تعداد بازدید: 3433

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 28 ارديبهشت 1393-0:36

درباره انتقال نیروی انتظامی به خارج شهر

پدر و مادر که فروشی نیست

نیروی انتظامی اگر در همین جا بماند به نفع مردم ساری است. سردار جعفری نسب اگر اینجا را به مردم شهر هدیه کند من تلاش می کنم این بوستان را به نام ایشان نامگذاری کنند.


 

   مازندنومه، سرویس اجتماعی: در پی انتقال پادگان نیروی انتظامی از شهر ساری و تعیین تکلیف زمین موجود، شنیده می شود که بحث‌هایی مبنی بر مخالفت و یا موافقت با طــرح ها و مصوبات در جریان است، از جمله مصوبات  شورای اسلامی شهر ساری در جلسه شماره 40 مــورخه 17 اسفندماه 92 که هر چند با اکثریت آرا به تصویب رسیده است ولی نمایندگان معترض اشکالات قانونی بر این مصوبه دارند.

حسین اسلامی -رییس مرکز ساری شناسی- که از پژوهشگران و دلسوزان واقعی شهر ساری است، از جمله افرادی است که ضمن داشتن اشراف کامل به تاریخچه و اتفاقات پیش‌آمده، حرف هایی برای گفتن دارد.

س- با توجه به آشنایی شما با شهر ساری لطفاً تاریخچه و سوابق تاریخی این زمین را بیان کنید؟
ج- بعد از سقوط قاجار و آمدن پهلوی قرار بر تشکیل ارتش منظم شد و در ساری به عنوان مرکز استان یک تیپ ارتشی مستقر شد. زمین پادگان یعنی سربازخانه را که نوباغشاه می نامیدند و به شاهزاده محمد قلی میرزا ( ملک آرا پسر چهارم فتحعلی شاه) تعلق داشت و او به مدت 37 سال حاکم مازندران بود . ورثه او این نوباغشاه را به رضاشاه بخشیدند و رضاشاه آن را به سربازخانه تبدیل کرد که بخشی از این پادگان فعلی است. این پادگان در حدود 90 هزار متر مربع بود. بخش شرقی پادگان اصطبل و محل نگهداری اسبها و قاطرها بود و در قسمت جنوبی اصطبل ژاندارمری و در جنوب ژاندارمری باغ و استخر حاج مقدس قرار داشت. بعد از انقلاب از کل مجموعه باغ حاج مقدس و ژاندارمری و اصطبل که جمعاً 65000 متر مربع می شود به پایگاه و مرکز نیروی انتظامی استان اختصاص یافت .

س- چرا این مرکز فرماندهی از این فضای وسیع به خارج شهر منتقل می شود؟
ج- فرمانده فعلی نیروی انتظامی استان فردی پرکار و اهل عمل می باشد ، حرف زیاد نمی زند اما کار زیاد انجام می دهد. مردم و مجموعه مسوولان نیز از او راضی و خشنود هستند. ایشان با توجه به مصوبات قبلی تصمیم گرفت که این مرکز را به بیرون شهر منتقل کند و این کار در حد فاصل جاده ساری به قائم شهر انجام شده است .اکنون برای واگذاری این 65000 متر مربع نیاز به تغییر کاربری است. گام اول شورای شهر می باشد و در نخستین گام با هشت رأی مثبت شورا مصوب شد 30 درصد از این زمین با کاربری تجاری به مجتمع تجاری بزرگی تبدیل شود و این یعنی خفه کردن شهر ساری، این زمین یکی از دو نقطه اصلی تنفسی شهر است و نباید در این زمین ساخت و ساز کنیم این زمین باید صد در  صد به فضای سبز تبدیل شود همه چیز را که نباید فروخت، پدر و مادر که فروشی نیست . این زمین در وسط شهر قرار گرفته است . جای ساخت مجتمع تجاری و جای پاساژ نیست. اینجا حفره تنفسی شهر است. اگر اینجا را ساخت و ساز کنند یعنی مردم را می‌خواهند خفه کنند و این سرانجام خوبی برای فرزندان و آینده بچه‌های این شهر ندارد.

س- بقیه این زمین قرار است چه شود؟
ج- 70 درصد بقیه زمین به فضای سبز عمومی اختصاص یافته است اما هیچ کجا ذکر نشده است که این 70 درصد به شهرداری تعلق دارد، باید جدا شود اصلاً برابر با قانون هم اگر مصلحت باشد این زمین تغییر کاربری پیدا کند، باید 70 درصد این زمین به نام شهرداری بشود. تا شهرداری آن را از 30 درصد مابقی جدا و فقط و فقط فضای سبز کند، اختلاف بعضی از شورای شهر با این مصوبه در همین نکته نهفته است. اما صاحب این 30 درصد که فردا ممکن است یک شخص یا یک شرکت یا یک بانک بشود با این مصوبه حق دارد که 70 درصد مابقی را که سهم مردم شهر است را به فضای خودش ضمیمه کند و بگوید ، که باغچه یا باغ و یا فضای سبز اختصاصی من است و این فضای سبز اختصاصی در آینده باز سرنوشتی مثل 30 درصد پیدا کند.

