تعداد بازدید: 4424

توصیه به دیگران 7

شنبه 20 ارديبهشت 1393-6:56

شهرداري هاي مازندران و مديريت منابع انساني

انتظار مي رود شهرداري ها و سازمان هاي تابعه و مرتبط با آن به شيوه اي عمل كنند كه با انتخاب مديران و معاونان توانمند سازمان هاي تابعه، زمينه هاي يك مديريت كارآمد و موثر را تسهيل و تسريع كنند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، مریم پروین، كارشناس ارشد MBA  و مدرس دانشگاه :منابع انساني به عنوان سرمايه اصلي یک سازمان از اهميت اساسي برخوردار است و مديريت موثر و كارامد آن ، نقش فراواني در پويايي، چابكي و افزايش اثربخشي و بهره وري عملكرد سازماني دارد.

با توجه به وجود سازمان هاي مختلف دولتي، غير دولتي، انتفاعي و غير انتفاعي با حوزه هاي متنوع توليدي ، بازرگاني ، خدماتي در استان ، هريك از سازمان ها نيازمند مديريت خاص خود در منابع سازماني از جمله منابع انساني هستند.

در اين ميان ،چگونگي مديريت منابع انساني شهرداري ها در شهرهاي بزرگ و كوچك استان، به سبب وسعت دامنه ارتباطات شهرداري ها و سازمانهاي تابعه آن با شهروندان، از اهميت فراواني برخوردار است .

در شهرداري ها، وجود بخش ها و حوزه هاي مختلف ساختماني، حمل و نقل (تاكسيراني و اتوبوسراني)، فضاي سبز، درآمد، آرامستان و.. ..منابع انساني زيادي وجود دارد كه هدايت صحيح و موثر سازماني ين منابع موجب افزايش پويايي نيروهاي سازماني و بهبود عملكرد سازماني و رضايت شهروندان خواهد شد.

به رغم انتخاب شهرداران به وسیله شوراها بر اساس ضوابط وزارت كشور و استانداري ، برای بسياري از شهرداران مازندران، جداي از معيارهاي قانوني، چگونگي تجربيات مديريتي و دانش مديريتي آنان نيز داراي اهميت فراواني است.

مديريت منابع انساني ، طراحي شغل ، آموزش هاي بدو خدمت ، ضمن خدمت و آموزش هاي خارج از محيط سازماني كاركنان و آموزش مديران در سطوح مختلف  مديران پايه، مياني و ارشد شهري و شهرداري ها، مهم تلقی می شود.

انتظار مي رود شهرداري ها و سازمان هاي تابعه و مرتبط با آن به شيوه اي عمل كنند كه با انتخاب مديران و معاونان توانمند سازمان هاي تابعه، زمينه هاي يك مديريت كارآمد و موثر را تسهيل و تسريع كنند. لذا ضرورت دارد كساني را بر مسند مديريت قرار داد كه بر اساس قاعده آزمون و خطا، تجربه كسب نكنند، بلكه بر اساس تجربيات كافي و دانش بالا و رو به فزاينده آمده باشند تا به افزايش اثربخشي مديريت در عملكرد سازماني كمك كنند. اين فرايند همچنين موجب كاهش اعمال نفوذ هاي غير قانوني و فراقانوني در انتخاب و انتصاب مديران و كوچك كردن دايره ي باندبازي ها خواهد شد.

بسيار ضرورت دارد تا شهرداري ها با شناسايي ظرفيت هاي انساني خود و به كارگيري منابع انساني با تجربه و با دانش و داراي روحيه تعهد و مسووليت سازماني و اجتماعي خود و آموزش آنان ، زمينه هاي چابكي ، پويايي و اثربخشي سازماني را تسهيل و تسريع و تقويت كنند.
با توجه به اهميت آموزش مديران و منابع انساني، شهرداري ها و سازمان هاي تابعه و مرتبط با آن ، نبايد محدود به درس نامه ها و سرفصل هاي مصوب و ابلاغي دانشگاه ها و مراكز آموزشي مرتبط شوند.

 مي توان و بايد با وجه به ضرورت ها، درس نامه ها و سرفصل هاي آموزشي مورد نياز را تدوين و پيشنهاد كرد تا با تصويب و عملياتي كردن آن ، فرايند تعلي منابع انساني شهرداري ها و سازمان هاي تابعه را اصلاح و نوسازي و تقويت و كارآمدتر كرد.

