تعداد بازدید: 4493

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 7 ارديبهشت 1393-14:11

شیشه اول،مواد مخدردوم، طلاق سوم!

قاسمی: راه کارهای قدیمی، جوابگو نیست

مدیرعامل بنیاد فردای بهتر گفت: نخستین کارگاه حساس‌سازی و توان‌مندسازی مدیران استانی در مقابله با مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی 17 اردیبهشت‌ماه برگزار می شود.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: احسان قاسمی -مدیرعامل بنیاد فردای بهتر- در نخستین سالگرد تاسیس این بنیاد، اظهار داشت: در دنیای امروز آسیب‌های اجتماعی بسیار پیچیده‌تر شده و راه‌کارهای قدیمی نمی‌توان با این آسیب‌ها مقابله کرد.

وی با بیان اینکه به عنوان یک ضرورت در رفع مشکلات اجتماعی، باید به سازمان‌های مردم‌نهاد توجه شود، گفت: مهم‌ترین تهدید اجتماعی امروز، اعتیاد است.

قاسمی با اشاره به اینکه بودجه‌ای که کشور ژاپن برای دوره پیش‌دبستانی درنظر می‌گیرد چهار برابر بودجه‌ای است که صرف دانشگاه‌ها می‌کند، یادآور شد:‌توجه کشورهای توسعه یافته به فرهنگ‌سازی در سنین پایین‌تر، می‌تواند الگوی مورد استفاده ما هم باشد.

وی با اشاره به آمار بالای اعتیاد در بین جمعیت تحصیل‌کرده، خاطرنشان کرد: این آمار شاهد بر این مدعا است که برای آموزش مهارت‌های اجتماعی برنامه‌ای در سطح دانشگاه‌ها وجود ندارد.

مدیرعامل بنیاد فردای بهتر با بیان اینکه در هیچ یک از آمار رسمی، میزان طلاق، بزه‌کاری، اعتیاد و ... اعلام نمی‌شود، گفت: سوالی که همیشه مطرح است این است که چرا هیچ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان تبلیغات، گزارشی از این آمار نمی‌دهد. عمده توجه این افراد به مسائل اقتصادی است و مسائل اجتماعی معمولا مغفول واقع می‌شوند.

وی با بیان اینکه کارهای داوطلبانه هیچ‌گاه جایگزین خدمات دولتی نیست بلکه مکمل اساسی برنامه‌های دولتی است، اظهار داشت: مدیران ما نگاه درستی به اقدامات داوطلبانه ندارند و تصور می‌کنند که جمعیت‌هایی که اقدامات داوطلبانه انجام می‌دهند در نظر دارند که جایگزینی برای آنها شوند.

قاسمی با اشاره به اینکه سال 2001 سال بین‌المللی کار داوطلبانه نامگذاری شده بود، افزود: از آن زمان، کارهای داوطلبانه در دنیا شکل و شمایل جدی‌تری گرفت و دولت‌ها برای اقدامات داوطلبانه تفکر بیشتری می‌کردند.

وی با بیان اینکه به وزیر کشور پیشنهاد دادیم که فعالیت‌های داوطلبانه به عنوان شاخصه مهم جذب نیرو در دستگاه‌های دولتی مورد توجه باشد که این پیشنهاد به تصویب هم رسید، اظهار داشت: پیشنهاد دیگر ما در زمینه گنجاندن فرهنگ‌سازی مسائل مربوط به سمن‌ها در کتاب‌های درسی بود که این مورد هم به تصویب رسید و از طریق وزارت کشور به وزارت آموزش و پرورش ارجاع شد.

قاسمی با اشاره به فعالیت 175 هزار سازمان مردم نهاد در کشور کانادا، تصریح کرد:‌ با توجه به مشکلات اقتصادی که دولت با آن دست و پنجه نرم می‌کند سازمان‌های مردم‌نهاد بهترین وسیله برای ارتباط دولت با مردم هستند.



وی با اشاره به مسئله درخواست دولت از مردم درباره انصراف از یارانه، متذکر شد: اگر ماه‌ها قبل از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کرده و از این طریق به فرهنگ سازی می‌پرداختند این طرح از سوی مردم مورد استقبال قرار می‌گرفت.

مدیرعامل بنیاد فردای بهتر با بیان اینکه مازندران با وجود داشتن ظرفیت‌های بالای گردشگری، مواهب طبیعی، تیم‌های ورزشی و قهرمان مختلف و ... اما از آمارهای ناراحت‌کننده‌ای هم برخوردار است، ادامه داد: مازندران رتبه نخست مصرف شیشه، رتبه دوم مصرف مواد مخدر به میزان مصرف و رتبه سوم طلاق را در کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه اینها مسائل خوشایندی نیست، تصریح کرد:‌پایین آمدن سن اعتیاد و خیانت‌هایی که در خانواده در بین زوجین اتفاق می‌افتد از معضلات امروز است.