س- آیا با مصوبه فعلی شورا کار تمام شده است؟
ج- خیر ، باید مراحل دیگری را طی کند ، هنوز خیلی کار دارد.

س- راه حل مسئله به نظر شما کدام است؟
ج- یا این 70 درصد را بنویسید که سهم فضای سبز شهر و متعلق به شهرداری است و یا اینکه استانداری کمک کند تا همین 30 درصد سهم تجاری را برای شهر خریداری کند و تمام 65000 متر مربع به فضای سبز درون شهری تبدیل شود که قطعاً نیروی انتظامی همکاری هم خواهد کرد.

س- نقش شهرداری ساری چه می باشد؟
ج- شهرداری ساری سخت درگیر آزاد سازی پادگان ارتش ساری است، گویا تا یکی دو ماه دیگر سربازخانه ساری آزاد می شود و این یعنی برآورده شده یک آرزوی بزرگ مردم شهر، شهرداری سخت سرگرم آماده سازی 1260 هکتار پارک جنگلی کوهستانی شهید نوبخت (سر کوه تپه) می باشد، شهرداری سخت مشغول پارک غربی حاشیه شهر است، شهرداری خیلی سرگرم کارهای بزرگ و اساسی در شهر است، به نظر من شهردار فعلی ساری حساسیت زیادی نسبت به این موضوع نشان نداد، شاید رو دربایستی با سردار جعفری داشت  و شاید اطمینان داشت که در پایان 70 درصد را مجبورند به شهرداری بدهند، شاید هم بیرون رفتن نیروی انتظامی از شهر را نعمتی برای شهر  می دانست، در هر صورت اصرار زیادی در جداسازی این 70 درصد از فضای سبز در تغییر کاربری این زمین مشاهده نشد.

س- اگر 30 درصد فضای 65000 متری تجاری شود و اگر 70 درصد بقیه را به شهرداری بدهند که فضای سبز شود نظر شما چیست؟
ج- باز هم به ضرر مردم شهر است زیرا 30 درصد این زمین یعنی 20000 متر مربع یعنی  و اگر در بیست طبقه بسازند که خواهند ساخت. یعنی 400 هزار متر مربع فضای تجاری در وسط شهر یعنی اینکه مردم از شهر باید بیرون بروند، یعنی زندگی داخل شهر هیچ یعنی تمام 70 درصد این زمین را که به شهرداری بدهند ، و شهرداری تمام سربازخانه را هم که آزاد کند و فضای سبز شود، باز این 150000 متر مربع فضای سبز فرضی هم جوابگوی این مرکز بزرگ تجاری نخواهد شد، عملاً همه ما می شویم حمال و بارکش این مرکز بزرگ تجاری ، وقتی 65000 متر مربع زمین را می دهند که 20000 متر مربع آن تجاری شود یعنی اینکه از سانتیمتر به سانتیمتر زمین می خواهند استفاده تجاری کنند، اگر این اتفاق بیفتد شک ندارم که ساری خفه خواهد شد ظاهراً این طرح خیلی معمولی است ، اما اگر توجه کنیم ، داریم خود زنی می کنیم، من به نیروی انتظامی این حق را می دهم که زمین خودش را تبدیل به احسن کند اما استانداری، شهرداری، شورای شهر حتماً باید ورود کنند، این زمین را از نیروی انتظامی به قیمت کارشناسی خریداری کنند، اگر تمام این زمین را استانداری بخرد و استانداری را هم در آنجا مستقر کند در روز چند صد ماشین رفت و آمد خواهد کرد، اما اگر صدها هزار متر مربع فضای تجاری بشود ، آنگاه هزاران وسیله نقلیه در وسط شهر، رفت و آمدهای نفس‌گیر واقعا فاجعه در راه است. شما یک لحظه تصور کنید که اگر فقط ده طبقه تجاری در این 20000 متر مربع بسازند می شود دویست هزار متر مربع فضای تجاری آن هم در وسط ، شما تردید نکنید که اینجا بیش از سیصد هزار متر مربع فضای تجاری خواهد ساخت این کار یعنی تکرار مشکلات زمین نساجی روبروی حسینیه عاشقان کربلا در قائم شهر در آنجا هم در وسط شهر آن همه ساخت و ساز تجاری یعنی چه؟

س- پیشنهاد آخر شما چیست؟
نیروی انتظامی اگر در همین جا بماند به نفع مردم شهر است. سردار جعفری نسب اگر اینجا را به مردم شهر هدیه کند من تلاش می کنم این بوستان را به نام ایشان نامگذاری کنند.

