تعداد بازدید: 3878

توصیه به دیگران 3

پنجشنبه 29 خرداد 1393-12:28

سهم مازندران از صنعت کمرنگ است

گزارش+عکس مازندنومه از دومین تالار گفتگوی مشکلات صنعت مازندران-دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، بابک ابهرزاد: صبح پنج شنبه دومین جلسه تالار گفتگوی دفتر آموزش و پژوهش استانداری مازندران با موضوع صنعت مازندران، با حضور دکتر محمد پور عمران مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، حجت الاسلام ناصری نماینده بابل، مهندس آزرده سرپرست شعب بانک صنعت و معدن استان، دکتر مهردادی مدیرکل محیط زیست استان، مهندس درواری رییس کانون کارآفرینان استان، پروفسور جهانشاهی استاد دانشگاه نوشیروانی بابل و مهندس داریوش هندویی رییس خانه صنعت و معدن مازندران و جمعی از صاحب نظران و صنعت کاران، در ساختمان شماره 2 استانداری مازندران برگزار شد.

در این هم اندیشی نماینده بابل از برخورد صریح و قاطع با اخلال گران اقتصادی گفت و افزود:ما در جمع نمایندگان استان های شمالی، خواستار اتحاد بین این 35 نماینده شدیم که هر کدام از رفقای ما بیایند، می شویم حدود 100 نماینده که می توانیم مجلس را تکان دهیم و پروژه های کلان منطقه را از این طریق می توانیم پیگیر باشیم.

ناصری ضمن اشاره به بیکاری جوانان، تصریح کرد: جوانان خودشان دنبال حل مشکل بیکاری شان هستند، که اگر این ها حمایت دولت، مجلس و مسئولان را در مورد اشتغال احساس نکنند، 4 سال دیگر شاهد تنش های اجتماعی خواهیم بود.

*سهم مازندران از صنعت کمرنگ است

نماینده بابل که حرف هایش را زد، عذرخواهی کرد و از سالن خارج شد و در ادامه فلاح -کارشناس دفتر پژوهش استانداری- پشت تریبون قرار گرفت از توسعه نیافتگی صنعت گفتند و آمارهایی نیز ارائه داد.

وی گفت: 30 درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به صنعت است که سهم مازندران از 10 درصد کمتر بوده است .

فلاح افزود: در سال 1387 ناخالص داخلی مربوط به صنعت ، 11.14 درصد بود، اما در سال 1390 این رقم به 2.83 درصد رسید که نشان می دهد در سال های اخیر جذب سرمایه برای صنعت نداشتیم!

این کارشناس در ادامه تاکید کرد: 27 صدم درصد کارگاه های صنعتی در مازندران بالای 100 نفر نیرو دارند و 43 درصد کارگاه ها تک نفره هستند.


فلاح در ادامه از نامتوازن بودن توزیع شهرک های صنعتی در مازندران انتقاد کرد و افزود: ما 38 شهرک صنعتی در مازندران داریم که در بعضی شهرها اصلا شهرکی نداریم و در بعضی شهرهای دیگر 4 شهرک صنعتی داریم.

وی مساحت 38 شهرک در استان را 1869 هکتار اعلام کرد و افزود: از این مقدار 70 درصد آن کاربری صنعتی دارد که از این 70 درصد، 34 درصد آن بهره برداری می شود .

 فلاح یکی دیگر از مشکلات صنعت را نبود اعتبارات و تسهیلات مناسب در صنعت بیان و نرخ تسهیلات در استان را در کشاورزی 20.43 درصد ، در مسکن و شهرسازی : 25.84 درصد، در خدمات و صادرات 34.13 درصد و در صنعت 19 درصد اعلام کرد که در مقایسه با استان های دیگر، سهم استان مازندران از صنعت کمرنگ است.

