تعداد بازدید: 4405

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 6 خرداد 1393-19:49

دلاور بزرگ نیا:

قدر رسانه ، به ویژه سینما را خوب می دانیم

گزارش+عکس از برنامه های روز دوم حضور اهالی خانه سینما در مازندران(عباس آباد بهشهر و فرح آباد ساری)/انجمن کارگردانان مازندرانی به زودی اعلام حضور می کند.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، کلثوم فلاحی: دومین روز از مجموعه برنامه های سفر اعضای صنوف مختلف خانه سینما در مازندران، با بازدید از باغ شاه و مجموعه عباس آباد بهشهر و هم چنین برگزاری اجلاس سالانه خانه سینما آغاز شد.

مهدی قربانپور در دومین روز از برگزاری اجلاس خانه سینما در مازندران در سالن اجتماعات باغ عباس آباد بهشهر، اظهار داشت: مازندران سینماگران متعددی دارد.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در سال 83 جشنواره میراث مشترک را با حضور کشورهای حاشیه دریای مازندران برگزار کرد که اتفاق مهمی بود.

این فیلم ساز مازندرانی افزود: مازندران دو جشنواره فرهنگی دارد که در این سال ها توانسته خوب دیده شود. جشنواره فیلم وارش در طول سال های اخیر با فراز و فرودهایی مواجه بوده است.

دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در این نشست اظهار داشت: آنجا که فردوسی فردی از توس، مازندران را به عنوان شهر خود یاد می کند، منظور او شهروندی به معنای امروز نیست بلکه فردوسی می خواهد به نکته تاریخی اشاره کند و مازندران همیشه تاریخ عناصر هویت بخش ایرانی را با خود به همراه داشته است. هر کسی از منظر فردوسی به مازندران توجه کند این عناصر را مشاهده خواهد کرد.

وی ادامه داد: آن چه در نگاه کلی عمومی به دنبال آن هستیم بیان این حقیقت است که مازندران در پازل استان های کشور، هرچه بالندگی فرهنگی، شایستگی و خردورزی است را به نمایش می گذارد.



این مسئول با بیان اینکه شان و قدر رسانه  و به ویژه سینما را خوب می دانیم، افزود: عقیده دارم همه هنر ایران در تصویر خلاصه می شود و امروز هم در دنیا تصویر است که در همه حوزه های هنری، حرف اول را می زند و نمی توانیم در تبلیغات کشورهای مختلف در حوزه گردشگری قرار بگیریم اگر نتوانیم نقش تصویر را به خوبی درک کنیم.

بزرگ نیا با اشاره به اینکه نزدیک به 200 سال است که دچار آلزایمر فرهنگی شدیم، تصریح کرد: هرچه از سینماگران برای میراث فرهنگی طلب می کنیم به نسل جدید نشان خواهد داد که فیلم و سینما قدرت بیشتری نسبت به سایر رسانه ها دارد و می تواند این فراموشی را از جامعه ما دور کند. همه حوزه های هنر بر آن هستند تا مردم را به یادآوری و تذکر دعوت کنند.



وی با بیان اینکه می توان شرایط خوبی را برای تقویت این نسل فراهم کرد، گفت: کویر ایران می تواند از جلوه های زیبای گردشگری برای اروپائیان باشد.

مدیرکل گردشگری مازندران با اشاره به اینکه برای کشورهایی که از مناظر طبیعی دریا و جنگل بی بهره هستند بی تردید مازندران و استان های شمالی می تواند بهترین مقصد گردشگری باشد، خاطرنشان کرد: باید در تمام شبکه های جهانی پربیننده حضور داشته باشیم و خودمان را معرفی کنیم.



این مسئول یادآور شد: در معرفی جاذبه های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و ... خودمان، کمترین نقش را در شبکه های ماهواره ای داریم.

وی با بیان اینکه نقش سینما و پیوند آن با گردشگری را بشناسیم، گفت: میراث طبیعی ما مثال زدنی است، جنگل های هیرکانی ما 60 میلیون سال است که به صورت خودرو و بدون دخالت انسان، ترمیم می شود.

بزرگ نیا با اشاره به اینکه بحرین سال گذشته پنج میلیون مسافر خارجی را در خود جای داد، متذکر شد: ما از مسافران خارجی بی بهره هستیم.

*انجمن کارگردانان مازندرانی به زودی اعلام حضور می کند.

محمدعلی سجادی دیگر فیلمساز مازندرانی در این نشست، اظهار داشت: ما نسلی هستیم که شاهد تغییر تدریجی سنت به مدرنیته هستیم. این غفلتی است که دارد اتفاق می افتد و نگران کننده است.

وی ادامه داد: استان ما درباره سینماگران غفلت و کم کاری می کند، خسرو سینایی سال ها است که می خواهد در شهرستان ساری فیلم بسازد اما به هر دری زد و هنوز هم موفق به انجام این کار نشد.