قاسمی با اشاره به مصرف بالای مواد اعتیادآور صنعتی در بین جامعه تحصیل‌کرده و اعتیاد به الکل، افزود: به جهت اهمیت مسئله اعتیاد به الکل، نخستین کارگاه حساس‌سازی و توان‌مندسازی مدیران استانی در مقابله با مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی را در ماه جاری باهمکاری اداره کل اجتماعی استانداری برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شعار ما در بنیاد فردای بهتر "همه با هم یاد بگیریم" است، خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی و معیشتی برای همه ما وجود دارد اما با همه این مسائل، می‌توانیم از طریق مهارت‌هایی که آموزش می‌بینیم،  سالم‌تر زندگی کنیم.

قاسمی با اشاره به اینکه دوران سرمایه به لحاظ منابع مالی، به پایان رسیده است، گفت: امروز بحث سرمایه‌های اجتماعی و انسان‌های توان‌مندی که مشکلات خود را حل می‌کنند مطرح است.

وی با بیان اینکه آموزش، اصلی‌ترین محور فعالیت‌های بنیاد فردای بهتر است، یادآور شد:‌ اولویت کاری ما آموزش در روستاها است. با وجود جمعیت بالای روستایی مازندران اما مادران و دختران روستایی در همه برنامه‌ها فراموش شده‌ هستند و هیچ برنامه خاصی برای آنها درنظر گرفته نشده است.

قاسمی با اشاره به اینکه عمده فعالیت‌های بعدی ما در مهدکودک‌ها و فرهنگ‌سازی در سنین پایین است، اظهار داشت:‌ یکی از عادت‌های بد ما ایرانی‌ها این است که اجازه می‌دهیم اتفاق بد رخ دهد و بعد به دنبال راه‌کار هستیم، پیشگیری در اولویت کاری ما نیست.

وی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی هم مشاره گرفتن از افراد غیرمتخصص است که راه را اشتباه نشان می‌دهند و نه تنها مشکلی را حل نمی‌کنند بلکه مشکلی هم بر مشکلات ما اضافه می‌کنند. برای همین است که آمار طلاق افزایش یافته است چون مهارت انتخاب و ازدواج، آموزش داده نمی‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه آموزش مهارت‌های زندگی همچنان در دانشگاه جایی ندارد، گفت: محیط دانشگاه و به ویژه دانشجو از آموزش مهارت‌ها فاصله گرفته‌اند و وزارت علوم باید تاکید بیشتری بر این مسئله داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای مبارزه با مواد مخدر شهدای زیادی را تقدیم کردیم و شاید افرادی در جریان این مسائل نباشند، اظهار داشت: برای این آگاه‌سازی نباید از جامعه دانشگاهی غافل شویم.

قاسمی با اشاره به اینکه جامعه به سمت بی‌تفاوت شدن رفته است، تصریح کرد: ما برای ترویج احساس وظیفه ملی کار می‌کنیم.

وی یادآور شد: اندیشیدن به احساس وظیفه در مقابل همدیگر، مهم‌ترین کاری است که ما به عنوان سازمان مردم‌نهاد می‌توانیم انجام دهیم.

قاسمی با اشاره به عضویت 2هزار نفر در بنیاد فردای بهتر، افزود: این بنیاد بیش از 150 عضو فعال دارد.

وی با بیان اینکه ما آمده‌ایم تا بار مالی دولت را کاهش دهیم، ادامه داد: اگر قرار بود به دنبال دریافت اعتبار از دولت باشیم این همه سازمان و دستگاه عریض و طویل دولتی وجود دارد و دیگر نیازی به ما نبود. ما می‌خواهیم مشارکت‌های مردمی را افزایش دهیم.