نقش فعال و خلاقانه شوراهاي اسلامي شهرهاي مازندران و نگاه و رويكرد توسعه محور آنان در جايگاه نهاد نظارتي و پارلمان محلي ، براي تحقق چنين فرايندي  بسيار اهميت دارد.


  • ش.ر:کارشناس ارشد علوم تربیتیپاسخ به این دیدگاه
    سه شنبه 23 ارديبهشت 1393-23:16

    سرکار خانم پردین موفقیت و سر بلندی را برایتان ارزو میکنم.
    کسانی که در تلاشند تحقیرتان کنند همیشه خود را پایین تر از شما می پندارند.

    • سلام ایران و ایرانی پاسخ به این دیدگاه
      سه شنبه 23 ارديبهشت 1393-10:51

      سلام مازندرانی های عزیز
      امیدوارم امروز را که ولادت مولای متقیان حضرت علی (ع) برشماها که ازنسل مردان هستید مبارک باد .

      • دوشنبه 22 ارديبهشت 1393-19:18

        به نظر می رسد چیزی که در همه شهرهای مازندران وجود ندارد شهرسازی است هرکسی هرجوری که خواست می سازد و نهایتا با ماده صد ماستمالی می شود

        • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-19:39

          سلام: متاسفم که هنوزمابه روش احساسی بامسائل کلان سیاسی کشوربرخوردمیکنیم حال که بعضاعزیزان احساسات خودراعنوان کردندبنده به نوبه خودم نکاتی راراجع به فعالیتهای خانم مریم پروین اذکرمیکنم: ابتدااینکه آیاخانم مریم پروین درشورای شهرقداست 21000رای که تقلیل به18000رای پیداکردراداشتند،وشخصی که با ان پشتوانه رای مردمی به شورای شهرمشرف گشتندچه رزومه ای برای 4سال حضوردارند؟ آیامگرنه این است که کاملاخنثی وبدون تاثیرگذاری درسرنوشت مردمی که به ایشان اعتمادکرده بودندحقوق دریافت میکردند.درانتخاب شهرداروقت ایشان چه شاخصه بارزی درجناب ناجی دیدندکه علی رغم وجود پتانسیلهای بالای علمی در شهر،برای ایشان صرف روستایی بودن جناب ناجی کافی بودوازمهمترین نتایج حضورناجی درشهرداری چه بود؟آیاداستان شب نامه هادردوره ایشان آغازنشد؟چنددرصدازافرادمتخصص در دوره صدارت ایشان جذب شهرداری شدند؟آیا حمایت چهره به چهره ایشان ازخدیجه قدرت (که نتیجه اش بی اعتنایی قدرت به ایشان پس ازانتخاب) وعدم کارایی اودرامورشهری ،خیانت به شهرآمل نیست؟ جوانان ومردم آگاه برخلاف گذشته بیاییدباتامل،خردورزی،عقل گرایی،دوری ازهیجانات کاذب،عشق به خاک وناموس افرادی لایق خودرابه جامعه معرفی تادیگران نیزازبین خوب وخوبترانتخاب داشته باشندنه...نکات دیگری نیزبوده که فکرکنم جهت روشن شدن افکارعمومی همین مقدارکفایت میکند...

          • سه شنبه 23 ارديبهشت 1393-1:11

            اين آقاي آريايي اين حرفها و برداشتها را براساس ذهنيت خودشان مي گويند و فكر مي كنند روشنگري كرذند ولي خانم پروين هشيارتر از اين داستانبافي هاست ..

            جالب اين هست كه آقاي آريايي احتمالا" يادش رفته كه در دوره دوم شوراي شهر آمل هفت نفر بودند و خانم پروين بايد به خودش ببالد كه تفكري مثل مثلا" آريايي از هفت نفر فقط خانم پروين را مي بيند و. بقيه را نمي بيند . مي گويد دوره خانم پروين..

            • شهروند مازندرانيپاسخ به این دیدگاه 1 0
              دوشنبه 22 ارديبهشت 1393-12:28

              خانم پروين در زمان مسووليت خود نشان داد كه حتي يكبار دچار رانت و باند بازي نشده و روحيه مردمي اش براي همه مثال زدني است. توانمند ترين زن مازندران است و برايشان آرزوي توفيق الهي دارم

            • رحمانی. ساریپاسخ به این دیدگاه 3 0
              يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-17:33

              احسنت بر شیرزن کته پشتی

              • دلارستاقيپاسخ به این دیدگاه 1 0
                سه شنبه 23 ارديبهشت 1393-1:14

                مريم پروين از طايفه كرف دلارستاق لاريجان هستند و زادگاهشان كته پشت هست

              • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-12:39

                در شش سال پيش آمار نيروهاي شهرداري ساري حدود600نفربودكه تا سال 92قبل ازشهردارشدن عبوري نزديك 2000نفرشد؟؟؟؟!!

