تعداد بازدید: 3544

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-9:43

گفتمان توسعه مازندران

نشست مشترک تشکل ها با مجمع نمایندگان

گزارش نشست مشترک تشکل های مازندرانی مقیم تهران با 3 عضو مجمع نمایندگان مازندران


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، احمد ولیپور: هفته گذشته اولین نشست انجمن های مازنی مقیم تهران با مجمع نمایندگان استان در کمسیون تخصصی آیین نامه های مجلس برگزار شد.

در این نشست نمایندگان و مسئولان انجمن های مختلفی چون بنیاد تبری، تلارپه، سوادکوهی های مقیم تهران، خانه تنکابن، صندوق نواندیشان خزر، خانه رامسر، انجمن جویباری ها و کیاکلایی های مقیم تهران، انجمن سوادکوه شناسی، گروه علوم پزشکی و نمایندگان حوزه رسانه حضور داشتند که به بیان مسایل و مشکلات استان پرداختند .

 سید هادی حسینی نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار و کیاکلا، احمد مقیمی نماینده بهشهر و گلوگاه و دبیر مجمع نمایندگان مازندرا و قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر و چالوس به نمایندگی از سایر اعضای مجمع در این جلسه حاضر شدند.

  در ابتدای جلسه محمد رضا امینی -عضو موسس و هیات مدیره بنیاد تبری- بر ضرورت همگرایی انجمن های مازنی با مسئولان برای رسیدن به اهداف مشترک تاکید کرد و گفت: پایین بودن حس مسئولیت پذیری سازمان ها، بالا رفتن هزینه های خودنگهداری مدیران و پایین آمدن روحیه آزاد اندیشی از دلایل عمده واگرایی بین مدیران مازندرانی است

    در ادامه احمد ولی پور -عضو هیات مدیره تلارپه- تاکید کرد: تشکل های مازنی مقیم تهران قصد دارد با عبور از بحث شهر و شهرستان و با کمک و همراهی همه ی مسئولان، به امور اساسی و مهم استانی و ملی بپردازد

   ایرج رضی -عضو هیات مدیره صندوق نواندیشان خزر- در سخنانی به بیان ابعاد مختلف توسعه پرداخت و مسایل عمده استان را در بخش های محیط زیست، گردشگری، فرهنگی، کشاورزی، بین الملل و زیر ساخت اعلام کرد.

وی ضمن بیان لزوم طراحی برنامه راهبردی و چشم انداز برای استان، تدوین یک برنامه 7 ساله را مورد تاکید قرار داد

 فریده یوسفی -نویسنده و مدیر انتشارات شلفین و عضو هیات مدیره انجمن سوادکوه شناسی، مقاله ای را تحت عنوان گردشگری و محیط زیست ارایه کرد و با تحلیل ابعاد مختلف حوزه های گردشگری، بر شناسایی و فعال سازی این حوزه ها تاکید کرد.

  سید جواد غلامی -عضو هیات موسس جویباری ها و کیاکلایی های مقیم تهران- در سخنانی ضمن تاکید بر تاسیس منطقه آزاد تجاری و یا ویژه اقتصادی، شناسایی مولفه های توسعه پایدار به منظور تدوین سند توسعه استانی را ضروری دنست.

وی نقش سازمان های غیردولتی و مردم نهاد را در جهت تحقق اهداف توسعه ای و بین المللی بسیار موثر دانست و گفت: باید همایش مازنی های کشور را در جهت تکمیل بانک متخصصان و سرمایه گذاران برگزار کنیم.
 
   یاحقی از اعضای خانه تنکابن و عضو هیات مدیره صندوق نواندیشان خزر(شمالی های بانکی مقیم تهران) و از مدیران بانک کشاورزی، در سخنانی به بیان مسایل و مشکلات بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهم ترین دغدغه های مردم پرداخت و گفت: ما در تولید باید به مزیت های نسبی توجه کنیم نه تنوع محصول.

وی  شناسایی، جذب و نگهداری سرمایه گزاران را ضروری دانست.

 نقی امیر اسماعیلی از انجمن فریدون کناری ها و کانون تبری های تهران، در سخنانی به خبر روزنامه سال 1312 اشاره کرد که آمده بود: «به زودی جاده چالوس راه اندازی خواهد شد و شمال ایران ییلاق تهران می شود.»

وی با بیان این که د با این همه مواهب موجود در استان، باید نتیجه ای  مناسب و مطلوب برجای گذاشت، افزود: یکی از راه های توسعه استان بخش بنادر و کشتیرانی است که متاسفانه این بخش مغفول مانده است.