 


  • ﺍﺯ ﻫﻤﯿﻦ ﺣﻮﺍﻟﯽپاسخ به این دیدگاه 3 0
    دوشنبه 8 ارديبهشت 1393-21:58

    ﺷﺎﯾﺪ ﺁﻗﺎﯼ ﻗﺎﺳﻤﯽ ﺩﺭ ﺭﺷﺘﻪ ﻣﺮ ﺗﺒﻂ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﺑﺎ ﺁﻣﺎﺭ ﺍﺭﺍﺉﻩ ﺷﺪﻩ ﻃﺒﻖ ' ﻧﻈﺮﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺩﻗﯿﻖ ﻧﺒﺎ ﺷﺪ ﻭﻟﯽ ﺍﯾﻦﮐﻪ / ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﺭﺍﻫ‌‌ﺎﻧﺪﺍﺯ s ﻣﺮﮐﺰﯼ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﻔﮑﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺭﺍﻫ‌‌ ﺤﻠﯽ ﺑﯿﺎﺑﺪ ﻭ ﺍﺯﺧﻮﺩ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻓﻊ ﻣﺸﮑﻠﺘﺎﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭﯼ ﺟﺎ ﻟﻘﺪﯾﺮ ﺩI ﺭﻩ ﭼﻮﻥ ﺑﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ کار ﺷﻨﺎﺱ ﺍﺭﺷﺪ ﺭﻭﺍﻧ‌‌ﺸﻨﺎﺳﯽ ﻧﻪ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻡ ﺷﻐﻠﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ ﻭ ﻧﻪ ﺩﯾﺪﻩ ﺍﻡ ﮐﻪ ﺍﺳﺎﺗﯿﺪ ﻣﺤﺘﺮﻣﯽ ﮐﻪ ﺑ~ ﺍ ﺍﻧﻬﺎ ﺩﺭﺱ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻡ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭهمه ی مسولیت یا به عهده دولت است یا خود فرد آسیب دیده وبه حول قوه دانشگاه علوم پزشکی مراکز ترک اعتیاد با مجوز پزشکان عمومی محترم وبدون درنظر گرفتن اولویتهای بهداشت روان هر روز مانند قارچ از کوچه های شهرهای ما سر برآورده ومشغول کسب روزی حلال میباشند البته بدون توجه به وضعیت معیشت افراد آسیب دیده وصرفا جهت ایجاد اشتغال که البته در این مراکز به علت وهمت مسولین مربوطه کارشناسان روان شناسی در هر مقطعی از تحصیلات زیر نظر پزشکان عمومی وبا دخالت واعمال نظر آنها وصرفا جهت پرکردن فرم روان شناس حضور داشته ودر آخر هر ماه بسته به کرم دکترهای محترم حقوقی در یافت میکنند که طبق تجربه ی خودم وپرسو جوهای صورت گرفته از سقف 250هزارتومان بالاتر نمی باشد چون اولا روان شناسی جزء رشته های مقبول علوم پزشکی نیست و دیگر اینکه درمورد حل معضل اعتیاد ازهرنوعی سم زدایی ومتادون درمانی ارجهیت بر درمان روانشناسی ومشاورهای داردو......

    • روابط عمومی بنیاد فردای بهترپاسخ به این دیدگاه 3 0
      دوشنبه 8 ارديبهشت 1393-15:3

      با سلام خدمت هم استانی های عزیز و سپاس از ارائه نظرات موافق و مخالف ، پیرو مطالب ذکر شده چند نکته ارائه می گردد :
      1- آقای مهندس احسان قاسمی مدیرعامل بنیاد فردای بهتر ، فارغ التحصیل مدیریت اجرایی MBA و مدرس دانشگاه در رشته مدیریت می باشند. ایشان از هشت سال پیش تا کنون رئیس هیت مدیره و مدیرعامل موسسه همیاران آیین مهر ساری در زمینه آسیبهای اجتماعی (زیر نظر سازمان بهزیستی) بوده و از سال 91 بنیان گذار و رییس هیئت مدیره و مدیرعامل بنیاد فردای بهتر(زیرنظر استانداری مازندران ) در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ،اعتیاد و جرم مشغول به فعالیت می باشد.
      2- آمار ارائه شده به استناد سخنان نماینده دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جلسات رسمی ارائه شده است .در این زمینه به سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور هم می توان مراجعه نمود. ما معتقدیم ارائه آمار زنگ خطری برای فعالیت بیشتر و دوچندان در این رابطه است.
      3- ما اعتقاد داریم مدیریت سازمانهای مردم نهاد امری مشکل و نیازمند تخصص در رشته مدیریت می باشد و همچنین حمایت همه جانبه همشهریان عزیز است. 4-این بنیاد خود را عاری از نقص نمی داند و از نظرات و انتقادات استقبال می کند.
      5- امیدواریم در کنار هم هر کدام در حد توان در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی قدم برداریم.
      پاینده باشید

      • دوشنبه 8 ارديبهشت 1393-11:22

        سازمانهای مردم نهاد که داوطلبانه در زمینه آسیبها ی اجتماعی فعالیت میکنند قابل ستایش هستند

