تعداد بازدید: 3649

توصیه به دیگران 0

شنبه 27 ارديبهشت 1393-14:43

آیا نقش نمایشی و ابزاری روابط عمومی ها را پایانی خواهد بود؟

به بهانه 27 اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی(2)/تاکنون از سوی شورای روابط عمومی استان مازندران حداقل دراین سامان، نتایج ارزیابی عملکرد روابط عمومی دستگاه های اجرایی و سازمان های عمومی استان منتشر نشده است.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، حسین برزگر ولیکچالی، مدرس دانشگاه، مسئول روابط عمومی دانشگاه پیام نور مازندران و روزنامه نگار: فعالیت های روابط عمومی هر چه باشد و هر چه می خواهد بشود، می توان برخی دیدگاه ها و نظرات را به طور یکسان و همانند درباره آن مطرح کرد.

پیشتر درباره شاغلان و فعالان این بخش نظرات دیگری در میان بود. مؤلفه ها ومقوله هایی چون جنس، تجربه، سن، عنوان شغلی، وظایف محوله، تحصیلات و نوع آن به نحو وسیعی در به کارگیری و میزان حقوق و دستمزد ونقش و جایگاه آن تأثیر گذار است.

به طور کلی هرچه تحصیلات و مطالعات بالاتر باشد، فرد از حقوق بیشتری برخوردار است. در این میان سن و جنس هم فاکتورهای عملی هستند. کسانی که در جایگاه و پست مدیریت روابط عمومی یا کارشناس قرار گیرند باید از یک زمینه تحصیلات و مدرک بالاتری برخوردار باشند.

کار روابط عمومی یکی از شغل های پرتنش و استرس زا است و در جدول رده بندی شغل ها یکی از ده شغل استرس زا محسوب می شود، اما هنوز در بخش هایی از نظام مدیریتی کشور، به این پست و جایگاه با زاویه دید مناسب و شایسته ای نگریسته نمی شود و معمولاً افرادی به این پست گمارده می شوند که از حداقل دانش و تخصص و تجربه و معرفت برخورنیستند وبه عبارتی چندان این پست مورد اهتمام و التفات قرار نمی گیرد.

به اعتبار استرس زا و پرتنش بودن روابط عمومی ها باید اذعان کرد که این حوزه در نظام مدیریتی و ساختار اداری (عمومی، دولتی و خصوصی) با چالش ها و تهدیداتی روبرواست.

چنانچه افراد ضعیف و ناکارآمد و کارناشناس در این بخش ورود پیدا کنند، کاربرد منفی آنان در نتیجه اشتباهات آشکار و مکرر در این حرفه منجر به افزایش استرس و تنش می شود و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی را با دشواری و مخاطره روبه رو می کند.

بالا رفتن تعداد رؤسا و مدیران موجود در ساختار سازمانی به واسطه تغییرات مکرر، متناوب و بعضاً متوالی مدیران، خود چالش دیگری است، چرا که این بار مدیران هستند که روابط عمومی ها را گزینش می کنند.

وجود فشارهای دائمی از دیگر چالش های روابط عمومی باید دانست، چرا که تمام وظایف اصلی روابط عمومی در زمان های محدود ،زمان بندی و تنظیم شده اند. بنابراین برخی فشارها و ترافیک برنامه ها و بعضاً ناخواسته و یا غیر منتظره و غیر مترقبه به این وضعیت شتاب می بخشد.

چالش دیگر را می توان این گونه دانست، عدم درک صحیح از نقش روابط عمومی به وسیله افراد مختلف در یک سازمان، منتهی به برچسب زدن تحقیر آمیز(Labeling) و انتظارات شدید و توقعات فزاینده می شود.

با وجود نتایج نامحسوس بر اثر فعالیت های روابط عمومی، معیارها و شاخص های اندازه گیری در تأثیر فعالیت های روابط عمومی، یک شکل هستند، ولی تاکنون از سوی شورای روابط عمومی استان مازندران حداقل دراین سامان، نتایج ارزیابی عملکرد روابط عمومی دستگاه های اجرایی و سازمان های عمومی استان منتشر نشده است (شاید ارزیابی در این سال ها صورت نگرفته باشد).

نکته دیگر توجه به کار روابط عمومی در افراد اعم زن و یا مرد باعث می شود که این کار را آسان تلقی کنند. ناپایداری های ارزش ها، آرمان ها، هنجارهای یک سازمان از سوی مدیر روابط عمومی باعث بروز چالش های مربوط به نظام ارزشی آن سازمان است.

تغییرات زمانی و تاثیر تغییرات تکنولوژیکی باعث شکل گیری نظام ارزشی در سازمان و متعاقب آن در حوزه روابط عمومی ها می شود. نکته مهم این است که در عصر اطلاعات پیشرفته و وضعیت به وجود آمده که به دهکده جهانی موصوف است، بخشی از وظایف روابط عمومی دچار تغییرات شکلی و کارکردی شده است.

ورود تکنولوژی های متفاوت و متکثر، تأثیر گذاری فعالیت های نظام بین الملل و استراتژی ملی، موقیعت جدیدی را پیش روی روابط عمومی ایجاد می کند. چنانچه دراین شرایط جدید که در ایران به دوران گذار موسوم است، روابط عمومی ها(مدیران و کارگزاران )خود را وفق ندهند و آموزش های مناسب و لازم را فرا نگیرند، با کمبود اطلاعات و آگاهی مواجه اند و در مواجهه با وضعیت جدید، پرتنش و استرس زا ظاهر می شوند.

آگاهی و اشراف روابط عمومی نسبت به عامه و ذائقه های مختلف در این سطوح، مستلزم آموزش مداوم و منظم و مدرن است.موضوعی که خلاء آن در مازندران کاملاً محسوس است.

انتظار می رود که در دولت تدبیر وامید که با هدف ترمیم و بهبود نارسائی ها و تنگناها شکل گرفته است، نسبت به بازنگری در رویکرد مدیریتی و سیستمی به مقوله روابط عمومی ها اقدام شود و از روابط عمومی به عنوان رکن مهم تصمیم گیری، برنامه ریزی و سیاست گذاری در سازمان استفاده مطلوب و اثرگذار شود و به نقش تزئینی، نمایشی و ابزاری روابط عمومی ها پایان داده شود.


  • دوشنبه 29 ارديبهشت 1393-8:52

    اگر شما راست میگویید پس چرا دانشگاه پام نور اینقدر پاسخگو ارباب رجوع و دانشجویان است واقعا که به شماها می گویند .......

    • يکشنبه 28 ارديبهشت 1393-7:29

      باسلام
      مطلب بجا وشايسته اي بود اما اينگونه مطالب بارها وبارهاگفته شدودرجلسات شوراي روابط عمومي استان پيگيري شده جلساتي نيزبامديران بهمراه روابط عمومي ها دراستانداري تشكيل شده بود ضمنا دستورالعملهايي به جهت جايگاه روابط عمومي ها صادرشده اما چه سود همان رويه هست.نگاه براي روابط عمومي ها هست


      ©2013 APG.ir