تعداد بازدید: 5169

توصیه به دیگران 7

يکشنبه 1 تير 1393-8:12

قربانیان خاموش

گفتاری درباره مسئولیت قانونی آموزش و پرورش و دولت در نقض حقوق شهروندی و امنیت اخلاقی دانش آموزان


مازندنومه؛ سرویس حقوقی،محمد رضا زمانی درمزاری(فرهنگ)، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی: کودک آزای و تجاوز جنسی به کودکان، صرف نظر از غیراخلاقی و وهن آمیز بودن، مستوجب مسئولیت جزائی و قانونی مرتکبان بدان است.

اخبار تاسف بار مربوط به تجاوز و آزار جنسی به کودکان توسط برخی از مسئولان مدارس تهران و نیز تجاوز جنسی مکرر و مستمر نسبت به یک کودک دختر معلول و عقب افتاده ذهنی در یکی از شهرستان ها که بسیار شرم آور و غیر قابل توجیه است، مستوجب مسئولیت قانونی عاملان آن و نیزمسئولیت قانونی وزارت آموزش و پرورش و دولت، از حیث عدم تامین امنیت اخلاقی دانش آموزان و عدم نظارت موثر و قانونمند بر فعالیت مدارس است.

*گزارش آزار جنسی و تجاوز به دانش آموزان تهران

برابر گزارش های منتشره، مبنی بر تجاوز و آزار جنسی یکی از معاونان مدارس غرب تهران نسبت به شش دانش آموز معصوم و بی گناه، موج اعتراضات و واکنش های متعددی نسبت به این اقدام تاسف بارِ مقام مسئول در آموزش و پرورش تهران در بین رسانه ها، کارشناسان ، حقوقدانان و وکلای دادگستری برخاست و نسبت بدان واکنش نشان داده شد.

 وزارت آموزش و پرورش، با وجود مراتب مزبور، به جای اظهار تاسف و توضیح صادقانه و مسئولانه نسبت به رفتارهای مجرمانه و معموله منتشر شده، در آموزش و پرورش، در تلاشی بلاوجه برای مسکوت گذاردنِ موضوع و به ظاهر،توجیه عملی وضعیت موصوف برآمد!

سرانجام، با فشارهای حاصله از موج گستردۀ پیگیری های رسانه ها و کارشناسان معترض و بعد از گذشت یک ماه از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تجاوز یک ناظم مدرسه به شش دانش آموز در غرب تهران، حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی وزیر آموز‌ش‌وپرورش ایران،  در گفت‌وگو با روزنامه شهروند، با تائید این گزارش‌ها، از آزار جنسی دانش‌آموزان توسط معاون یکی دیگر از مدارس تهران خبر داد.! (1)

هنوز تعداد دقیق شکایت‌ها دریافت شده درارتباط با این پرونده تجاوز مشخص نیست، اما براساس گزارش های منتشره، خانواده‌های تعداد دیگری از دانش آموزان نیز از این ناظم به دلیل آزار و اذیت فرزندانشان شکایت کرده‌اند و شکایت‌های آنها در دست بررسی است.

 سکوت مقامات آموزش و پرورش و دولت در این باره و حتی، تاکید بر عدم تعقیب رسانه ای موضوع و مسکوت گذاشتن آن در این ارتباط به شکات، موجبات تاسف و اعتراضات بیشتر فعالان حوزۀ حقوق کودک و وکلای دادگستری را فراهم آورده است و بر مسئولیت آموزش و پرورش و دولت دراین باره نیز تاکید شده است.

