تعداد بازدید: 3695

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 8 خرداد 1393-0:42

محمد مهدی عسگرپور:

این سفر برای ما مسئولیت ایجاد کرد

در گفت و گو با مدیرعامل خانه سینما مطرح شد: در مازندران با مدیرکل گردشگری خوش سلیقه و مقتدری مواجه هستیم/ در مرحله نخست، داشتن انگیزه مهم است که در طول چند سال گذشته به شدت مخدوش شده بود.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: محمدمهدی عسگرپور -مدیرعامل خانه سینما- که به همراه اعضای صنوف مختلف سینمایی، مهمان سازمان میراث فرهنگی مازندران بود، در حاشیه اجلاس سالانه خانه سینما به سوالات ما پاسخ داد.

*بعد از برگزاری اجلاس خانه سینما در مازندران، چه اتفاقی قرار است برای گردشگری مازندران بیفتد؟

عسگرپور: وضعیت مدیریت فرهنگی در سال های اخیر در کشورمان به گونه ای بود که فعالیت های فرهنگی متکی بر افراد شده است. در مازندران با مدیرکل گردشگری خوش سلیقه و مقتدری مواجه هستیم که به این حوزه ها علاقه دارد و دوست دارد با سینماگران ارتباط برقرار شود. من فکر می کنم دوستانی که در این سفر حضور دارند و یا اخبار را پیگیری می کنند حامل این پیام برای همکاران خود هستند و می توانند شهادت دهند که اینجا فضای مناسبی برای کار وجود دارد.

این معمولا نقطه شروع است که می تواند به فعالیت های بعدی کمک کند. این حرکت، اثر وضعی دیگری هم دارد و آن این است که استان های دیگر هم احتمالا سعی می کنند دست به کار شوند و از این ارتباط استفاده کنند.

در دوره ای زندگی می کنیم که برای پیشبرد اهداف فرهنگی به ویژه در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، داشتن رسانه آن هم مشخصا سینما و تلویزیون حرف اول را می زند. در دنیا این یک موضوع کاملا تجربه شده است.

*بعد از تغییر در معاونت سینمایی آیا وضعیت به نفع سینماگران شده یا در بر همان پاشنه می چرخد؟

عسگرپور: مدیریت فعلی ارشاد و سازمان سینمایی افراد علاقه مند و فرهنگ دوستی هستند که در حیطه همین دولت فعالیت می کنند و کلیت این دولت، فرهنگی تلقی می شود. به همین دلیل روحیه مثبتی در مجموعه خانواده سینما ایجاد شده که این هم نقطه شروع است. یعنی لازم نیست همیشه پول و امکانات برای تولید و اکران وجود داشته باشد. در مرحله نخست، داشتن انگیزه مهم است که در طول چند سال گذشته به شدت مخدوش شده بود.

چون انگیزه وجود نداشت فقط باید امکانات دولتی برای پیشبرد اهداف سینماگران به کار می آمد که آن هم مسائل خاص خودش را داشت. معمولا بریز و بپاش های غیرمنطقی و بخش عمده ای از بودجه ها را صرف کردن برای دو سه تولید، مسائلی بود که در دوره قبل اتفاق افتاد.

الان زمینه کار به شدت فراهم است و من می بینم که هر یک از سینماگران به فکر پروژه بعدی خود هستند. این فضا، فضای مثبت تلقی می شود. مدیران سینمایی هم در وزارت ارشاد باید بتوانند ساز و کارهای جدید تعریف کنند چون اگر قرار باشد با همان ساز و کار قبلی، مجموعه بخواهند مجموعه حوزه تولید و اکران را مدیریت کنند این حس مثبت تا جایی پیش می رود و از جایی به بعد به مشکل برمی خوریم و مسائلی پیش بیاید که دوستان نتوانند کار کنند.

*درباره مجموعه تاریخی عباس آباد که از آن بازدید کردید، چه نظری دارید؟

عسگرپور: نخستین بار است که از این مجموعه بازدید می کنم و به نظرم توصیف قطعه ای از بهشت، همان حسی است که هر یک از ما از این منطقه می گیریم. قدمت، عظمت و مهندسی این مجموعه خیلی دقیق است که البته مناطق این چنینی در کشور کم نداریم اما افسوس می خوریم که چرا این مناطق معرفی نمی شوند و مردم ما اطلاعات کمی از مجموعه های این چنینی دارند. این سفر برای تک تک ما مسئولیت ایجاد می کند و باید این منطقه را به درستی معرفی کنیم.


  • شنبه 10 خرداد 1393-11:8

    هرچه فکر می کنم میبینم بزرگ نیا یک ارشادی است نه میراثی.این حرکت را ارشاد باید انجام میداد.بزرگ نیا مهم ترین حرکتی که باید انجام بده انتخاب نیروهای متخصص و کاردان در مجموعه میراث استان و مناطق تابع است نه نیروهای سفارشی.

    • مهران مازنی پاسخ به این دیدگاه 0 6
      پنجشنبه 8 خرداد 1393-14:3

      کارهای بزرگ از آدم های بزرگ بر می آید ، برگذاری چنین همایشی در این استان کاری است بس بزرگ و ارزشمند . اما این کارها و تدام آن باید مقدمه ای باشد برای شناساندن و پویایی این استان فرهنگ دوست

      • پنجشنبه 8 خرداد 1393-10:21

        با ده نفر مصاحبه کردن تا یکی از بزرگ نیا تعریف کنه!
        آقای صادقی؟


        ©2013 APG.ir