تعداد بازدید: 3601

توصیه به دیگران 1

شنبه 27 ارديبهشت 1393-20:20

روزِ شادِ تتی هایِ رینه

گزارش+عکس از جشن تتی پنجم/حجت الاسلام حسینی -مشاور شهردار رینه-گفت: برنامه امروز بسیار خوب و اسلامی بود، به ویژه برنامه عروسی سنتی که زمانه ما به شدت دچار فراموشی این سنت ها شده است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، خسرو علیزاده هشتلی، دبیر اجرایی جشنواره تتی: پنجمین جشنواره آیینی تتی در روز جمعه 26 اردی بهشت ماه، برابر با 22 دیمای تبری برگزار شد.

این برنامه به همت پارپیرار و شورای اسلامی، شهرداری، دانشگاه پیام نور، همکاری مردم رینه و انجمن های فرهنگی هنری مازندرانی مقیم تهران، از ساعت 16 تا 20 در شهر رینه لاریجان برگزار شد.

در این جشن ابتدا برنامه آیینی عروس بران از محل جایگاه خانواده داماد اجرا شد و داماد به صورت نمادین، سوار بر اسب و با همراهی اطرافیان به طرف خانه عروس حرکت کرد.

این بخش با سرنا و دهل نوازی برادران لهراسبی آغاز شد که در مسیر با اجرای برنامه های آیینی گروه پارپیرار و مردم منطقه همراه بود.

 در خانه عروس ولوله و شادمانی به گوش می رسید. وقتی داماد وارد خانه شد مادر عروس یک نان محلی را به نشانه برکت بر کمر عروس بست و آنگاه آنگاه مادر داماد تشت نوازی کرد و پس از آن دست عروس را به داماد دادند و جلوی آستانه در از زیر قرآن عبور کردند.

داماد، عروس را سوار بر اسب کرد و با همراهی و پایکوبی مردم و با دسته گلی محلی به سمت جایگاه حرکت کردند.



 در بین راه داماد با انداختن چند سیب نمادین قدرت خود را به همگان نشان داد. در تمامی این مسیر قطعات مرتبط با عروسی نواخته شد.

 سپس مردم در جلوی حیاط دانشگاه در فضای چمن نشستند و بعضی از اقوام و آشنایان به عروس و داماد هدیه های خود را تقدیم کردند.

در ادامه کلام الله مجید توسط آقای عباس قبادی تلاوت شد. پس از آن مجری برنامه آقای رضایی نژاد با خواندن اشعاری، آغاز جشن را اعلام کرد. آنگاه مهندس کارورز -رییس دانشگاه پیام نور منطقه- به نمایندگی از برگزار کنندگان، برای خیر مقدم و سخنی با میهمانان به روی سن رفت.

سپس تبری خوانی توسط آقای سالاری از بومیان منطقه انجام شد. مردم هم با لبی خندان و عطش وصف ناپذیری به تماشای برنامه نشسته بودند.

برنامه بعدی اجرای موسیقی مازندرانی به سرپرستی سعدی صادقی بود. پس از آن دو تن از دختران نونهال با لباس محلی اشعاری را در وصف مازندران خواندند.



در ادامه مجری در مورد حجت الاسلام "کمیل نظافتی" که کلیه خود را برای جوانی از خانواده مستضعف اهدا نموده است توضیحاتی ارایه داد و آنگاه این مرد ایثار گر به روی سن آمد و با قرائت شعری از علامه حسن زاده آملی گفت:" من در قبال شهدایی که جان دادند، کار بسیار ناچیزی انجام دادم."سخنان حجت الاسلام نظافتی بسی بوی صداقت داشت و بی واسطه به دل می نشست.

 حجت الاسلام حسینی -مشاور شهردار رینه- هم به نیاز جامعه امروز برای برگزاری جشن و سرور اشاره کرد و گفت: برنامه امروز بسیار خوب و اسلامی بود، به ویژه برنامه عروسی سنتی که زمانه ما به شدت دچار فراموشی این سنت ها شده است.



آن گاه گروه موسیقی پارپیرار به سرپرستی رضا دیوسالار به اجرای برنامه پرداخت. آنگاه مجری، فرهود جلالی -رییس جشنواره- را به روی سن فراخواند.