پوران درخشنده نیز پیش از این، با ساخت فیلم هیس، وضعیت کود آزاری و تجاوز جنسی به کودکان و تابوهای غلط و فرهنگ حاکم و جاری در بین خانواده ها و جامعه را به تصویر کشاند و بر ضرورت تغییر و بازنگری فرهنگی و رفتاری خانواده تاکیدکرد و درعمل، نیز بدان هشدار داد، اما گویی، مقامات آموزش و پرورش و دولت نیز که به نظر، فیلم مزبور را مشاهده نکرده و حتی، با وجود طرح شکایات متعدد از سوی خانواده های قربانیان تجاوز جنسی و کودک آزاری های منتشره در رسانه ها و اخبار متعدد، بر همان فرهنگِ تاسف بار موجود و به نمایش درآمده در فیلم هیس تاکید داشته و به ظاهر، نظر به " هیس دولتی " نسبت به " پدیده شوم و مذموم کودک آزاری و تجاوز های جنسی مکرر و مستمر به دانش آموزان در مدارس" دارند.

 شاید زمان آن فرا رسیده باشد که پوران درخشنده، فیلمی از " هیس دولتی" بسازد تا بر لزوم رفع پرده پوشی نسبت به واقعیات و حقایق تاسف بار موجود در جامعه و مسئولیت قانونی دولت از حیث نقض مستمر حقوق شهروندی و اساسی مردم و شهروندان در جامعه تاکید کند:" هیس؛ دولت که حرف نمی زند و اعتراض نمی کند..."؟! (2)

*آزار جنسی کودک معلول وعقب افتاده

 بنا به اعلام و گزارش منتشره از سوی یکی از حقوقدانان و همکاران محترم و فعال در عرصه حقوق شهروندی و کودک، خبر تکان دهنده ای از پرونده تجاوز به عنف به دختری که دارای معلولیت ذهنی بود، منعکس شد.

 این کودک معصوم و بی گناه که از بد روزگار، معلول و عقب مانده بوده و فاقد توان تکلم و صحبت نیز هست، از شادی کودکانه هیچ سهمی نبرده و هیچ شناختی نیز از نیّات و رفتار های غیراخلاقی و پلید احتمالی اطرافیان خویش در جامعه نداشته و حتی، توان درک و بیان آن  را نیز نداشت. وی قربانی نیت و اقدام پلید رانندۀ سرویس مدرسه ی کودکان استثنایی شد! (3)

متاسفانه، این دختر معلول و ناتوان ذهنی و گفتاری به جهت عدم توانائی در صحبت کردن، قدرت بیان سوء استفاده جنسی مکرر از وی و حتی، امکانِ طرح موضوع یا طلب کمک برای دفاع از حقوق خویش از او درعمل سلب شده و به همین جهت، رانندۀ سرویس متجاوز او، هر روز با اهداف پلید و نیّات شوم خویش، وی را در مسیر مدرسه، مورد آزار جنسی و تجاوز قرار می داد، تا اینکه این دانش آموز عقب افتادۀ نگون بخت، از بد حادثه ،حامله شده و سرانجام، خانواده وی بدین سبب، متوجه عمق فاجعه شدند!

پوران درخشنده در فیلم هیس، به موضوع تجاوز به عنف و آزار جنسی کودکان استثنائی توجه و آن را پیش بینی نکرد و ظاهراً تصور می کرد آزار جنسی کودکان و دانش آموزان صرفاٌ، معطوف به دانش آموزان عادی و سالم است!

 در پی شکایت خانواده این کودک مظلوم و قربانی، دیوان عالی کشور ضمن نقض حکم دادگاه کیفری استان خراسان رضوی و شمول اقدام راننده مرتکب به زنای غیر محصنه، وی را صرفاً، مستحق یکصد تازیانه دانست!!