                • توت فرنگیپاسخ به این دیدگاه 2 0
                  يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-12:22

                  با کادرسازی و اعتماد به جوانان و ایجاد مراکزی برای دراختیار قراردادن تجربیات به آنان میشه از همه این مصائب مدیریتی به سلامتی عبور کرد.

                  • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-9:51

                    خیلی قشنگه

                  • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-9:27

                    از نکته ها و صحبت های زیبای شما لذت بردیم . باعث افتخار ماست و در انتظار رای دادن به شماییم

                    • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-0:22

                      قابل توجه اعضای محترم شورای شهر ساری که یه فرد غیر متخصص را شهردار میکنند و شهر مارو اینطور بی روح و مرده کردند ...

                      • تیزبین استان مازندرانپاسخ به این دیدگاه 3 2
                        يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-0:4

                        خانم یروین جمله مدیران یاک دست از موقیت شغلی سو استفاده نکرده همیشه منافع ملی برای او خیلی مهم واز جمله زنانی بو دبا یشتکار هم موقیت تحصیلی علمی ودر مردم باصداقت برخورد کرده ومورد احترام همکان شد باید او را بعنوان زن موفق نمونه کشوری معرفی کرد واولین زن شورای شهر امل بود که با رقبا 12 هزار رای ییش بود که رای او در ایان بی نظیر ودربین مردم طرفدار زیاد دارد واولین زنی خواهد بود درمازندران که به مجلس با رای بالا

                        • شنبه 20 ارديبهشت 1393-22:39

                          با سلام
                          مطالب شما زیبا و بسیار خوب می باشد. لیکن به چند موضوع می بایست توجه جدی شود؛
                          1- بعضا کسانی که برای شوراها کاندیدا می شوند تنها مسائل قومیت و فامیل بازی در آنها موثرتر و مفید تر می باشد. و چندان تخصصی ندارند.
                          2- هیچگاه تمام اعضای شورا از نظر سطح تحصیلات، تجربه و تخصص و کلاس کار در یک حد یا در نزدیک یکدیگر نیز نیستند و این اختلاف سلیقه زیاد باعث بروز مشکلات زیادی در شورا می شود.
                          3- انتخاب شهرداران نیز با لابی گری نمایندگان مجلس، مسئولین ارشد استان و حتی نهادهای تاثیر گذار در پایتخت صورت می گیرد و در بشتر موارد شایسته سالاری نیز در این انتخاب حاکم نمی باشد.
                          4- درآمدهای شهری کفاف کارهای عمرانی در شهر را نمیدهد و کمک فراوان دولت را می طلبد.
                          و البته موارد زیاد دیگر. اما مهمترین موضوع ضعف اعضای شورا و شهرداران منتخب آنهاست که سبب نابسامانی های بعدی می گردد.
                          متشکرم

                          • شنبه 20 ارديبهشت 1393-21:56

                            خواب دید خیر باشد

                            • فعال اجتماعيپاسخ به این دیدگاه 7 1
                              شنبه 20 ارديبهشت 1393-16:37

                              آمل در انتظار انتخابات مجلس و خانم پروين باشد

                              • یکی از کارکنان شهرداری آملپاسخ به این دیدگاه 8 3
                                شنبه 20 ارديبهشت 1393-12:57

                                از سرکار خانم پروین برای این یادداشت زیبا تشکر میکنم

                                • شنبه 20 ارديبهشت 1393-9:17

                                  قشنگ حرف زدن ....؟
                                  يه سوال !؟شما بنا به موقعيتهاي شغلي اجتماعي ومالي و...به جايگاهي دست پيداكردين آيا شخص شمادراين اوضاع احوال بيكاري و....برادر ،خواهريا اقوام و بچه محل و يا رييس دفترتان را درجايگاهي كه ميتوانيدمشغول بكارنمي كنين !!!؟؟؟
                                  ...........................


                                ©2013 APG.ir