سجادی با اشاره به اینکه در شعارهایی که داده می شود می گویند که ما به خودمان نگاه نمی کنیم، افزود: سینما ذهنی و کاغذ نیست که شمقدری روی بوم نقاشی کند و من این غربت را حس می کنم.

وی خاطرنشان کرد: انجمن کارگردانان مازندرانی به زودی اعلام حضور می کند.

* باید به جای خودمان برگردیم

محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما هم در سخنانی اظهار داشت: مدت ها فعالیت های این چنینی کمرنگ شده بود و ما هم دچار منازعات زیادی شده بودیم.



وی ادامه داد: برای هر یک از حرکت هایی که ما انجام می دادیم ممکن بود تعبیری شود، همان گونه که الان هم این اتفاق می افتد.

عسگرپور با اشاره به اینکه سینما خیلی روی صفحه اول رسانه ها رفته، گفت: ما این قدر هم روی صفحه اول نبودیم، خدا از باعث آن بگذرد اما باید به جای خودمان برگردیم.

وی با بیان اینکه بخشی از کارها به نبودن مدیریت یکپارچه برمی گردد، تصریح کرد: نبود مدیریت یکپارچه، ضررهای زیادی به کشور وارد کرده است. به عنوان مثال برای تصویربرداری در یک اثر تاریخی یا طبیعی، نمی دانیم با کدام ارگان و نهاد باید هماهنگی صورت گیرد و شاید به همین دلیل فیلم های ما از طبیعت، به سمت درون شهرها رفته اند.



مدیرعامل خانه سینما با اشاره به اینکه همه در به وجود آمدن مدیریت یکپارچه باید مشارکت داشته باشیم، ادامه داد: ما با مسئولیت توسعه و معرفی فضاهای فرهنگی مازندران باید از این استان خارج شویم.

*سینمای ملی در تهران و با تهرانی ها شکل نمی گیرد

سیروس الوند دیگر فیلمساز حاضر در این نشست در بیان تعریف از سینمای ملی،  اظهار داشت: سینمای ملی در تهران و با تهرانی ها شکل نمی گیرد.



وی ادامه داد: سینمای ملی یعنی گویش ها و اقوام مختلف کشور را به کار بگیریم و سینمای ملی در استان های کشور شکل می گیرد.

الوند خاطرنشان کرد: اگر خواستار سینمای ملی هستیم باید کارگردانانی از استان های مختلف داشته باشیم.



وی با انتقاد از بسته بودن سینما در بعضی از شهرها، گفت: سال ها قبل وقتی سینمای شهرستان قائم شهر را تعطیل می کردند، گفتیم تحقیق کنند و ببینند جوانانی که به سینما می آمدند بعد از تعطیلی سینما از چه مراکزی سردر می آورند و جذب چه لوکیشن هایی می شوند.

الوند خاطرنشان کرد: سالن سینما امن ترین فضا برای جوانان ما است مگر اینکه سالن ورزشی هم وجود داشته باشد و جوانان از آن بهره ببرند و مازندران در زمینه کشتی اعتبار و آبروی 50 سال اخیر ایران است.



سینماگران بعد از این برنامه از مجموعه تاریخی فرح آباد ساری بازدید کردند.

تور دریایی از دیگر برنامه های دومین روز برگزاری اجلاس خانه سینما در مازندران بود.

برنامه ای روز سوم و آخرین روز سفر اهالی خانه سینما روز چهارشنبه در بابلسر برگزار می شود.




  • پنجشنبه 8 خرداد 1393-8:25

    قابل توجه فرمانده..
    لحن صحبتت مشخصه كه چيزي از ادب نميداني
    بنده بارها كامنت گذاشتم كه اغلبشان به مزاج مازندنومه خوش نميامد ولي كامنت مرا درج كردندحتما كامنت شما مانند همين كامنت دورازادب بود

    • دوستدار میراث فرهنگیپاسخ به این دیدگاه 2 2
      چهارشنبه 7 خرداد 1393-23:58

      از دکتر بزرگ نیا به خاطر این همت و اقدام خلاقانه فرهنگی که زمینه ای برای معرفی اثار تاریخی مازندران می باشد سپاسگزاری می نماییم و امیدواریم خرابی های اثار سالهای گذشته جبران شود.

      • چهارشنبه 7 خرداد 1393-23:32

        لطفا آدم باش وعین یک انسان باشرف وناموس پرست مطالبم را بزن. شک نکن که من خط قرمزهارامیشناسم.

        • چهارشنبه 7 خرداد 1393-13:58

          درود بر بزرگان

          • مهران مازنی پاسخ به این دیدگاه 1 2
            چهارشنبه 7 خرداد 1393-10:53

            شاید این کار یکی از موثرترین فعالیت های فرهنگی باشد و خود زمینه ای را برای رشد و توسعه ابعاد فرهنگی و هنری فراهم آورد. از همه ی دست اندر کاران سپاس گذاریم.


            ©2013 APG.ir