*منبع: روزنامه شرق، 27 اردی بهشت 93

 


  • محمد مهدی کریمی سلیمیپاسخ به این دیدگاه 3 0
    دوشنبه 29 ارديبهشت 1393-20:17

    آقای دکتر، خدا شما را سلامت بدارد، ما غصۀ روزی را می خوریم که اصلاً در شهر ساری یک خانۀ حیاط و درخت دار یا به تعبیر درست، «حیات» و زندگی دار پیدا نخواهد شد و... بقیۀ حرفهایم بماند برای آن روز. مگر همین را می شنوند که بقیه را بشنوند؟...

    • دوشنبه 29 ارديبهشت 1393-18:21

      س- نقش شهرداری ساری چه می باشد؟ این می باشد خیلی تو ذوق می زنه. س- نقش شهرداری ساری چیست؟

      • کارن تبریپاسخ به این دیدگاه 4 0
        دوشنبه 29 ارديبهشت 1393-18:20

        درود بر همه تلاشگران و دلسوزان مازندران.
        استلال دکتر متین است. باید حمایت کرد.

        • دوشنبه 29 ارديبهشت 1393-11:46

          من اسلامی هستم ، هیچ سهمی از هیچ کسی نمی خواهم، من لیاقت و توان بیش از این ندارم. من اگر شما را صدا کنم که بیاید کمک کنید ، و تا شما به من جواب بدهید ، وقت تلف می شود ، شما جوان هستید و وقت دارید. من پیر هستم و وقت ندارم، نه به نام و نه به نان، نیاز ندارم. به درد من نمی خورد، آخر خط هستم، می فهمی یعنی چه؟ 70 ساله ام. هر کس در هر کجا که هست فقط یک گام و یک جمله و یک نفس برای شهر خودش بردارد. قطعاً همه ی ما موفق خواهیم شد.

          • انديشه عرشياپاسخ به این دیدگاه 4 3
            دوشنبه 29 ارديبهشت 1393-8:14

            كبل آقا :
            نيروي انتظامي اونور دره نزديك پل راهبند دره پادگان سبزه ميدون دره ...چشي گني برار
            دكترجان حمايت كن مهدي عبوري كارها را تمام كرده داره توافق ميكنه خودت ميدوني چقدرتلاش شده وبه نفع شهروندانو هموطنان هست .

            • دوشنبه 29 ارديبهشت 1393-7:7

              دكترجان سلام
              اول حرفم بايد بگويم تيترخبر نادرست بود چراكه شما هم بعنوان يه فرد دلسوز ساري هيچ وقت صورت مسئله را پاك نميكنين خودتان خبردارين شهرداري چندين سال هست پيگيرانتقال پادگان به خارج شهر برابرقانون كه وضع شده است ميباشد..
              شما ومن وبرخي ساروي ها و..نگران تغييركاربري هستنددرست آيا فكرنميكنين مخالفين اين طرح مثل شما فكرنميكنند !!!!به فكر شكست فرد هستند تا اين طرح !!؟؟؟ اگرهمان هفتاد درصدنه پنجاه درصد به فضاي سبز تبديل شودآيا ميشود ما مانند اصفهان چهار باغ درست كنيم بشود هشت بهشت يا100بهشت
              بياييم كمك كنيم اين انتقال درست بشه وكمك كنيم با حفظ درختان وفضاي سبزموجودچهره ساري رادگرگون كنيم انشاا...

              • نمایندگان مردم شهر کجای کارند ؟پاسخ به این دیدگاه 4 3
                دوشنبه 29 ارديبهشت 1393-6:23

                این از مهمترین امور مربوط به ساری مرکز استان ما است . شهرداری و شورای شهر به دنبال پول و مقامات انتظامی همچنین . این جا نمایندگان شهر و شهرستان ها چه کاره اند ؟ تا جانب مردم را بگیرند ؟ NGO ها چه می کنند ؟ آقای اسلامی هم یک تنه و رستم گونه می خواهد کاری بکند . او عادت ندارد دیگران را صدا کند و سهمی هم از تلاش را به آن ها بدهد و پیشا پیش وعده نام بخشیدن را تنها سهم خودش می داند . این روش قدیمی ایشان معمولاً تا این جا که ما دیده ایم همیشه بی نتیجه بوده است .

                • دوشنبه 29 ارديبهشت 1393-5:21

                  منطق آقای اسلامی کاملا درست است. همه چیز پول و درآمد شهرداری نیست. شورای شهر باید دلسوز باشد و از بازی کردن با زندگی مردم بپرهیزد. منطق حکم می کند که تعداد پارک ها و فضای سبز در داخل شهر را زیادتر کنیم و به هیچ قیمتی از میزان آن نکاهیم. هر ساختمانی که در داخل شهر قد علم می کند بر مشکلات شهروندان می افزاید.


                  ©2013 APG.ir