جلالی ابتدا با تبریک روز فردوسی و روز پدر که در روزهای گذشته بود، اشعاری از پارپیرار خواند و آنگاه به دلایل برگزاری جشن های آیینی پرداخت و از همه مسئولان و مردم و اندیشمندان خواست تا چاره ای بیندیشند و یکبار دیگر با احیای برنامه های آیینی، روحی به این جسم های بی جان زمانه بدمند.

اجرای گروه موسیقی ککی به سرپرستی آقای حمید حشم بان برنامه بعدی بود. پس از آن قطعات مازندرانی توسط علی صادقی با همراهی بهرام منصوری خوانده شد.
پایان بخش برنامه تشت نوازی و اجرای رقص محلی بود.

بازار محلی و پختن نان و چای بهارنارنج و آش محلی از برنامه های جانبی بود.


  • پنجشنبه 1 خرداد 1393-22:55

    اتا کم عکس ویشتر گتنی اشتنی سایت دله اما دنیبیمی ویندسمی

    • يکشنبه 28 ارديبهشت 1393-16:27

      باسلام
      از موسسه پارپیرار و بخصوص از اهالی خونگرم و صمیمی شهر رینه که جوی شادمانه را در این روز برپا کردند بسیار ممنونیم. یکی از مهمانان مراسم

      • همولایتیپاسخ به این دیدگاه 4 1
        يکشنبه 28 ارديبهشت 1393-16:23

        با سلام
        و درود خدائی عروسی قدیم چه صفائی داشت ولی الان 2ساعت اونم در تالار واقعا اسمش عروسیه ؟

        • باقر فرهادی سنگدهیپاسخ به این دیدگاه 5 2
          يکشنبه 28 ارديبهشت 1393-13:57

          با سلام ایشاالله موارک بوشه . پا هم دیگه پیر بون . وشون نتاج تا قیامت دووشه.

          امیدواریم این جشن الگویی برای جوانان کشور ما از جمله تبرستان عزیز باشد و جشن های آن چنانی در تالار که مرکز گناه و ناهنجاری است به فراموشی سپرده شود. به امید آن روز

          • يکشنبه 28 ارديبهشت 1393-19:2

            آخه فرهاد خان اگر از برگزار کننذگانش هم پرسی همه عروسی هاشون رو ذر تالارهای رسمی می گیرند!! این عروسی نمادین که باطراحی یک عده از جوانان دهکده کندلوس به جامعه در سال 1383معرفی شد بیش از الگویی برای عروسی باشد تاکیدی بر پیوند تفکرات مختلف بود برای مشارکت اجتماعی در توسعه روستایی

            • اقاي درودپاسخ به این دیدگاه 0 15
              دوشنبه 29 ارديبهشت 1393-9:40

              بازم درود به مردم كندلوس اگر هركس هم باني وايده پرداز بود فقط براي خودش كه نمي خواست براي مردم مي خواست ضمنا اگر حرفت درسته خودش هم كندلوسي هست به خودش بفرماييد.حيف كه در همه كامنت هايي كه با نامهاي مختلف ميذاري بوي غرض وحسادت مياد وحسادت ايمان را مي سوزاند همچون اتش هيزم را.

              • سه شنبه 30 ارديبهشت 1393-10:44

                البته موضوع برگزاري عروسي سنتي و خرجي بار در آن جمع جوانان كندلوس كه طراحي و ،هزينه و اجراي جشن رااز قريب ده سال پيش برعهده داشته اند ،پيشنهاد جناب آقاي" جهانشير شيخ الاسلامي (رياست محترم كنوني شوراي اسلامي دهكده فرهنگي تاريخي كندلوس)" بوده است كه چون اكثريت دوستان دغدغه نام و كام ندارند هيچ يك از آنان تمايلي به بولد شدن را ندارند،و البته از ابتدا هم قرار بود از نظر محتويي غناي معنايي و از نظر شكلي جنبشي باشد_مثل جنبش طبيعت،بهار_ نه ساختاري و ريس بازي،لذا از هيچ نامي غير همين مورد ذكر نشده و از هيچ فرد نامي من جمله نهاد و نماينده اي براي مشاركت دعوت بعمل نيامده است. اميدست همه عزيزان و خردمندان ديار مازندران خاصا روستاهاي عزيز و محروم آستين هاي همت را بالا بزنند و خود بر محور انديشه و انرزي و اخلاق جمع گردند و براي تعالي آبادي خويش كوشش كنند ورنه توسعه هم مثل شادي وارداتي نيست .