*هشدار به خانواده ها و فعالان حقوق کودک

اخبار و گزارش های مکرر و تکان دهنده کودک آزاری و تجاوز جنسی به کودکان، ضرورت بازنگری در قوانین و وضعیت موجود مدارس و نظام آموزشی کشور و نیز آگاه سازی خانواده ها و جامعه را در این ارتباط، برای پیشگیری از تکرار تاسف بارِ حوادث مشابه ضروری است و در همین ارتباط، توصیه ها و تذکراتی ارائه می شود:

1- بسیار دیده و شنیده ایم که خانواده ها، صرف ثبت نام در مدارس تا پایان سال، از هرگونه مراجعه به مدارس یا تحقیق نسبت به وضعیت آموزشی، رفاهی، بهداشتی و وضعیت سرویس کودکان و دانش آموزان خویش خودداری کرده و نسبت بدانها، در عمل بی اطلاع هستند و صِرف اعتماد اولیه و ظاهری به آموزش و پرورش، درعمل، فرزندان خود را به امان خدا رها نموده و تصور نمی کنند که ممکن است روزی فرزندان و دانش آموزان آنها، یکی از قربانیان شوم پدیدۀ مذموم کودک آزاری و تجاوز جنسی، ولو در مدارس و پیرامون آن باشد.

 درک این واقعیت، چیزی از اهمیت، شان و جایگاه عملی و فرهنگی و زحمات کارکنان خدوم، صادق و ارزشمند نظام آموزشی و پرورشی مدارس و همۀ معلمان و آموزگاران محترمی که نگارنده نیز توفیق شاگردی مستمر آنها را داشته و خواهد د اشت، نخواهد کاست و نیازی هم به انکار مراتب مزبور و نقاط مُثبت آنها، با وجود همه موانع و محدویت های موجود در سر راه آموزش و پرورش در ایران نخواهد بود. از این رو، ضروری است خانواده ها، انجمن های اولیا و مربیان و هیات امنای مدارس در تعاملی مستمر و نزدیک با یکدیگر از هرگونه بازرسی، نظارت، پی جویی و پی گیری مرتب و مستمر وضعیت دانش آموزان خویش و مدارس آنها خودداری ننموده و نسبت بدانها بی تفاوت نباشند و جلسات انجمن اولیا و مربیان و هیات امناس مدارس را از حالت جلسات فرمایشی و خوشایند مدیران مدارس، به جلسات چالشی، انتقادی، کارشناسی و نظارتی نیز تبدیل نموده و در مقام طرح و تعقیب مسئولیت های قانونی آموزش و پرورش، فرهنگ سازی خانواده ها و دانش آموزان و آموزش مهارتهای فردی و اجتماعی دانش آموزان و توجه به واقعیات مشهود جامعه و خانواده ها باشند.(4)

2- تصویب و وضع قوانین نظارتی و بازرسی موثر در نظام آموزشی کشور و تدوین نظام نامه ها و دستور العمل های قانونی و اجرایی کارشناسی شده و مبتنی بر ضمانت های حقوقی و قانونی جدی و موثر در جلب و جذب کادر اداری، آموزشی، پرورشی، خدماتی و سرویس های مدارس، ضرورتی محتوم و وظیفه ای ضروری برای وزارت آموزش و پرورش و دولت خواهد بود.

3- آموزش فراگیر کودکان و خانواده ها نسبت به حریم خصوصی بدنی و فیزیکی کودکان در مدارس و پیرامون آنها و فرهنگ سازی مخاطرات احتمالی و پیش روی آنان در مدارس، جامعه و رسانه ها، با استفاده از رسانه ها، کارشناسان و متخصصان مربوطه ، ضرورتی مهم و مورد تاکید است.

4- " تخصیص کمیته مشورتی سلامت و حقوق در مدارس" با حضور کارشناسان بهداشت و سلامت، روان شناسان، حقوقدانان و مشاوران خانواده و کودک و آسیب های اجتماعی و آموزش، نظارت و بررسی مستمر وضعیت کودکان و دانش آموزان در مدارس و نظام آموزشی مربوطه و تشکیل پرونده سلامت و حقوق برای هر دانش آموز و بررسی و تائید وضعیت سلامت هر یک از آنها در کمیته مزبور.