وی در ادامه تصریح کرد: مطالعات کمیسیون صنعت و معدن مجلس نشان می دهد درصد عقب ماندگی صنعت کشور، به تسهیلات اعتباری، مالی بر می گردد که استان مازندران در این زمینه مشکلات بیشتری دارد.

کارشناس استانداری مازندران افزود: طبق قانون شورای پول و اعتبار، 37 درصد از منابع بانکی باید صرف تسهیلات صنعت شود که سهم مازندران کمتر از 15 درصد است .

*سرمایه ها به خارج از استان رفته است

 در ادامه این نشست مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، علاقه برای پیشرفت صنعت را یک سرمایه دانست و یکی از مشکلات اصلی را وضعیت رکود کشور اعلام کرد گفت: متاسفانه افزایش قیمت ها باعث شده نیاز واحدهای تولیدی به منابع مالی به تناسب تورم افزایش پیدا نکند .

محمدپور در ادامه سهام خریداری شده توسط مازندرانی ها در بورس و فرا بورس در سال 92 را 1300 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: عمدتا این سرمایه به خارج از استان رفته است در حالی که کل واحدهای تولیدی استان، سرمایه در گردشی که نیاز دارند زیر 1000 میلیارد است و نبود ارتباط بین سرمایه گذار و واحدهای تولیدی عامل این موضوع است.

 این مسئول در بخشی از اظهاراتش در پاسخ به سئوال مازندنومه در مورد چگونگی پشتیبانی از دانشجویانی که ایده های نو در صنعت دارند، گفت: یکی از بندهای 40 گانه برنامه عملیاتی، اجرای دید بازار است که در این راستا دانشجویان خلاق و دارای ایده در یک طرف میز و سرمایه گذارانی که صاحب سرمایه مالی و فیزیکی هستند، در روبرو با هم آشنا می شوند که امید این باشد در این راستا دانشجویان بتوانند سرمایه های فکری خودشان را عملی کنند.

*برای هر اقلیم، یک برنامه داشته باشیم

داریوش هندویی در این برنامه گفت: مازندران چهار اقلیم دارد که باید برای هر اقلیم آن، یک برنامه داشته باشیم.

نایب رییس خانه صنعت و معدن کشور با بیان این که چهار سال است پی‌گیر صدور مجوز شهرک صنعتی فولاد هستیم، افزود: هنوز این مجوز را به ما نداده اند.

وی با اشاره به این که حجم بالایی از ذغال سنگ حرارتی را به عنوان نخاله  کنار رودخانه سیاهرود رها کرده اند، پیشنهاد کرد: این زغال سنگ‌ها به فولاد تبدیل و برای استان اشتغالزایی شود، اما تاکنون مجوزی برای این کار صادر نشده است .

*در دولت گذشته با نقدها برخورد می شد

در ادامه این هم اندیشی درواری -رییس کانون کارفرمایان استان- ضمن قدردانی از فضای ایجاد شده در دولت برای نقادی، از دولت پیشین بابت فضای بسته ای که ایجاد کرده بود، انتقاد کرد و گفت: اگر در دولت آقای احمدی نژاد نقدی صورت می گرفت ، شدیدا برخورد می شد.

وی یکی از بزرگترین چالشهای پیش رو را نبود آمار صحیح در استان اعلام کرد و خواستار توجه به این موضوع شد.

پروفسور جهانشاهی نیز از حمایت از شرکت های دانش بنیان سخن گفت و این حمایت را به وسیله وام های قرض الحسنه و با سود پایین معرفی کرد.

و در انتهای نشست لطف الله آجدانی -مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران و بانی این برنامه- اعلام کرد که از همه مسئولان، به ویژه فرمانداران و شهرداران به منظور رسیدن به یک هدف خوب و کاربردی دعوت کرده ایم که جای خالی بعضی از آنان محسوس است.

گفتنی است تعدادی از صنعت گران و کارآفرینان هم در این هم اندیشی که بعد از گردشگری، دومین برنامه از این دست محسوب می شود، صحبت کردند.



    ©2013 APG.ir