


مسجد فرح‌آباد كه قدمت آن به دوران صفوي باز مي‌گردد زمان شاه‌عباس صفوي در روستاي فرح‌آباد ساخته شد. اين روستا به خاطر زيبايي‌هاي فراوان و وسعتي كه در زمان شاه عباس داشته تفرج‌گاه وي بوده است و به علت علاقه‌اي كه شاه عباس به اين روستا داشته نمونه‌اي از ميدان نقش جهان و كاخي به نام جهان‌نما را در آنجا مي‌سازد. مسجد فرح آباد در ضلع شرقي اين ميدان كه اكنون تخريب و در زير خاك مدفون شده قرار گرفته است و به جاي مسجد شيخ لطف‌الله اصفهان در ميدان نقش جهان اصفهان قرار مي‌گيرد.
مهندس «سعيد سليماني» در خصوص مرمت اين بنا گفت: «يكي از بزرگ‌ترين مشكلات مسجد فرح‌آباد رطوبت در آن بود كه با ايجاد كانال‌هايي در داخل مسجد آب‌هاي روي پشت بام و رطوبت اطراف مسجد به آب‌هاي زيرزميني رودخانه تجن ريخته شد.»
وي در ادامه گفت: «مرمت سه ايوان اصلي مسجد كه عبارتند از ايوان ورودي، شمالي و جنوبي انجام گرفت و در ادامه آن گنبد اين بنا نيز مورد مرمت قرار گرفت. همچنين سطوح داخل مسجد به منظور افزودن بر استقامت آن بندكشي و استحكام‌بخشي شد.»
سليماني درباره استحكام‌بخشي طاق‌هاي ورودي مسجد كه از اطراف در حال باز شدن بود گفت: «براي استحكام‌بخشي طاق‌ها از روش پشت بند كه طاق بزرگي است براي نگه داشتن طاق اصلي استفاده شد. از اين طريق طاق از دو طرف نگه داشته مي‌شد تا فرو نريزد.»
به گفته وي از جمله كارهايي كه در مرمت مسجد فرح‌آباد انجام گرفت پخت سفال‌هاي بام آن بود. اين سفال‌ها پس از قالب‌گيري مشابه سفال‌هاي اوليه پخته و روي بام نصب شد.
چندي پيش با انجام نقشه‌برداري و گرفتن عكس‌هاي هوايي بقاياي كاخ جهان‌نماي شاه عباس صفوي كه در نزديكي ميداني به نام نقش جهان در روستاي فرح‌آباد ساخته شده بود كشف شد. هم اكنون بخش‌هايي از اين كاخ و ميدان نقش جهان فرح‌آباد در زير خانه‌هاي روستاييان قرار گرفته و تخريب شده است.

(chn)


    ©2013 APG.ir