5- لزوم بازنگری در تابوها و نگاه های فرهنگی موسوم به " هیس" در خانواده ها و جامعه ها و طرح و تعقیب جدی و مستمرِ هرنوع آسیب های اجتماعی و کودک آزاری های متعدد نسبت به کودکان به مراجع قانونی و بازرسی ذیربط.

6- ضرورت تشکیل " دادسرا و دادگاههای ویژه کودکان و نوجوانان" و" پلیس اطفال/ کودکان"، به ترتیب مقرر در قانون آئین دادرسی کیفری جدید و طرح و تعقیب جدی انتظامی و قضایی جرائم علیه آنها. (5)

7- ضرورت تشکیل فوری " وکیل کودک" و آموزش و تربیتِ وکلای متخصص و کارشناس در حوزه حقوق کودک در نهادهای وکالتی کشور و الزام هر مدرسه یا آموزش و پرورش هر منطقه و شهرستان ها به داشتن وکیل کودک و استفاده از آنها برای حمایت هر چه بیشتر از حقوق کودک و دفاع از آنها در معرض آسیب های اجتماعی و کودک آزاری های مرسوم در مدارس، خانواده ها و جامعه.

8- لزوم تاسیس " سازمان ملی حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان " برای هدایت منسجم و منظم امور مربوط به کودکان و تعقیب طرح ها و برنامه های مربوط به آنها بعنوان یک متولی خاص و برخوردار از ساختاری سازمانی منسجم و حقوقی موثر، با استفاده از حقوقدانان، کارشناسان، متخصصان حوزه های مختلف مربوط به کودکان و نوجوانان و وکلای دادگستری حامی و فعال در حوزه حقوق کودکان و نوجوانان.(6)

9- تخصیص  شماره تلفن اختصاص " الو کودک یا صدای کودک" برای طرح و ضبط فوری تماس ها، کمک خواهی ها، گزارشات و هر نوع شکایات مربوط به کودک آزاری در سطح خانواده ها، مدارس، جامعه و ....و انعکاس سریع و فوری آنها به مراکز قانونی، قضائی و حمایت کودکان برای تعقیب  جدی و موثر مراتب.

10- لزوم تجدید نظر در قوانین حمایت مربوط به کودکان و نوجوانان و ضرورت انطباق هرچه بیشتر با اصول و هنجارهای حقوق بشری و بین المللی مندرج در کنوانسیون جهانی حقوق کودک و نیز توجه و هماهنگی توامان قوای سه گانه به این مهم و تعقیب مراتب از سوی فعالان حقوق کودک و حقوق بشر در این باره.(7)

11- طرح و انتشار مستمر آسیب های اجتماعی موجود و پیش روی کودکان و دانش آموزان و خانواده ها در رسانه ها و مراجع آموزشی و پرورشی مربوطه و تهیه و ساخت محصولات آموزشی، فرهنگی و چند رسانه ای مناسب و انیمیشن های مربوط به حقوق کودک، کودک آزاری و تهدیدات پیش روی آنها و آگاه سازی فرهنگی جامعه و خانواده ها نسبت به آنها و حریم خصوصی دانش آموزان و کودکان و نوجوانان.

12- ضرورت توجه دولت و رئیس جمهوری نسبت به مراتب و موارد مطروحه در این نوشتار و گزارشات و تذکرات مکرر و مستمر کارشناسان و فعالان حقوق کودک و رفع موانع و محدودیت ها و اشکالات وارده و مطروحه در این ارتباط.

13- استفاده مستمر و کارشناسی از تجارب کشورهای توسعه یافته و مدافع حقوق کودک در ابعاد مختلف آموزشی، پرورشی، فرهنگی ، رسانه ای و حقوقی و نمونه برداری از فرهنگ و نظام آموزشی و حقوقی آنها و بومی سازی با شرایط و وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی.