        • دوشنبه 8 ارديبهشت 1393-11:12

          سازمانهایی که داوطلبانه و در جهت کاهش آسیبهای اجتماعی فعالیت میکنند جای تقدیر و قدردانی دارند نه انتقاد!
          بهتر است بجای سنگ انداختن و زیر آب زدن به هم کمک کنیم که این آسیبها را کمتر کنیم

          • حسینیان - ساریپاسخ به این دیدگاه 2 0
            يکشنبه 7 ارديبهشت 1393-20:0

            من با این بنیاد در هماییشها آشنا شدم. واقعا زحمت میکشن و دارن خوب کار می کنن ... خداقوت

            • يکشنبه 7 ارديبهشت 1393-19:50

              مازندران رتبه نخست مصرف شیشه، رتبه دوم مصرف مواد مخدر به میزان مصرف ؟ بر اساس کدام امار و تحقیق مستند این امار بی پایه عملا تبلغ مصرف و عادی سازی در جامعه می شود

              • يکشنبه 7 ارديبهشت 1393-19:47

                مشاوره با افراد غیر متخصص؟ عجابا رشته تحصیلی خود اقای قاسمی مهندسی کامپیوتر است(اگر غیر از اینه آقای قاسمی اصلاح فرمایند) آمارهای که ارایه دادند مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران هم به این راحتی نمی گوید

                • دوشنبه 8 ارديبهشت 1393-12:34

                  آقا یا خانم آگاه ،بهتره اسمت رو عوض کنی چون هیچ آگاهی از مشکلات اجتماعی و آمارهای بالای اعتیاد و طلاق نداری فقط نشستی ایراد بگیری.چه فرقی داره رتبه اول اعتیاد باشیم یا دهم،مهم اینه که اعتیاد به مدارس راهنمایی ما هم کشیده شده،فساد وفحشا بیداد میکنه.باز هم بگم

                  • دوشنبه 8 ارديبهشت 1393-12:26

                    مشکل ما ایرانی ها اینه که خودمون برای پیشرفت مملکتمون هیچ کاری نمی کنیم فقط از کسی هم که دلسوزانه کار میکنه ایراد میگیریم.

                    • دوشنبه 8 ارديبهشت 1393-12:23

                      نه اینکه حالا توی ایران همه در زمینه رشته تحصیلی خودشون کار میکنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

                      • دوشنبه 8 ارديبهشت 1393-12:22

                        رشته تحصیلی مهم نیست ،درک درست از وقایع جامعه مهمه...

                        • دوشنبه 8 ارديبهشت 1393-12:20

                          شاید رشته تحصیلی آقای قاسمی روانشناسی نباشه ولی ایشون توی دانشگاه استاد من بودند ،بسیار فرد آگاه ،باسواد و مطلع از وقایع اجتماعی روزهستند.به نظر من از خیلی ازدکترای به اصطلاح روانشناسی هم باسوادترند

                          • دوشنبه 8 ارديبهشت 1393-11:41

                            منظور از افراد غیرمتخصص کسانی هستند که به عنوان مشاور خانواده در مورد مشکلات زناشویی فعالیت میکنند و نادانسته خانواده را به سمت جدایی سوق میدهند.آقای قاسمی کارشناس ارشد مدیریت هستند و مدیر عامل بنیاد فردای بهتر نه مشاور خانواده!!!!

                            • دوشنبه 8 ارديبهشت 1393-11:3

                              منظور از افراد متخصص کسانی هستند که به عنوان مشاور خانواده در مورد مشکلات زناشویی فعالیت میکنند و نادانسته خانواده را به سمت جدایی سوق میدهند.آقای قاسمی کارشناس ارشد مدیریت هستند نه مشاور خانواده!!!!

                            • با مازندنومهپاسخ به این دیدگاه
                              يکشنبه 7 ارديبهشت 1393-16:29

                              باعث خوشحالی است که مازندنومه به سازمان های مردم نهاد توجه نشان می دهد .
                              خواهشمندم آمارها با دقت باشد و منابع آمارها گفته شود .این جا آمار جالبی از ژاپن آمده و یا آماری نگران کننده از مازندران آمده است . برای ما بگویید منابع این اطلاعات کجاست .
                              در صدر نوشته، جمله" مقابله با مصرف کنندگان الکل" آمده ، آیا شکل درست آن "مقابله با مصرف الکل" است ؟ باید با تاسف بگویم بسیاری از درس خوانده ها و هنرمندان و نویسندگان ما به مصرف الکل پناه برده اند .

                              • دوشنبه 8 ارديبهشت 1393-11:19

                                موضوع همایش توانمند سازی و حساس سازی مدیران استانی در زمینه پیشگیری و باز توانی و درمان مصرف کنندگان مشروبات الکلی میباشد


                              ©2013 APG.ir