تعداد بازدید: 7368

توصیه به دیگران 3

پنجشنبه 8 خرداد 1393-0:7

محمدرضا عالی پیام:

طنزی که طنز باشد، اجازه چاپ پیدا نمی کند

در گفت و گو با تهیه کننده سینما و شاعر طنزپرداز برجسته کشور مطرح شد:طنز واقعی قابل چاپ نیست و فقط در فضای مجازی در دسترس مخاطبان قرار می گیرد/ 2 فیلم طنز را تهیه کنندگی و کارگردانی کردم که هر 2 توقیف هستند/شش جلد کتاب چاپ کردم که برای 2 جلد از ارشاد مجوز گرفتم. زمان دریافت مجوز برای یکی از کتاب هایم 5 سال طول کشید و برای دیگری 9 سال.



مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: محمدرضا عالی پیام که از صنف تهیه کنندگان سینما، در اجلاس روسای اصناف خانه سینما در مازندران حضور یافته بود، شاعری معروف در عرصه طنز اجتماعی و سیاسی است.او در حاشیه برگزاری این اجلاس به سوالات ما پاسخ داد. 

*درباره برنامه های طنز تلویزیون در سال های اخیر مثل برنامه طنز قندپهلو یا سریال پایتخت چه نظری دارید؟

عالی پیام: شاعران خوبی به برنامه قندپهلو دعوت شدند اما خروجی خوبی نداشت. پایتخت هم تنها برنامه ای است که هر سال از تلویزیون دنبال می کنم. سال اول از نظر فیلمنامه و کارگردانی بسیار قوی بود. سال دوم فیلمنامه مشوش بود و ماجراهای فرعی خیلی در خدمت ماجرای اصلی سریال نبودند. اما امسال خیلی تاسف خوردم چون فقط یک کارناوال تبلیغاتی بود، اما کار از نظر تکنیکی قوی بود.

*اثرات طنز مکتوب و تصویری در فضای رسانه ای کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

عالی پیام: برشی که طنز دارد، کمتر گونه های ادبی دارند. خیلی حرف ها را در قالب جدی نمی توانیم بگوییم اما در قالب طنز به راحتی بیان می کنیم. هنرمندان و مسئولان ما به اهمیت طنز واقف هستند. طنازها می دانند چقدر می توانند در افکار عمومی و احساسات مردم جا باز کنند.

*گاهی طنزهایی در قالب نظم یا نثر منتشر می شود که خواننده را به خنده وا می دارد و ارزش ادبی و هنری دارد، اما مثل همه حوزه های دیگر، در حوزه طنز هم کتاب سازی هایی صورت می گیرد. در این زمینه چه نظری دارید؟

عالی پیام: طنزی که طنز باشد اصلا اجازه چاپ پیدا نمی کند. نمی توانیم به آن چه که منتشر می شود تعریف طنز بدهیم و بیشتر فکاهه است تا طنز. طنز خیلی فاصله دارد با آن چیزی که الان چاپ می شود. کار واقعی قابل چاپ نیست و فقط در فضای مجازی در دسترس مخاطبان قرار می گیرد.

*در شعر طنز، خط قرمزها کجاست؟

عالی پیام: یک خط قرمزهایی وجود دارد که توسط مسئولان اعلام می شود. ما خودمان می دانیم نباید اعتقادات مردم را به سخره بگیریم. باید ملیت ها و زبان ها را محترم بشماریم. شخصیت خصوصی افراد خیلی مهم است و ما حق نداریم به این مسائل ورود پیدا کنیم. خیلی ها به بهانه طنز، به هجو نزدیک می شوند که من این را نمی پسندم. طنز بازگوکننده مسائل اجتماعی است. معضلات، مشکلات و تلخی هایی که یک طناز در جامعه می بیند و با زبان شیرین طنز، آن تلخی ها را بیان می کند.

باید بعد از خواندن طنز و آن لبخند اولیه، فرد را به فکر فرو ببرد. اگر طنزپردازان فضای طنز را بدانند و از آن استفاده کنند موفق هستند اما اگر این فضا را نشناسند به سمت فکاهه یا هجو می روند.

*فیلم طنزی بوده که خودتان تهیه کنندگی کرده باشد؟

عالی پیام: من 2 فیلم طنز را تهیه کنندگی و کارگردانی کردم. "خسته نباشید" و "مشت بر پوست" که هر 2 توقیف هستند و اجازه نمایش عمومی پیدا نکردند.

*اثری زیر چاپ دارید؟

عالی پیام: من شش جلد کتاب چاپ کردم که برای 2 جلد از ارشاد مجوز گرفتم. زمان دریافت مجوز برای یکی از کتاب هایم 5 سال طول کشید و برای دیگری 9 سال. ترجیح دادم چهار جلد دیگر را بدون مجوز چاپ کنم. مجوز ارشاد آن قدر طول می کشد و آن قدر قلع و قمع می کنند که دیگر برای چهار جلد آخر تصمیم گرفتم به سراغ ارشاد نروم. چون شعرهای من در فضای مجازی منتشر می شود و مردم می خوانند حالا مکتوبش را هم داشته باشند، چه اشکال دارد.


  • بقالی هالو در بهشهر بدون هزینه پیک و پست ;)پاسخ به این دیدگاه 8 0
    شنبه 10 خرداد 1393-12:43

    www.baqaali-halloo.com

    • یانه سری پاسخ به این دیدگاه 15 0
      شنبه 10 خرداد 1393-12:41

      دوردونه ای ی دونه ای :* <3 :)

      • جمعه 9 خرداد 1393-1:27

        جناب عالی پیام عزیز !
        در راستای فرمایش ان قدر قدرت طنز و طنازی باید بگویم که اساسا طنز با خرد سرو کار دارد و مسئولین حوزه فرهنگی هم چندان میانه ای با این ابوالهول ندارند. شما با مراجعه به مکانهای تولید مجوز تنها به شعور خود لطمه میزنید . ما همیشه از خوانندگان شما هستیم چه در کتاب چه در فضای منحوس مجازی ...

        • مهران مارنی پاسخ به این دیدگاه 7 0
          پنجشنبه 8 خرداد 1393-14:8

          جنای عالی پیام ، امید آنکه پیام طنز شما از این سفر را بشنویم . اما مطمئن ام که با طنز ها ، نقد ها وسعت می یابند و تحمل های ما مازنی ها رشد می یابد . پس منتظریم

          • بچه بهشهرپاسخ به این دیدگاه 5 4
            پنجشنبه 8 خرداد 1393-8:20

            امروز برای انجام کاری آمده بودم ساری گفتم خدمت برسم که نشد .
            جناب آقای صادقی من یک اصلاح طلب و طرفدار آزادی هستم ولی هر مدعی را هنرمند ندانسته ام.
            ...

            • بچه ناف بهشهرپاسخ به این دیدگاه 8 0
              پنجشنبه 8 خرداد 1393-15:42

              نمی دونم منظورت چی بود همشهری!
              عالی پیام هنرمند بزرگ و شجاعیه، جسارت اونو خیلی از ماها نداریم. خودم یه بار درباره وضعیت اداره مون یه شعر طنز گفتم. با این که به کسی توهین نکردم خودم و خانوادمو تا مرز نابودی بردن. کار عالی پیام جیگر می خواد داداش! فدای دارییییی!!!


            ©2013 APG.ir