14- آموزش کارشناسی و فرهنگی "فرهنگ جنسی و ارتباط جنسی ، فرصت ها و مخاطرات آن" متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی در کشور برای کودکان و نوجوانان و تخصیص واحدهای درسی مربوطه در مدارس و نظام آموزشی مدارس.

نتیجه :

کودک آزاری و تجاوز جنسی به کودکان، نه تنها برابر قوانین جزائی ایران جرم انگاری شده، بلکه اساساً اقدامی ناشایست، تاسف بار و مغایر با موازین شرعی، قانونی، اخلاقی و اجتماعی بوده که به هیچ عنوان، توجیه پذیر نخواهد بود.

 آثار و پیامدهای کودک آزاری و تجاوز به کودکان بی گناه و بی پناه و این قربانیانِ خاموش فرهنگی در جامعه، در میان مدت و بلند مدت، تاثیرات پیدا و پنهان متعددی بر سرنوشت آنها و جامعه برجای خواهد گذاشت.

تلاش مذموم بعضی از خانواده ها و برخی از مسئولان در پنهان سازی غیر موجه آسیب های اجتماعی و کودک آزاری های جنسی نسبت به دانش آموزان و کودکان، امر ناشایست دیگری است و زمینۀ توسعه و اشاعۀ عملی و مستمر این پدیدۀ شوم را در جامعه تقویت خواهد کرد.

 ضرورت تجدید نظر در قوانین حمایت از حقوق کودکان و لزوم انطباق هرچه بیشتر نظام حقوقی کودک در ایران با موازین حقوق بشری و حقوق جهانی کودک و ایفای تعهدات بین المللی دولت ایران در این رابطه، همراه با ضرورت تغییرات گسترده در ساختار های اجرائی، آموزشی و فرهنگی مربوط به کودکان و نوجوانان و آموزش مستمر خانواده ها و آنان، به ترتیب پیش گفته، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

پی نوشت ها و منابع :

1-    http://www.dw.de/a-17695675
2-    محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ)، هیس دولتی! ؛ دولت فریاد نمی کند؟، موسسه حقوقی و بین المللی زمانی، واحد مطالعات حقوق شهروندی و حقوق بشر، 1392
3-    دکتر حسین نیاز احمدی، گزارش تجاوز به عنف کودک عقب افتاده، صفحه فیس بوک ایشان.
4-    سخرانی نگارنده در زمینه " حقوق خانواده و حقوق کودک، انجمن اولیاء مربیان و خانواده های مدارس تهران، 1391
5-    محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ)، دستاوردها و نوآوری های قانون آئین دادرسی کیفری جدید، اسکودا(http://www.scoda.ir/?p=4623  ) و خبرآنلاین(  http://www.khabaronline.ir/detail/355729/weblog/zamanidarmazari ).
6-    محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ)، ایران و کنوانسیون جهانی حقوق کودک( 1 و 2)، موسسه حقوقی و بین المللی زمانی، واحد مطالعات حقوق کودک و حقوق بین الملل،خبرآنلاین؛ http://www.khabaronline.ir/detail/316570/weblog/zamanidarmazari- http://www.khabaronline.ir/detail/316568/weblog/zamanidarmazari
7-    محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ)، نگاهی برحقوق جهانی کودک و کنوانسیون حقوق کودک در خصوص فروش ، فحشاء و هرزه نگاری کودکان، موسسه حقوقی و بین المللی زمانی، واحد مطالعات حقوق کودک و حقوق بین الملل، خبرآنلاین، http://www.khabaronline.ir/detail/316581/weblog/zamanidarmazari

ایمیل نویسنده: zamani.i.l.institute@gmail.com


  • پنجشنبه 5 تير 1393-23:41

    بهترین روش برای پیشگیری، شناخت علت وقوع چنین جرایم و الزام به رفع مشکل. برای مثال تجردی یا مشاهده ماهواره می تواند یکی از دلایل انحراف باشد که باید مهلتی برای ازدواج فراهم کرد یا ماهواره را مصادره نمود و در صورت تکرار مجازاتش تشدید شود.