  مرتضی عمادی -از فعالان عرصه رسانه- در این جلسه تهیه طرح جامع فرهنگی پمپ بنزین های استان، ایجاد مجتمع های زنجیره ای با هدف اقتصادی و گردشگری ، تهیه و تکمیل بانک جامع فرهنگی وهنری و... ، ایجاد خانه فرهنگ مازندران، انسجام بصری و گرافیکی در حاشیه های خیابان های اصلی شهرهای شمالی جهت زیبا سازی شهرها را پیشنهاد داد.

    علی جوادیان -مدیرعامل انجمن تلارپه-گفت: مشکلات استان بسیار زیاد است و این مشکلات در بخش های مختلف صنعت، زیرساخت ها و فرهنگ و هنر قابل مشاهده است.

   محبوب قبادیان -عضو هیات مدیره سوادکوهی های مقیم تهران- در سخنان کوتاهی بر تداوم نشست ها، تخصصی نمودن موضوع ها و پیگیری مستمر آن تاکید کرد.

  واقفی از مدیران خانه رامسر نیز تصریح کرد: باید از مراحل تئوری گذر کرده و در وادی عمل برای توسعه گام برداریم.

وی در این نشست نکاتی در خصوص نحوه جذب سرمایه گذاران و راه اندازی فعالیت های اقتصادی ارایه کرد.

   دکتر نظام الدین نوری -از استادان برجسته حوزه ی ادبیات- در سخنانی بر جنبه فرهنگی فعالیت ها تاکید کرد و گفت: در گام نخست توسعه باید به فرهنگ و هنر توجه نمود و در این راستا  بسیار کار نکرده وجود دارد که با همدلی می توان به آن رسید .

   عادل جهان آرا از فعالان حوزه رسانه طی سخنانی بر نقش رسانه جهت تبیین مسایل استانی اشاره کرد و افزود: برای کمک به جریان سازی مسایل استانی آمادگی دریافت و نشر نظرات متخصصان را داریم.

  در ادامه جلسه نمایندگان مجلس به توضیح و تبیین موضوعات پرداخته، مواردی را توضیح دادند وتبیین کردند.

    احمدی لاشکی که به علت همزمانی جلسه با جلسه کمیسیون مربوط، مجبور به ترک جلسه شد، طی سخنانی گفت: از هر نوع همکاری و تبادل نظر استقبال می کنیم، اما لازم است تشکل ها موارد را تخصصی تر بررسی نموده و موارد را با راه کارها ارایه کنند تا از فرصت موجود بیشرین استفاده به عمل آید

  احمد مقیمی در این نشست با بیان این که از بین مسایل مطرح شده 32 مورد را یادداشت کردم،  تصریح کرد: انتظار من این است که فرهیختگان و نمایندگان تشکل ها که در میان مردم هستند مسایل را رصد نموده و بعد از تحلیل کارشناسی، به همراه راهکار ارایه دهند.

وی افزود: هرقدر مدیران اجرایی قوی تر و فعال تر باشند، مشکلات اجرایی مردم هم کمتر خواهد بود و مراجعات آنها در کارهای غیر مرتبط به نمایندگان نیز کمتر خواهد شد.

دبیر مجمع نمایندگان مازندران با بیان این که مشکلات عمده استان در بخش های محیط زیست و جنگل و مراتع هم چنان وجود دارد که در حال پیگیری هستیم، افزود: وجود اماکن  زیبا و طبیعی مانند تالاب میانکاله و پارک های جنگلی فرصت خوبی برای سرمایه گذاری و جذب توریست است.

  سید هادی حسینی هم در این جلسه گفت: ما نمایندگان بیشتردرگیر کارهای قانونی خود مانند حضور در جلسات علنی مجلس، فعالیت در کمیسیون های تخصصی و ارتباط با مردم منطقه هستیم، ولی از هر فعالیت مردمی و یا پیشنهاد تخصصصی استقبال می کنیم، ضمنا در این دوره به علت وجود وفاق و همدلی بین نمایندگان مجمع ، کارها بسیار بهتر هدایت می شود .

وی افزود: در حوزه کشاورزی 3% آب های استان مهار می شود، 2.5 تن برنج تولیدی استان به نحو مطلوب در بازار کشور توزیع نمی شود و متاسفانه با واردات بی رویه  به آن لطمه وارد می شود،  مرکبات ما هم با همه ی مرغوبیت آن خوب و به موقع بسته بندی و توزیع نمی شود که برنامه هایی برای حمایت از آن داریم.

این مسئول با بیان این که واحد های مرغداری استان که 70% مرغ تهران را تامین می کنند، باید حمایت شوند، ادامه داد: شهرک های صنعتی ما هم وضعیت خوبی ندارند و کارخانه ها و کارگاه ها نیاز به حمایت دارند.

حسینی تاکید کرد: آمار شبکه بانکی استان نشان می دهد سرانه سپرده کم اما بدهی مازنی ها بالاست که باید به آن توجه کرد.



    ©2013 APG.ir