                • درود بر حقيقت پاسخ به این دیدگاه 11 1
                  دوشنبه 29 ارديبهشت 1393-15:58

                  درود برمردم دهكده فرهنگي تاريخي كندلوس خاك جاي باشكوهي كه مهد طرح و تفكر است ،طرح متوفيات،طرح جشن دهكده ،طرح دهكده شادماني و طرح دهكده آسا و نهايتا طرح دهكده اخلاقي و طرح دهكده سلامت (در دست تهيه)!اولا آب شيرين به كام شما اگر تلخ مي آيد مشكل از آب است؟!يا كام شما؟!! ثانيا مگرحرف حق (هرچند تلخ است) و حقيقت جز لاينفك فرهنگ نيست؟!
                  ثالثا طرح بحث غرض و حسد در حق گويي هم يك بيماري قديمي در بحث است تااصل رسيدگي موضوع تحت تاثير انگيزه قرباني شود ( تحت عنوان دگماتيسم )

                  • درود بر حقي..........پاسخ به این دیدگاه 1 14
                    سه شنبه 30 ارديبهشت 1393-10:36

                    احسن بر شما؛ ما فكركرديم فقط حرف ميزني حالا كه طرح هاي خوبي داري اجرايي كن اگه كمك خواستي ما هستيم ضمنا پيشنهاد مي كنيم قبلا ايده هات وثبت كن به اسم كس ديگه تموم نشه درود برمرد حقيقت.ما تعداد زيادي سربازان گمنامي هستيم كه ديديم غير از پارپيرار كسي اين كارهارو نمي كنه اونجا جمع ميشيم وجدانا اگر اهلش باشي ما ظرف سه سوت پيش شما هستيم .باز نري پيدات نشه تا جشن بعدي ماويك اروغ روشنفكري شما در كامنت.خلاصه ما تشنه مرد حقيقتي چون شما هستيم.

                    • بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریمپاسخ به این دیدگاه 7 2
                      سه شنبه 30 ارديبهشت 1393-19:23

                      این ادبیات ونوشته های مشابه قبلی که متاسفانه از دایره اخلاق و ادب بیرون است متعلق به ادبیات آقای ...می باشد ولیکن با رعایت احترام سنی و ارادت خالصانه بنده ، خدمتشان عرض ادب دارم، هرچند ازگفتن سخن حق با رعایت اخلاق عقب نمی نشینم. بی شک آخر این حقیفت است که ما را آزاد خواهد کرد.انشالله

                      • فرهنک گفتارپاسخ به این دیدگاه 1 0
                        سه شنبه 30 ارديبهشت 1393-18:47

                        وافعا جمع تون فرهنگیه؟! این چه گویش نادرست و زشتیه.گمنام بمونیدبهتر تا بدنام شوید من یک معلم ناچیزی هستم از این لجن پراکنی که البته شاید موید ناراحتی و ناتوانی وخشم حاصل از بیان ریشه مسایل نوسط طرف مفابل باشد ازساحت فرهنگ و ادب عذرمی خواهم و متاسفم.

              • يکشنبه 28 ارديبهشت 1393-13:10

                سلام بر آقاي ريس جشنها و خسته نباشيد. ايكاش جشن نوروز و جشنهاي هر ماهه ملي ما نيز ريس و دبير داشتند شايد بهتر مي توانست اجرايي شود.

                • يکشنبه 28 ارديبهشت 1393-19:22

                  جشن های واقعی و ملی ما،ریس پذیر نیستند و در واقع فرهنگ ما با ریا و ریاست در امور فرهنگی مخالف بوده اند،وهر کجا امور مذکور به این مسایل مبتلا می شدند خروجی موضوع اساسا و از ابتدا غیر فرهنگی می نمود.


                ©2013 APG.ir