    • سوادکوهی کیجاپاسخ به این دیدگاه 1 1
      سه شنبه 3 تير 1393-14:58

      هیسه دختران نتیجه تفکر غلطه کرم از تنه درخت جامعه اس ولی ایا در موارد اخیر هم کرم از تنه درختان بینوا بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این موارد اثبات می کند افراد معارض به افرادی که توان اعتراض یا شجاعت اعتراض ندارن دست درازی می کنن که باید عللاوه بر اگاهی- شجاعت و جسارت اعتراض رو در بچه هامون بالا ببریم تا این مهارت رو کسب کنن .متاسفانه اموزش و پرورش هیچ گونه مهارتی رو که به درد حضور بچه ها در جامعه و حل چالشهای اجتماعی و خانوادگیش بخوره در اختیارش نمی زاره. بندگان خدا حتی نمی دونن درین موارد باید چگونه عمل کنن به کی بگن و به کی نگن!!! خانواده ها هم که صحبت درین موارد رو گاها خلاف تربیت می دونن و نتیجه میشه اینکه گرگها گرگ تر میشن.

      • يکشنبه 1 تير 1393-14:32

        آیا آمار دقیقی از میزان کودک آزاری و تجاوز جنسی کودکان در مدارس و جامعه در دست است؟ آیا مرکز یا سازمانی برای ثبت پدیدۀ کودک آزاری و تجاوز جنسی به کودکان و دانش آموزان وجود دارد؟ متولی حقوق کودک و حمایت از حقوق کودک در ایران کیست و چرا و چگونه باید وضعیت مزبور را توجیه کرد؟! مسئولان کجایند؟ چه در انتظار سرنوشت این آینده سازان فردایمان قرار دارد؟! آفرین بر شما و درود بر این همه شایستگی و کارآمدی مسئولانه تان....!!!!

        • يکشنبه 1 تير 1393-14:29

          سکوت مسئولان و هیس دولتی، گویا، علاوه بر آموزش و پرورش و بدنۀ دولت در تمامی ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سایه گستر شده است و باید بدنبال ساخت " هیس دولتی" از سوی کارکردان جسور و آگاهی بود...!!!

          • يکشنبه 1 تير 1393-14:22

            به نظر می رسد نویسنده محترم صرفا در مقام بیان دو نمونه از کودک آزاری ها و تجاوزات جنسی به کودکان در مدارس تهران و خراسان رضوی بوده اند و این به معنای آن نخواهد بود این نا بهنجارهای اجتماعی و فرهنگی در سایر شهرستان ها و مدارس دیگر استان ها وجود نداشته باشد و قابل انکار باشد.! موضوع قابل تعمق اما تاسف باری است....!!!!

            • يکشنبه 1 تير 1393-9:30

              درود بر شما با این تیز بینی و ارائه واقعیتی که در جامعه در حال رشد است ولی مسئولین و خانواده ها در خواب خرگوشی بسر می برند من خودم عضو انجمن اولیا و مربیان هستم در سال گذشته اتفاقی همچنینی در مدرسه پسرانه بین دو دانش آموز پسر ابتدایی رخ داد ولی هیچ گاه مدیر در جلسات انجمن گزارش نداد و با اینکه اصرار زیاد اعضا انجمن بر مدیریت امور تربیتی در مدرسه بود به خاطر اسم و رسم مدرسه که در ساری مطرح است سکوت اختیار شد تا اینکه سال بعد با تغییر مدیریت و پیش آمد موضوع دیگری به عنوان اعتراض به مدرسه رفتم و از طریق یکی از معلمان در جریان امور قرار گرفتم فرمودید انجمن اولیا و مربیان -همیشه مردم پیش تر از مسولان حرکت می کنند ولی متاسفانه به حرکتشان بها داده نمی شود.


              ©2013 APG.ir